Тема. Кольорове читання. Кольоровий світ доброти. Людина красна не словами, а добрими ділами. В. О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».
Мета: формування ключових компетентностей:
формування предметних компетентностей:
Обладнання: підручник, портрет В. О. Сухомлинського, презентація, ілюстрації до творів, кольорові сигнальні картки, збірки оповідань письменника, картки зі словами, кольорові кульки, пам’ятка «Веселка доброти».
Тип уроку – комбінований, урок з елементами інтеграції.
Форма проведення: літературна кав’ярня.
Девіз уроку: Не слова красять людину, а добрі діла.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Закінчилася перерва,
Пролунав чаклун-дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Літературне читання – урок казковий,
Кольоровий, веселковий.
Кольоровий сплів вінок.
У долину, аж до річки,
Простяглись барвисті стрічки.
Ось червона, перша стрічка –
Колір стиглої сунички.
Друга жовта, наче сонце
Зазирає у віконце.
Третя стрічка – то зелена,
Як листок берізки, клена.
А четверта – синя, як ті сливи,
Що дощі вмивали й зливи.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Думати, гратись і міркувати,
Правильну відповідь вмить відшукати,
Може активну участь у роботі прийняти.
На уроці вони представлять результати своєї роботи. Хочеться, щоб цей урок посіяв зерна добра, людяності, які проростатимуть у ваших душах, серцях і виливатимуться у добрі справи справжньої людини.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(Учні встають, тримаються за руки і промовляють прислів’я про читання разом)
Хто багато читає, той багато знає.
Читання – віконце у світ знань.
Людина без книги, що криниця без води.
Без читання нема навчання.
Ро – ро – ро – старайтесь робити добро.
Ину – ину – ину – день і ніч, і кожну хвилину.
Ло – ло – ло – щоб серденько, як сонце цвіло.
Ину – ину – ину – це хорошою робить людину.
добрик милість
добрий привітність
доброта люб’язність
добрячок добродушність
добренький доброзичливість
3) людина 4) друг
народ дружба
людство дружити
народний дружелюбний
людяний товариський
людинонька товаришувати
(Читає кожна команда, хорове читання)
З другом сміливо іди у дорогу –
Завжди одержиш в біді допомогу.
Збільшиться радість у стільки разів,
Скільки ти друзів у світі зустрів.
Читання для себе (мовчазне читання).
Читання для інших (індивідуальне читання вголос).
Читання з другом (парне читання). (Читають 2 пари)
Читання грою «Хвилі».
Хвиля відходить від берега – читаємо тихо.
да ле ко |
кра пли на |
су му ва ли |
до до му |
ще бе та ла |
про мо ла ви |
ви гля ла да |
Со ло ко вей |
ІV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.
1учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський в села Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Мати, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки (у сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія).
2 учень. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів, дотримувалися традицій народної педагогіки. Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була бібліотека і, помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки, Достоєвського.
3 учень. Літом Василько разом із батьками працював у колгоспі: помагав скирдувати солому, збирав колоски. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне , що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук (35 кілометрів).
4 учень. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам’ять. Любив і розумів жарти, був хорошим товаришем. У школу приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика.
5 учень. Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський – учитель мови і літератури – переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Війна відірвала його від улюбленого заняття. У бою в Росії був тяжко поранений. Ворожий осколок уп’явся йому у груди і сховався біля серця. Понад чотири місяці лікувався в госпіталях. Він ще більше зненавидів війну, все погане й нелюдське.
6 учень. Після перемоги Василь Олександрович знову повернувся до школи. Його любили батьки і діти. Понад 35 років працював Василь Олександрович учителем і директором школи. 32 роки він вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книгами, статтями. Для наймолодших він написав багато художніх мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел. Найчастіше звертався Сухомлинський до жанру казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям – Сергійкові й Олі.
Пісня «Барви рідної землі».
(Танцюють з кульками)
а) Читання слів уголос.
- Прочитайте слова, дізнаємося їхнє значення.
Красиві слова – ввічливі, ніжні, пестливі, приємні.
Красиві діла – добрі справи.
Негода – холодна погода, погана погода, дощова з вітром.
Захмарило – небо затягнуло хмарами.
Опинитися – бути, перебувати де-небудь.
Мокра як хлющ – дуже мокра, промокла наскрізь.
б) Читання «буксиром».
- Зараз актори читатимуть зі мною «буксиром» слова. Спочатку я, а потім ви.
пересидіти захмарило
незнайомий жалісливі
співчуваю змоклому
в) Кольорове читання.
- Це означає, що кожна група читатиме оповідання різним способом. Отож, розпочинаємо.
- Жовтий колір – працюють актори. Ви виразно читаєте текст уголос.
(Троє кращих учнів)
а) Вправа «Так чи ні».
- Я читатиму запитання, а ви відповідаєте на нього словами «так» або «ні». Якщо відповідь «так», то піднімаєте вгору зелений олівець, а під час відповіді «ні» піднімаєте червоний олівець. Розпочинаємо.
б) Вправа «Мозковий штурм».
- Тренуємо свій розум. Міркуємо швидко – відповідаємо правильно.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1.Творча робота над текстом.
Інсценізація уривку оповідання.
Автор. До хатинки прибіг хлопчик. Одежа на ньому була мокра як хлющ. Він тремтів од холоду. І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
1 хлопець. Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе.
Автор. Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
2 хлопець. Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі.
Автор. А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
(Третій хлопчик дає сорочку)
Мокрий хлопчик. Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла.
До нас приєднуються природолюби із Саду Творчості В. О. Сухомлинського.
Зелений колір – це колір природи, рослин. Без них неможливе життя. Вони своїм корінням йдуть у землю, а листям тягнуться до неба. Небо і земля мають цілющу силу.
Зелений колір – скромний, спокійний, м’який. Це надія, безпека, розквіт, юність. Вчимося любити, берегти та бути одним цілим з природою.
Ми довідалися, що Василь Олександрович писав казки про природу. Він вчив своїх учнів любити й оберігати навколишній світ. Він написав багато казок, а одними із них є «Голубка і Мурашка», «Ромашка», «Жук і Соловейко», «Хризантема», «Зайчик і вітер», «Маленьке зайченя». У кожній із них перемагає добро. (Книги на парті)
Ці казки ми можемо знайти у його збірках. Раджу всім читати твори цього вчителя.
У Саду його творчості ростуть квіти доброти, дерева справедливості, трави ввічливості. Тут так гарно і кольорово, що хочеться постійно творити прекрасне.
3. Інтерактивна вправа «Пиріг Доброти».
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися …..(дружити)
А не кидатись словами,
Щоб не стати ….(ворогами).
І запам’ятай собі –
З другом легше у...(журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він…(допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх-
Радість ділиться на…(всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом…(помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас…(повчати).
А як сварять всі навкруг-
Йде на захист справжній…(друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга – вірним…(будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів, ти…(не забувай)!
Знай моя дитино мила,
Дружба – це велика…(сила).
-Молодці, справилися. Будете вміти дружити.
- Продовжуємо творити. Слово надаємо митцям з Арт – студії.
Синій колір асоціюється з водою і небом, вселяє в душі оптимізм, спокій. Синій – це порядок і дисципліна. Вчимося позитивно мислити, мріяти, малювати, добиватися поставленої мети.
Ми хочемо представити вам ілюстрації до творів В. О. Сухомлинського. Ця ілюстрація до оповідання «Суниці для Наталі», а це ілюстрація до оповідання, яке ми сьогодні читали на уроці.
Тут зображено малюнок до казки «Голубка і Мурашка».
А мені сподобалася казка «Ромашка».
А я прочитав оповідання «Соромно перед соловейком» і зробив до нього малюнок.
- Молодці!
- Для митців є творча робота. Вам потрібно скласти сенкан на тему «Дружба».
- Згадаємо, що таке сенкан?
- Це вірш з 5 рядочків, де зустрічаються іменники, прикметники та дієслова.
- Отже, перший рядочок вірша слово «Дружба». У другий рядочок потрібно дібрати 2 прикметники. Дружба, яка? (Міцна, щира.)
- Третій рядочок – 3 дієслова. (Рятує, допомагає, підбадьорює.)
- Четвертий рядочок – речення із 4 слів.(Надає силу у важку хвилину. Справжню дружбу потрібно берегти.)
- П’ятий рядочок – висновок. Як інакше називають друга? (Товариш).
- А тепер прочитаємо, який ми склали вірш.
- Гаразд. Рухаємося далі.
- Кому з героїв твору можете подякувати?
- За що?
- Можемо подякувати третьому хлопчикові за його хороший вчинок.
- Подумайте і скажіть, що повинна зробити людина, щоб наш кольоровий світ став добріший?
- Які вчинки можете зробити ви?
- Поповніть скарбничку своїми добрими справами.
VІ. Підсумок уроку.
- Сьогодні у нашій літературній кав’ярні було цікаво.
- Пропоную вам закінчити речення.
Цей урок навчив мене … (Бути добрим, допомагати іншим людям не лише добрими словами, а й добрими ділами).
Прочитане оповідання спонукає мене… (Зростати добри та чуйним, у майбутньому стати справжньою людиною).
- Щоб хотіли сказати В. О. Сухомлинському?
- Подякувати за цікаве, повчальне оповідання.
- Про що б запитали?
- Скільки років працював у школі? (35 років)
- Що спонукало вас писати такі цікаві твори?
- Любов до дітей.
3.Вправа «Реклама».
- З поданих прислів’їв виберіть одне, яке може бути рекламою до прочитаного твору.
(В учнів на партах на листочках записані прислів’я)
- Зачитайте це прислів’я ще раз. І запам’ятайте його.
- Вважаю, що красиві слова і красиві вчинки необхідні людині. Тільки треба знати і відчувати, що і де потрібно людині, що принесе їй найбільшу радість і задоволення. Жити так, щоб красиві слова завжди йшли поруч з красивими ділами.
Найголовніше – це жити для інших, допомагати їм, підтримувати в горі і в радості. Хай тепло ваших сердець зігріває всіх – і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу – приношу людям радість! Я творю красу словом і вчинком».
Я бажаю зростати вам хорошими людьми, а для цього потрібно творити добрі діла.
- Кольорове читання у літературній кав’ярні вдалося. Всі чудово попрацювали. Оцінюю вашу роботу на відмінно. А на згадку про нашу зустріч дарую вам Веселку Доброти. Вона зробить наш світ кольоровим, де завжди пануватиме добро.
(Роздаю пам’ятки «Веселка доброти»)
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.
- Скласти есе на тему «Що важливіше – красиві слова чи красиві діла?»