Річна контрольна робота
з української мови
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких один правильний. Кожна правильна відповідь 0,5 б.
1. Укажіть рядок, у якому кількість букв і звуків однакова у всіх словах
А надзьобувати, юшечка, щасливець, льон
Б бджолосім’я, розмаїтість, обличчя, щастя
В єднання, сором’язливість, щирість, нора
Г джерельце, льодовий, щільний, міць
2. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться з м’яким знаком
А вихован..ці, порт..єра, бул..йон, зачіс..ці
Б рибал..ці, дніпровс..ка, їдал..ня, прос..ба
В котит..ся, запоріз..кий, дон..чин, шпил..ка
Г сон..ця, нанівец.., брун..ка, хустин..ці
3. Укажіть рядок, у якому в усіх словах спрощення не відбувається
А балас..ний, зап’яс..ний, кіс..лявий, гіган..ський
Б зліс..ний, пес..ливий, поїз..ці, піз..но
В чес..но, захис..ний, шіс..надцять, пристрас..ний
Г со..нце, проїз..ний, форпос..ний, швидкіс..ний
4. Укажіть рядок, у якому всі слова не відмінюються
А бюро, журі, кіно, вікно
Б кенгуру, турне, ательє, пюре
В тире, вапно, жалюзі, маестро
Г графіті, інтерв’ю, колесо, метро
5. Укажіть рядок, у якому всі частки треба писати разом із іншими словами
А авже/ж, ніби/то, ні/скільки, чи/мало
Б не/хай, як/небудь, будь/де, ні/де
В начеб/то, ні/звідки, аби/що, тому/то
Г будь/який, мов/би, ні/з/ким, ні/що
6. Укажіть рядок, у якому фразеологічний зворот є синонімом до слова засоромитися
А пустити червоного півня
Б пекти раків
В накивати п’ятами
Г тримати язик за зубами
Прочитайте текст і виконайте завдання 7-10. Кожна правильна відповідь 0,5 б.
1. У кожного народу є свій ідеал людської краси. 2. Віковий досвід українського народу говорить, що немає краси людини без краси мови. 3. Не може бути гарною людина, у якої голос грубий, різкий, інтонації агресивні, а часом проскакують й лайливі слова. 4. Багато що тут залежить від нас і чистота голосу, і вміння володіти ним, інтонувати тощо. 5. Коли ми налаштуїмося на доброзичливість і приязнь, у нас відразу м’якшає вираз обличчя, з’являється усмішка, змінюються барви голосу. 6. Усе це разом і створює певне враження про нас у інших людей (За А. Коваль).
7. Укажіть, у якому реченні допущено пунктуаційну помилку
А у другому
Б у третьому
В у четвертому
Г у п’ятому
8. Укажіть слово, у написанні якого допущено помилку
А людської
Б приязнь
В обличчя
Г налаштуїмося
9. Укажіть, якою частиною мови є виділене слово в першому реченні
А займенник
Б прикметник
В прислівник
Г частка
10. Укажіть, яким членом речення є виділене слово в шостому реченні
А підмет
Б присудок
В додаток
Г обставина
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою. Кожна правильна відповідь 1 б.
11. Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення.
Відокремлені члени речення Приклади
1. відокремлене означення А Кажуть, юність нерозсудлива й тривожна (Л. Забашта).
2. відокремлена прикладка Б Повіяв легенький вітерець, струшуючи з листу неопалі краплі
3. відокремлена обставина (Панас Мирний).
4. відокремлений додаток В І тиха осінь, мрійна, яснолиста, несла в серця надію і тривогу
(А. Малишко).
Г У Луцьку, славнім місті, зібрався люд увесь (Б. Грінченко).
Д Я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези (Леся Українка).
12. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями й видами їхніх підрядних частин.
Види підрядних частин Приклади
1. з’ясувальна А Твій дух не став приниженим і плоским, хоч слала доля чорні
2. обставинна часу килими.
3. обставинна умови Б Коли прибудеш влітку до столиці, немов на конях вилетять
каштани, угору підіймаючи правиці.
В Коли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво.
Г Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?
Власне висловлювання (5 б.)
13. Прочитайте народну мудрість. «Батькова й материна любов із морського дна рятує». Викладіть ваш погляд на дану проблему. Орієнтовний обсяг роботи 80 слів.