МЕТА:
Навчальна: Сформувати уявлення про Галицько-Волинське князівство як спадкоємця традицій Київської Русі, показати роль Данила Галицького в процесі державотворення, охарактеризувати основи внутрішньої та зовнішньої політики;
Розвиваюча: Розвивати вміння складати хронологічні таблиці, аналізувати історичні факти та події, оцінювати їх значення, визначати роль в історичному процесі,
Виховна: виховувати повагу до історичного минулого України та історичних особистостей, які все своє життя поклав на утвердження української державності.
Основні терміни і поняття: Данило Галицький, монголо-татари, коронація.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, карта « Монгольська навала на українські землі, Галицько – Волинська держава в XIII – XIV cт.», атласи та контурні карти, ілюстрації , дидактичний матеріал.
ТЕМА: Зовнішня політика князя Данила Галицького.
МЕТА:
Навчальна: Сформувати уявлення про Галицько-Волинське князівство як спадкоємця традицій Київської Русі, показати роль Данила Галицького в процесі державотворення, охарактеризувати основи внутрішньої та зовнішньої політики;
Розвиваюча: Розвивати вміння складати хронологічні таблиці, аналізувати історичні факти та події, оцінювати їх значення, визначати роль в історичному процесі,
Виховна: виховувати повагу до історичного минулого України та історичних особистостей, які все своє життя поклав на утвердження української державності.
Основні терміни і поняття: Данило Галицький, монголо-татари, коронація.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, карта « Монгольська навала на українські землі, Галицько – Волинська держава в XIII – XIV cт.», атласи та контурні карти, ілюстрації , дидактичний матеріал.
СТРУКТУРА УРОКУ:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Мотивація навчальної діяльності.
IV.Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу:
1) Боротьба за Галицьку землю після смерті Романа Мстиславича.
2) Правління Данила Галицького.
а) Боротьба з монголо-татарами.
б) Зовнішня політика.
V. Закріплення нових знань, умінь і навичок.
VI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
ТЕСТИ:
1. Об'єднання Галичини і Волині сталося:
А) 1195г., Б) 1199г., В) 1203г.
2. «Самодержцем всее Русі» називали:
А) Ярослава Осмомисла;
Б) Романа Мстиславича;
В) Ростислава.
3. Соціальною опорою Романа було:
А) міщанство, Б), боярство, В) селянство.
4. Похід Романа на Польщу стався:
А) 1195г., Б) 1199г., В) 1205г.
5. Галицько-Волинська держава спадкоємець:
А) Володимиро-Суздальського держави;
Б) Київської держави;
В) Новгородського князівства.
6. Помер Роман в:
А) 1204г., Б) 1205г., В) 1207г.
III. Мотивація навчальної діяльності.
ГРА «дешифрувальник»
Робота з ілюстрацією портрета князя Данила Галицького.
Запитання:
Які, на вашу думку риси характеру були притаманні князеві як державному діячеві, полководцю, дипломату?
«Велику заколоту воставшю в землі Руської ...»
Такими словами безіменний південнорусский літописець XIII століття почав розповідь про життя і подвиги князя Данила Галицьког І хоча «заколот», про який він говорить, спалахнув в 1206 р., коли Данило мав лише чотири роки ніколи й був поки лише іграшкою в чужих руках, але до сивого волосся, до самої своєї смерті у 1264 р. ця людина залишався вічним бунтівником, не бажали коритися обставинам, схиляти голову перед чужою силою.
IV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу.
Проблемні завдання:
Визначити місце і роль Данила Галицького в історії України.
1) Боротьба за Галицьку землю після смерті Романа Мстиславича.
Показ відео «Повернення Д. Галицьким батьківського престолу »)
запитання: (знаходяться у кожного учня, учні під час перегляду фільму відповідають на них)
1. Що сталося Галицьким престолом після смерті Романа Мстиславича?
2. Що таке міжусобна боротьба?
3. З якими державами довелося воювати Д. Галицькому у боротьбі за повернення батьківського престолу?
4. Коли Данило починає боротьбу за батьківський престол?
5. Коли він стає Галицьким князем?
6. Які верстви населення виступали проти Д. Галицького, і не хотіли його влади?
У 1236г. Данило стає князем «Государ наш Богом даний», - вітали його галичани.
2) Правління Данила Галицького.
а) зовнішня політика
Учні заслуховують на аудиоматеріал «Зовнішня політика Данила Галицького».
Ми вже з вами говорили про те, що князь Данило був не лише чудовим державним діячем, але і відомим полководцем. Так про це нам свідчить його активна зовнішня політика.
Дата
|
Відносини з іншими державами |
Події |
1238 |
Німецькі лицарі |
Захопив р. Дорогочин. |
1243 -1244 |
Польща |
Приєднав Волинські землі. |
1245 |
Угорщина |
Розбив польсько-угорське військо під Ярославом |
1245г. |
Золота Орда |
Взяв ярлик у монголо – татарського хана. |
1253 |
Римський престол |
Був коронований у м. Дорогочині. |
Так практично зразу після встановлення своєї влади в Галичі, князю Данилу довелося зіткнутися з німецькими лицарями-хрестоносцями, в 1238г. - Завдяки перемозі над якими йому вдалося приєднати м. Дорогочин.
З 1243 - 1244 роки у важких боях з поляками, Данилу вдалося приєднати Волинські землі.
А в 1245г. - Під р. Ярославом Данило розбив польсько-угорське військо.
Але самим важкий в цей період для наших земель залишалося монголо – татарського ярмо. За умовами якого кожен український князь повинен був з'їздити на уклін до монгольського хана і взяти дозвіл на князювання – ярлик. Так зробив і князь Данило, в 1245г. він взяв з собою різні дари, поїхав до столиці монголо – татар, м. Сарай і отримав ярлик.
Проте в таємниці від хана шукав союзників для боротьби з ним, тому в 1253р. - У м. Дорогочині з рук Папи Римського князь Данило прийняв корону – і став першим королем на українських землях.
Метод « Мозковий штурм» (відповіді на питання супроводжуються демонстрацією карти):
Пригадайте, будь столітті було утворено монголо-татарська держава?
Як звали хана який об'єднав усі м / т племена?
Покажіть держава м / т на карті.
Як назвалася столиця Золотої орди?
Де відбулася перша зустріч м / т і російських князів?
Коли відбулася битва на р.. Калці?
Як звали хана, який проголосив похід на Русь?
Коли почалося нашестя Батия на Русь?
Що вам відомо про оборону Києва?
Коли землі Київської Русі потрапляють за владу м / т?
Як монголо-татари встановлювали свою владу на земля Київської Русі?
V. Закріплення нових знань, умінь і навичок.
У XIII ст. майже всі князівства Київської Русі втратили свою самостійність. Галицько-Волинське князівство було не винятком, в 1245г. хан Батий наказав Данилові: «Віддай Галич!».
Що ж робить Данило? Вимушений ціною принижень і визнанням залежності від хана утримати княжий престол.
Ось як описує цю подію А. Хижняк у своєму творі «Данило Галицький».
«... З цікавістю дивились Русичі на Батієву столиці - Сарай. Чи не схоже Це місто на Київ, НІ на Галич ... На снігу стояло безліч юрт. А Далі за юртами, Ближче до берега річкі, підводілісь кам'яні будинки. Те Батій починаєм будуваті Справжній місто, подібній до тих, які бачив на Русі ... Татари вилаз з юрт и здівовано оглядалі руських ... поміж юртами невільнікі рубали дрова; Біля засіпаної снігом юрті татарин ганявся за віснаженім невільніком ... Наздогнавші, ВІН бив йо нагаєм по голові ... Через три Дні повів Куремса повів князя Данила до Батия ... Біля входу у юрту два тургауді схрестілі Копія, що перегородив шлях ... Данило стояв спокійно ... Дедалі все Більше ставало прикрий від образлівого стовбічення тут ... здавались, Що увійшлі знадвору у темну яму ... Батій, підібгавші Під собі ноги, сідів на троні, поклали руки на жівіт ...
- Ти прийшов, князь Данило, - почув зухвало зневажлівій Батіїв голос.
Данило вдав, Що не помітів цього зверхнього тону ...
- Прийшов, великий хане. Про Галич поговоріті прийшов, - несподівано для Батия відповів Данило татарського мовою ...
- Ти, коназ Данило, - Знову почав Батій, - пріїхав просити у мене тархан, ЯРЛИК?
- Про ЯРЛИК не знаючи, бо на землі батька свого Сиджу. А ЯКЩО ЯРЛИК твій на Цю землю потрібній, з радістю візьму ... »
Запитання до учнів:
Як ви вважаєте, така поведінка Данила - прояв мудрості чи боягузтва?
V. Закріплення нових знань.
ЗАГАДКИ
1. З ЦІМ князем Вже знайомі ми,
Про нього слава Між людьми.
ВІН земли батьківські з'єднав,
Бо МАВ ВІН надзвичайно силу.
І звали князя ВСІ ... (Данило).
2. Пішов до хана на уклін,
Чи не піднімаючісь з колін.
І хан, Що керувать Всім Звиков,
Дати князю змушеній ... (ЯРЛИК).
3. Данило добре воювали,
Міста и церкви будувать.
На честь одного Із сінів
З'явилось славне місто ... (Львів).
4. Склад Перший Кожна курка каже,
А другий - нам артист покажу.
Коли ж їх разом об'єднати,
Те легко титул відгадаті.
Його з короною вручили
Одному князеві - Данила. (Ко-роль).
5. Напій, Що Любляна ВСІ Пірати
Й літак, відомій в Україні.
А разом князя відгадаті
Обов'язково ВСІ повінні знаті. (Ром-Ан).
VI. Підсумки уроку.
Перегляд відеоролика із циклу Країна. Історія Українських земель про Данила Галицького.
Таким чином, можна сказати, що Данило Галицький був одним з найвідоміших князів української історії: талановитий, освічений. Обставини, які склалися на той час не дали йому довести до кінця справу про процвітання своєї держави, але, не дивлячись на всі перешкоди, він багато зробив у цьому напрямку: об'єднав землі, якими володів Роман, утворив могутню державу, зумів зломити боярську опозицію, встановив і підтримував стосунки із Західною Європою. Навіть ярлик, який підтвердив залежність Данила від Золотої Орди слід розцінювати як мудрий крок з боку князя, тому що він все життя боровся за землю руську.
Як сказала в своїй книзі Н. Яковенко у своїй книжці «Нариси історії Україні з давніх часів і до кінця 18ст,:." ... Йому вдалося зробити два важливих завдання правителя - встановити внутрішній світ у своїх володіннях і забезпечити їх авторитет в очах сусідів ... »
VII. Домашнє завдання.
§ 17 ()
Скласти розповідь «Данило Галицький - відома особистість в історії України».