Підсумкова контрольна робота складається з трьох частин . У першій частині всі завдання, пов'язанні з елементом Х. Елемент Х широко поширений у природі. Він становить 0,05% маси земної кори.В організмі людини на елемент Х припадає 0,25% маси тіла, і його наявність є обов'язковою умовою для здоров'я шкіри, волосся та нігтів, за що його часто називають " елементом краси ".
Проста речовина, утворена елементом Х - одна з небагатьох речовин, які вже кілька тисячоліть тому використовівало людство. Цю речовину почали застосовувати близько 2000 р. до н.е.: у Єгипті її використовували для дезінфекції, відбілювання тканин та ін. Одне з найперших застосувань простої речовини, утвореної елементом Х, відбувалося ще в середньовічному Китаї - дещо подібне до сірників. Це були тонкі дерев'яні скіпочки з кінчиками, просоченими простою речовиною елемента Х.
У другій частині, усі завдання - з елементом У. Елемент У входить до групи найважливіших елементів, необхідних нашому організму. Він бере участь у внутрішньоклітинному обміні, регуляції серцевих скорочень та ін. Саме завдяки елементу У відбувається передача нервового імпульсу від нейрона до нейрона. Нестача цього елемента призводить до порушення діяльності серцево-судинної системи, може викликати м'язову слабкість. Довготривала нестача цього елемента може викликати зупинку серця. Необхідна маса цього елемента для підлітків розраховується за масою тіла - 20 мг елемента У на 1 кг маси тіла.
Третя частина . Генетичні зв'язки.
Елемент Х, виявляючи валентність IV, - утворює оксид, відносна молекулярна маса якого дорівнює 64. Назвіть елемент Х
Укажіть електронну конфігурацію атома елемента Х
Позначте мінімальний і максимальний ступені окиснення, які виявляє елемент Х в сполуках.
Позначте елемент, який поступається елементу Х за електронегативністю.
Вищий оксид елемента Х на повітрі " димить ", добре поглинає вологу, оскільки енергійно сполучається з водою, утворюючи туман із крапельок гідрату цього оксиду. Складіть формулу вищого оксиду елемента Х й зазначте тип хімічного зв'язку в цій сполуці.
Чому від цибулі плачуть? Причина цього криється в особливій речовині - лакриматорі ( лат. lacrima - сльоза). Коли розрізають цибулю, лакриматор виділяється й розчиняється у воді та сльозах людини. При цьому утворюється гідрат вищого оксиду елемента Х, який і подразнює слизову оболонку ока.
Укажіть речовини, з якими взаємодіє гідрат вищого оксиду елемента Х, складіть рівняння цих реакцій.
1. CuCl2 ; 2. Ca(OH)2 ; 3. O2 ; 4. Li2O ; 5. Na2CO3 ; 6. SiO2 .
Для знищення мікробів і бактерій можна використовувати оксид, у якому елемент Х виявляє валентність IV. Даний оксид також використовують в якості консервуючого засобу при сушінні чорносливу та інших фруктів.Обчисліть об'єм (н.у.), що займатиме оксид, у якому елемент Х виявляє валентність IV, кількістью речовини 1,5 моль.
Укажіть елемент У та його місце в періодичній системі, якщо атом має електронну формулу 1s22s22p63s23p64s1
Позначте елемент , який має кращі металічні властивості, ніж елемент У.
Позначте елемент, радіус атома якого менший, ніж в елемента У.
Позначте заряд йону, який утворює елемент У.
Елемент У належить до елементів, які необхідні для живлення рослин. Нестача його в грунті значно зменшує врожай та стійкість рослин до несприятливих умов. Традиційно вміст елемента У в добривах виражають вмістом його оксиду. Цей оксид надзвичайно енергійно сполучається з водою. Укажіть колір лакмусу в утвореному розчині.
Гідрат оксиду елемента У використовується у виробництві мила й шампунів, відбілювачів і засобів для гоління, а також здатний очищати стічні води від зважених і колоїдних частинок. Жителі Афганістану використовують його для виробництва тютюну, як фарбу для своїх будинків.
Укажіть речовини, з якими взаємодіє гідрат оксиду елемента У, складіть рівняння цих реакцій.
1. CaCl2 ; 2. LiOH; 3. BaO; 4.Al2O3 ; 5. Zn( NO3)2 ; 6. CO2.
Одним з показників якості прального порошку є те, наскільки добре він виполіскується водою. Позначте спосіб перевірки, що пральний порошок добре виполіскувався з білизни, якщо його розчин має лужний характер середовища.
Установіть відповідність між літерами X,Y i Z та речовинами у схемі перетворень. S→X→SO3→Y→CuSO4→Z→CuO. Укажіть відповідні формули речовин.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома