Тема. Зв'язок прикметників з іменниками. Вимова і написання слова ґудзик.
Мета: Поглиблювати знання учнів про слова-ознаки предметів; розвивати вміння ставити до них питання; показати учням зв'язок прикметників з іменниками; виховувати культуру мовлення і спілкування.
Обладнання: підручник девіз уроку, план, малюнок ґудзика, алгоритм складання сенкану, малюнки будиночків, смужки зі словами, кольорові кульки, завдання для груп, магнітофон.
Тип уроку: урок застосування нових знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Девіз уроку:
Мову рідну я вивчаю,
Її люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Каліграфічна хвилинка
Зошит свій я розкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати гарно,
До роботи я берусь.
Р Р бб а об от робота
Створення сенкану до слова робота (усно)
1. (Що?) Робота
2. (Яка7) Приємна, важка, цікава.
3. (Що робить?) Допомагає, виконується, подобається.
4. Домашня робота з української мови була цікавою і творчою.
5. (Синонім) Труд, праця.
—Я бажаю, щоб робота на уроці була для вас приємною, цікавою та пізнавальною.
—Складене речення запишемо з коментуванням.
ІII. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Творче завдання. Прочитайте речення про мову. Назвіть слова-ознаки.
—Бачите, як багато слів назв ознак ви можете дібрати до того чи іншого предмета.
—А ось послухайте вірш промову. Дивно, як багато прикметників дібрав автор до єдиного слова.
Наша мова
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов'їна, барвінкова
Українська мова!
III. Ігрова вправа «Незакінчене речення»
· Слова-ознаки предметів відповідають на питання…
Слова-ознаки предметів – це частина …
· Слова ніжна, красива – це …
· Слово сміливий відповідає на питання …
· Слово червона називає ознаку за …
· Синонім до слова ознака – це …
. приймання та усвідомлення матеріалу.
Робота з підручником. ( Вправа 323)
—Випиши назви предметів і зв’язані з ними назви ознак за зразком.
—Про яку пору року говориться? А у домашній вправі? Назвіть ознаки зими.
—То з якими словами зв’язані назви ознак?
IV. Гра «Де чий будиночок»
—Розмісти слова, подані на картках у свій будиночок, доводячи свою думку за допомогою правила.
Сорочка, колесо, нова, ґудзик, круглий, червоні, велике, нитки.
—Поміняй місцями ознаки так, щоб вийшли пари слів.
—Якого предмета не вистачає, щоб пришити ґудзик? А який — зайвий?
Фізкультхвилинка
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємось вправо і вліво,
Ще двічі наліво й двічі направо,
Зробимо чітко, діти, цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо —
Будемо мати гарну поставу.
Робота в парах змінного складу.
—До назви предмета доберіть його ознаку. Запишіть пари слів.
Сонечко (яке?)…
Ліс (який?)…
Соловей (який?)…
Вечір (який?)…
Школяр (який?)…
VI. Гра «Який? Яка? Яке? Які?»
—Відгадайте загадки і до слів-відгадок доберіть ознаки, поставивши питання.
· Він і чорний, він і білий,
І завжди він загорілий.
Як до столу ми йдемо,
То без нього не їмо. (Хліб)
—Як треба ставитися до хліба?
· Біле простирадло всю землю вкрило. (Сніг)
· Надворі літо, а вона у сто кожушків одіта. (Капуста)
Різнобарвне коромисло через річку повисло. (Веселка)
Робота в групах. Вправа «Карусель».
—Об’єднайтесь в групи за кольором кульок на парті.
—Повторимо правила роботи в групах.
—Переходити від одного столу до іншого будете за сигналом дзвіночка.
VII. Підсумок уроку.
—Що вам запам'яталося на уроці?
—Які слова ви вчилися вживати у своєму мовленні?
—Що ви вже знаєте про ці слова?
—З якими словами вони зв’язані?
VIII.Домашнє завдання.
— Дома виконайте Впр .326,за зразком у підручнику
Збіг урок наш, як коротка мить,
Ще попереду у нас багато кроків:
І цікавих, і важкихуроків.
Найскладніше ж завдання - життя.
Тож старайтесь вправно все вивчати!