АТЕСТАЦІЙНА РОБОТА
За темою «Екологічне виховання учнів під час навчально - виховного процесу»
Виконавець:
Мітурич Вікторія Володимирівна
Вчитель біології
КЗ «НСЗШ І-ІІІ ст. №20» м.Нікополя
ЗМІСТ
Вступ.................................................3
1 Теоретичні основи екологічного виховання особистості............5
1.1 Мета, завдання та принципи екологічного виховання.............5
1.2 Зміст екологічної освіти та виховання........................7
1.3 Етапи екологічного виховання школярів......................9
2 Використання технологій співробітництва при формуванні ціннісного ставлення до природи на заняттях природничого циклу 11
2.1 Мотивації у екологічному вихованні школярів..................11
2.2 Формування екологічної культури учня.......................12
2.3 Результативність реалізації технологій співробітництва при формуванні ціннісного ставлення до природи. 20
Висновки..............................................23
Список використаних джерел................................25
Додатки................................................26
ВСТУП
Екологічні проблеми, що особливо загострились в останні десятиріччя, викликають стурбованість і тривогу чесних людей Землі. Рішенням міжнародного Стокгольмського форуму з 1972 року в календарі з'явився особливий день. Дата 5 червня закликає людство загалом і кожного зокрема зробити все, щоб зберегти дивосвіт кольорів на планеті.
Захистити весняну квітку і спів солов’я, степову балку і поліське болото, молоду вербиченько і могутній віковий дуб, чисте повітря і чисту воду – все це і буде надійною гарантією збереження самого життя в усій його красі і гармонії. Без сьогоднішніх наших колективних зусиль надія на виживання людської цивілізації стає проблематичною.
“Гадаємо, – писав В. Сухомлинський, – що школа майбутнього повинна найповніше використовувати для гармонійного розвитку людини все, що дає природа і що зможе зробити людина для того, щоб природа служила їй. Уже через це ми повинні берегти і поновлювати природні багатства, які маємо”.
Мета екологічного виховання — формування відповідального і дбайливого ставлення до природи, що базується на екологічній свідомості. Це передбачає дотримання моральних і правових принципів природокористування й пропаганду ідей щодо його оптимізації, активну діяльність із вивчення й охорони природного різноманіття.
На жаль, ми поводимось на рідній землі як завойовники і погані квартиранти, а не як дбайливі господарі. Надто укорінились такі небезпечні девізи: “Моя хата скраю”, “Після нас хоч потоп”, “На наш вік вистачить”, “Після нас хоч траві не рости”. Тож часто і в прямому, і в переносному розумінні трава після нас не росте. Замість добрих сходів і соковитого зела щедро проростає бур'ян байдужості, жорстокості, безкультур’я, неповаги до Землі – матінки, до рідного народу, Батьківщини.
В екології, як і у вихованні, все пов’язане з усім. Або в юному, найбільш сприятливому для добра, віці через спілкування з природою ми посіємо гуманізм, повагу до життя і готовність його захистити, або цю юну душу заглушить чортополох.
1 ТЕОРИТИЧНІ ОСНОВИ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ
1.1 Мета, завдання та принципи екологічного виховання
Відповідальне ставлення до природи – складна характеристика особистості. Вона означає розуміння законів природи, що визначають життя людини, проявляється в дотриманні моральних і правових принципів природокористування, у активної творчої діяльності з вивчення і охорони середовища, пропаганді ідей правильного природокористування, у боротьбі зі всім, що згубно відбивається на навколишній природі.
Умовою такого навчання і виховання виступає організація взаємозалежної наукової, моральної, правової, естетичної та практичної діяльності учнів, спрямованої на вивчення та покращення відносин між природою і людиною.
Критерієм сформованості відповідального ставлення до навколишнього середовищі є моральна турбота про майбутні покоління.
Мета екологічного виховання досягається у міру рішення в єдність наступних завдань: освітніх – формування системи знань про екологічні проблеми сучасності та шляхи їх вирішення; виховних – формування мотивів, потреб і звичок екологічно – доцільної поведінки і діяльності, здорового способу життя; розвиваючих – розвиток системи інтелектуальних та практичних вмінь з вивчення, оцінки стану і поліпшення навколишнього середовища своєї місцевості; розвиток прагнення до активної діяльності з охорони навколишнього середовища: інтелектуального (здатності до аналізу екологічних ситуацій),емоційного (відношення до природи як до універсальної цінності), морального (волі і наполегливості, відповідальності) [1].
Основними завданнями екологічного виховання є нагромадження в людини екологічних знань, виховання любові до природи, прагнення берегти і примножувати її багатства та формування вмінь і навичок природоохоронної діяльності (риc. 1.1).
Риc. 1.1 – Основні завдання екологічного виховання
Завдання екологічного виховання:
Принципи організації екологічного виховання:
1.2 Зміст екологічної освіти та виховання
Зміст екологічного виховання передбачає розкриття сутності світу природи – середовища існування людини, яка повинна бути зацікавлена у збереженні його цілісності, чистоти, гармонії. Індивід має вміти осмислювати екологічні явища і розумно взаємодіяти з природою. Естетичний підхід до природи сприяє формуванню моральних почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності.
Любов до природи слід виховувати з раннього дитинства. «Дітей, що не вміють ще ходити, – писав Г. Ващенко, – треба частіше виносити на свіже повітря, щоб вони могли бачити рідне небо, дерева, квіти, різних тварин [2]. Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям радості, і покладе основи любові до рідної природи». Вчитель велику увагу приділяє екологічному питанню на своїх уроках, спрямовує свої зусилля на навчання учнів у екологічному аспекті (риc. 1.2). Саме таке навчання забезпечує практичне застосування вмінь і навичок на уроках.
Риc. 1.2 – Методи та засоби навчання, які сприяють екологічному вихованню.
Екологічна освіта складається з різних профілів викладання, які безпосередньо стосуються тієї галузі у межах якої проводиться той чи інший урок.
Основні підходи до формування змісту екологічної освіти можна розділити на дві групи: аналітичні та синтетичні.
Аналітичні підходи зводяться до того, що з усього загалу екологічної інформації береться та її частина, що має безпосереднє відношення до певної теми.
Синтетичні підходи полягають у намаганні створити одну між предметну навчальну дисципліну під назвою „екологія”, в якій відбивається увесь спектр екологічної інформації.
Екологічна освіта і виховання – це спеціальний, цілеспрямований, організований, систематичний, послідовний, планомірний педагогічний процес формування системи екологічних знань, умінь, навичок, поглядів, переконань, моральних якостей, забезпечує становлення та розвиток у особистості відповідального ставлення до природи як до універсальної цінності .
1.3 Етапи екологічного виховання школярів
Наукова організація процесу екологічної виховання вимагає чіткого визначення всіх його ланок, виявлення зв'язків і залежностей.
Першооснови екологічного мислення закладаються в сім'ї, яка покликана прищепити дітям систему екологічних цінностей, норм поведінки у природному середо вищі.
У тісному взаємозв'язку із сім'єю має працювати і школа. Екологічне виховання триває на всіх етапах навчання у школі. Кожен із них має свою мету, завдання, відповідну віковим особливостям школярів методику.
На першому етапі (молодші школярі) школа забезпечує комплексне вивчення природи і розкриття учням її багатогранних аспектів: естетичного, санітарно-гігієнічного, екологічного, економічного. Діти мають зрозуміти також залежність якості життя і здоров'я від стану довкілля, прагнути поліпшувати його.
На другому (5–7 класи) і третьому (8–9 класи) етапах учні накопичують знання про природні об'єкти, закономірності розвитку та функціонування біологічних систем, аналізують і прогнозують нескладні екологічні ситуації, закріплюють правила поведінки в навколишньому середовищі[4]. Водночас поглиблюються і збагачуються відомості про явища і закони природи, розкриваються причини екологічної кризи та усвідомлюється необхідність збереження природних комплексів (екосистем).
На четвертому етапі (10–12 класи) завершується узагальнення здобутих екологічних знань, здійснюється моделювання простих кризових ситуацій. У навчальні плани включають інтегровані курси різних природничих, екологічних дисциплін.
Шкільний етап екологічного виховання є базою для подальшого поглиблення екологічної освіти та виховання у вузах. Студенти повинні усвідомити цілісність природи Землі, єдність її процесів, зв'язок людини з природою. Вони мають знати, що їхня фахова діяльність, поведінка щодо природи повинні узгоджуватися з її законами. Лише за таких умов у майбутніх фахівців сформується почуття відповідальності за долю природного оточення.
2 ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ СПІВРОБІТНИЦТВА ПРИ ФОРМУВАННІ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ НА ЗАНЯТТЯХ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ
2.1 Мотивації у екологічному вихованні школярів
Загальний шлях формування в учнів позитивної мотивації до вивчення екологічних проблем полягає в тому, щоб сприяти перетворенню вже наявних широких мотивів (аморфних, нестійких, неусвідомлених, малодіючих, рядоположних) на зрілу мотиваційну сферу зі стійкою структурою, тобто з домінуванням і переважанням позитивних мотивів ставлення до природи в цілому, а також до екологічних проблем сучасності.
Формування мотивів розглядається в педагогічній літературі як створення у процесі навчально – виховної роботи певних умов для появи внутрішніх спонукань (мети, емоцій, мотивів) до вивчення екологічних проблем, усвідомлення їх учнями і подальшого вдосконалення мотиваційної сфери [11].
До першої групи умов, що сприяють формуванню позитивної мотивації до вивчення екологічних проблем, належать прийоми діяльності вчителя:
Друга група умов пов'язана з використанням спеціальних завдань на формування та закріплення мотивації.
Застосовуючи різноманітні прийоми формування позитивної мотивації до вивчення екологічних проблем, слід враховувати, що навіть сприятливі умови впливають на мотивацію навчання не безпосередньо, а тільки через внутрішнє ставлення до них самого учня. Таким умовам задовольняють інформаційні тексти, дослідницькі завдання, ситуації, спрямовані на формування окремих аспектів внутрішньої позиції учнів.
Робота вчителя спрямована на розвиток і закріплення пізнавального інтересу до вивчення екологічних проблем і включати такі види впливу, як актуалізація раніше сформованих мотиваційних настанов, що треба закріпити і підтримати; створення умов для формування позитивних мотиваційних настанов (мотивів) і розвиток їх нових ознак (стійкість, усвідомлення, дієвість).
Завдання педагога полягає в тому, щоб учні постійно були мотивованими до дій.
2.2 Формування екологічної культури учня
Екологічне виховання має сформувати екологічну культуру людини, для якої характерні різнобічні, глибокі знання про навколишнє середовище (природне і соціальне); екологічний стиль мислення, що передбачає відповідальне ставлення до природи та свого здоров'я; наявність умінь і досвіду вирішення екологічних проблем (насамперед на місцевому рівні); безпосередня участь у природоохоронній роботі, а також здатність передбачати можливі негативні наслідки природо-перетворювальної діяльності людини[7].
При цьому під екологічної культурою розуміється якість особистості, що включає в себе наступні компоненти:
Освіта та виховання школярів в області навколишнього середовища є в даний час одним з пріоритетних напрямків роботи з молоддю. Чим раніше починається формування екологічної культури у дітей, організувати цей, тим вище ефективність виховання.
Шлях до високої екологічної культури пролягає через ефективну екологічну освіту і виховання, які в наш час стали необхідною складовою гармонійного, екологічно безпечного розвитку.
Особлива роль в екологічному вихованні належить учнівським екологічним колективам (агітбригадам). Слово, пісня, підкріплена ділом, скоріше знаходять шлях до серця слухача і глядача (додаток А).
Мета створення агіт бригад:
Розробки виховних заходів.
1. Сценарій екологічного свята.
Тема: Казка Чому листок зелений?
Ведучий: Вас вітає екологічна бригада. Назва: Зелена планета.
Ведучий: Наш девіз: «Природа - це казка, яку треба читати серцем»
Вступ.
Ведучий: Вітчизна люба! Рідний край!
Ліси, поля, долини, води…
Ти лиш задумайся, пізнай
Ті дивні дари у природи,
В них – сила і любов.
Земля – то ненька наша люба,
В її таїни знов і знов
Заглибившись, побачиш чудо…
Ведучий: Були у матінки Природи дві донечки такої вроди: хто їх побачив хоч на мить - не зміг забути й розлюбить. Голубооку звали Флора. У неї очі наче зорі, завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна. А Фауна, швидка, як вітер, могла й за птахами летіти, і за оленями стрибати та з Білочками пустувати. Тож вирішила мудра мати в придане їм дарунки дати: мрійливій Флорі світ рослинний, а жвавій Фауні – тваринний, щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали. Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.
Танець Флори і Фауни
Ведучий: Зелений світ – це такий світ, серед якого і завдяки якому живуть тваринні організми на Землі. Зелений колір – колір життя. Уявіть собі одну годину без рослинного зеленого світу. Це не що інше, як година смерті живого на Землі
Казка.
( мелодія лісу )
Ведучий: Ця дивовижна пригода трапилася з нашими героями: Олею, Колею та Землею. ( виходять, вклоняються )
Оля: Чому лист зелений? – поцікавилася Оля у Землі.
Коля: Цікаво, як він влаштований? ( потрібно тримати листочки в руках)
Земля: Ви хочете самі дізнатися, як працює листок?
Так, так… - зраділи діти.
Земля: Зараз ви станете маленькими і відправитеся у подорож. Коли на всі питання отримаєте відповіді, тупніть три рази та скажіть: « Земля. Земля поверни нас назад ». Я вас буду чекати…
Ведучий: Наші герої почали зменшуватися у розмірах ?! Земля допомогла їм потрапити на листочок.
Оля і Коля побачили дивовижну картину! Листок жив, працював, як маленька фабрика! Всюди можна було побачити зелених « гномиків ».
Танець зелених гномиків
Оля: Хто ви такі? - Ми хлорофілові зерна, - почули діти у відповідь.
Земля: Вони готують страву всьому дереву. Беруть із повітря ВУГЛЕКИСЛИЙ ГАЗ та ВОДУ з мінеральними речовина ми, яку коріння добуває із - під землі, і роблять будівельний матеріал для нових органів рослини.( плакат – формула фотосинтезу, Земля показує …)
Коля: Так, цікаво. Але як вони працюють? Напевно їм потрібна енергія?
Земля: Енергію дає сонечко.
Сонечко: Для кожного листочка та травинки моє світло – головне!
Ведучий Нашим героям стало все зрозуміло. Поруч посміхалася Земля.
Земля: Скільки в мене ще є таємниць, цікавих куточків. Якщо люди зможуть потоваришувати зі мною, я мабуть, відкрию їм деякі…
Тривожний момент ( учень – «хлорофіл » заносить листівку прикріплену до повітряної кульки )
Ведучий: ( читає ) У Землі проблема. З багатьох міст приходять тривожні новини!
Коля: Не достатньо чистого повітря!
Оля: Немає чим дихати!
Земля:Автомобілі, фабрики, заводи…Допоможіть! Шкідливі речовини руйнують хлорофілові зерна! Рослинам важко!
Ведучий: Єдине джерело кисню на планеті – це рослини. Життя на землі залежить від зелених рослин. Рослини необхідно охороняти!
Всі: МАЛО ПОСАДИТИ ДЕРЕВО, ЙОГО ПОТРІБНО ВИРОСТИТИ!
Що ж це сталося з нами , люди?
Це ж як так, що нічого не буде –
Ні річок, ні гаїв, ні кущів,
Ні комах, ані звірів, ні птиць,
Ані квітів, ні трав, ні повітря,
Ні людей! Хоч тепер – вже повірте…
Зупинімось – останній є шанс.
І щоб на світі не сталось біди,
Шануйте природу усюди й завжди.
Природа рідна – наша втіха,
Тож хай вона не знає лиха!
Заключна пісня « Зелений колір »
2. Сценарій екологічного свята.
( пісня « Зелений колір » )
Тема: Земля батьків - моя земля.
Ведучий: Вас вітає екологічна бригада « Зелений колір».
Ведучий: Наш девіз: «Природа – це казка, яку треба читати серцем»
Мабуть,найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує. Хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води. Зелених дібров,спів дзвінкоголосих пташок,запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю,ні з чим незрівнянна краса рідної землі.
Ведучий: У кожного з нас залишився у серці добрий куточок, де минуло дитинство: зелена левада, луки з пахучою скошеною травою, сонячний сосновий бір або тінявий гай з суничними галявинами, широке поле,де так легко й солодко дихати, стежина, обабіч якої ростуть волошки і маки, і по якій, здається, не ідеш, а летиш неначе птах.
Дітки ( хлопчик і дівчинка ):
Вийшли зрання на гуляння
Українські діти,їх стрічали і вітали українські квіти.
І волошки, сонні трошки,синім шовком шиті,
Ясноокі, чисто вмиті, розбрелись по житі.
Ось рожева конюшина, а на ній і комашина,
На горбочку мак,в шапці як козак.
Там росте холодна м`ята ( добре пахне,як пом`ята).
Там шовковая травичка,а з травички ніжні личка:
То вже братик і сестричка...
Розбрелись по полю діти,
молоді яскраві квіти української землі.
Дітки ( танок « Полька »), на фоні танцю слайди про природу.
Дівчина – квітка ( на фоні мелодії ): Безмежно з дитинства кохаю красу свого рідного краю – Дніпра голубінь неозору, сосну в надвечір`ї прозорім, і місяць у хмарках сріблистих, і свіжість весняного листя, і синій промінчик волошок в пшеничному морі колосся. У ліс завітаю я знову на тиху сердечну розмову, де пахне достигла суниця і сонцем пропалена глиця! Я чую зозулі кування, берізок тремтливих зітхання, тонкі білозорі сестриці сплели свої віти в косиці.
Ведучий: Земля дідів і прадідів, на ній жили і виросли наші батьки. На ній зробили свої перші кроки і ми. Але в часи наших дідів і прадідів не виникало серйозних екологічних проблем. Люди жили з природою,не віддаляли себе від неї. Людина - часточка природи, не вінець,не перетворювач і не володар! А часточка. Це предковічне. І ЛУНАЄ СЬОГОДНІ КРИК! Майбутнє Землі в небезпеці! Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи. За цими словами гірка істина.
Учасники виходять по одному , тримаючи в руці кольорові знаки « STOP»:
Ведучий: Страшним лихом для українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС 26 квітня 1986 року. Це сотні жертв , сотні й тисячі хворих та калік, радіаційний фон у багатьох місцях перевищував допустимі норми. Забруднені були всі райони, куди тільки не сягнула чорна хмара чорнобильської біди. Прип`ять і Чорнобиль стали мертвими містами. Україну оголошено зоною екологічного лиха.
Учень
Вогонь, радіація люто звірили,
Кипіли граніт і смола.
Не грішники - хлопці в тім пеклі горіли…
І зона мовчання була.
Свій лік починала незнана ще ера
Борні із новим найжахливішим злом,
І грюкав, і гримав до кожного в двері
Четвертого блоку розлом.
І в Швеції приладів стрілки стрибали,
Тривога весь світ пройняла -
Це ж рвалося лихо вселюдське за шкали,
І зона мовчання була.
Плювався отруйною парою кратер,
І хмари зловіщі пливли,
А люди до першотравневого свята
Двори й тротуари мели.
Жінки на городах копалися в глині,
Так буйно черемха цвіла...
Котились від Києва геть лімузини,
І зона мовчання була.
Чутки нечувані повзли між народом,
І пухла від них голова.
Дивились в надії на радіо:
«Згодом усе розтлумачить Москва».
Ішли піонери в парадних колонах,
Бадьорість - з трибун висоти.
Стояли в чеканні німім ешелони:
«Як гримне, чи встигнем втекти?»...
Мені ж і тепер ще бракує озону,
У грудях задушлива мла...
Іще не було відгороджено зони,
А зона мовчання була.
Ведучий: Пам'ять знову і знову повертається до тієї страшної дати, коли жменька пожежників під керівництвом лейтенантаів внутрішньої служби Володимира Правика та Віктора Кібенка через чотири хвилини після аварії вступили в жорстокий і смертельний поєдинок з розбурханою атомною стихією. Вдячна пам'ять про 23 українця,що поховані за 20 кілометрів від Москви на Читинському цвинтарі буде вічною, бо цим героям вдалося скоротити масштаби світової аварії,попередити вибух ще одного реактора.
Час невпинно йде вперед. Віддаляється чорна дата Чорнобиля, про яку з болем і сльозами згадуємо нині. І хочеться, щоб більше ніколи і ніде у світі не повторилося подібне лихо.
Любіть життя, та пам’ятайте ціни,
Що і почім повернеться сповна,
Бо не його вина в тому, що гинем,
В тому, що гинем – наша лиш вина.
Заключна пісня.
2.3 Результативність реалізації технологій співробітництва при формуванні ціннісного ставлення до природи.
З метою діагностування стану екологічної свідомості серед учнів школи проводиться опитування, результати якого дозволяють виявити не тільки позитивні зміни в свідомості підлітків, а й недоліки та прогалини в роботі. Своєчасне діагностування виховної роботи дозволяє поставити мету, розробити методи та прийоми, спрогнозувати очікувані результати, вчасно коригувати та вносити зміни у виховний процес.
Анкета для учнів 7 – 9 класів, щодо виявлення екологічної культури школярів середніх та старших класів[12].
1. Яке місце займає природа у Вашому житті?
а) важливе;
б) неважливе;
в) не змогли визначити місце.
2. Чи викликає у Вас занепокоєння стан навколишнього середовища у Вашому місті та його околицях?
а) так, велика заклопотаність;
б) в якійсь мірі турбує;
в) не викликає стурбованості;
г) важко відповісти.
3. Чи всі люди знають та дотримуються правил поведінки на природі?
а) так;
б) ні.
4. Чому не можна в річці мити автомобіль?
а) гине риба;
б) бензинова плівка перешкоджає надходженню кисню;
в) це погано;
г) автомобіль руйнується.
5. Що ви робите для того, щоби покращити стан довкілля?
а) садимо дерева та квіти;
б) проводимо акції з охорони природи;
в) нічого;
г) очищаємо територію населеного пункту та розчищаємо русла річок;
д) збираємо макулатуру.
6. Як слід учинити з людьми, котрі забруднюють довкілля?
а) проводити роз’яснювальну та агітаційну роботу;
б) примусити прибирати після себе;
в) накласти грошове стягнення;
г) не зачіпати їх, бо однаково не буде результату.
7. Чи вважаєте Ви необхідним поглиблювати свої екологічні знання?
а) так;
б) ні;
в) важко відповісти.
8. Чи може людство взагалі вирішити сучасну екологічну кризу?
а) так;
б) ні;
в) мене це не хвилює;
г) не знаю.
9.Чи можливий, на даному етапі, перехід біосфери у ноосферу?
а) так;
б) ні;
в) важко відповісти.
10. Чи необхідні заповідні території?
а) так;
б) мене це не турбує;
в) ні;
г) важко відповісти.
Аналіз результатів анкетування, щодо дослідження екологічної культури школярів серед учнів 7 – 9 класів наведено на рис. 2.1.
Рис. 2.1 – Дослідження екологічної культури школярів серед учнів 7-9 класів
У ході тестування з’ясувалося, що більша частина учнів розуміють значення екологічних знань і що готові до активної участі у природоохоронній роботі. Деякі показали, що недостатньо розуміють значення екології для сучасної людини. Більша частина опитуваних дітей вважають необхідним поглиблювати знання з екології. Невелика частина школярів не бажають отримати додаткові знання або не змогли визначитись з відповіддю.
ВИСНОВОК
В екології, як і у вихованні, все пов’язане з усім. Або в юному, найбільш сприятливому для добра, віці через спілкування з природою ми посіємо гуманізм, повагу до життя і готовність його захистити, або цю юну душу заглушить чортополох.
На жаль, у навчальних програмах на вивчення тем екологічного спрямування відводиться досить мало часу, отож, більше уваги даним темам можна приділити в позакласній роботі. Тут поле фантазії необмежене:
Виховна ефективність екологічної діяльності зростає за тієї умови, коли учні є не лише виконавцями, а й її організаторами. Саме тому треба давати більше творчих завдань, котрі вирішуються колегіально, у співпраці, спонукають до пошуку об'єктів впливу, до раціоналізаторських ідей і розв'язання проблем.
Щоб екологічне виховання дало належний результат, воно має бути організоване належним чином, відповідати певним вимогам. Робота повинна бути цілеспрямованою, учні мають розуміти, для чого вони виконують певне завдання та яким має бути результат. Важливість і потрібність виконуваної діяльності дає учням відчуття потреби діяти, задоволення кінцевим результатом, причетності до вирішення глобальних проблем, готує до продуктивної праці в різних галузях виробництва, до свідомого самостійного життя у злагоді з природою.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ