І варіант
І-ІІ рівні
1.Записати займенники в алфавітному порядку, розкриваючи дужки, і вказати на відмінки займенників, провідміняти 2 займенники (на вибір) (3 бали).
(Аби)чим, (ні)скільки, ні(про)що, хтозна(від)чого, (де)чого, аби(з)ким,
(ні)хто, (аби)якому, що(сь), (будь)якого, що(небудь), (на)якому(небудь), чий(небудь), (на)чому(небудь), (ні)в(якому).
2. Відновити фразеологізми: замість крапок поставити займенники
в потрібній відмінковій формі. Визначити їх розряд за значенням(2 бали).
У ... хвилину; на ... голос; говорить сам за ... ; на ... страх і риск; не знає, на ... стілець сісти.
3. Скласти варіанти речення так, щоб займенник його виступав у значенні: а) особового займенника в родовому відмінку; б) присвійного займенника. Визначити синтаксичну функцію займенників в обох реченнях (1 бали).
ІІІ рівень
1. Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення (1 бал).
У мові нашій усі тони і відтінки, усі переходи звуків від твердих до найніжніших... Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, усе крупне, зернисто, як самі перла. І справді, інше слово часом дорогоцінніше самої речі.
Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, сам засуджує себе на злиденність душі, стає безбатченком (За В. Сухомлинським).
Додаткове завдання: Зробити морфологічний розбір виділених займенників (2 бали).
ІV рівень
Додаток 1
Розбір займенника як частини мови
Послідовність розбору
1. Частина мови.
2. Початкова форма (називний відмінок однини).
3. Розряд.
4. Рід (якщо є), число (якщо є), відмінок.
5. Синтаксична роль.
ІІ варіант
І-ІІ рівні
1. Записати займенники в алфавітному порядку, розкриваючи дужки. Указати на відмінки займенників, провідміняти 2 займенники (на вибір) (3 бали).
(Де)чого, (ні)ким, ні(про)кого, казна(з)чим, (аби)чиїм, хтозна(на) кому, (ні)який, хто(сь), (будь)якому, хто(небудь), (про)який(небудь), чо-го(небудь), (для)чийого(небудь), (ні)на(чому), (будь)що.
2. Відновити фразеологізми: замість крапок поставити займенники в потрібній відмінковій формі. Визначити їх розряд за значенням (2 бали).
І нашим і... ; на ... випадок; під ... ніс; мати ... розум; взяти ...в руки.
3. Скласти варіанти речення так, щоб займенник її виступав у значенні: а) особового займенника в родовому відмінку; б) присвійного займенника. Визначити синтаксичну функцію займенників в обох реченнях (1 бали).
ІІІ рівень
1. Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення (1 бал).
Бачив ти коли-небудь, як цвітуть соняшники на полі? Море соняшникового цвіту. Безліч розкішних, великих, променистих квіток. І кожна квітка обов'язково тягнеться до сонця. Відійде сонце, скажімо, на південь, а вони всі, як по команді, знову за ним повертаються. Тільки-но воно сходить з-за обрію, а всі соняшники вже повернули до нього свої голови.
От за це люди й люблять її, оцю квітку. За те, що вона до сонця гнеться. І людей таких люблять, що, як ти їх не гни, не викручуй, а вони все до хорошого в житті тягнуться. Як соняшники до сонця (За В. Козаченком).
Додаткове завдання: Зробити морфологічний розбір виділених займенників (2 бали).
ІV рівень
1. Написати твір-мініатюру на тему: «Дружба – найбільший скарб»; підкреслити в тексті твору займенники. (3 бали)
Додаток 1
Розбір займенника як частини мови
Послідовність розбору
1. Частина мови.
2. Початкова форма (називний відмінок однини).
3. Розряд.
4. Рід (якщо є), число (якщо є), відмінок.
5. Синтаксична роль.