Українська мова для 1класу по НУШ
За підручником С. Тарнавської і В.Науменко
Тема: Звуки [шч]позначення їх літерою Щ щ. Звуковий аналіз слів. Опрацювання текстів « На пеньочку…» Л.Г уцало, « Що таке щастя?»За В. Сухомлинським.
Мета: закріпити артикуляцію звуків [ш] [ч] [ч´]; вивчити букву Щщ, звукосполучення [шч], [шч´]; удосконалювати вміння виконувати звуко- буквений аналіз слів; формувати навичку читання з новими буквами; вчити висловлювати власні погляди про поняття « Що таке щастя?»; виховувати бажання бути щасливим і робити інших щасливими.
https://www.youtube.com/watch?v=KZsglJrZSkI
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
2.Закріплення артикуляції звуків [ш], [ш´].
-А зараз поспішає до нас ще один казковий герой.
2
Загадка
Є бабуленька одна
І весела , і чудна.
Сумку ця бабуся носить –
В ній там щур сидить
І шкоду людям робить.
Їм без пустощів ніяк.
-Хто ж ця дивна бабця? (Шапокляк) (4слайд)
-Вона нам принесла скоромовку (5 слайд)
Послухайте скоромовку.
-Який приголосний звук зустрічається в ній на початку слів найчастіше? ([ш])
-Послухайте скоромовку ще раз. Якщо почуєте приголосний твердий звук [ш] на початку слова, то плесніть у долоні. Давайте перевіримо ці слова: (Шурі, шила, шовком, шерстю, шви, шубка)
-У якому слові звучить м’який звук [ш´]?(Нашій)
Потренуйтеся чітко вимовляти звук [ш]. Це нам знадобиться для вивчення нової букви.
3.Закріплення артикуляції звуків [ч] [ч´].
-А зараз відгадайте загадку і дізнаєтесь, яку букву він нам приніс.
Загадка
Він дружок звірятам, дітям,
Він живий, як я і ти,
Та таких на білім світі
Нам ніде більш не знайти.
Це тому, що він не пташка,
Не лисиця, не комашка,
Не котисько, не щеня,
Не бабак, не вовченя.
Він знімається в кіно
І відомий всім давно.
Упізнать його неважко,
Адже зветься…(Чебурашка) (6 слайд)
- З якої літери починається ім’я Чебурашки?(Ч) Давайте промовимо звук, який позначає ця буква. ([ч])- Який він за вимовою?(Приголосний,твердий)
-А ось ще дивовижний герой.
Загадка
В Італії він народився,
Родиною дуже гордився.
Він не просто цибулина,
Вірний друг це…(Чіполіно) (6 слайд)
3
-Давайте промовимо Чіполіно. Який ми чуємо звук на початку ?( [ч´].)
Отже, ми можемо зустрічати у словах звуки [ч] [ч´].
-Ми з вами підготувалися до вивчення нової букви, а яка це буква і які саме звуки вона позначає ,вам розповість Мовка https://www.youtube.com/watch?v=F2MKbDQsEEI
-о |
ча |
чо |
чи |
чу |
че |
--о |
ща |
що |
щи |
щу |
ще |
Лящ- це немаленька всеїдна риба, яка поїдає молюсків ,черв’яків, личинок, а також рослин.(8слайд)
-Хрущ – або травневий жук швидко літає . Його швидкість 2/3 м за с. Іноді за день він може пролетіти 20 км. А вгору може підніматися до 100м.
3.Робота над загадкою у підручнику на ст.60.
Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде,
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.(Дощ)
-Якими буквами ми позначимо два перші звуки?(Буквами д,о)
-Назвіть два звуки, що залишилися не позначеними буквами.( [ш] [ч]). Ці звуки позначаються однією буквою щ.
-Але ми не боїмося дощика. Разом з ним відпочинемо.
https://www.youtube.com/watch?v=KZsglJrZSkI
4.Робота над віршиком «На пеньочку …»Л. Гуцало
1.Первинне читання вчителем.
-Ви , діти, уважно слухайте, а потім скажете, що шепоче вуж.
На пеньочку вуж лежить.
Він шепоче і шипить:
-Ща, щі, щу,
Щи, щі, ще-ще!
Грій же, сонечку, іще!
4
Вужі- це стрункі неотруйні змії. Їх легко відрізнити від отруйних змій - найчастіше вони чорні з парою великих жовтих плям в задній частині голови.
2.Читання дітьми мовчки.
- Прочитайте мовчки,чітко промовляйте слова з літерою щ. Потім скажете, з яким проханням звертається вуж до сонечка.
3.Робота над текстом «Що таке щастя?» За В. Сухомлинським.(на ст.61)
-А зараз послухайте загадку Суржика? Про що вона?
https://www.youtube.com/watch?v=F2MKbDQsEEI
-Так що таке щастя?
(Це, коли мама і тато вдома. Всі лагідні і здорові. Коли тепло і затишно на душі від радості і любові.)
1.Первинне читання вчителем.
-А тепер я прочитаю текст «Що таке щастя?», а потім скажете як автор пояснив , що таке щастя?
-Щастя , коли співочих пташок ніхто в клітку не зачиняє. І щоб мама не плакала і не журилася.
2.Читання дітьми мовчки.
_А між ким відбулася розмова про щастя?( Між мамою і дитиною.)
- Прочитайте мовчки,чітко промовляйте слова з літерою щ. І ще раз уважно прочитайте пояснення автора про щастя.)
3.Вибіркове читання.
- Прочитайте діалог між мамою і дитиною.
-Чому щастя, коли мама не журиться?(Бо коли мама журиться,то в мене сльози на очах?)
-А як ви розумієте. Що таке щастя?(Зробите відеозйомку і мені перешлете.)
VІ. Підсумок уроку.( 9 слайд)
- Яку нову букву ми вивчили на уроці? Які звуки вона позначає?
- У яких словах зустрічалася літера щ?
- Чи сподобалася вам наша сьогоднішня зустріч?
-Отже, вдома перечитайте текст «Що таке щастя?» За В. Сухомлинським. Перегляньте ще раз відео «Розповідь Мовки і Суржика». Спробуйте розповісти «Що таке щастя».
Бажаю всім гарного настрою. До нової зустрічі.