Урок проблемного пошуку допоможе учням краще розібратися у загальнолюдських цінностях, формує критичне мислення, розвиває уяву та вміння доводити власну думку.
Тема:
Мета:
на прикладі казки «Мишка» навчити учнів розуміти загальнолюдські цінності, висловлювати своє ставлення до прочитаного, розкрити трагізм і комізм ситуації, з’ясувати головну думку та проблематику твору;
розвивати уяву, образне й критичне мислення, навички аналізу художнього тексту, вміння доводити власну думку;
виховувати в учнів розуміння істинних цінностей життя, любов, милосердя, толерантність, доброту, прагнення допомагати іншим, турбуватися про людей.
Тип уроку: урок проблемного пошуку.
Методи і прийоми: бесіда, слово вчителя, проблемне питання, мозкова атака, мікрофон, метод незакінчених речень, інтерактивний прийом «Ти – мені, я – тобі», робота у групах, метод прес.
ЗЗроби добро людині і забудь.
ВВоно тобі сторицею віддасться.
ББо це єдина й непохибна путь
ІІ до твого, і до чийогось щастя.
ОО.Підсуха
Хід уроку
Cьогодні нас чекає незвичайна подорож у складний і дивовижний світ людського життя. Для того, щоб налаштуватися на творчу хвилю, потрібно створити чудовий настрій, наповнитися енергією і черпнути натхнення.
-Хто з вас не любить квіти? Напевно, таких немає, адже квіти дарують людині радість і роблять її життя прекрасним. Я теж хочу кожному з вас подарувати квітку, з якої починається ваше ім’я(волошка – Владик, айстра- Алла, дзвіночок – Дарина, орхідея – Олена, віола – Віта). Нехай ці квіточки протягом уроку допоможуть вам з легкістю подолати всі завдання. А зараз наберіть повні долоні енергії і поділіться нею з товаришами. Ось тепер ви готові до уроку і можете сміливо вирушати у мандрівку.
1. Слово вчителя (переказ притчі В.Сухомлинського)
Старий Майстер побудував кам’яний будинок. Став та дивується зі сторони. «Завтра в цьому будинку поселяться люди», – думав із гордістю Майстер. А в цей час біля будинку грався семирічний Хлопчик. Вік скочив на щойно цементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.
– Навіщо ти зіпсував мою роботу? – з докором запитав Майстер.
Минуло багато років. Хлопчик став дорослим чоловіком. Життя його склалося так, що він часто переїжджав із міста в місто, ніде довго не затримувався, ні до чого не прив’язувався – ні руками, ні душею. Прийшла старість. Згадав Літній Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому відвідати свою Батьківщину.
Приїхав Чоловік на рідну землю. Зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі тільки плечима знизують – ніхто не пам’ятає цього чоловіка.
Зустрівся по дорозі старенький дідусь та й запитує:
- Щось, можливо, ти залишив після себе? Чи є в тебе син чи донька?
- Ні, не маю я ні сина, ні доньки, — відповів Літній Чоловік.
- Можливо, ти посадив у нашому селі сад чи бодай деревце?
- Ні, не посадив я саду...
- Можливо, ти поле засіяв?
- Ні, не працював я у полі...
- А, можливо, ти вірші пишеш, пісні складаєш?
- Ні, і цього я не вмію...
- Тоді хто ти такий? Що робив ти все своє життя? – з подивом запитав дідусь.
Нічого не зміг відповісти Літній Чоловік. І раптом він згадав ту мить, коли залишив свій слід на порозі одного будинку. Підійшов Чоловік до нього. Стоїть будинок, ніби вчора збудований, а на порозі – закам’янілий слідок його дитячої ніжки. «Ось і все, що залишиться після мене на землі, – з гіркотою подумав Літній Чоловік. – Але цього так мало! Не так потрібно було прожити своє життя...»
2. Проблемні питання.У чому полягає призначення Людини? Для чого вона живе? Який слід має залишити на Землі?
3. Мозкова атака
Учні по черзі одним реченням дають відповіді на питання «Як потрібно прожити життя, щоб залишити після себе слід?». Відповіді учнів не коментуються і не оцінюються.
II. Перевірка домашнього завдання
Опрацювання життєвого шляху письменника.
Рано чи пізно кожна людина, як наш герой із притчі, замислюється над тим, для чого вона живе, навіщо існує, який слід має залишити після себе на Землі. У чому полягало призначення Б.Лепкого?
Учні за допомогою елементів ейдетики розповідають про основні події в житті письменника.
III. Оголошення теми та мети уроку
IV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок
1.Слово вчителя.
«Хто не живе для других, для щастя інших, для блага ближнього, для блага батьківщини, на користь людству – той не живе для себе самого» (Стефан Ковалів).
В усі часи людина повинна розуміти свою життєву мету і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни. Проте досить часто трапляється так, що багато хто, надаючи перевагу матеріальним благам, накопиченню багатства, забувають про духовні цінності, загальнолюдські закони любові, милосердя, терпимості, взаємодопомоги. Гординя, жадібність, байдужість переповнює їхні душі, і вони перестають помічати навколо себе інших.
Не віджени колючим словом
Того, хто руку подає, —
Так можна навіть випадково
І щастя втратити своє.
Яким же цінностям надають перевагу герої твору «Мишка», чи правильно вони розуміють своє призначення на Землі?
2. Мікрофон
Учні зачитують «Моральний кодекс людини» (прислів’я, приказки, афоризми, вислови про добро, зло, повагу, терпимість, любов та дописують свої міркування).
3. Метод незакінчених речень
Учитель або учень зачитує початок певного епізоду твору, а інший продовжує переказувати, зачитувати у ролях.
4. Бесіда за змістом твору за допомогою інтерактивного прийому «Ти – мені, я – тобі»
Учні ставлять один одному запитання за змістом казки, розпочинає вчитель.
- У який час відбуваються події у творі Б.Лепкого?
- Як жили люди у воєнний час у місті?
- Складіть асоціативний малюнок до слова «війна»
Учень читає напам’ять поезію В.Симоненка «Земля кричить...»
Земля кричить. Шинкують кров’ю війни,
І падають занози від ярма,
І лиш годинник холодно й спокійно
Рахує дні, розтрачені дарма.
І без кінця — окопи, барикади,
Та над громадами кривавих тіл
Гриміли пишні і бучні паради
Нових Тимурів і Аттіл.
Це все було... Були німі кургани,
І війни йшли не на життя — на смерть,
Гриміли залпи, і ятрились рани,
І світ ішов, здавалось, шкереберть.
І вся планета ніби очманіла,
Людина в землю заривалася, мов кріт,
А над землею бомби стугоніли,
І падали тіла на рваний дріт.
Це все було... О, не забудьте, люди,
Своїх братів, що нині неживі,
Що руйнували світ тиранства і облуди
І нищили в’язниці вікові.
О, не забудьте тих, що рвались крізь багнети,
В степах поклали голови свої,
Щоб більше нашу голубу планету
Не шарпали розбійницькі бої,
Щоб не здригався всесвіт малярійно
І небо не стогнало від заграв,
Щоб нам годинник радісно й спокійно
Віки ясної дружби рахував!
- Про яке життя господаря розповіла мишка своїм сестрам із міста?
- Як господар ставиться до власного збагачення під час війни?
- 3 яким проханням звернулася бідна жінка до багатіїв?
- Як зреагувала господиня на прохання жебрачки?
- Як мишка вирішила помститися своїм господарям за їх жорстокість?
- Чим був здивований господар, коли одного разу вирішив узяти гроші з ящика?
Складання таблиці з використанням антитези
Добро |
Зло |
1. «Люди не мають що їсти» 2. «... вмивається слізьми». 3. «...великі черевики на деревляних підошвах, а там обшарпана спідниця, а вище полатана сорочка...» 4. «обличчя худе, худе, лиш шкура та кості...» 5. «одні з голоду гинуть...» |
1. «А м'ясо їдять. Добре їдять» 2. «Пахучим милом вмивається». 3. «Які у неї сорочки, які кружева...»
4. «... був товстий, як годований кабан...» 5. «... другі папір у ящик ховають...» |
5. Робота в групах
Клас ділиться на 2 групи. Кожна отримує картки із запитаннями, обговорюють їх, визначають проблеми, а потім виголошують їх перед класом.
Картка 1
(Проблеми: родинні стосунки, життєві потреби і жадібність, бажання наживи)
1) Чому Б. Лепкий називає людей цікавими створіннями? Висловіть власну думку щодо цього, наводячи переконливі приклади з твору та власного життя.
2) Як письменник ставиться до господаря і його дружини? Які стосунки панують у їхній сім’ї? Чи є у творі згадка про дітей?
3) Чи співчуваєте ви господарям, коли дізнаєтесь про знищення мишкою їхніх грошей? У чому полягає комічність обставин?
Картка 2.
(Проблеми: істинні й фальшиві цінності, виховання дітей)
1) Як жилося мишці у господарів? Чому вона вирішила покинути дім?
2) Хто викликав більше симпатій у казці: люди чи тварини? Чому, на вашу думку, автор наділив найбільшою мудрістю саме маленьку сіру істоту?
3) Які заповіді, на вашу думку, порушили герої твору?
6. Складіть інформаційне гроно до образу мишки
6. Метод «ПРЕС»
Твір «Мишка» – казка, тому що ______________________________________
Наприклад, ________________________________________________________
отже, _____________________________________________________________
V. Закріплення й узагальнення вивченого
1. Складання «Піраміди цінностей».
Учні визначають, які цінності, потреби були найголовнішими у житті господарів та мишки, обґрунтовують їхню значимість та складають піраміду справжніх цінностей.
ПрощенМилосердя
2. «Захист ідеї»
Робота проводиться у парах. Учням пропонуються питання. Вони їх обговорюють 2-3 хвилини, а потім дають відповідь.
Б. Лепкого «Мишка...». Наведіть переконливі аргументи.
VI. Рефлексія
1. Клубок думок
Поясніть значення вислову: «Жити – означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне – розуміти свою людську необхідність» (Жуль Верн).
2. Виведення правил життя
Разом з учителем учні формулюють правила гідного і достойного життя та записують їх на ватмані. Наприклад:
VII. Підсумок уроку. Оцінювання
Життя кожного – це дорога, якою йому призначено пройти. І якою буде ця дорога, залежить від самої людини… Хтось для себе обирає шлях накопичення грошей, коштовних речей, перетворюючись у жадібних, байдужих, духовно спустошених істот. А хтось збагачує свій внутрішній світ, плекаючи у душі такі найсвятіші людські почуття, як любов, терпимість, милосердя, чуйність.
Прослухайте ще одну притчу «Насіння та плоди».
Одному юнакові наснилося, що він увійшов до великої крамниці, за прилавком якої стояв ангел.
- Що ви продаєте? – спитав юнак.
- Все, що бажаєте, – чемно відповів ангел.
Юнак почав перераховувати:
- Я хотів би покласти край усім війнам, хотів би справедливості для скривджених, терпимості та щедрості до чужинців, любові в родинах, праці для безробітних... і...
Ангел перервав його:
- Вибачте, пане, ви мене не зрозуміли. Ми не продаємо плодів, а тільки насіння…
У царя Соломона була така каблучка, на якій було вирізьблено «Усе минає». Пам’ятайте це. І радість невічна, і гроші невічні. Робіть добро. Умійте прощати і допомагати тим, хто цього потребує.
Та горе інших, інших біль і мука
Для тебе теж хай будуть не чужі. Людське в людині — це найвища цінність,
І дар цей треба всім нам берегти. Є цінності, які за все дорожчі,—
Це очі совісті і серце доброти.
В. Крищенко
VIII. Домашнє завдання
Написати твір на тему «Життя – це мить, зумій його прожити» або висловити власне міркування, уявивши, що господарі все-таки дали жінці молока. Як би ви закінчили твір?