Теоретичний матеріал на тему: Синоніми

Про матеріал
Теоретичний матеріал на тему:"Синоніми". Мета:ознайомити учнів із синонімами, навчити визначати їх у реченнях; розвивати вміння правильно використовувати синоніми в мовленні.
Перегляд файлу

Тема: Робота над синонімами.

Робота над синонімами допомагає учням тонше сприймати слово, бачити в ньому, крім основного значення, ще й різні смислові та експресивні відтінки, а відтак бути точнішими у слововживанні. У процесі роботи над синонімами вчитель має сформувати у дітей уміння: — розрізняти в мовленні близькі за значенням слова; — добирати синоніми; — замінювати в тексті те чи інше слово відповідним синонімом; — самостійно вживати в готовому тексті дібране за смислом синонімічне слово; — самостійно вибирати із свого лексичного запасу найбільш влучний для висловлення власної думки синонім.

Завдання вчителя під час роботи над синонімами  полягає в тому, щоб забезпечити успішне оволодіння кожним із визначених умінь і тим самим піднести рівень мовленнєвої культури школярів.

Первинне ознайомлення із синонімами  учнів початкових класів з лексичним явищем синонімії (без уживання терміна) розпочинається в 2 класі під час вивчення розділу «Слово». Системний підхід до вивчення синонімів передбачає систематичну роботу над ними у процесі вивчення інших мовних розділів, передбачених програмою з української мови. Зокрема, під час вивчення розділу «Речення» доцільно знаходити близькі за значенням слова в реченнях, доповнювати речення синонімами.

Групи вправ з синонімами Збагачення лексики молодших школярів синонімами забезпечується системою практичних вправ, які, залежно від мети, можна класифікувати за такими групами: 1) вправи на розпізнавання синонімів серед групи поданих слів, у реченнях і текстах; 2) вправи на з’ясування спільного у значенні синонімів і їх семантичних відтінків; 3) вправи на добір до поданих слів близьких за значенням, введення їх у словосполучення і речення; 4) вправи на спостереження за функцією синонімів у мовленні; 5) вправи на використання синонімів у власних усних і письмових висловлюваннях.

Вправа 1. Порівняй значення слів у кожній групі. Вибери близькі за значенням.

Учні, батьки, школярі.

Гарний, красивий, поганий.

 Розказувати, запитувати, розповідати.

Вправа 2. Знайди зайве слово в ряду близьких за значенням.

Говорити, розмовляти, кричати, балакати. 

 

 

Поглиблення знань про синонімію як мовне явище У 3 класі розширюється уявлення учнів про синоніми, збагачується їхній синонімічний словник. Зокрема,третьокласники засвоюють термін синоніми, вчаться користуватися словником синонімів, добирати синоніми до поданих слів – різних частин мови, спостерігають за відтінками у значенні синонімів, ознайомлюються з роллю синонімів у тексті. Під час роботи з синонімами треба привчати дітей до використання словника синонімів для учнів початкових класів. Розпочати слід з ознайомлення школярів із цим видом словника: прочитати вступну статтю про його призначення, ознайомити з умовними позначеннями, правилами користування словником та будовою словникової статті.

Вправа 1. Вибери синоніми з групи слів, які означають:

1) назви тварин: собака, кінь, корова, пес, кішка;

2) розмір: маленький, середній, крихітний, великий, мініатюрний;

3) процес утворення звуків: гавкати, свистіти, дзижчати, скавучати.

 Вправа 2. Вибери з поданих слів найбільш вдалий синонім для пояснення значення кожного із багатозначних слів.

1) шкідлива дівчинка, шкідлива звичка (вперта, небезпечна);

2) високий будинок, високий голос (великий, дзвінкий);

3) відкрити очі, відкрити воду (пустити, розплющити).

Вправа 3. Підкресли в тексті синоніми до слова хуртовина.

Вітер налітає згори і знизу, безжально жбурляє сніжинки у вікно. Це вирує віхола. Вона загнала дітей до хати. А вони попритулялися лобами до холодних шибок і не відводять очей від сніговиці. Уявляють себе на санчатах, які підхопила заметіль, закрутила й понесла в поле.

У 4 класі робота над синоніма має бути спрямована на збагачення словникового запасу учнів синонімічними рядами, глибше усвідомлення значеннєвих відтінків слів одного синонімічного ряду, активне і свідоме застосування синонімів у власних зв’язних висловлюваннях. Ознайомлюючи четвертокласників із двома новими для них частинами мови – займенником і прислівником, необхідно загострити увагу дітей на тому, що займенники, які часто використовуються в текстах з метою уникнення невиправданих повторів, не є синонімами до тих слів, які вони замінюють, бо це різні частини мови.

 

 

Прочитай текст. Який недолік у ньому помітив? Відредагуй текст, використовуючи синоніми. За потреби скористайся словником синонімів. Ліс був мовчазний. Мовчазними стояли велетні дуби, сумуючи за теплими літніми дощами. У задумі стояли й мовчазні берізки, прощаючись із лагідними сонячними ранками. Мовчазною була й трава, заплутана в павутиння бабиного літа.

Словник синонімів: німий, тихий, безмовний.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Інші матеріали
НУШ
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку