Теоретичний аналіз феномену булінгу: запобігання та подолання

Про матеріал
Провідну роль з попередження булінгу покладено на педагогічних працівників. Булінг (знущання, цькування, залякування) - це надзвичайно актуальна тема сьогодення
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Теоретичний аналіз феномену булінгу: запобігання та подолання Підготувала: соціальний педагог Л.А.Дивнич Звенигородська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – спортивний ліцей

Номер слайду 2

Поняття «булінґ» походить від англійського слова «bully», що означає хуліган, забіяка. Це людина, яка використовує свою силу і владу, щоб налякати або заподіяти шкоду слабшим людям.  Англійське слово «bullying» означає агресивну поведінку людини з вищим статусом стосовно іншої людини, яка має нижчий статус. Мета – заподіяти людині моральну або фізичну шкоду, принизити її і так утвердити свою владу.

Номер слайду 3

Булінг- це діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що здійснюються щодо малолітньої або неповнолітньої особи або такою особою щодо інших учасників освітнього процесу, в результаті чого могла бути чи була завдана шкода психічному або фізичному здоров'ю потерпілого.

Номер слайду 4

Види булінгу: ВЕРБАЛЬНИЙ (СЛОВЕСНИЙ) ФІЗИЧНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ КІБЕРБУЛІНГ

Номер слайду 5

Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальня, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики.

Номер слайду 6

умисні штовхання, удари, стусани, кусання, плювання, щипання, підніжки, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін; Пов'язане з дією на психіку, погрози, бойкот, переслідування, залякування, ізоляція, ігнорування частиною учнів або всім класом. 1. Фізичний булінг 3. Соціальний булінг Шкільний булінг можна розділити на такі основні форми: 2.Словесний (вербальний) Принизливі дошкуляння, висміювання, де знаряддям служить слово (образливе ім'я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, поширення образливих чуток і т.д.)

Номер слайду 7

КІБЕРБУЛІНГ Однаково поширений серед хлопців та дівчат Поширення неправдивих чуток за допомогою: електронної пошти, текстових повідомлень в соціальних мережах, викладання фото непристойного характеру, образливі репліки, коментарі в чатах, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет Складний вид булінгу, важко відслідкувати

Номер слайду 8

Булінг включає чотири головні компоненти: 4 це агресивна і негативна поведінка; 1 2 3 здійснюється регулярно; відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу; ця поведінка є навмисною.

Номер слайду 9

Статистика Були у ситуації булінгу У ролі жертви Сказали про це 85% 65% 4% За даними психологічних досліджень зарубіжних та вітчизняних шкіл, булінг – явище досить поширене в школі.

Номер слайду 10

Соціальна структура булінгу: переслідувач (булер); жертва; спостерігач.

Номер слайду 11

ПРИЧИНИ БУЛІНГУ: Особиста неприязнь; Низький рівень доходу в сім’ї Замкнутість чи відлюдькуватість Успіхи у навчанні або навпаки Зовнішній вигляд Ім’я чи прізвище Національність Втрату цінності сім’ї

Номер слайду 12

Існують певні ознаки , за якими можна розпізнати булінг : когось затискають в кутку приміщення ; коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність ( можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку); один з учнів не обирається іншими ( в ізоляції); весь клас сміється над одним і тим же учнем; прізвиська дуже образливі; по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах ), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілі; молодші школярі бояться зайти в туалет; школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи .

Номер слайду 13

Мотивацією до булінгу стають: - заздрість, помста,відчуття неприязні; - боротьба за владу; -самоствердження тощо.

Номер слайду 14

Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають: Фізичні недоліки: носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату (наприклад ДЦП). Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку. Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі). Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками. Страх перед школою: невпевненість. Хвороби: епілепсія, заікання, енурез. Низький інтелект і труднощі в навчанні.

Номер слайду 15

Діти, що стали жертвами булінгу, проявляють наступні особливості поведінки: прикидаються хворими, щоб уникнути походу до школи; бояться самі йти до школи і зі школи, просять проводити їх на уроки, спізнюються; страх, порушення сну і апетиту, нічний крик, замкненість; виявлення рваного верхнього одягу або пошкоджених речей; шкільні речі часто бувають розкидані по класу чи сховані; на уроках-замкнений, коли відповідає, по класу розповсюджується шум, сміх, коментарі; під час перерви, в їдальні, тримається осторонь, намагається бути недалеко від вчителів; часті прохання дати гроші, крадіжки; втрата інтересу до улюблених занять; мовчазність, небажання йти на розмову; як прояв крайнього ступеню: суїцидальні нахили.

Номер слайду 16

Вперше булiнг описав психолог Дан Ольвеус Типові риси учнів, схильних ставати жертвами: Вони схильні до депресії і частіше за своїх ровесників думають про самогубство. Вони полохливі, чутливі, замкнуті і соромязливі. Вони часто тривожні, невпе-внені в собі, нещасні і мають низьку самооцінку. Вони часто не мають жодного близького друга і успішніше спілкуються з дорослими, ніж з однолітками.

Номер слайду 17

Типові риси булера (Дан Ольвеус): вони відчувають сильну потребу панувати, імпульсивні; зухвалі та агресивні у ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів); не виявляють співчуття до своїх жертв; якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.

Номер слайду 18

Учені відзначають такі типові характерні риси спостерігачів: відчуття провини; відчуття власного безсилля; самі колись були у ролі жертви.

Номер слайду 19

Дослідження булінгу у освітньому закладі Поч.шк. Сер.шк. Ст.шк. Хлопці Дівчата 35% Поч.шк. Сер.шк. Ст.шк. 10% 25% 5% 10% 15% Кривдники-хлопці частіше застосовують фізичний булінг, а дівчата – соціальний: ізолюють, ігнорують.

Номер слайду 20

За словами 1200 дітей, які відповіли на запитання Інтернет-сайту KidsPoll 48% 15% 42% 20% Булінгу піддавалися Неодно- разово Самі займа- лися ним Багаторазово

Номер слайду 21

Низь-кий рівень вихо-вання Гіпер- опіка Байду-жість з боку батьків Що впливає на агресивну поведінку дітей? Культ насиль-ства в суспіль-стві Негатив-ний вплив ЗМІ Ком-п`ютерні ігри

Номер слайду 22

Наслідки булінгу 1 2 3 Проблеми у навчанні, поведінці, фізичні хвороби Думки про суїцид, розлади психіки Зниження самооцінки, складнощі у взаєминах

Номер слайду 23

Наслідки булінгу занижена самооцінка, комплекс неповноцінності, беззахисність; проблеми у навчанні, відсторонення від спілкування з колективом (в школі це проявляється у вигляді прогулів). ​тривога, стрес, фобії, депресії, неврози, страх; ​відхилення у поведінці – адиктивна, асоціальна, суїцидальна; ​формування залежностей: алкогольна, тютюнова, наркотична, психологічна і т.д.; ​порушення в комунікативній сфері (крайнім випадком є розлади мовлення) - страх спілкування з людьми. Діти-жертви схильні самозвинувачувати себе та страждати наодинці.

Номер слайду 24

Булінг у сім’ї: Ти такий нездара, як твій батько. От той чоловік…, а ти? Будеш, як твоя мати….

Номер слайду 25

Що робити?

Номер слайду 26

Технології реагування на виявлені факти булінгу: При встановленні факту або підозрі на наявність булінгу батьки або вчитель повідомляє про це адміністрацію закладу. Адміністрація спільно з психологічною службою школи невідкладно реагує на представлені факти. Безпосередня робота класного керівника, практичного психолога та соціального педагога з булерами та жертвами. Бесіда з учнями класу щодо з'ясування проявів булінгу. Бесіда окремо з булерами та окремо з жертвами третирування. Бесіда окремо з батьками булерів та окремо з батьками жертв булінгу щодо ситуації, що склалася та визначення шляхів її подолання. Відпрацювання навичок поведінки жертв та виведення їх зі стану жертви. Рекомендації класному керівникові у випадку.

Номер слайду 27

Алгоритм реагування на виявлені або встановлені факти булінгу: якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору; дитина може звернутись на гарячу лінію «Ла Страда - Україна», до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді, до Національної поліції або Центру надання безоплатної правової допомоги; якщо свідком булінгу став педагог або інший працівник школи, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні; після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу; директор школи має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу, скликати засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслити подальші дії (до складу такої комісії можуть входити педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера», керівник закладу та інші зацікавлені особи); якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей. у разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.

Номер слайду 28

підтримуйте позитивний статус дитини (потенційної жертви булінгу) в класі; підкреслюйте важливість спільної роботи у колективі; формуйте в учнів навички асертивної поведінки та позитивне ставлення до себе; засуджуйте твердо й постійно деструктивну й асоціальну поведінку учнів; спонукайте слухачів до міркувань та осмислення власної поведінки; заохочуйте учнів до позитивних зрушень, підтримуйте у них прагнення до самовдосконалення. Напрямки превентивної роботи:

Номер слайду 29

Найкращим способом профілактики є створення кодексу правил поведінки в закладі. Співпраця між шкільною адміністрацією, педагогами, батьками учнів, які стали учасниками булінґу. Діти повинні знати, куди вони можуть звернутися за допомогою. Телефон національної дитячої гарячої лінії 

Номер слайду 30

сформувати навички упевненої поведінки,позитивне самосприйняття; розвинути навички конструктивного спілкування, комунікативну компетентність; підвищувати рівень емоційної комфортності шляхом зниження тривожності; створити психологічний комфорт для отримання жертвами булінгу позитивного досвіду підтримки і довіри; формування толерантності, емпатійності в учнів; ретельно вивчати і аналізувати підгрунтя цього явища в кожному конкретному випадку. Основні завдання корекційної роботи з жертвами шкільного булінгу:

Номер слайду 31

розвивати навички ефективного спілкування з однолітками (наприклад, як правильно задати питання, висловити підтримку, вносити пропозиції); сприяти розвитку вмінь та бажання шукати допомогу та підтримку в однолітків або дорослих (батьків, педагогів, шкільного психолога, соціального педагога); актуалізувати знання та уявлення учнів про негативні наслідки булінгу (проведення лекцій, бесід, обговорення відеоматеріалів, зустрічі з фахівцями служб міста); Рольові ігри, тренінги (учні практикують навички ефективного реагування на ситуацію булінгу; темами занять, або окремих вправ можуть бути: «Як поводити себе, якщо ти став жертвою булінгу», «Що я маю робити, якщо я став свідком булінгу», «У разі булінгу – до кого я можу звернутися»; Попередження булінгу серед дітей на основі соціально-емоційного навчання:

Номер слайду 32

7 кроків до припинення цькування 1. Назвати явище. 2. Дати однозначну оцінку. 3. Визначити булінг як проблему групи. 4. Активізувати моральне почуття і сформулювати вибір. 5. Сформулювати позитивні правила життя в групі і укласти контракт. 6. Моніторинг і підтримка позитивних змін. 7. Гармонізувати ієрархію.

Номер слайду 33

Книги на тему цькування: Лэйн Дэвид А. «Школьная травля (буллинг)» — рекомендації для створення емпіричних моделей булінґу в кожному окремому випадку для створення на їх основі стратегії втручання. Рекомендовано для широкого кола читачів. Стельмах С. «Булінг у школі та його наслідки» — рекомендовано для викладачів, шкільних психологів та соціальних педагогів. Андрій Богословський «Вєрочка» — коротке оповідання російською мовою про випадок цькування з погляду дитини-спосетрігача. Рекомендовано для обговорення в групах разом з психологом або соціальним педагогом. Джоді Піколт «Дев’ятнадцать хвилин» — історія, заснована на реальних подіях, та розповідає про учня старшої школи в містечку Стерлінг (США ), який прийшов у школу зі зброєю і впродовж 19 хвилин вбивав дітей та викладачів. Хто він — злочинець, чи жертва? Рекомендовано для обговорення з учнями старших класах та студентами. Бел Кауфман «Вверх по сходах, що ведуть вниз» — роман внучки відомого письменник Шолом Алейхема. Він майже повністю складається із записок, шкільних творів, листів та документів та описує прагнення молодої вчительки вплинути на думки та серця учнів. Рекомендований для широкого кола читачів. Гевин Экстенс «Всесвіт проти Алекса Вудса» — курйозний роман про 10-річного героя, в якого влучив метеорит. Як це вплинуло на його життя і чи є спосіб щось змінити? Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні». Радимо обговорити з учнями першу частину роману, яка описує важке дитинство головного героя - Чіпки.

Номер слайду 34

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ УСПІХІВ НАМ!!! ЗУПИНИМО БУЛІНГ РАЗОМ!

ppt
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку