Тестові завдання з української мови для 11 класу допоможуть перевірити, як учні засвоїли нскладне речення, виявити проблемні теми. Завдання вчитель може використовувати під час проведення уроків для навчального тестування, тематичних контрольних робіт, а також для додаткової самостійної роботи учнів у позаурочний час
11 клас
Тематична контрольна робота №3
Варіант 1
1. Складним є речення:
А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені.
Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч.
В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі.
Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то болотами, то полями.
2. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення :
А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.
Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
3. Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.
Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Г Мені потрібне слово а не слава.
4. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати:
А так що настрій зіпсувався на цілий день;
Б проте погода посприяла нам і цього разу;
В й обговорювати можливі перешкоди;
Г передчуваючи серйозні ускладнення.
5. Не слід ставити коми між частинами складносурядного речення :
А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.
Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі.
Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.
6. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.
Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.
В Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з’являється все більше і більше.
Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.
7. Складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.
В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.
Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.
8. Складносурядним є речення:
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце.
В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя.
Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки.
9. Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник.
А Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко).
Б У карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його (Я. Качура).
В Збратав нас труд, що творить чудеса (М. Рильський).
Г Історія, що сколихнула душу, здається мені дуже значущою (Ч. Айтматов).
Завдання 10–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.
10. Визначте складнопідрядні речення:
А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних….
Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в олександрію візьме (Леся Українка).
В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).
Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).
Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).
Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук).
11. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).
Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах).
Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).
Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто .
12. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено):
А Старий присувається до вікна, зазира всередину й бачить у хаті за столом сидять гості… .
Б Що за літо заробить Мотря те за зиму і проживуть (ПанасМирний).
В Вона їм не дорога їм дорогі ґрунти та обори.
Г В хаті грека пахло часником та смаженими грецькими ковбасками густий пах ладану не міг подолати ті запахи.
Д Так і його царська милість велів дати гетьману булаву в Переяславі.
Е Учися як слід то й добре буде. (З творів Ю. Мушкетика).
13. У яких реченнях між частинами слід ставити тире (розділові знаки не розставлено)?
А Він вважав себе багатим є молодість є сила є нестерпне бажання працювати .
Б Помажу мов медком солодше буде з’їсти (Л. Глібов).
В І досі сниться під горою між вербами та над водою біленька хаточка стоїть (Т. Шевченко).
Г Вітер війнув листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).
Д Народ хвилюється і це моя вина (О. Довженко).
Е Фіалки на столі прив’яли, а небо квітне у вікні (М. Рильський).
14. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити:
Розділовий знак |
Речення |
1 тире; |
А Тихо й нудно і спека пекельна… (С. Васильченко). |
2 кома; |
Б Скільки глянеш вилискують розгойдані хліба (О. Довженко). |
3 двокрапка; |
В Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку. |
4 крапка з комою. |
Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні (Л. Смілянській). |
|
Д Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий мов крізь сито засіяв стрепенулися темні ліси і розправляючись підставляли своє загоріле листя під дрібні дощові краплі. |
15. Установіть відповідність між складнопідрядним реченням і типом підрядної частини.
1 Пісні тільки й можуть дзвеніти там, де птахи народились (Є. Гуцало). |
А З’ясувальне. |
2 Прозору тишу протинав стукіт дятла по дзвінкій корі, наче бив він у дерев’яний дзвоник . |
Б Означальне. |
3 Звідси добре було видно поле, смужку зрізаних соняшників під горою і ліс, що вже починав жевріти (Гр. Тютюнник). |
В Умови. |
4 Не шукай правди в других, коли в тебе її нема . |
Г Порівняльне. |
|
Д Місця |
16. Установіть відповідність.
Вид складного речення |
Речення |
1 складнопідрядне |
А З-над річки лине пісня голосна, а тут, біля гостинної веранди, іде безкровна, лагідна війна Червоної та Білої троянди. |
2 складносурядне |
Б У небі весело шугають ластівки і співають жайвори, коли пригріє тепле весняне сонце |
3 безсполучникове |
В Де у творі поєднались і глибина душі людської, і краса природи, ось там чекає художника успіх. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Здається, сама земля горить по обріях, тривожним багрянистим світлом виповнює всю цю вітряну степову ніч. |
|
Д Заворожили ворони світанок, не сходить сонце, тільки кар та кар; розбившися грудьми об полустанок, в траві лежить березовий Ікар. |
11 клас
Тематична контрольна робота №3
Варіант 2
1. Правильним є твердження:
А У складносурядному реченні може бути лише дві граматичні основи.
Б Частини складносурядного речення обов’язково поєднуються сурядними сполучниками.
В Між частинами складносурядного речення завжди ставиться кома.
Г Частини складносурядного речення залежні одна від одної.
2. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно поставити:
А тире;
Б кому;
В крапку з комою;
Г розділовий знак ставити не потрібно.
3. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:
А І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб (Л. Костенко).
Б А він теж усіх обнімав, цілував і, не втримавшись, на радощах таки заплакав (В. Малик).
В Подвір’я аж сяяло чистотою і острівці квітів цвіли по ньому там і там (М. Красуцький).
Г Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь.
4. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості підрядна частина:
А часу;
Б з’ясувальна;
В допустова;
Г наслідку.
5. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є речення:
А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів (І. Цюпа).
Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні .
В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко).
Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом… .
6. Двокрапку потрібно поставити в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Перемелеться лихо добро буде.
Б Вовка боятися в ліс не ходити.
В Раніше встанеш більше діла зробиш.
Г Сказано велика птиця горобець.
Д Любиш їздити люби й сани возити.
7. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення :
А Переконатися пора зробивши зло не жди добра.
Б Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду.
В У товаристві лад усяк тому радіє.
Г Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості.
8. Знайдіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки не розставлено):
А На квартирі було затишно топилася піч горіла лампа на підлозі лежала ціла купа свіжої соломи (І. Багмут).
Б Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).
В Друзі розповіли подробиці утечу готували давно (М. Олійник).
Г І диво дивне сталося з ним совість заговорила! (А. Іщук).
9. Визначте безсполучникове складне речення зі значенням часу:
А Бухта звалася Соколиною, виселок теж звався Соколиним (М. Трублаїні).
Б Біля мосту тінився невеликий млин, до його боку притулилося велетенське колесо .
В Вернувся він — уже смеркло (Панас Мирний).
Г Була в цій нічній красі якась тиха урочистість, хотілося мріяти про щось високе, красиве й радісне (Д. Ткач).
Завдання 10–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних. Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
10. Складносурядними є речення:
А Над плесом озера я юність пригадав, вечірні небеса і посвист крил качиних… .
Б Згори гора дивилась у черлінь, і хилитався човен до човниці (М. Вінграновський).
В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг (Р. Іваничук).
Г Лиш гори не стрічаються, а людям зустрітись можна в будь-якій порі (Л. Міріджанян).
Д А соловейко-вакарушка не відмовляється ні від сухого листячка, ні від торішньої трави .
Е Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).
11. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Миші бігали по помості, а мухи покинули хати і своїм гудінням не ворушили мертвої тиші
Б Все натякало на смерть, скрізь зник дух живоття (І. Нечуй-Левицький).
В А тепер чого так серед ночі море плаче, й темрява тремтить? (Леся Українка).
Г Взимку їхній палац із білими колонами здається казковою будовою, лише неприємне враження справляє чавунний змій у басейні (М. Стельмах).
Д Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати .
Е Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї! (В. Сосюра).
12. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено):
А У вузенькій, маленькій кімнаті не виявилося нічого підозрілого вікно було щільно зачинене.
Б Я тут і корчму, і всі ґешефти передав у другі руки і взяв бариш за три дні я з дочкою покину навіки цей край і переселюся в Умань (З творів М. Старицького).
В Людські голови загойдалися козаки розступалися.
Г Тільки вчора він вернувся з Лубен їздив до Пушкаря, запрошував його на раду.
Д Люди хвилювались гомін стояв на все місто.
Е У Чигирині було тихо тривога ходила в глибині (З творівЮ. Мушкетика).
13. Визначте складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями пропущено тире (розділові знаки не розставлено):
А Усі разом посунули далі дехто гуртом .
Б Учись змолоду пригодиться на старість.
В Казав овес сій мене в болото.
Г Треба розумом надточити де сила не візьме.
Д Гірко поробиш солодко з’їси.
Е Голоси малих колядників уже розтиналися по селу гостювальники вертались додому (Панас Мирний).
14. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити:
Розділовий знак |
Речення |
1 кома; |
А Здалось на мить пливе у безвість ночі під парус хмар високий корабель (Є. Маланюк). |
2 крапка з комою; |
Б Була б охота знайдеться робота (Народна творчість). |
3 тире; |
В З високих круч луна орлиний клекіт лиш тихі води все стоять мовчазно (Леся Українка). |
4 двокрапка. |
Г Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх сама заснула коло їх (Т. Шевченко). |
|
Д Скоро серпень надійде ясний на поля неосяжні й сині (П. Филипович). |
15. Установіть відповідність між реченням і його характеристикою.
1 Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені. |
А Просте речення, ускладнене відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом. |
2 Придивляючись до веселки уважніше, не можна не помітити різних відтінків, що поступово переходять один в один. |
Б Просте речення, ускладнене відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом. |
3 Час обідньої перерви — все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло. |
В Безсполучникове складне речення.
|
4 Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм. |
Г Складносурядне речення. |
|
Д Складнопідрядне речення з підрядним означальним. |
16. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та типами їх підрядної
частини.
1 Я чув, як дихав сонний ліс у прохолодному тумані. |
А Підрядне умови. |
2 Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була. |
Б Підрядне означальне. |
3 Якби мені сила та воля, жив би без горя. |
В Підрядне мети |
4 Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин.
|
Г місця. |
|
Д з’ясувальне.
|
11 клас
Тематична контрольна робота №3
Варіант 3
1. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення :
А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.
Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
2. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати:
А так що настрій зіпсувався на цілий день;
Б проте погода посприяла нам і цього разу;
В й обговорювати можливі перешкоди;
Г передчуваючи серйозні ускладнення.
3. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.
Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.
В Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з’являється все більше і більше.
Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.
4. Складносурядним є речення:
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце.
В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя.
Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки.
5. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно поставити:
А тире;
Б кому;
В крапку з комою;
Г розділовий знак ставити не потрібно.
6. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості підрядна частина:
А часу;
Б з’ясувальна;
В допустова;
Г наслідку.
7. Двокрапку потрібно поставити в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Перемелеться лихо добро буде.
Б Вовка боятися в ліс не ходити.
В Раніше встанеш більше діла зробиш.
Г Сказано велика птиця горобець.
Д Любиш їздити люби й сани возити.
8. Знайдіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки не розставлено):
А На квартирі було затишно топилася піч горіла лампа на підлозі лежала ціла купа свіжої соломи (І. Багмут).
Б Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).
В Друзі розповіли подробиці утечу готували давно (М. Олійник).
Г І диво дивне сталося з ним совість заговорила! (А. Іщук).
9. Яке з наведених складносурядних речень має спільний другорядний член?
А Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені (С. Васильченко).
Б Був час обідньої перерви — і все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло.
В Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).
Г Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар).
Завдання 10–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.
10. Визначте складнопідрядні речення:
А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних….
Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в олександрію візьме .
В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).
Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).
Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).
Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук).
11. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено):
А Старий присувається до вікна, зазира всередину й бачить у хаті за столом сидять гості… .
Б Що за літо заробить Мотря те за зиму і проживуть (ПанасМирний).
В Вона їм не дорога їм дорогі ґрунти та обори.
Г В хаті грека пахло часником та смаженими грецькими ковбасками густий пах ладану не міг подолати ті запахи.
Д Так і його царська милість велів дати гетьману булаву в Переяславі.
Е Учися як слід то й добре буде. .
12. Укажіть складнопідрядні речення, в яких підрядні комою не відділяються :
А Діти почали грати в жмурки і за мить розбіглися хто куди.
Б Тоді зійшлись до стаї всі вівчарі і сіли біля живого вогню щоб в мирності з’їсти свою першу полонинську кулешу…
В Хлопець збився з дороги і не помітив як.
Г А коли врешті показалися люди і підняли угору довгі трембіти, позолочені сонцем щоб привітати полонину серед синіх верхів, коли заблеяли вівці і шумливим потоком залляли всі загороди, ватаг впав на коліна та підняв руки до неба.
Д За ним схилилися до молитви вівчарі й люди що пригнали маржину.
Е Вони прохали у Бога щоб Господь милосердний заступив християнську худібку на росах…
13. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).
Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах).
Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).
Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто .
14.Установіть відповідність.
Вид речення |
А Як вийшов зі стодоли, то перед самим носом пролетіла зграйка снігурів і всілася на вишневому гіллі. |
1 складнопідрядне |
Б Повитягались гострі шпилі, одділились окремі камені, перетворившись у білий мармур, одяглися в різьбу, і встав перед нами острів із моря — весь як Міланський собор... |
2 складносурядне |
В На дворі, під тополями, була тиша, і тільки краплі води, спадаючи одна по одній з водограїв, ледве чутним плесканням порушали ту тишу. |
З безсполучникове |
Г Сорок вісім могутніх струменів злилися в один пінистий велетенський водоспад і марно шумлять, надихаючи поетів і радуючи дітей. |
4 з різними видами зв'язку |
Д Через біле-біле поле йде веселий дідуган, довкруг нього зайці хвацько витанцьовують аркан. |
15.Установіть відповідність.
Вид підрядного |
А Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою. |
1 означальне |
Б Ліс, де був розташований командний пункт, одним краєм підходив до села. |
2 з'ясувальне |
В Ячмені почали половіти, немов сивина старості злегка торкнула буйну рослинність землі |
3 обставинне наслідку |
Г Довго співали дівчата, незважаючи на те що другого дня треба було рано вставати. |
4 обставинне допустове
|
Д На дні ущелини росла осока та очерет, так що ніяк не можна було туди прокласти шлях.
|
16. Установіть відповідність . Приклад (на місці крапок)
1кома |
А Леонтій Тарасович навчався в Баварії, його ранній період творчості пов'язаний з Литвою, пізніший ... з Україною |
2 тире |
Б Чоловік тричі дивним буває ... коли родиться, жениться і вмирає. |
3 двокрапка |
В Господар бамбуковим пензликом збив у густу піну заварений порошком зелений чай ... і простягнув кожному чашку напою. |
4 знак оклику |
Г Звуки води, що починала кипіти ... нагадували шурхотіння травневого дощу по молодому листю. |
|
Д Ха-ха... Та тьотя ніколи не одержить такої |
11 клас
Тематична контрольна робота №3
Варіант 4
1. Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.
Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Г Мені потрібне слово а не слава.
2. Не слід ставити коми між частинами складносурядного речення :
А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.
Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі.
Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.
3. Складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.
В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.
Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.
4. Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник.
А Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко).
Б У карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його (Я. Качура).
В Збратав нас труд, що творить чудеса (М. Рильський).
Г Історія, що сколихнула душу, здається мені дуже значущою (Ч. Айтматов).
5. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:
А І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб (Л. Костенко).
Б А він теж усіх обнімав, цілував і, не втримавшись, на радощах таки заплакав (В. Малик).
В Подвір’я аж сяяло чистотою і острівці квітів цвіли по ньому там і там (М. Красуцький).
Г Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь .
6. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є речення:
А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів (І. Цюпа).
Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні .
В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко).
Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом… .
7. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення :
А Переконатися пора зробивши зло не жди добра.
Б Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду.
В У товаристві лад усяк тому радіє.
Г Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості.
8. Визначте безсполучникове складне речення зі значенням часу:
А Бухта звалася Соколиною, виселок теж звався Соколиним (М. Трублаїні).
Б Біля мосту тінився невеликий млин, до його боку притулилося велетенське колесо .
В Вернувся він — уже смеркло (Панас Мирний).
Г Була в цій нічній красі якась тиха урочистість, хотілося мріяти про щось високе, красиве й радісне (Д. Ткач).
9. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:
А Орбіту літа дописав листок і ліг на стежку, що прямує в осінь (М. Боровко).
Б Коли до тебе прилечу засяє все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений луг
В Завжди приємно було згадувати все, що зробив доброго, бо тільки воно вводить нас у коло інших людей, робить їх братами, а не просто сусідами (В. Стус).
Г Дикі гуси зчиняють таке верескливе ґелґотання, що, почувши його, надовго не можеш витіснити із серця смутку (Із журналу).
Завдання 10–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.
10. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).
Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах).
Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).
Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто .
11. У яких реченнях між частинами слід ставити тире (розділові знаки не розставлено)?
А Він вважав себе багатим є молодість є сила є нестерпне бажання працювати .
Б Помажу мов медком солодше буде з’їсти (Л. Глібов).
В І досі сниться під горою між вербами та над водою біленька хаточка стоїть (Т. Шевченко).
Г Вітер війнув листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).
Д Народ хвилюється і це моя вина (О. Довженко).
Е Фіалки на столі прив’яли, а небо квітне у вікні (М. Рильський).
12. Укажіть речення, в яких підрядні комою не відділяються (розділові знаки пропущено):
А Я не можу збагнути що саме.
Б Бідні ми як коні на припоні (І. Франко).
В Мене цікавить не як це сталося а які можливі наслідки цього факту.
Г Я не розумію що це.
Д Брат прийде та не знати коли.
Е Я аж почервоніла так засоромилася. (І. Нечуй-Левицький).
13. Визначте складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями пропущено тире (розділові знаки не розставлено):
А Усі разом посунули далі дехто гуртом .
Б Учись змолоду пригодиться на старість.
В Казав овес сій мене в болото.
Г Треба розумом надточити де сила не візьме.
Д Гірко поробиш солодко з’їси.
Е Голоси малих колядників уже розтиналися по селу гостювальники вертались додому (Панас Мирний).
14. Установіть відповідність. Вид складного речення
1 складносурядне |
А Старенька груша дихає на пальці, їй, певно, сняться повні жмені груш. |
2 складнопідрядне |
Б І серце хоче зупинити мить, а час летить — на нас він не зважає. |
3 безсполучникове |
В Оксамитова, чарівна, ніжна осінь тихо сипле листя по землі, заплітає у тумани коси, проводжа у вирій журавлів. |
4 з різними видами зв'язку |
Г Як ішла я колись від села, оглядалась на кинуте поле, зачепилась хмаринка мала за вершечок стрункої тополі. |
|
Д Я бреду далі серед високих кущів, серед гілляк, напоєних дощем, і вони зрошують мене все знову і знову. |
15. Установіть відповідність.
Частина речення Вид підрядного речення
1 ... схилилася, бо ... |
А наслідку |
2 ... прочитаю, якщо ... |
Б способу дії |
3 ... попрацюю, аби ... |
В причини |
4 ... ударив, так що ... |
Г умови |
|
Д обставинне мети
|
16. Установіть відповідність
1 кома |
А Здавна в нашому селищі так повелося…. старші вдома, а молодь здебільшого на вечірках. |
2 тире |
Б Сонце, повернувшись тепер глибше, просвітлювало верби, проте ... й зараз не видно було в їхніх шатрах ніякого руху. |
3 двокрапка |
В У густій мряці потонули будинки, зажурені й принишклі.... вулиці, що зникали в тумані безслідно. |
4 крапка з комою |
Г Де у творі поєднались і глибина душі людської, і краса природи.... ось там чекає художника успіх. |
|
Д А там, де сонце торкнулось вершечків дерев .... листя спалахнуло золото-зеленим вогнем.
|
.
1