Контрольна робота. Складне речення з різними видами зв*язку.Текст

Додано: 31 травня 2023
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 354 рази
24 запитання
Запитання 1

Чотири частини має складне речення:

варіанти відповідей

Коні чвалають по калюжах, у повітрі свіжа вологість, де-не-де блимають далекі вогники.

А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимий смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипка.

І хоч зараз гудки вже відмінено, проте Віруньці й досі вони часом озиваються в душі, адже під спів цих гудків привело її кохання на Зачіплянку.

Букет півоній, які мати несла в руці, поширював п′янкий запах - власне, в руках її наче вигойдувався букет тонких пахощів.

В темряві подеколи траплялись ягоди, вони проходили мимо дивною сповільненою ходою, і їм здавалося, що вони ступали по дні великої прозорої річки.

Запитання 2

Правильно розставлено розділові знаки у складному реченні зі збігом двох сполучників.

варіанти відповідей

З того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину.

Шерхіт очеретів сповнював душу, і коли Яким зрізав ножем першу очеретину, він став заспокійливим гулом.

З часу втечі з полону Добриня рідко згадував свого колишнього господаря, навіть зринала було думка, що вчже ніколи з ним не зустрінеться, що він або загинув під час облоги Києва, або якщо вижив, пішов далі з Батиєм.

Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і, коли роздушувала черешню, то в кутиках уст спалахував сік.

Запитання 3

Складним із різними видами зв′язку є речення

варіанти відповідей

Михайло якраз натрапив на ту розмову чи суперечку, встряв у неї й почав доводити інспекторові, що він немає права лаяти учнів, і сказав щось образливе для самого інспектора.

Проте маленька пташина, ця пухнаста кулька життя, що майже цілком уміщалася в моїй жмені, виявилась завзятою і не хотіла без бою віддаватись.

Вітер підганяв їх на снігових белебнях, але як тільки вони скочувалися у яр, Сіроманцеві доводилося похекати та попріти. 

Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.

Запитання 4

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

(1) Зелені стебла жита тягнуться догори так, наче прагнуть напитися не тільки сонячного проміння, а й закропитися живлющими жайворонковими піснями. (2) Влітку жито виросте, доспіє, наллється колосом, і в тугому зерні житиме пам′ять про весну, а в ясному повітрі бринітимуть разки намиста, порозвішувані непримітними пташками. (3) Й тоді, коли їстиму житній хліб, чи заспіває він мені зненацька жайворонковими піснями?

(4) Добре було б, якби отакий співучий разок намиста впав із неба на землю, прямо мені під ноги. (5) Підняти б його, перемацати поглядом, почепити собі на груди - живу жайворонкову пісню на груди!

(6) Зелене безгоміння в полі, на обрії завмерла не хмара, а кінь із вершником, що тримає перед собою голубого списа.

(7) Пам'ять наша - глибокий чарівний колодязь, на дні якого затонуло синє небо. (8) Ось я перехиляюсь через цямрини, що пахнуть вогким деревом, пильно вдивляюся вниз, а з самісіньокої глибини колодязя, з його немислимо глибокого дна, так само проглядається моє дитинство, й ми дивимося одне одному в очі, мовчимо, ніби у своєму мовчанні теж хочемо зрозуміти якусь загадку, проникнути в таємницю.

- Безсполучниковий та підрядний зв′язок є в реченні.

- Сурядний та підрядний зв′язок є в реченні.


варіанти відповідей

1

4

6

2

5

7

3

8

Запитання 5

Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього.

(1) Зелені стебла жита тягнуться догори так, наче прагнуть напитися не тільки сонячного проміння, а й закропитися живлющими жайворонковими піснями. (2) Влітку жито виросте, доспіє, наллється колосом, і в тугому зерні житиме пам′ять про весну, а в ясному повітрі бринітимуть разки намиста, порозвішувані непримітними пташками. (3) Й тоді, коли їстиму житній хліб, чи заспіває він мені зненацька жайворонковими піснями?

(4) Добре було б, якби отакий співучий разок намиста впав із неба на землю, прямо мені під ноги. (5) Підняти б його, перемацати поглядом, почепити собі на груди - живу жайворонкову пісню на груди!

(6) Зелене безгоміння в полі, на обрії завмерла не хмара, а кінь із вершником, що тримає перед собою голубого списа.

(7) Пам'ять наша - глибокий чарівний колодязь, на дні якого затонуло синє небо. (8) Ось я перехиляюсь через цямрини, що пахнуть вогким деревом, пильно вдивляюся вниз, а з самісіньокої глибини колодязя, з його немислимо глибокого дна, так само проглядається моє дитинство, й ми дивимося одне одному в очі, мовчимо, ніби у своєму мовчанні теж хочемо зрозуміти якусь загадку, проникнути в таємницю.

З п′яти частин складається речення:

варіанти відповідей

2

4

1

8

6

3

5

7

Запитання 6

Укажіть речення, яке відповідає схемі

[ ]: [..., (бо...),...], (де...).

варіанти відповідей

Так Добриня з Янкою йшли три доби: вдень вони спали, а вночі, прокладаючи шлях по зорях, поволі, бо зовсім знесиліли від голоду, просувалися на північний захід - до Волги, до Чорного лісу, де Добриня сподівався знайти якийсь притулок і захисток.

Вишнево-яблуневі садки, що сьогодні зранку були такі змерзлі, подобрішали, потеплішали, і село звеселіло, людські обличчя погілнішими стали.

Я слухав рідну пісню, рідну мову, і вона лилася струмком, у якому переплелись запахи калини, чебрецю, лепехи.

Землю вкриває асфальт і бетон, небо затягується димами і ревом моторів, і кудись шалено, в метушливій тривозі летить життя, засмоктує і не залишає для душі тієї чистої години, коли можна замислитись над собою і подумати про головне.

Запитання 7

Пунктуаційної помилки немає в реченні

варіанти відповідей

Небесам слава за ласку, землі слава за місяць, повітрю слава за добро бо дивимось на світ очима сонця, бо дихаємо вітром, бо дух наш є повітря, бо тіло наше земля.

Небосхили заюжені, частіше задувають вітри з півночі і сива трава на солончаках біжить, як вода, а кущі кураю та ковили здаються з повітря льотчикові Сіробабі овечками, що розбрелися по пасовищу.

Можливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилась в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною.

Тухля була оселя не дуже давня і деревина, що росла на тухольській долині, була геть-геть молодша від тої липи.

Запитання 8

Правильно розставлено розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

Обережні й лякливі, сарни належали лісовій гущавмні, належали таємниці і я звідав таке відчуття, наче ця заказана таємниця постала переді мною наяву, тепер я можу приглянутись до неї пильніше.

Над ними зумлили комарі, біля нас спросоння коли-не-коли схлипувала річечка, а над усім світом протікала зоряна імла.

Гусак випірнув і сперся забитим крилом на воду, крило заболіло, запекло наче сперся він ним не на воду, а на вогонь.

Загадка - це чарівний світ поетичної таємниці і в цьому світі мороз поєднаний з весною, що виступає прекрасною руйначкою всіх його мистецьких та господарських звершень.

Запитання 9

Шість частин має складне речення

варіанти відповідей

Низькі чорні хмари, здавалося, стояли нерухомо, але по тому, як вони час від часу засмолювали негусті дрібні зорі і як ті зорі знову ненадовго з′являлися, Климко здогадувався, що хмари біжать.

Перше, що побачив Климко, коли розплющив очі, було велике, рівно обведене коло червоного сонця у вікні; воно світило мов крізь морок, і хлопчик став пригадувати, де він.

Поза центральною вулицею, де світять чотири газові ліхтарі на все місто, скоро зайде ранній осінній вечір, лягає непроглядна тьма, яку не можуть здолати кволі вогники гасівок, що тьмяно поблискують крізь вікна старосвітських одноповерхових будиночків.

Коли ступила між дерева, коли побачила, як по їхньому гіллю згори донизу ллється наче якесь аж туманне сонячне проміння і як у тому промінні мінливо зблискує листя, коли почула вогкий, густий, прілий запах лісу, - всміхнулась, і вже, здається, весь день ота усмішка не сходила з її уст.

Запитання 10

Складним із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв′язком є речення:

варіанти відповідей

Вишку стало розхитувати, і була загроза, що впаде і хату Чабанисі розвалить.

Блищали од сонця стерні і ковила понад шляхом, сріблилася важка, обвішана разочками роси павутина.

За коліями, супроти депо, біля колодязя під дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий.

А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.

А навколо ні лялечки, всі жнивують у полі, теперішній день годує рік.

Запитання 11

Складним із безсполучниковим і сурядним зв′язком є речення

варіанти відповідей

Небо чисте, на заході якісь дві-три хмари, а гримить на грозу.

У далі човен поплив вільно, без весла, течія сама лагідно понесла його, щоб згодом десь винести на плеса відкриті.

Запахло сонцем, воском і зелом; в мосянжне колихання передліта летить бджола.


Йому здавалося, що живе споконвіку на цій безмежній, широкій землі: таке довге було життя, наповнене думами й спогляданнями великого таємничого світу... 

Сина мати будити не зважується: пізно ліг, хай ще поспить.

Запитання 12

Складним із сурядним і підрядним зв′язком є речення

варіанти відповідей

Ще дивен дим, і хата ще казкова, і ще ніяк нічого ще не звуть.

Ось мати ступила вбік, і тепер кругла таріль сонця засріблилась у густій блакиті, а довкола материної голови вже не іскрився й не мерехтів німб.

А тобі якусь хвилю здавалося, що зараз ось іде вона мимо криниці, під яблунею, а отой німб таки світиться довкола її посіченої сивиною голови.

Весну, либонь, зачарували, а тепер вона чекає й не може дочекатися на слово, яке відразу ж випустить її на волю.

Тут росли колючі кущі терну, шипшини та глоду, красувалися й дозрівали на вітах ламкої крушини темно-червоні ягоди, що їх у народі звуть вовчими.

Запитання 13

Укажіть речення, у якому НЕ потрібен розділовий знак при збігові сполучників.

варіанти відповідей

Секретар сидів через стіну, і ... щоб його покликати, досить було постукати кулаком у стіну, аби просто зайти у його кімнатку .

Надто добре він знав ту пущу, знав, що ... хоч скільки кружляй по ній, то рано чи пізно викине вона тебе, і опинишся ти там, звідки починав мандри .  

Кашляв він так довго й гучно, що ... скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити .  

У цей час мати вже не знала колишніх злиднів, бо ... хоч від старшого сина вона ще й не мала допомоги, молодший Андрій тепер кожного місяця приносив їй той чи інший заробіток .

Запитання 14

У якому реченні неправильно розставлені розділові знаки?

варіанти відповідей

Є прадавні скарби, що намертво лежать у землі, і є живі скарби, що йдуть по землі від покоління до покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу.

У гущавину бору долітали з міста передзвони, і, можливо, не один звір, нашорошившись, слухав одноманітне гудіння і мчав потім, сполоханий, в такі хащі, де давно не ступала людська нога.

Погортайте сторінки сивих віків, і вам відкриється багато поетичних таємниць, і ви почуєте голоси творців, імена яких так розгубила історія, що вже навряд чи знайдемо багатьох сіячів, чия поетична нива, ставши народною, квітує й сьогодні.

Крізь шибки вікон стежили за рекрутом сиві бабусі і він, вітаючись із сусідами, йшов вузенькою вулицею, де поряд з іншими убогими хатами стояла його хата з трьома вікнами і такою давньою покрівлею, що вже замість соломи виднівся суцільний мох, з якого буйно росли окремі стеблини жита .

Запитання 15

Розташуйте речення в правильній послідовності, щоб вони склали текстом


"(1) Хазяїном того городу, за часів ще молодості Сагайдачного, був князь Василь Острозький, пишний український пан. (2) Давній, хоч і невеликий був. (3) Є на Волині город Острог. (4) А потім і багато інших книжок в оборону віри «благочестивої грецької». (5) Тоді ж завів він в Острозі й школу, підходжу до академії, з греко-латинською наукою. (6) Один з них — Петро Сагайдачний, що гетьманував тепер на Запорожжі. (7) Зі школи тії вийшло багато освічених українців, що боролися проти польського натиску. (8) Один з найбагатших і наймогутніших панів не то на Вкраїну, а й у всій польській державі. (9) Він завів у себе в Острозі першу на Вкраїні друкарню, і в ній 1580 року надруковано вперше церковнослов'янську Біблію".


Яким видом зв'язку поєднані речення в тексті?



варіанти відповідей

9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. 

3, 1, 2, 8, 9, 5, 4, 7, 6.  

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8, 9. 

3, 2, 1, 8, 9, 4, 5, 7, 6.

Паралельним і послідовним

Паралельним

Послідовним

Послідовним, паралельним, неоднорідним, однорідним

Запитання 16

Що таке мікротема?

Кожна мікротема тексту зазвичай розкривається?

варіанти відповідей

Це виділена в тескті окрема, відносно закінчена, думка.

Це завершення тексту, своєрідний підсумок усього висловленого.

Це зміст тексту, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Це те, заради чого створено текст (задум його автора), те, до чого він закликає, що схвалює, що заперечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.

в заголовку

в абзаці

в темі

в головній думці

Запитання 17

Основне повідомлення в реченні міститься...

варіанти відповідей

у "новому"

у "відомому"

у присудку

у підметі

Запитання 18

Чим визначається перехід від однієї мікротеми до наступної?

варіанти відповідей

Темою  

Ключовими словами

Абзацом

Стилем

Запитання 19

Яким словам належить визначальна роль у тексті?

варіанти відповідей

Ключовим.

Тематичним.

Головним.

Змістовним.

Запитання 20

Що не є засобом міжфразового зв'язку?

варіанти відповідей

Вставні слова

Синоніми

Іменники

Займенники

Часові форми дієслів-присудків

Запитання 21

Заголовок тексту повинен відображати:

варіанти відповідей

тему та головну думку тексту;

тип мовлення;

«відоме» та «нове»;

стиль мовлення

Запитання 22

Прочитайте текст і визначіть, які засоби міжфразового зв'язку тут наявні:

З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ - гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.

варіанти відповідей

займенник

лексичні повтори

синоніми

вставні слова

Запитання 23

Що таке текст?

варіанти відповідей

Це сукупність тематично об'єднаних речень, в одному з яких називається тема. 

Одне чи кілька речень, пов'язаних між собою за змістом.

Завершене усне або письмове висловлювання на певну тему, в якому можна визначити мікротеми.  

Різновид творів масової культури (прозаїчні твори, кінофільми, комікси), в яких розкривається певна таємниця, пов'язана зі злочином.

Запитання 24

Якими видами зв'язку можуть поєднуватися речення в тексті?

варіанти відповідей

Паралельним і однорідним.

Послідовним і паралельним.

Послідовним, паралельним і неоднорідним.

Однорідним і неоднорідним.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест