Тема: Робота над синонімами.
Робота над синонімами допомагає учням тонше сприймати слово, бачити в ньому, крім основного значення, ще й різні смислові та експресивні відтінки, а відтак бути точнішими у слововживанні. У процесі роботи над синонімами вчитель має сформувати у дітей уміння: — розрізняти в мовленні близькі за значенням слова; — добирати синоніми; — замінювати в тексті те чи інше слово відповідним синонімом; — самостійно вживати в готовому тексті дібране за смислом синонімічне слово; — самостійно вибирати із свого лексичного запасу найбільш влучний для висловлення власної думки синонім.
Завдання вчителя під час роботи над синонімами полягає в тому, щоб забезпечити успішне оволодіння кожним із визначених умінь і тим самим піднести рівень мовленнєвої культури школярів.
Первинне ознайомлення із синонімами учнів початкових класів з лексичним явищем синонімії (без уживання терміна) розпочинається в 2 класі під час вивчення розділу «Слово». Системний підхід до вивчення синонімів передбачає систематичну роботу над ними у процесі вивчення інших мовних розділів, передбачених програмою з української мови. Зокрема, під час вивчення розділу «Речення» доцільно знаходити близькі за значенням слова в реченнях, доповнювати речення синонімами.
Групи вправ з синонімами Збагачення лексики молодших школярів синонімами забезпечується системою практичних вправ, які, залежно від мети, можна класифікувати за такими групами: 1) вправи на розпізнавання синонімів серед групи поданих слів, у реченнях і текстах; 2) вправи на з’ясування спільного у значенні синонімів і їх семантичних відтінків; 3) вправи на добір до поданих слів близьких за значенням, введення їх у словосполучення і речення; 4) вправи на спостереження за функцією синонімів у мовленні; 5) вправи на використання синонімів у власних усних і письмових висловлюваннях.
Вправа 1. Порівняй значення слів у кожній групі. Вибери близькі за значенням.
Учні, батьки, школярі.
Гарний, красивий, поганий.
Розказувати, запитувати, розповідати.
Вправа 2. Знайди зайве слово в ряду близьких за значенням.
Говорити, розмовляти, кричати, балакати.
Поглиблення знань про синонімію як мовне явище У 3 класі розширюється уявлення учнів про синоніми, збагачується їхній синонімічний словник. Зокрема,третьокласники засвоюють термін синоніми, вчаться користуватися словником синонімів, добирати синоніми до поданих слів – різних частин мови, спостерігають за відтінками у значенні синонімів, ознайомлюються з роллю синонімів у тексті. Під час роботи з синонімами треба привчати дітей до використання словника синонімів для учнів початкових класів. Розпочати слід з ознайомлення школярів із цим видом словника: прочитати вступну статтю про його призначення, ознайомити з умовними позначеннями, правилами користування словником та будовою словникової статті.
Вправа 1. Вибери синоніми з групи слів, які означають:
1) назви тварин: собака, кінь, корова, пес, кішка;
2) розмір: маленький, середній, крихітний, великий, мініатюрний;
3) процес утворення звуків: гавкати, свистіти, дзижчати, скавучати.
Вправа 2. Вибери з поданих слів найбільш вдалий синонім для пояснення значення кожного із багатозначних слів.
1) шкідлива дівчинка, шкідлива звичка (вперта, небезпечна);
2) високий будинок, високий голос (великий, дзвінкий);
3) відкрити очі, відкрити воду (пустити, розплющити).
Вправа 3. Підкресли в тексті синоніми до слова хуртовина.
Вітер налітає згори і знизу, безжально жбурляє сніжинки у вікно. Це вирує віхола. Вона загнала дітей до хати. А вони попритулялися лобами до холодних шибок і не відводять очей від сніговиці. Уявляють себе на санчатах, які підхопила заметіль, закрутила й понесла в поле.
У 4 класі робота над синоніма має бути спрямована на збагачення словникового запасу учнів синонімічними рядами, глибше усвідомлення значеннєвих відтінків слів одного синонімічного ряду, активне і свідоме застосування синонімів у власних зв’язних висловлюваннях. Ознайомлюючи четвертокласників із двома новими для них частинами мови – займенником і прислівником, необхідно загострити увагу дітей на тому, що займенники, які часто використовуються в текстах з метою уникнення невиправданих повторів, не є синонімами до тих слів, які вони замінюють, бо це різні частини мови.
Прочитай текст. Який недолік у ньому помітив? Відредагуй текст, використовуючи синоніми. За потреби скористайся словником синонімів. Ліс був мовчазний. Мовчазними стояли велетні дуби, сумуючи за теплими літніми дощами. У задумі стояли й мовчазні берізки, прощаючись із лагідними сонячними ранками. Мовчазною була й трава, заплутана в павутиння бабиного літа.
Словник синонімів: німий, тихий, безмовний.