Що таке тероризм і чи можна його знищити?
Тероризм – це дії бойовиків, направлені на вбивства, захоплення заручників або залякуваннямирних громадян для того, щоб досягти злочинної мети і нанести суспільству і державі шкоду.
Тероризм, терор – ці слова все частіше ми чуємо по радіо, з екранів телевізорів, читаємо на сторінках газет і журналів. Статистика свідчить, що кількість терористичних актів зростає з року в рік.
Мета насильства – домогтися бажаного для терористів розвитку подій – революції, дестабілізації суспільства, розв'язання війни з іноземною державою, здобуття незалежності деякою територією, падіння престижу влади, політичних поступок з боку влади.
Тема заняття. ТЕРОРИЗМ – ЗАГРОЗА ЛЮДСТВУ (1слайд)
Мета заняття:
- пояснити сутність тероризму, його типи і цілі;
- поповнити знання про тероризм і основи безпеки в надзвичайних ситуаціях;
- формувати суспільну думку і громадянську позицію підростаючого покоління;
- визначити, чому тероризм став звичайним явищем дійсності;
- сприяти вихованню в дітей толерантного відношення один до одного і формувати уміння жити у мирі з іншими людьми;
- розвивати самостійні судження учнів
Задачі:
Обладнання:
Презентація «Тероризм – загроза людству»; пакунок, що імітує вибухівку.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Оголошення теми і завдань заняття.
Сьогодні у нашій школі проводиться день цивільного захисту. Як ви розумієте, що таке «цивільний захист»
(2 слайд) ЦЗ – державна система органів управління, сил і засобів, що створюються для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій.
- Які надзвичайні ситуації ви знаєте? (Землетруси, повені, пожежі, терористичні акти, урагани…)
- Сьогодні на уроці ми з’ясуємо сенс поняття « тероризм», причини його виникнення та існування, необхідність активної діяльності світового співтовариства щодо недопущення актів тероризму.
(3 слайд) Закріпимо уміння та навички :
* готувати повідомлення і виступати з ними перед однокласниками; *працювати з різними джерелами інформації;
* виділяти головну думку, ідею;
* аналізувати, порівнювати, синтезувати, узагальнювати;
* критично і творчого мислити ;
* формувати моральні пріоритети, які визначають людину, її права і свободи, честь і гідність найвищою цінністю.
( 4 слайд) Проблемне питання уроку : « Що необхідно змінити в людині і світі, щоб зник тероризм».
ІІ. Робота по темі.
(5 слайд) Тероризм – це дії бойовиків, направлені на вбивства, захоплення заручників або залякування мирних громадян для того, щоб досягти злочинної мети і нанести суспільству і державі шкоду.
Тероризм, терор – ці слова все частіше ми чуємо по радіо, з екранів телевізорів, читаємо на сторінках газет і журналів. Статистика свідчить, що кількість терористичних актів зростає з року в рік.
Суть тероризму – насильство з метою залякування.
Мета насильства – домогтися бажаного для терористів розвитку подій – революції, дестабілізації суспільства, розв’язання війни з іноземною державою, здобуття незалежності деякою територією, падіння престижу влади, політичних поступок з боку влади.
ІІІ. Виступи експертів.
Вранці 11 вересня 2001 року чотири групи терористів (19 чоловік) захопили 4 пасажирські літаки, які вилетіли із Бостона (2 літаки), Вашингтона, і Ньюарка, які потім були використані для удару по наземним цілям. Два літаки врізались в Північну і Південну Башти Всесвітнього торгового центру в Нью-Йорці (6 слайд), а третій – в будівлю Пентагону в Вашингтоні (7 слайд). Метою терористів, що захопили четвертий літак, був Капітолій (8 слайд) або Білий дім (9 слайд). Але, на щастя, він упав на полі в штаті Пенсильванія в 240 км північніше Вашингтону.
В результаті терористичної атаки на США 11 вересня 2001 року загинуло 2 977 чоловік, не рахуючи 19 терористів-смертників, більше двох десятків чоловік вважається безвісти зниклими. (Король Артур)
23 жовтня 2002 року стався терористичний акт в Москві на Дубровці протягом 23 жовтня – 26 жовтня, в ході якого група озброєних бойовиків на чолі з Мовсаром Бараєвим (10 слайд) захопила і утримувала заручників із числа глядачів мюзиклу «Норд-Ост» (11 слайд) в будинку культури «Московський підшипник».
Загальна кількість захоплених заручників склала 916 чоловік. Метою терористичної акції було порушення суспільної безпеки, залякування населення і тиск на органи влади Російської Федерації по прийняттю рішення про вивід військ з території Чеченської республіки.
В результаті операції по звільненню заручників були вбиті всі терористи, які знаходилися на той час в будівлі і звільнена частина заручників. 130 заручників загинуло, 750 – звільнено. (Перець Вікторія)
05 липня 2003 року в Москві був здійснений теракт при вході на Тушинський аеродром (12 слайд), де в той час проходив рок-фестиваль «Крила» (13 слайд). Були підірвані 2 бомби. Вибухи провели дві терористки-смертниці. По офіційним даним загинуло 13 і поранені 59 чоловік. Більших жертв вдалося уникнути тільки тому, що охорона запідозрила цих жінок і не пропустила їх в масу учасників фестивалю. (Дудніченко Костянтин)
09 грудня 2003 року в результаті вибуху біля готелю «Національ»
(14 слайд) в центрі Москви, 5 чоловік загинуло, 13 – отримали поранення. Теракт здійснила одна терористка-смертниця. (Шелегеда Віолетта)
01 вересня 2004 року терористи під керівництвом Расула Хачбарова
(15 слайд) ввірвались на територію школи №1 м. Беслана (16 слайд) у Північній Осетії і захопили в заручники дітей, їх батьків, вчителів, які були присутні на святковій лінійці. 50 годин в будівлі школи бойовики утримували 1 128 осіб. За цей час терористи відмовляли полоненим у воді, їжі, медикаментах.
В ході терористичного акту загинуло 334 чоловік. Із них – 186 школярів. 800 чоловік отримали поранення. Майже всі терористи були знешкоджені (17 слайд).
Загиблих під час теракту поховали поруч. Кладовище отримало назву «Місто Янголів» (18 слайд).
Вимоги терористів:
Політичні вимоги терористів, які захопили школу в Беслані, були нереальними і нездійсненними. Ні Росія, ні світова спільнота не могли уявити собі незалежну Чечню під керівництвом Басаєва. (19 слайд).
11 квітня 2011 року був здійснений вибух на станції метро «Жовтнева» Мінського метрополітену (20 слайд). Вибуховий пристрій спрацював в час пік в момент прибуття двох потягів. В результаті загинуло 12 чоловік, 190 – поранені.
Цей теракт був протестом проти політичного режиму Білорусі. Терористи мали за мету втягнення Мінська і країни в атмосферу страху і продемонструвати свою силу владі.
27 квітня 2012 року в центрі Дніпропетровська пройшла серія терористичних актів:
В ході терактів постраждало 27 чоловік, 25 – госпіталізовано, 2 загинуло.
22 лютого 2015 року у Києві під час Маршу Єдності на вшанування пам’яті Небесної сотні о 13годині 20 хвилин поблизу Палацу спорту стався терористичний акт (25 слайд). Внаслідок вибуху загинуло 4 особи, 9 отримали поранення.
Вибухівка була захована в кучугурі снігу напередодні вночі.
ІV. Ознайомлення з правилами «Як поводитися, якщо потрапив у заручники?»
(26 слайд)
V. Повідомлення вчителя.
- А як же не стати жертвою теракту? Терористи вибирають для атак відомі і помітні цілі, наприклад великі міста, аеропорти, місця проведення масових заходів, курорти і т.п.
Обов’язковою умовою здійснення теракту є можливість уникнути пильної уваги правоохоронних структур. Будьте уважними, знаходячись у подібних місцях!
VІ. Вироблення правил поведінки у випадку виявлення підозрілих предметів.
VІІ. Фізкультхвилинка.
(Стук у двері. У клас заносять підозрілий предмет у вигляді посилки, наголошуючи при цьому про терміновість отримання. У пакунку чути цокання годинника).
VІІІ. Евакуація.
(Діти висловлюють і виконують правила поводження з підозрілими знахідками)
VІІ. Підсумок уроку.
(Діти повертаються у клас)
- Як ви гадаєте, діти, чи все ми зробили вірно, аби зберегти своє життя?
На початку ХХ століття терористичні акти були справою великих груп. Тепер окремі особи або невеликі групи однодумців здатні на великі за масштабами терористичні акти. Цих людей важко виявити, необхідно чекати доти, поки вони не допустять серйозну помилку або не будуть розкриті випадково. Це пов’язано із розвитком науково–технічного прогресу, вдосконаленням глобальних інформаційних технологій. Ще недавно терористу, який захотів би залишити без світла, наприклад, Київ, необхідно було влаштуватися на відповідну роботу, щоб мати доступ до систем електропостачання. А тепер навіть один хакер – професіонал у якомусь віддаленому населеному пункті, не виходячи з дому, може залишити без електропостачання ціле місто, яке розташоване в іншій півкулі. За деякими оцінками, протягом 2000 року у світі витрачено близько 15 мільярдів доларів на боротьбу з комп’ ютерними хакерами.
Багато зусиль для знищення тероризму прикладають усі розвинені держави, але, на жаль, знову і знову теракти повторюються. Хто з вас чув про останній терористичний акт, який відбувся в Росії? (Це сталося 3 квітня у санектпертербурзькому метрополітені. Вибухівка була у вагоні метро. Коли вона спрацювала, загинуло 14 осіб, поранено 62 чоловік. Іншу вибухівку знайшли замаскованою за вогнегасником у вагоні.)
(28 слайд). Глобальна проблема тероризму полягає у можливості використання ядерної зброї. Цей фактор ставить під загрозу існування всіх націй світу.
Тероризм у світі переслідується майже всіма державами. Для цього існує міжнародне законодавство, за яким терорист переслідується на території будь-якої країни.
Але, на жаль, нікому ще не вдалося його повністю зупинити, знищити. Тому ми повинні бути на сторожі і вміти правильно діяти в надзвичайних ситуаціях. Оскільки тероризм - це протест проти несправедливості у світі, то щоб його позбутися, треба створити такі умови життя для людей, які б задовольнили всіх. А це неможливо.
VІІ. Підсумковий контроль знань, отриманих на занятті з ЦЗ
Тестова перевірка. ( За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
а) так б) ні
2. Чи можна вступати у суперечки з бойовиками, якщо опинитеся в заручниках?
а) так б) ні
3. Для терористичних актів терористи обирають:
а) багатолюдні місця б) немає значення, яке це місце
4. Чи слід брати знахідку, яка викликала у вас цікавість?
а) так б) ні в) спитати дозволу у дорослих
5. Ви знайшли підозрілий предмет. Чи можна телефонувати у службу НС, розглядаючи його?
а) так б) ні
6. Якщо хтось із оточуючих не хоче відходити від підозрілої знахідки, ви:
а) силоміць відведете на безпечну відстань
б) вмовлятимете
в) пояснюватимете про небезпеку
7. При виявленні підозрілого предмета слід зателефонувати за номером:
а) 01 б) 02 в) 03 г) 04
8. Чому в наш час легше вчинити терористичний акт, ніж раніше?
а) розвиток науково-технічного прогресу
б) висока активність людей, незадоволених умовами життя
9. Глобальна проблема тероризму полягає у:
а) використанні ядерної зброї б) у збільшенні терактів
10. Тероризм у світі переслідується:
а) всіма державами б) майже всіма державами
11. Чи можливо зупинити тероризм у світі?
а) так б) ні
12. Якщо ви опинились у центрі натовпу, треба:
а) голосно кричати
б) рухатись у тому ж напрямку і з такою ж швидкістю, як і всі