Урок з біології для 8 класу на тему " Значення і будова шкіри. Терморегуляція"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з біології із застосуванням інтерактивних методів навчання ; тип уроку : комбінований. Використання " Хмари слів" у роботі з термінами, зв'язок із життям, проблемно- пошукова діяльність,із використанням технічних засобів
Перегляд файлу

Біологія 8 клас

Тема. Значення і будова шкіри. 

Мета. Ознайомити  учнів із будовою  і функціями шкіри, з’ясувати її значення;   встановити залежність функцій від будови; розширити знання про похідні шкіри.

Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.

Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Міжпредметні зв’язки: фізика, основи здоров’я, українська мова

Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, картки, слайдова презентація.

Основні поняття та терміни: епідерміс, дерма, підшкірна клітковина, терморегуляція, волосся, нігті, сальні залози, потові залози, меланін.

Тип уроку: комбінований.

Методи: словесний, наглядний, практичний, проблемно-пошуковий, репродуктивний.

Девіз уроку: «Здоров’я дитини – багатство родини, здоров’я народу – багатство країни.»  

Хід уроку

І. Створення емоційного настрою.

Доброго дня! Всі готові до уроку? Перевірте своє робоче місце, я рада бачити вас сьогодні на уроці. Думаю, що наша спільна робота буде корисною і цікавою. Давайте посміхнемося один одному, налаштуємося  на пошук і творчість Починаємо наш урок.

Розминка: У одного мудреця запитали: «Що є для людини найбільш цінним і важливим у житті: багатство чи слава? « Подумавши, мудрець відповів: « Ні багатство, ні слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля»

Бесіда з питань:

  •    Подумайте і поясніть, чому так відповів мудрець?
  •    Що ж є головним в житті кожної людини?
  • C:\Users\КС\Downloads\Видільна система.png   Що значить, по-вашому, бути здоровим?

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. « Хмара слів» (робота з термінами)

 

 

 

  1. « Детектор брехні». Визначіть правильність тверджень

Твердження

  1. До сечовидільної системи належать:нирки,серце, сечоводи, сечовий  

      міхур і сечівник

2.  Процес, що забезпечує звільнення організму від продуктів обміну, які вже

     не використовуються і за умови їх накопичення в організмі можуть бути

     шкідливими і порушувати гомеостаз, — це травлення 

3.  Гомеостатична функція нирок полягає в забезпеченні сталості  

     внутрішнього  середовища організму 

4.  Основна структурна і функціональна одиниця нирки — нейрон.

5.  Нефрон складається з ниркового тільця і систем звивистих канальців.  

    (ВІРЮ.)

6.  Об’єм і склад сечі в кожної людини незмінні протягом життя

7.  Через нирки протікає 1- 1,2 л крові за хвилину

8.  Із зовнішнім середовищем сечовий міхур з’єднує сечовід

9.  Сечовий міхур – це непарний порожнистий орган, який лежить у передній частині малого таза

10. Нирки людини мають форму еліпса

11. Через ворота нирки проходять  сечовід, ниркові артерії,вени, нерви,   

     лімфатичні судини

3.Робота  з  роздатковим  матеріалом( інтерактивні картки)

 

4.« На прийомі  у лікаря» ( захворювання сечовидільної системи)

 

ІІІ. Актуалізація  опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

  •                   Ми продовжуємо вивчати організм людини. А про який орган піде мова ви визначите самі за допомогою підказок.
  1. « Впізнай незнайомця»

 Це найважчий орган людського тіла.

 Маса цього органу у дорослої людини в середньому досягає З кг.

 Цей орган постійно відмирає і постійно народжується знову.

 Цей орган не тільки від тепла, але і від сорому - червоніє, від   

          переляку - потіє, а від страху - блідне.

  • Цей орган тісно пов'язаний  з нервовою системою
  • Його називають  « дзеркалом здоров’я  і хвороби»
  1. Робота з  художніми картинами
  •                   За яким критерієм ми  можемо судити про здоров’я  людини при першому погляді? Що ми оцінюємо? ( Стан шкіри).

У здорової людини шкіра дуже красива, ніжно рожевого кольору, здається прозорою.  ( Картина  « Мадонна з немовлям»). Це  говорить про здоров’я  і душевний спокій зображуваної людини.

А тепер подивіться на  автопортрет  Леонардо да Вінчі. Тут ви побачите протилежну  картину. Шкіра втратила свою свіжість, зморщилася, змінила  колір.

  •                  Що ви вже знаєте про шкіру?
  1. Еволюція  покривів тварин

Давайте повернемося до курсу зоології і пригадаємо особливості будови шкіри в різних тварин.

— Які особливості будови шкіри у плазунів? (Тіло вкрите роговими лусками; шкіра під ними завжди суха.)

— Чим характеризується шкіра птахів? (Шкіра суха, покрита пір’ям; розвинута одна залоза — куприкова.)

— Які особливості будови шкіри у ссавців? (Шкіра добре розвинена, має багато потових залоз і вкрита волосяним покривом; кількість і розподіл потових залоз залежить від потреби в терморегуляції.)

— Які похідні шкіри були характерні для ссавців? (Кігті, роги, копита.)

Шкіра людини має схожу будову із шкірою ссавців.

ІV. Мотиваційна діяльність учнів

  •                  Що спільного між шкірою і закордонним паспортом?

З 1 січня 2015 року в Україні громадянам офіційно почали видавати біометричні паспорти. Цей документ відрізняється від звичайного паспорта тим , що у нього вбудований  спеціальний мікрочіп , який містить двовимірне фото власника  паспорта, зображення райдужної оболонки ока  та відбитків пальців.

  •                  Завдяки чому шкіра є своєрідним  біометричним документом людини?

V. Засвоєння нових знань

Шкіра – це екран, на якому відображені всі процеси, які відбуваються в організмі. Шкіра – найбільший орган, її загальна площа становить 1,5 – 2 м2; маса шкіри досягає 2-3 кг, товщину – 2-5 мм. На кожному  1 см кВ. розміщено близько 6 млн. клітин.

  • Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

          1.    Вправа «Акваріум» ( робота в групах) з одночасним заповненням таблиці.

Поділіться на групи й за допомогою підручника та таблиці знайдіть відповіді на питання:

1 група -  Епідерміс : будова і функції

2 група -  Дерма: будова і функції. Залози шкіри

3 група-    Підшкірна жирова клітковина: будова і функції

 

  1. Презентація  творчих груп

1 група - Епідерміс

 

Самоспостереження за верхнім шаром шкіри ( робота з лупою). За допомогою ручної лупи розгляньте поверхню шкіри кисті. Зверніть увагу на особливості шкірної поверхні: тріщини, пори, волосяний покрив, колір, візерунки на долонях.

  •                   Як ви вважаєте , на яких ділянках тіла  найтовщий епідерміс? (Де найвищий механічний тиск на шкіру - долоні і підошви)

Повне оновлення  епідермісу шкіри в людини триває близько 20 днів.

Відеоролик « Колір шкіри»

 

2 група-  Дерма, або  власне шкіра

Утворена переважно волокнистою сполучною тканиною, завдяки еластичності якої шкіра здатна розтягуватися і не заважати рухам.

Дослід з відтягуванням шкіри

 

Дерма має колагенові  та еластичні волокна.

Колаген-  структурний білок, що входить до складу сполучних тканин шкіри. У молодості гладкість, еластичність та пружність  шкіри забезпечена тим, що волокна, утворені колагеном, розтягуються  і знову приймають первісну форму.

 

Після 25 років колаген припиняє відтворюватися в повному обсязі, це пов’язано зі зміною гормонального балансу. Але якщо почати використовувати штучний колаген  у вашому  віці ( вікові крема для обличчя), то шкіра  припинить його утворення і  буде повністю залежати від штучного колагену, який коштує не так вже і дешево, і , здається  ніколи не замінить природну структуру власного білка

 

На долонях і підошвах випини дерми на поверхні шкіри утворюють складні рельєфні малюнки, форма яких є абсолютно унікальною для кожної людини. Їх використовують для  встановлення особи.

Дактилоскопія

 

Шрифт Брайля

              Залози шкіри людини ( випереджувальне завдання) : потові , сальні та молочні

 

Дослід з шкірою: провести вказівним пальцем по лобі і доторкнутися до предметного скельця. Що залишилося на скельці? Як це можна  пояснити?

 

3 група - Підшкірна жирова клітковина

 

Утворений пухкою сполучною тканиною.

 

3.Похідні шкіри

 

 

Похідні  шкіри

 

 

                       нігті  шкірні залози    волосся

 

«Коментуємо побаченеПохідні шкіри. («Озвучити» малюнок слайда.) 

  • Розповідь учителя про похідні шкіри, складання опорних конспектів

Волосся:

 Росте безперервно.

 Тривалість життя 4–5 місяців (вії); волосся голови — 2–4 роки.

 На голові близько 150 тисяч волосин.

 Нормальна швидкість росту волосся на голові 1 см за місяць.

 За добу в здорової людини випадає 20–40 волосин.

 Має дві основні частини: стрижень та корінь; стрижень — частина, що виступає над шкірою, корінь — частина, що міститься у волосяній сумці. Потовщена частина кореня називається цибулиною волосини.

 Основна функція волосся — захист органів від впливу зовнішнього середовища. Велику роль волосся грає в естетичному вигляді людини.

 Розташування волосся нерівномірне й залежить від статі, віку, національності та інших особливостей.

Нігті:

 зроговілі, дещо зігнуті пластини, розміщені на кінцях пальців із тильної сторони;

 складаються з кореня, тіла та вільного краю, лежать у нігтьовому ложі, утвореному сполучною тканиною й зародковим шаром епідермісу;

 корінь і бічні частини нігтя прикриті складкою шкіри — нігтьовим  валиком (кутикулою);

 швидкість росту нігтя — 0,1 мм за добу.

 

4.Теплорегуляція

Терморегуляція — це врівноваженість процесів віддачі й утворення тепла в організмі. Для людини терморегуляція є дуже важливою, оскільки нормально здійснювати обмін речовин її організм може лише за умови сталості температури тіла. Процеси теплоутворення відбуваються головним чином у внутрішніх органах і скелетних м’язах. Перенесення тепла всередині організму здійснюється переважно кровоносною системою.

Процеси тепловіддачі забезпечуються шкірою, легенями та органами виділення. Основну роль тут відіграє шкіра. Віддача тепла регулюється за допомогою кількості крові, що протікає через капіляри шкіри. Скажімо, коли організму потрібно віддати зайве тепло, судини розширяються, по них проходить більше крові, шкіра нагрівається, віддаючи більше тепла. Цей процес легко помітити за почервонінням шкіри. Якщо ж тепло слід економити, рух крові по звужених судинах шкіри вповільнюється. Шкіра при цьому стає блідою й більш холодною.

Віддача тепла може значно збільшуватися за рахунок виділення поту, при цьому значна кількість теплоти витрачається на його випаровування.

 

       VІ.Узагальнення і систематизація знань учнів

  1. Встановити відповідність  між функціями шкіри та їх характеристиками.

 

  1. Робота з QR – кодами ( інтерактивні вправи ) на картках.

 

VІІ. Підсумок уроку і оцінювання учнів

Метод « Ланцюжок»

Учні  по ланцюжку висловлюються про значущі для них моменти уроку, починаючи речення однією із запропонованих форм:

                                                  Я дізнався …

Я навчився …

                                                  Я зрозумів …

 

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати  параграф 26 , с. 116-119, закінчити заповнювати таблицю   

     « Будова шкіри в зв’язку з її функціями»

  1. Підготувати повідомлення про наслідки порушення терморегуляції в організмі людини.
  2. Розробити правила догляду за шкірою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1). Чим пояснити,що люди мають різний колір волосся?

        Колір волосся в кожної людини різний. Він визначається вмістом темного і світлого пігментів. Крім цього, у волоссі містяться дрібні бульбашки повітря, а також мікроелементи. Кожна людина має індивідуальну комбінацію натуральних пігментів, тому зустріти людей з ідентичним волоссям майже неможливо. Основні кольори волосся – це чорний, коричневий, блонд, русявий і рудий. Відтінки волосся можуть бути різними. Загальна їх кількість становить близько десятка. Пігмент волосся легко вигоряє на сонці. При цьому колір волосся тьмяніє і воно втрачає блиск. З часом відбувається  зниження вироблення пігменту меланіну, волосся перестає бути яскравим і сивіє. Крім кольору волосся втрачає й еластичність, яку їм надавав меланін. Причиною появи сивини може бути старіння. У деяких випадках сивіння може викликати  сильний стрес або раптовий страх.

 

 

 

 

 

 

2) Як нігті інформують про стан здоров’я?

          Ніготь – це рогова пластинка, яка розташована  на нігтьовому ложі й росте з нігтьового кореня. У корені та ложі нігтя безліч кровоносних судин і нервових закінчень. Тому нігті дуже чутливі, за винятком вільного краю, який не пов’язаний з ложем і може бути безболісно зрізаний.

     Зміна зовнішнього вигляду нігтів може викликати в людини психологічні, естетичні й навіть  функціональні проблеми. Колір нігтів – це своєрідний індикатор, який свідчить або про правильний догляд за ними, або про наявність певних захворювань.

         Зміна кольору нігтів може бути наслідком ураження периферійних нервів або ж ознакою деяких нервових хвороб. За станом нігтів можна виявити низку  дерматологічних захворювань. Колір нігтів може змінитися при цукровому діабеті, хворобі Аддісона, після важких операцій, при зміні вмісту мінералів у крові (особливо заліза), а також при захворюваннях серця і печінки.

        Білого кольору нігті можуть набути при ураженні кори надниркових залоз. Білі крапки на нігтях можуть бути ознакою порушення обміну  речовин і нестачі вітамінів  в організмі.  Жовтого кольору нігті набувають у курців. Сірі нігті майже завжди свідчать про низький імунний статус у людей з ВІЛ без будь-яких симптомів. Коли людина впорається з недугами, її нігті стають рівними і гладенькими, а їхній колір – рожевий з матовим відтінком.

 

 

 

 

 

 

  1. «Мозковий штурм».

Завдання: що впливає на здоров’я шкіри?

Можливі відповіді: харчування, кліматичні умови, фізичні вправи, сон і стреси, паління й алкоголь.

Учитель поширює відповіді учнів, коментуючи кожен фактор.

 

Фізкультхвилинка. Людина бере собі енергію від сонця. Тож, щоб зарядитися нею, піднесіть руки вгору, розкрийте долоні, наповніть їх життєдайною енергією і розподіліть її по всьому тілу.

 

  1. Вправа «Знайди помилку».

Тепловий удар — це нормальний (патологічний) стан організму, який виникає внаслідок його перегрівання. Найчастіше причинами теплового удару є низькі (високі) температура й вологість повітря. За умов низької (високої) вологості неможливе випаровування поту з поверхні шкіри, тому організм не встигає позбуватися зайвого тепла, що й призводить до погіршення його стану.

Сонячний удар є різновидом теплового удару. Він виникає в разі перегрівання спини (голови) під дією прямих сонячних променів. У разі теплового або сонячного удару слід негайно звернутися до лікаря або викликати швидку. До надання кваліфікованої медичної допомоги необхідно перемістити потерпілого у тепле (прохолодне) місце або хоча б у тінь. Відтак забезпечити йому вільне дихання й спробувати нагріти (охолодити) організм за допомогою зігрівальних (холодних) компресів, обливання водою, рясного пиття.

Щоб уникнути теплових і сонячних ударів, у спекотну погоду не виходьте на вулицю без головного убору з темного  (світлого) матеріалу й уникайте тяжкої фізичної праці. В умовах високої температури носіть легкий облягаючий (вільний) одяг і пийте достатню кількість рідини, щоб запобігти зневодненню організму.

 

  1. Хвороби шкіри. (Слайд 12)

ІІІ. Засвоєння нових знань.

Учитель. Ми все ближче до заданої мети, але все ще знаходимось у теперішньому. Щоб потрапити у майбутнє здоровими, маємо добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку.

  1. Вправа «Дерево знань» (На столах учнів лежать малюнки яблук,де написані вивчені терміни. Учні називають термін, пояснюють його значення й чіпляють на дерево.)
  2. Гра «Світлофор». (На столах учнів лежать картки червоного, жовтого й зеленого кольору. Якщо вони згодні з твердженням, піднімають зелений колір, якщо  ні – червоний, якщо запитання не стосується теми нашого уроку – жовтий)
  1. Шкіра – орган чуттів. (з.)
  2. Верхній шар епідермісу має назву росткового. (Ч.)
  3. Під дією інфрачервоних променів у шкірі виробляється вітамін D. (Ч.)
  4. Дерма – це шар щільної сполучної тканини, що складається з еластичних і колагенових волокон. (з.)
  5. Потові залози мають вигляд трубочок, що починаються щільно закрученим клубочком.(з.)
  6. Утворення гусячої шкіри – це захисна реакція організму, яка зменшує втрату тепла. (з,)
  7. Головний мозок – вищий відділ нервової системи. (Ж.)
  8. Регенерацію шкіри забезпечує роговий шар. (Ч.)
  9. Сальні залози розташовані переважно на голові, обличчі та верхній частині спини. (З.)
  10.  Потовиділення забезпечує здійснення процесу теплоутворення (Ч.)

 

Учитель. Наша подорож наближається до кінця. Ми знаходимось біля брами країни Здоров’я і Краси. Які засоби збереження здоров’я ви взяли б у подорож до майбутнього? Запишіть їх на листочках і прикріпіть навколо зображення країни Здоров’я і краси.

 

ІV. Рефлексія.

  1. Що вивчили на сьогоднішньому уроці?
  2. Чи знадобляться одержані знання у майбутньому?

 

V. Оцінювання роботи учнів на уроці. (Підраховується кількість зібраних балів, визначається найбільша їх кількість)

 

VІ. Домашнє завдання: §24, повторити  § 15-23, підготуватися до контрольної роботи за розділами: «Транспорт речовин» і «Виділення. Терморегуляція».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
1485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку