Тест для підготовки учнів до предметних інтелектуальних змагань

Про матеріал
Матеріал даних тестів упорядковано з метою підготовки здобувачів освіти до інтелектуальних змагань з екології та формування предметної компетентності. Розрахований для викладачів біології і екології та здобувачів освіти 10-11 класів
Перегляд файлу

ІІІ ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІВСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З ЕКОЛОГІЇ

Тести групи А.

Виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.

  1. Закон обмежуючих факторів сформулював у 1909 р.:

а) Ю. Лібіх; б) В. Шелфорд; в) Г. Одум; г) Ф. Блекман.

  1. Закон мінімуму був сформульований в 1840 р.:

а) Е. Геккелем; б) Ю. Лібіхом;

в) В. Шелфордом; г) В.В. Докучаєвим.

  1. Хто є консументами третього порядку в трофічному ланцюзі водойми?

а) фітопланктон,   б) зоопланктон;

в) риби макрофаги;   г) хижі риби.

  1. Згідно з правилом піраміди чисел загальне число особин, що беруть участь в ланцюгах живлення, з кожною ланкою:

а) зменшується;  б) збільшується;

в) залишається незмінним; г) змінюється за синусоїдним графіком.

  1. Злив у водойми отрутохімікатів, надлишок добрив в результаті поливу можуть викликати великі зміни в даній екосистемі, причиною яких є фактор:

а) антропогенний;  б) біотичний;  

в) лімітуючий;  г) метеорологічний.

  1.      Території, що відрізняються особливою екологічною та естетичною цінністю, з відносно м'яким охоронним режимом - це ...

а) природні парки;   б) заказники;

в) пам'ятки природи;  г) заповідники.

  1.      На стадії клімаксу біомаса екосистеми:

а) знижується;   б) збільшується;

в) періодично схильна до змін; г) залишається незмінною.

  1.      Термін «біосфера» був запропонований в 1875 р.:

а) Ж.-Б. Ламарком;  б) Е. Зюссом;

в) В. І. Вернадським; г) П. Тейер де Шарденом.

  1.      Місце займане видом в біоценозі, що включає комплекс його біоценотичних зв’язків та вимог до факторів середовища − це...

а) гіперпросторова ніша; б) місце проживання;

в) екологічна ніша;  г) екологічна ємність.

  1. Екологічна толерантність організму − це...

а) зона пригнічення;  

б) оптимум;

в) субоптимальна зона;

г) зона між верхньою і нижньою межею витривалості.

Тести групи Б.

Виберіть одну чи кілька правильних відповідей.

  1. Екологічними наслідками розробки надр є:

а) активізація зсувів, осідання і зміщення гірських порід;

б) зміна геотемпературного поля місцевості;

в) обміління малих річок; 

г) порушення рослинного покриву.

  1. Окислювально-відновна функція живої речовини біосфери полягає:

а) в міграції і перетворенні газів;

б) в хімічному перетворенні речовин;

в) у перетворенні фізико-хімічних параметрів системи;

г) в розкладанні організмів після їх загибелі.

  1. Як слід розуміти ноосферу Землі?

а) Як одну з матеріальних оболонок, подібну до атмосфери або гідросфери;

б) Як синонім біосфери пізнішого походження;

в) Як сферу розуму, що відображає розвиток людського суспільства;

г) Як філософське поняття, яке не має конкретного змісту.

  1. Назвіть найбільші джерела біологічного забруднення навколишнього середовища:

а) нафтопереробні заводи;  

б) тваринницькі комплекси;

в) комбінати з виробництва хімічного волокна;

г) підприємства промислового біосинтезу.

  1. Технології, які дозволяють отримати кінцеву продукцію з мінімальною витратою речовини і енергії, називаються:

а) комплексними,    б) інноваційними;

в) ресурсозберігаючими;   г) витратними.

  1. У зрілій природній екосистемі:

а) різноманітний видовий склад;

б) мешкає невелике число видів;

в) незамкнутий кругообіг речовин;

г) замкнутий кругообіг речовин.

  1. Що відноситься до «законів» екології, які сформулював в 1974 році Б. Коммонер?

а) все повинне кудись діватися;  б) природа «знає» краще;

в) ніщо не дається дарма;   г) все пов'язане зі всім.

  1.      Хижаки в природному співтоваристві:

а) знищують популяцію жертв;

б) сприяють зростанню популяції жертв;

в) оздоровлюють популяцію жертв і регулюють її чисельність;

г) не впливають на чисельність популяції жертв.

  1.      В основі раціонального природокористування та охорони природи лежать такі аспекти, як економічний, охорони здоров'я, естетичний, виховний і ...

а) науковий;   б) апокаліптичний;  в) схоластичний;  г) амбітний.

  1. Фактичні втрати, завдані господарській діяльності внаслідок забруднення навколишнього середовища, називаються ... збитком.

а) моральним;   б) екологічним;   в) соціальним;   г) економічним.

Тести групи В.

  1. Установіть відповідність між групами рослин за їх відношенням до вологості грунту та назвами рослин, які належать до цих груп:

А гігрофіти  1 ячмінь

Б ксерофіти  2 алое

В мезофіти  3 журавлина

 4 ламінарія

  1. Установіть відповідність між назвами ланок ланцюга живлення та назвами організмів, які належать до цих ланок:

А продуценти  1 зелені водорості

Б консументи І порядку  2 бактерії гниття

В консументи ІІ порядку  3 риби-хижаки

Г редуценти  4 віруси

  5 зоопланктон

  1. Установіть відповідність між компонентами середовища та екосистемами. 

Компоненти середовища: 

А)Кругообіг речовин незамкнутий; Б)Кругообіг речовин замкнутий;

В) Ланцюги живлення короткі;      Г) Ланцюги живлення довгі;

Д) Переважання монокультур.

Екосистеми:

1) Агроценоз;  2) Біогеоценоз.

  1. Установіть послідовність розміщення організмів в ланцюзі живлення:

А дельфін  

Б планктон  

В хамса  

Г кефаль

  1. Установіть послідовність сукцесійних змін лісового озера:

А болото  

Б чисте озеро  

В ліс  

Г озеро з підвищеним рівнем органіки

  

  1. Продуктивність 1га екосистеми становить 2 ∙ 107 кДж. Визначте, якої маси може досягти шуліка, що живе на цій ділянці, якщо ланцюг живлення має вигляд:               рослини → миші → змії → шуліка, а 1г сухої речовини акумулює в середньому 20 кДж енергії.
  2. Скільки людей протягом року зможуть прогодуватись з 1га морської акваторії, багатої планктоном, якщо людині на рік необхідно отримати з їжею 4,19 ∙ 106 кДж енергії? Біопродуктивність 1м2 акваторії становить 600 г/ м2/рік, а 1г сухої речовини акумулює в середньому 20 кДж енергії.
  3. Відомо, що маса вовка 40кг. Якщо прийняти, що з одномісячного віку, коли маса вовка була 1кг, він харчувався винятково тільки зайцями (середня маса                       2 кг). Яку кількість зайців з’їв вовк, перед тим, як досягнув маси 40кг? Яку кількість  рослин (кг) з’їли зайці?

 

 

  1. На графіку криві 1 і 2 відповідають межам температури для видів 1 і 2. Вид 2 може витіснити вид 1 в тому випадку, якщо:

 

а) температура знаходиться в межах t1--t2;

б) температура знаходиться в межах t2—t3;

в) температура нижче t1;

г) іноді відбуваються різкі коливання температури:

д) температура вище t3.

 

  1. Репродуктивний індекс рослини визначається як відношення сухої маси репродуктивних органів до сухої маси надземних тканин. На малюнку графічно представлений репродуктивний індекс двох видів рослин М та N, які розмножуються виключно статевим шляхом, порівняно з відносною біомасою їх листків. Таке співвідношення можна пояснити тим, що:

        а) вид M-r стратег, адаптований до сильно ушкодженого середовища;

        б) вид N-k  стратег, адаптований до сильно ушкодженого середовища;

        в) вид N- r стратег, який росте у сприятливих умовах навколишнього середовища;

       г) ) вид M- k  стратег, який росте у сприятливих умовах навколишнього середовища.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

Відповіді

Група А

 

Група Б

 

Група В

 

1

г

1

а,б,г

1

А 3  Б 2  В 1  

2

б

2

б

2

А 1  Б 5  В 3 Г2  

3

г

3

в

3

А1,Б2,В1,Г2,Д1

4

а

4

б,г

4

БВГА.

5

а

5

а,б,в

5

БГАВ

6

а

6

а,г

6

1кг

7

г

7

а,б,в,г

7

29 чоловік

8

б

8

в

8

n(зайців)= 195; m( трави) = 3900кг

9

в

9

а

9

б

10

г

10

г

10

а

 

 

 

 

 

           

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пузанов Влад
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
2526
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку