Урок "Будова та функції шкіри. Терморегуляція"

Про матеріал
Конспект уроку за темою "Будова та функції шкіри. Терморегуляція" 8 клас. Тип уроку: засвоєння нових знань умінь та навичок.
Перегляд файлу

Біологія 8  клас       

Тема уроку: Будова і функції шкіри.Терморегуляція

 

освітня: ознайомити учнів з особливостями будови покривів тіла людини та особливостями процесів терморегуляції в її організмі; сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем;

розвивальна: навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей;розвивати вміння логічно мислити та установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями;

виховна: здійснювати гігієнічне виховання, виховувати розуміння значення нормального функціонування шкіри для збереження здоров’я людини.

 

Обладнання: таблиця «Будова шкіри», відеофільм, презентація, підручник

Тип уроку: засвоєння нових знань умінь та навичок

Хід уроку

1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

«Ситуація успіху»:

Створення   психологічної атмосфери  уроку. Включення учнів в діловий ритм уроку.

       Один поет сказав:

      Вважай, ти втратив день,

      В який не посміхнувся.

      А  що б не був він  втраченим, подивіться один на одного і посміхніться,  подумки побажайте успіхів .

УСПІХ  - це

У – уміння навчатись і працювати

С – співробітництво в парах, в групах

П – подолання труднощів

І    ініціативність

Х -  хороший настрій

   Всі ці складові  необхідні для нашого уроку .

   Я  вам бажаю  гарного настрою, посмішок і успіху.

2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

А чи знаєте ви, що  шкіра є органом тіла? Тоді як інші органи займають порівняно мало місця, шкіра розстилається по всьому тілу якнайтоншою оболонкою площею 1,5–2 м2. Число складних структур, що є на кожному сантиметрі шкіри, починаючи з потових залоз і закінчуючи нервами, справді фантастичне.

Здавалось, що ми чимало знаємо про шкіру людини, але чи все?

Між тим ще австрійський вчений Вінтерніц писав «Шкіра — це орган, по якому можна взнати здоров’я і навіть життєву історію людини»? І для того, щоб зробити це, нам необхідно досконально вивчити будову та функції шкіри.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

3. Актуалізація опорних знань учнів

3.1. Бесіда.

Давайте повернемося до курсу зоології і пригадаємо особливості будови шкіри в різних тварин.

 Які особливості будови шкіри у плазунів? (Тіло вкрите роговими лусками; шкіра під ними завжди суха.)

 Чим характеризується шкіра птахів? (Шкіра суха, покрита пір’ям; розвинута одна залоза — куприкова.)

 Які особливості будови шкіри у ссавців? (Шкіра добре розвинена, має багато потових залоз і вкрита волосяним покривом; кількість і розподіл потових залоз залежить від потреби в терморегуляції.)

 Які похідні шкіри були характерні для ссавців? (Кігті, роги, копита.)

Узагальнення результатів.

4. Засвоєння нового матеріалу

Робота в групах

1.Завдання групам

Самостійно опрацювати текст підручника, додатковий матеріал та підготувати презентацію за такими темами:

1 група — Особливості будови та функцій епідермісу шкіри

2 група — Особливості будови та функцій дерми шкіри

3 група — Особливості будови та функції підшкірної жирової клітковини

4 група — Залози шкіри: різноманітність, будова та функції

Презентації груп

1 групаОсобливості будови та функцій епідермісу шкіри

Епідерміс — це шар клітин, що представлений багатошаровим плоским епітелієм. Його товщина залежить від ділянки тіла. Для прикладу, товщина епідермісу на долонях становить близько 1,5 мм, а на повіках — близько 0,05 мм. Епідерміс поділяється на два шари — роговий і ростковий. Його глибокі шари складаються з клітин, які розмножуються й мають назву росткового епітелію. Наближаючись до поверхні шкіри, клітини стають плоскими, зроговівають, злущуються та відпадають (зроговілий шар). Саме роговий шар захищає шкіру від механічних, хімічних пошкоджень, проникнення води й мікроорганізмів усередину тіла (мозолі — потовщений роговий шар), забезпечує регенерацію шкіри та очищення шкіри.

У ростковому шарі міститься пігмент меланін, який надає шкірі забарвлення й поглинає ультрафіолетові промені, захищаючи цим організм. Цей шар бере участь у синтезі вітаміну D. В епідермісі містяться чутливі нервові закінчення.

2 групаОсобливості будови та функцій дерми шкіри

Дерма (власне шкіра) — це шар щільної сполучної тканини завтовшки 4 мм. У ній виділяють сосочковий і сітчастий шари.

а) Сосочковий шар складається з пухкої сполучної тканини й утворює сосочки, які впинаються в епідерміс. Відповідно до них на поверхні шкіри утворюється рельєфний малюнок із ліній різної конфігурації. Їхня форма й розташування індивідуальні (дерматогліфіка). Цим широко користуються в криміналістиці та судово-медичній практиці (дактилоскопія). Сполучна тканина цього шару крім клітин містить галогенові й еластичні волокна, які зумовлюють міцність і пружність шкіри. Шар пронизаний кровоносними та лімфатичними судинами, нервовими волокнами та закінченнями. Тут розташовані клітини з пігментом, м’язові клітини. Вони беруть участь у підніманні волосся, у виділенні секретів шкірних залоз, підтримують пружність шкіри. Сосочковий шар здійснює живлення епідермісу, у якому немає кровоносних капілярів.

б) Сітчастий шар — еластичні й колагенові волокна — створює переплетення. Завдяки своїй еластичності шкіра не перешкоджає рухам людини. У цьому шарі залягають сальні і потові залози, волосяні сумки, рецептори.

3 група — Особливості будови та функції підшкірної жирової клітковини

Підшкірна жирова клітковина — найглибший шар шкіри. Представлена пухкою сполучною тканиною, волокнами й великою кількістю жирових клітин. Товщина шару різна (наприклад на очній повіці вона повністю відсутня, на животі, сідницях може досягати 10 см) і залежить від способу життя, харчування, стану здоров’я та обміну речовин. Крізь клітковину в дерму проходять кровоносні судини та нерви. Її функції: збереження тепла, пом’якшення ударів (амортизаційна функція), захист внутрішніх органів, депо жиру, зв’язок шкіри з внутрішніми тканинами тіла.

 

4 групаЗалози шкіри: різноманітність, будова та функції

Потові залози мають вигляд трубочок, що починаються щільно закрученим клубочком, вивідна протока відкривається на поверхні шкіри отвором. Клубочки обплетені капілярами, крізь стінки яких із крові в потові залози потрапляє вода з мінеральними солями, сечовиною та іншими речовинами. Так утворюється піт, який за своїм складом подібний до сечі, але значно меншої концентрації. За добу в спокої виділяється 500 мл поту. Потові залози розміщені по всьому шкірному покриву, за виключенням кайми губ; особливо багато їх на шкірі долонь, підошов, чола.

Сальні залози розміщені біля коренів волосся, виділяють жир, який змащує волосся та шкіру — попереджуючи тим самим від пересихання, надмірного випаровування води й мікроорганізмів. За добу виділяється до 20 г шкірного сала. Багато сальних залоз є на шкірі обличчя, але вони не пов’язані з волосяними мішечками (2 млн).

(Учні заповнюють таблицю у зошиті, слухаючи презентації груп)

Шар шкіри

Особливості будови

Функції

Епідерміс

Зовнішній багатошаровий плоский епітелій, зроговіває, створює міцне покриття на долонях і підошвах.

Містить пігментні клітини, чутливі нервові закінчення, сприймають дотик, тиск, холод, захисна функція.

Дерма (власне шкіра)

Рихла сполучена тканина, колагенові та еластичні волокна, волосяні сумки, кровоносні судини, сальні і потові залози.

Міцність і пружність шкіри, живлення епідермісу, піднімання волосся, виділення поту та жиру.

Підшкірна клітковина

Сполучна і жирова тканина.

Регуляція теплообміну, захист, "резерв жирів".

 

2. Функції шкіри. (Асоціативний кущ)

Розповідь учителя

Вивчаючи будову шкіри, ви впевнились, що вона є багатофункціональним органом.

Бесіда.

 З якими функціями шкіри ви ознайомились сьогодні?

Учитель корегує та узагальнює відповіді учнів. У разі виникнення запитань учитель ставить додаткові запитання або рекомендує учням звернутись по допомогу до підручника.

Складання опорного конспекту

Функції шкіри:

  • захисна — захищає внутрішні органи від фізичного, хімічного та біологічного впливу навколишнього середовища;
  • терморегуляторна — регулює температуру тіла;
  • рецепторна — численні рецептори дають нам змогу відчути і слабкий подув вітерцю, і легкий дотик травинки;
  • видільна — через шкіру виділяються жир, піт і продукти обміну речовин;
  • обмінна — забезпечує обмін речовин та енергії між організмом і навколишнім середовищем;
  • депо крові — у судинах шкіри може перебувати до 1 літра крові;(20%)
  • синтезуюча — синтез і накопичення вітаміну D, а також гормонів;
  • дихальна — близько 1–2 % повітря людина поглинає через шкіру залежно від фізичного навантаження;

секреторна – залози шкіри (потові, сальні, молочні) продукують секрети, що беруть участь у водно-сольовому обміні, терморегуляції, вигодовуванні маля

  • запаслива – підшкірна жирова клітковина є депо білого й бурого жиру людини

амортизувальна – жировий прошарок навколо внутрішніх органів   захищає їх від механічних впливів.

3.Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача.

Розповідь учителя

У процесі життєдіяльності в органах людини — м’язах, печінці тощо — в результаті хімічних реакцій утворюється тепло. При цьому, однак, і взимку, і влітку температура на поверхні шкіри здорової людини становить 36,6 °С, а природні коливання її не перевищують 2 °С. Як це досягається? Це досягається завдяки терморегуляції.

Терморегуляція здатність теплокровних організмів підтримувати на сталому рівні температуру тіла незалежно від змін температури навколишнього середовища.

Основна частина тепла (82 %) виділяється організмом через шкіру, через органи дихання — 12 %, на зігрівання прийнятої їжі й води — 4,6 %, із сечею й калом — 1,3 %.

Терморегуляція здійснюється рефлекторно, під дією подразнень, що надходять від терморецепторів шкіри й внутрішніх органів. Центр терморегуляції міститься в гіпоталамусі й підпорядкований корі великих півкуль головного мозку.

У ньому виокремлюють дві ділянки: центр теплоутворення та центр тепловіддачі. При зниженні температури тіла активується центр теплоутворення, від якого надходять імпульси на звуження судин шкіри, підвищення обміну речовин, гальмування потовиділення. Підвищення температури середовища впливає на центр тепловіддачі, що посилює кровообіг у шкірі, знижує обмін речовин, активує потовиділення. Отже, за звичайних умов у здорової людини температура тіла становить 36–37 °С, а роль шкіри в терморегуляції пов’язана з її великою площею, крізь яку відбувається тепловіддача.

Утрата тепла під час випаровування поту в дітей більша, ніж у дорослих, оскільки в них поверхня шкіри більша на 1 кг тіла. Потовиділення під пахвами за підвищення температури настає в дітей десь у 7 років, а при розумовому напруженні воно починається в середньому шкільному віці, поступово збільшуючись із віком.

 

5.Значення терморегуляції.

Розповідь учителя

Усі ферменти клітин, які беруть участь в обміні речовин та енергій, можуть нормально працювати тільки за незначного коливання температури — 36–37 °С. При зниженні (30 °С) або підвищенні (42 °С) температури ферменти клітин руйнуються, обмін речовин припиняється, людина помирає. Підтримання сталості температури тіла забезпечує процес терморегуляції, що триває впродовж усього життя людини.

Отже, терморегуляція має важливе значення для нормального функціонування організму людини.

 

Ми з вами плідно попрацювали, а зараз давайте трішки відпочинемо і наберемось сил для наступного етапу нашого уроку

 Фізкультурна пауза Думаємо на  «відмінно»

Стати рівно, руки вздовж тулуба. Дихання рівномірне. Руки підняти паралельно до висоти грудей так, щоб долоні були розташовані одна навпроти одної. Долоні терти одна об одну до відчуття тепла. Стиснути в кулак, піднявши великий палець. Повторити кілька разів.

 Вправа заспокоює нервову систему і прискорює мислення.

5. Узагальнення і закріплення знань

Ми все ближче до заданої мети. Щоб бути у майбутньому здоровими, маємо добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку.

 

6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1.Загальна площа шкіри в дорослої людини становить ... (1,5–2 м2).

2.Товщина шкіри ... (2–5 мм).

3.Зовнішній шар шкіри називається ... (епідерміс).

4.Захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання ... (меланін).

5.Під епідермісом розташована ... (дерма).

6.У дермі містяться... (рецептори, сальні й потові залози, волосяні сумки, кровоносні й лімфатичні судини).

7.За добу в дорослої людини за відносного спокою виділяється поту . (500 мл).

8.Під дермою міститься ... (підшкірна жирова клітковина).

9.До похідних шкіри належать ... (нігті та волосся).

10. Підшкірна клітковина утворена  ( сполучна і жирова тканина)

11.Урівноваження процесів утворення й віддачі тепла організмом називають (терморегуляція)

12. Який шар шкіри містить пігментні клітини ( епідерміс)

    Вправа «Мікрофон». Чи мають значення одержані знання у вашому житті?

     Оцінювання роботи учнів на уроці. 

7. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати §   24   у підручнику

Творче завдання. Написати правила – рекомендації по догляду за шкірою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
3120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку