Мовні засоби оформлення тексту ораторського виступу. Правила мовного оформлення тексту. РекомендаціїРозмовність стилю. Книжну й офіційну лексику доцільно замінити на стилістично нейтральну й розмовну задля кращого сприймання слухачами. Зокрема, замість «у пресі» можна сказати «в газетах», замість «пресинг» — «сильний тиск» тощо. Простота викладу. Доцільно мінімізувати кількість наукової й абстрактної лексики. Якщо ж такі слова наявні в тексті виступу, їх необхідно пояснити — дати загальнодоступне визначення, навести синоніми, пояснити походження, повторити. З довгих речень доцільно зробити кілька коротких. Краще сприймаються речення, у яких не більше 13–15 слів
Конкретність лексики. Необхідно уникати в мовленні узагальнень, замінюючи їх конкретними назвами. Замість того щоб сказати «підвищення зарплати працівникам бюджетної сфери» краще сказати «учителям і лікарям, вихователям і бібліотекарям, акторам і працівникам музеїв» тощо. Замість віддієслівних іменників забезпечення, розкриття, відновлення краще вжити дієслова забезпечити, розкрити, відновити. Наведення подробиць, що стосуються появи ідеї в автора. Замість «нещодавно я зустрів колишнього однокласника…» можна сказати так «минулого тижня, коли я їхав на футбол, на тролейбусній зупинці побачив колишнього однокласника, який тепер живе в Закарпатті. Я не бачив його п’ять років. Звісно, стали запитувати один одного, як справи. Уявляєте, він розказав мені…»Мовні засоби оформлення тексту ораторського виступу
Наведення цифрових даних. Цифри краще округляти, статистичні відомості подавати в порівнянні або у пропорції, одиниці вимірювання краще давати в наочному порівнянні. Різноманіття номінативних засобівІдея виступу має повторюватися, однак повтор має відбуватися в різній словесній формі: «ми повинні викласти народу всі факти»; «наш обов’язок — розказати народу правду»; «народ повинен усе знати»Виразність мовлення. Відсутність монотонності, емоційність, різноманіття інтонаційного оформлення, правильне застосування пауз. Риторичні фігури Мовні засоби оформлення тексту ораторського виступу
ПЕРЕВІРЯЄМОЛексична робота. Лімітувати - ОБМЕ́ЖУВАТИ адаптація - ПРИСТОСУВА́ННЯ суїцид - САМОГУБСТВОтинейджер - підліток до 19 роківелекторат - коло виборціввето - ЗАБОРО́НАабревіатура - скороченняконтракт - договірконфіденційний - ТАЄ́МНИЙ легітимність - законністьсубмарина - ПІДВО́ДНИЙ ЧО́ВЕНасиміляція - уподібненнявандалізм - ВА́РВАРСТВОапеляція - ОСКА́РЖЕННЯ
Творче конструювання. Дайте просте тлумачення поданим термінам та складіть із ними речення. Поясніть правопис іншомовних слів. Альянс, апріорі, джихад, діаспора, менеджер, піар, толерантність, шовінізм, епатаж, ортодокс, камуфляж, маркетинг, корупція, ксенофобія, дилер, дистриб’ютор, інавгурація, дайджест, бестселер, біржа, ексцес, саміт, еліта, індексація, маргінал, альтернатива.
Стилістичний експеримент. Замініть загальні назви на конкретні слова, що викликають образи. Як це вплинуло на зміст фрази?Зразок: Слід позбутися шкідливих звичок. — Слід позбутися паління, лінощів, вживання нецензурних слів1. Тут можна придбати прикраси. 2. Вулиці заповнені транспортом. 3. Люди стали набагато більше сплачувати за комунальні послуги. 4. Улітку варто їсти фрукти та овочі. 5. У цій крамниці продається недорогий одяг. 6. Нам нема де зберігати харчі.
Дослідження-трансформація. Розширте фразу, конкретизуючи її. Зразок. Вулицею біг чоловік. — Зеленою, широкою, весняною вулицею швидко біг молодий, красивий, охайно одягнений, чоловік. Унизу ми побачили долину. Центральний нападаючий забив гол. На столі стояла ваза з квітами. По небу пропливали хмарки. Дівчинка подарувала книгу. Біля скелі шурхотіло море.
Дослідження-аналіз (усно)Прочитайте текст та спростіть його для усного виступу, змінивши його відповідно до вимог до усної промови: зробіть фрази більш простими, замініть складні та книжні слова на розмовні, зробіть складні речення простими, непотрібні деталі випустіть, додайте свій коментар, пояснення та оцінку. Зразок. У Воронежі, у центрі творчості дітей та юнацтва «Веселка» відбулася обласна науково‑технічна виставка, де зібралися представники сільських та міських районів. Було представлено понад 150 експонатів. — Я хочу розказати про цікаву подію, яка нещодавно відбулася в нашому місті. У Воронежі є центр творчості та юнацтва. Він називається «Веселка». Нещодавно там відбулася дуже цікава виставка. У ній взяли участь юнаки з дванадцяти районів області. Були учасники з міста та селищ. На виставці можна було побачити близько 150 робіт, виконаних юнаками. Найбільшою прісноводною рибою України є сом. Деякі виловлені рибини вражають своїми розмірами. Так, на одному з Шацьких озер на Волині — Чорному озері — у 1985 р. було виловлено сома завдовжки 2 м і масою 68 кг. 1990 р. на Цимлянському водосховищі в Луганській області рибалка-аматор зловив сома завдовжки 2,62 м і масою 124 кг. Але рекордсменом, мабуть, є сом, зловлений у р. Боржаві на околиці закарпатського села Великі Ком’яти 1970 р. У віці 36 років він мав довжину 3 м, а масу 230 кг (З книги «Україна в цікавих фактах»).
1. Добрий день! (Офіційність, радість, погроза, докір, доброзичливість, байдужість, гнів). 2. Молодець! (Вдячність, іронія, гнів, засмученість). 3. Я цього ніколи не забуду! (Вдячність, гнів, образа, захоплення). 4. Нічим не можу вам допомогти! (Щирість, співчуття, демонстрація безтактності прохання). 5. Ви мене зрозуміли? (Доброзичливість, офіційність, погроза). 6. До зустрічі! (Теплота, ніжність, холодність, рішучість, різкість, байдужість). 7. Чого ви хотіли? (Бажання допомогти, роздратування, іронія). 8. Я не можу це зробити (Засмученість, образа, невпевненість, рішучість). Вимовте наступні фрази з різною інтонацією.