Мета: познайомити учнів з подіями в Україні XX ст.: утворення УНР, злуки УНР і ЗУНР, героїзм студентів у бою під Крутами; розглянути початок розгортання державотворчих процесів; формувати навички роботи з візуальними та писемними джерелами; виховувати в учнів почуття патріотизму, толерантності.
Тема: Новітня Україна: на шляху до державної незалежності.
Українська революція 1917-1921 рр., Голодомор 1932-33 рр.
Мета: познайомити учнів з подіями в Україні XX ст.: утворення УНР, злуки УНР і ЗУНР, героїзм студентів у бою під Крутами; розглянути початок розгортання державотворчих процесів; формувати навички роботи з візуальними та писемними джерелами; виховувати в учнів почуття патріотизму, толерантності.
Пам’ятки і пам’ятники України для навчальної роботи: пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.),Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ)
Основні дати:
1917–1921 рр. – Українська революція. Формування національної державності;
29 січня 1918 року – бій під Крутами
22 січня 1919 року- злука соборність УНР і ЗУНР
1932–1933 рр. – Голодомор як геноцид українського народу;
Підручник Пометун, Малієнко.
Хід уроку
1. Орг момент 5 хв
2. Актуалізація опорних знань. Диктант 7 хв додаток
3. Мотивація
На минулому уроці ми з вами ознайомилися з періодом козацтва та з подіями національно-визвольної війни українського народу 1648-1657 рр під проводом Б.Хмельницького, вході якої козакам вдалося створити Українську державу – Гетьманщину. Але під тиском обставин цій державі не судилося довго бути. Уже через декілька років територія України знову була розділена між іншими державами, більшу частину отримала Річ Посполита і Московська держава.
Але український народ не полишав надію про незалежність.
Сьогодні ми поговоримо про події ХХ століття- новий етап у боротьбі за незалежність. Запис теми уроку
4. Вивчення нового матеріалу
Перенесемося в ХХ століття
Початок ХХ століття – перша світова війна 1914-1918 року. У роки війни Україна опинилася по два ворогуючи фронти: (робота з картою)
західні землі належали Австро-Угорщині, Наддніпрянщина – Росії.
- Які бувають наслідки війни? Смерть людей, руйнації, занепад господарства.
- Що може спонукати багатьох людей одночасно прагнути змін?
Страждання,відчай і зневіра змушують людей виступити проти існуючої влади. Прагнення людей до змін в ході боротьби – революція (поворот, корінні зміни), запис в зошит.
У 1917 р. в Україні розпочинається революція, яка триває до 1921 рр.
Як ви думаєте, чого будуть вимагати люди? (припинення війни, заміни одноосібної влади царя і створення республіки)
Робота з підручником с 114 визначення республіка
Робота з візуальними джерелами:
Роздивіться ілюстрацію: Що може об’єднувати таку велику кількість людей?
Чого вони вимагають?
Коментоване читання с 115
Робота з джерелом с 115. Що було проголошено 4 універсалом? Створення УНР
Робота з візуальними джерелами:
Роздивіться ілюстрацію - пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ): за що людині встановлюють пам’ятник? кому встановлено даний пам’ятник? що ви знаєте про цю людину?
Пам'ятник Михайлу Грушевському, розташований поряд зі спорудами, з якими були пов'язані життя та діяльність. Це університет, де в 1917–1918 роках діяли Українська Центральна Рада і українські політичні партії, відбувалися важливі події політичного і державного значення доби Української революції.
Михайло Грушевський– це вчений світового рівня
Його перу належать близько двох тисяч праць з історії, літератури, етнографії, фольклору. Та насамперед він увійшов у вітчизняну історію як її великий літописець, автор фундаментальної „Історії України — Руси”
Саме М.Грушевського було обрано головою ЦР.
Після проголошення УНР влада більшовиків,яка встановилася в Росії після вбивства царя не хотіла втрачати багаті території України, а тому розпочала швидкій наступ. Новостворена республіка не мала великого війська для захисту своїх кордонів.
Але патріотично настроєні студенти молодших курсів Київського університету Володимира звернулися в газетах до українського студентства:
«Прийшов грізний час для нашої Батьківщини. Як чорна гайворонь, обсіла нашу Україну російсько-„большевицька“ грабіжницька орда, котра майже щодня робила у нас нові захвати, і Україна, одрізана звідусіль, може врешті опинитись в дуже скрутному стані. Треба за всяку ціну спинити той похід, який може призвести Україну до страшної руїни і довговічного занепаду. Хай кожен студент-українець пам'ятає, що в цей час злочинно бути байдужим… Сміливо ж, дорогі товариші, довбаймо нашу скелю і йдімо віддати, може, останню послугу тій великій будові, яку ми ж самі будували — Українській державі! Записуйтесь до „Куреня Січових Стрільців“, який формується з студентів Університету св. Володимира та Українського Народного Університету»
- З яким проханням звертаються студенти? Із закликом про допомогу
Для охорони кордонів України з півночі на станції Бахмач (Чернігівська обл) із середини грудня 1917 року перебував український гарнізон у складі чотирьох сотень 1-ї Київської юнацької школи імені Богдана Хмельницького. Вже 27 січня 1918 року до них приєдналася перша сотня Січових стрільців без особливої військової підготовки, з обмеженою кількістю набоїв, всього 16 кулеметів і саморобний бронепоїзд. На додаток, уже під час самого бою, приєдналося ще й 80 добровольців з підрозділів місцевого Вільного козацтва.
Приблизно 500-600 чол. Українська молодь проти 5000 професійного ввійська зустрілися на станції Крути.
29 січня приблизно о 9 год розпочався бій. Загони українських військових мали затримати якомога довше армію більшовиків від наступу на Київ. Протрималися 5 годин, з великими втратами, закінчились набої, відступаючи підривали колії. Забравши вбитих і поранених, українське військо відступало. У сум'ятті бою в полон потрапив розвідувальний звід (близько 30 осіб). Відступаючи в сутінках, студенти втратили орієнтир та вийшли прямо на станцію Крути, вже зайняту більшовиками. За свідченнями очевидців, зі 27-ми студентів спочатку знущалися, а потім розстріляли. Учень 7-го класу перед розстрілом перший почав співати, а решта студентів підтримали спів.
Гімн України
Трагічна загибель студентського куреня під Крутами стала символом патріотизму і жертовності в боротьбі за незалежну Україну.
За рішенням Центральної Ради було вирішено урочисто перепоховати полеглих студентів на Аскольдовій могилі в Києві. Тіла 28 вояків-студентів було перевезено до місця, де відбулася громадська жалоба і поховання. На церемонії виступив Михайло Грушевський, який назвав цей учинок київської молоді героїчним.
Робота з візуальним джерелом
Монумент битви під Крутами 1918 р. (автор Анатолій Гайдамака, 2006 р.) копія однієї з колон портику Червоного корпусу заввишки 10 метрів і символічна могила в пам'ять про героїчний вчинок.
Цього року 100 річниця вшанування пам’яті героїв Крут. Давайте і ми будемо пам’ятати про цей подвиг.
Революційні події охопили і західноукраїнські землі, які були під владою Австро-Угорщини. В ході революції була утворена ЗУНР.
22 січня 2019 року відбулося проголошення акту злуки, об’єднання УНР і ЗУНР. Цю подію ми відзначаємо як день соборності і свободи України.
Робота з документом с 116 акт злуки. Яка була мета об’єднання
Незважаючи на важки кроки до незалежності України, більшовики за підтримки робітників перемогли і захопили владу. У 1922 році Україна ввійшла о складу Радянського Союзу. І хоча Україна втратила свою незалежність, революційні події вплинули на наступні покоління українців.
Далі, в історії нашої держави відбулася чи не найжахливіша подія, трагедія для всього українського народу: голодомор 1932-33 років. Впродовж ХХ століття голод в Україні був тричі: 1921-1923 роки, 1932-1933 роки, 1946-1947 роки. Під час цих трагічних літ загинуло щонайменше 10 мільйонів людей.
Але голодомор 1932-33 років- це заплановане масове знищення українського народу, геноцид, радянським урядом з метою викорінити незадоволених владою і зробити народ покірним.
Люди гинули сотнями, тисячами: чоловіки, жінки, діти пухли від голоду і вмирали.
Робота з візуальним джерелом.
На знак пам'яті про загиблі життя мільйонів українців, 2009 року в Києві засновано музей «Меморіал пам'яті жертв голодоморів в Україні».
Пам’ятний знак Жертвам Голодомору, Суми(р-н Автовокзалу)
Пісня «Свіча О.Білозір
Підсумок уроку.
Підводить вчитель. Перша половина 20 ст. була складною і насиченою подіями: українська революція 1917-1921 рр., героїзм студентів під Крутами, акт злуки УНР і ЗУНР. Це початок розгортання державотворчих процесів на шляху до незалежності.
Про утворення незалежної України ми поговоримо на наступному уроці.
ДЗ. Параграф 17, завдання 2 с 119 письмово (за підручником Пометун)
Пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ)
Пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.)
Станція Крути. Символічна могила (ліворуч) і сучасний меморіал загиблим студентам у вигляді колони Червоного корпусу Київського університету
Національний музей
«Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ)
Пам’ятний знак Жертвам Голодомору, Суми
Диктант 5 клас
«Київська Русь, Козацька Україна»
А.Олег Б.Кий В. Ігор Г.Володимир
2. Перший князь Київської Руси:
А.Олег Б.Ярослав В. Ігор Г.Володимир
3. Цей правитель проводив мирну політику:
А.Святослав Б.Ярослав В. Ольга Г.Володимир
4. Це князь-воїн, все життя провів в походах:
А.Святослав Б.Ярослав В. Олег Г.Володимир
5. Хреститель Київської Русі:
А.Святослав Б.Ярослав В. Олег Г.Володимир
6. Хрещення Київської Русі відбулося:
А.882 Б.988 В. 1187
7. Укріплений табір козаків – це:
А. фортеця Б. Січ В. замок Г. городище
8. Цей гетьман очолив козаків під час переможних морських походів перші десятиліття 17 ст.:
А. П.Конашевич-Сагайдачний Б. Б.Хмельницький
В. Д.Байда Вишневецький Г. Г.Кондратьєв
9. Цей гетьман заснував першу Січ на о.Хортиця на Запоріжжі:
А. П.Конашевич-Сагайдачний Б. Б.Хмельницький
В. Д.Байда Вишневецький Г. Г.Кондратьєв
10. Цей гетьман очолив національно-визвольну війну українського народу проти Речі Посполитої:
А. П.Конашевич-Сагайдачний Б. Б.Хмельницький
В. Д.Байда Вишневецький Г. Г.Кондратьєв
11. Початок національно-визвольної війни українського народу:
А. 1648 Б.988 В. 1187