Тематичне оцінювання знань по темі: «Екологія»

Про матеріал
Тематична робота для 11 класу з теми «Екологія», Мета: узагальнити та систематизувати біологічні терміни і поняття: екологія, методи екологічних досліджень, екологічні фактори та їх вплив на організми та угрупування, популяції та їх характеристики, біогеоценоз та його структура, екосистема, вчення Вернадського про біосферу.
Перегляд файлу

Тематична робота по темі «Екологія»

ВАРІАНТ 2

І рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,25 бала)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

1.Екологічна ніша - це просторове і трофічне місце виду в біоценозі.

2.Угруповання популяцій організмів, які пов'язані між собою різноманітними взаємовідносинами та однорідними умовами існування - це вид.

3. Агроценоз - це штучні екосистеми.

4. Відповідність терміну «популяційний гомеостаз»  є стабільність популяції.

Тестові завдання з однією правильною відповіддю

5. Біотичним  фактором середовища є:


а) вологість;

б) землеробство;

в) взаємодія між особинами і в популяції;

г) полювання.


6. До якого типу міжвидових контактів відноситься взаємодія омели вічнозеленої із покритонасінними деревами:


а) конкуренція;

б) паразитизм;

в) хижацтво;

г) коменсалізм.


7. Реакція організмів на зміну тривалості світлового періоду доби - це :


а) анабіоз;

б) фотоперіодизм;

в) біологічний годинник;

г) адаптація.


8. Екосистема – це:

а) над видове об’єднання;                            б) певне угрупування даної території;

в) об’єднання рослин і тварин;

г) група рослин, тварин  і мікроорганізмів, об’єднаних спільним місцем перебування та трофічними зв’язками.

9. Автотрофами є:


а) продуцентами;

б) консументами І порядку;

в) консументами всіх рівнів;

г) редуцентами.


10. За правилом екологічної піраміди продукція організмів кожного наступного трофічного рівня завжди менша  за продукцію попереднього:


а) у  10 разів;

б) на 10 раз;

 в) у 5 разів;

 г) у 15 разів.


11. Учення про ноосферу розробив:


а) М.В.Вавилов;

б) В.І.Вернадський;

в) Ч.Дарвін;
г) Е.Зюсс.


12. Літосфера – це:


а) частина тропосфери;

б) частина стратосфери;;

в) газоподібна оболонка Землі;

г) верхня тверда оболонка Землі.


II рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Доповніть незакінчене речення

13. Рівень організації живої матерії, на якому збільшується біорізноманіття, називається …..

14.Тип співіснування різних видів, від якого вони дістають взаємну користь, - це ...................

15. Переплітаючись, ланцюги живлення формують..........

Прості завдання з відкритою відповіддю

16. Складіть декілька ланцюгів живлення, скориставшись переліком організмів (ланцюг живлення має складатися не менше ніж 4 ланок): ведмідь, білка, миша, трава, пугач, заєць, жук, ліщина, горобина, жайворонок, вовк, гусениця, їжак, черв’як.

17. Біологічний годинник – це

18. Укажіть, як формулюється законом лімітуючого фактора

III рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

Встановити відповідність

19. Установіть відповідність між термінами й визначенням


а) Автотрофи

б) Сапротрофи

в) Гетеротрофи

г) Міксотрофи


1) Самі утворюють органічні речовини

2) Живляться готовими органічними речовинами.

3) Можуть самі створювати й живитися готовими органічними речовинами

4) Живляться рештками інших організмів

Дайте визначення

20. Що таке «Жива речовина»?

Розв’язати задачу

21. Біомаса сухого сіна з 1 м2  луки становить 200 г. Використовуючи ланцюг живлення: рослини — корова — людина, розрахуйте скільки гектарів луки необхідно для того, щоб прогодувати людину масою 65 кг (70 % води).

IV рівень (правильне розв'язання завдання оцінюється в 3 бали)

Завдання творчого характер одне на вибір.

22. Пояснити як відбувається відновлення екосистеми в природних умовах. Чому це можливо і до яких наслідків призведе втрата цієї можливості?

23. В чому полягає принцип  конкурентного витиснення. Наведіть приклади. Та поясніть його механізм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематична робота по темі «Екологія»

ВАРІАНТ 1

I рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,25 бала)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

1.Екосистема - це сукупність особин виду, які живуть на певній частині ареалу.

2.Кругообіг речовин - це обмін речовин між абіотичною та біотичною частинами екосистеми.

3. Літосфера - це газова оболонка Землі.

4. Фотоперіодизм – це реакція організмів на зміну температури повітря;

Тестові завдання з однією правильною відповіддю

5.  Абіотичним  фактором середовища є:


а) вологість;

б) землеробство;

в) взаємодія між особинами і в популяції;

г) полювання.


6. Найкраще поєднання абіотичних і біотичних чинників для росту, розвитку, розмноження організмів:


а) біологічний максимум;

б) біологічний песимум;

в) біологічний оптимум;

г) біологічний мінімум.


7. Популяція – це

а) над видовий рівень організації живої природи;  б)  група самок, самців, малят;

в) особини близьких видів;

г) група особин одного виду, в якій відбувається вільне схрещування, що має один ареал.

8. Яке середовище існування вважають найбільш специфічним?


а) водне;

б) наземне;

в) підземне;

г) живі організми.


9. Визначте, який вчений вперше запропонував термін «Екологія»:


а) Дарвін;

б) Геккель;

в) Рульє;

г) Ломоносов.


10. Екологічні чинники – це:


а) форми взаємодії організмів

б) компоненти неживої природи

в) усі компоненти середовища

г) людська діяльність призводить до змін


11. Для особин однієї популяції не характерне:

а) вільне схрещування;                                     в) подібність за всіма властивостями й ознаками;

б) спадкові зміни.                                              г) можливість зустрічі особин різних статей; 

12. Біосфера є результатом взаємодії:

а) живої й неживої матерії;                              б) неживої матерії і космічних випромінювань;

в) живої матерії і господарської діяльності людей;

г) неживої матерії і господарської діяльності людей.

II рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Доповніть незакінчене речення

13.Кожен вид поширений на певній території, яка називається....................

14. Об’єктом дослідження науки про довкілля є …......................

15. Діяльність людини виділена в особливу групу …

Прості завдання з відкритою відповіддю

16. Складіть декілька ланцюгів живлення, скориставшись переліком організмів(ланцюг живлення має складатися не менше ніж 4 ланок): ведмідь, білка, миша, трава, сова, заєць, жук, ліщина, горобина, соловей, лисиця, гусениця, їжак,черв’як.

17. Циркадними називають ритми…

18. Укажіть, як формулюється правило екологічної піраміди….

III рівень (правильне розв'язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

Встановити відповідність

Установіть відповідність між термінами й визначенням


а) Хижацтво

б) Паразитизм

в) Коменсалізм

г) Конкуренція


1.Використання одним організмом іншого як джерела живлення

2.Використання одного  організму іншим для поїдання

3.Взаємовідносини між організмами зі схожими потребами

4. Використання одним організмом іншого без меж завдання йому шкоди

Дайте визначення

20.  Що таке Екологічна ніша?

Розв’язати задачу

21. Користуючись правилом екологічної піраміди визначити, яка площа (в га) біоценозу може прогодувати одну особину останньої ланки в ланцюгу живлення: - планктон – риба - тюлень (300 кг); планктон-нехижі риби-щука (10 кг). Суха біомаса планктону з 1 м2 становить 600 г за рік. Із вказаної у дужках маси 60% становить вода.

IV рівень (правильне розв'язання завдання оцінюється в 3 бали)

Завдання творчого характеру одне на вибір..

22. У який спосіб популяції уникають перенаселення? Чому популяція здатна до тривалого стійкого існування? Які механізми захисту вони мають?

23. Що таке біогеоценоз і екосистема? Порівняйте природні та штучні екосистеми. Яка роль людини в утворені штучних екосистем?

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Контрольні роботи
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку