Другорядні члени речення
З'ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).Ніколи не треба забувати про своє призначення й (1)завжди пам'ятати, що (2)митці покликані народом для того, аби показувати (3)світові насамперед, що життя (4)прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
Перший стовпчик:
1) завжди
2) митці
3) світові
4) прекрасне
Другий стовпчик:
А) обставина
Б) підмет
В) додаток
Г) іменна частина присудка
Д) означення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Прилинули не/зліченні теплі молдавські вітри, насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2) Наставали дедалі кращі й леткі наче мильні бульбашки дні, і кожний видавався так до краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом надмірним і ще не/звіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась не/помітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки, як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб струсити те злиняле та не/потрібне пір’я.
Роль підмета виконують слова, виділені в усіх рядках, ОКРІМ
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Прилинули не/зліченні теплі молдавські вітри, насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2) Наставали дедалі кращі й леткі наче мильні бульбашки дні, і кожний видавався так до краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом надмірним і ще не/звіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась не/помітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки, як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб струсити те злиняле та не/потрібне пір’я.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире:
1) тире в неповному реченні
2) тире при відокремленій прикладці
3) тире при однорідних членах речення
4) тире між підметом і присудком
Приклад:
А) Найбільше у світі любив він осінь — природи солодку зрілість.
Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.
В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки — біля ставу.
Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.
Д) Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.
З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.
Перший стовпчик:
1) прозі
2) завжди
3) властива
4) поетичність
Другий стовпчик:
А) підмет
Б) присудок
В) означення
Г) додаток
Д) обставина
З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Член речення:
1) підмет
2) присудок
3) означення
4) обставина
Приклад:
А) Я лиш син народу.
Б) Весна захлиналася буйним цвітом вишень.
В) Писати вірші — жить непросто.
Г) І гнеться дерево від плоду.
Д) Русявий день гаптує сни світанню.
Кому перед як треба поставити в реченні
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати
З’ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Мова (1)Гоголя — це своєрідний український (2)«говір» за мелодикою, синтаксисом, словником, тому важко рівнопотужно перекласти (3)Гоголя українською: втрачається (4)неповторний аромат українськості.
Перший стовпчик:
1) Гоголя
2) «говір»
3) Гоголя
4) неповторний
Другий стовпчик:
А) іменна частина присудка
Б) прямий додаток
В) непрямий додаток
Г) узгоджене означення
Д) неузгоджене означення
Визначте синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях
Перший стовпчик:
1) підмет
2) компонент складеного дієслівного присудка
3) обставина
4) додаток
Другий стовпчик:
А) Звичай робити писанки виник в Україні ще з дохристиянських часів.
Б) Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в образи.
В) Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.
Г) На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.
Д) Співати - це обов’язково, як дихати.
Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.
Однорідні члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) додатки
4) означення
Приклад:
А) Звичністю, буденністю позначено тут життя.
Б) Пливуть переді мною сині води, білі піски.
В) Світ здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.
Г) Тихо опадає цвіт яблунь і груш.
Д) Під моїм вікном густо, медово пахне акація.
З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова
Перший стовпчик:
1) підмет
2) присудок
3) означення
4) обставина
Другий стовпчик:
А) Молодість здатна творити несподіване й неймовірне.
Б) Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!
В) Не дивиться їм грізно в очі «завтра».
Г) А він стоїть наперекір усім
Д) Народ шукає в геніях себе.
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Відокремлений член речення:
1) означення
2) прикладка (різновид означення)
3) додаток
4) обставина
Приклад:
А) А воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.
Б) Від квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.
В) Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.
Г) Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.
Д) Виблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією перекинутий човен.
Прочитайте речення.Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село.Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Перший стовпчик:
1) підмет
2) присудок
3) означення
4) обставина
Другий стовпчик:
А) Щирі друзі глечика не поб’ють.
Б) Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
В) На десерт подали сік із полуниць.
Г) Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д) Ніч осіння на дощ і туман багата.
Установіть, яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке вона позначає).
У кого (1)серце мудрістю (2)багате, (3)тому глибини (4)всякі перейти.
Перший стовпчик:
1) серце
2) багате
3) тому
4) всякі
Другий стовпчик:
А) додаток
Б) означення
В) обставина
Г) підмет
Д) присудок
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Відокремлений член речення:
1) означення
2) обставина
3) прикладка
4) додаток
Приклад:
А) Бо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь ніколи не розлучить.
Б) Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік.
В) Там, у степу, схрестилися дороги, немов у герці дикому мечі.
Г) Не шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм літам.
Д) Чи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків?
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Бувало, у найтемнішу ніч, коли темрява билась у вікна, як хвилі безмежного моря, під вікном несподівано закрутиться веремія, у шибках процвіте цілий рій синіх, сірих, карих очей. (2) Здається, що підпливали вони на чорних хвилях як черідка цікавих рибок до самотнього в морі темряви вогника у вікні. (З) Нашумлять, наговорять і знову в темряву одлинуть. (4) Випаде сніг - зіб'є бучу: їхати на санях; гуртом їдемо в сусіднє село до старого вчителя в гості. (5) Метелиця, гребні, а з нами мов мара якась весела починає загравати: вигукуємо, сміємося, співаємо, підскакуємо на кожному гребні й, хапаючись одне за одного, перекидаємося в сніг. (6) Дядько чухає голову: невпокійна це й клопітна справа - од села до села перевезти в хуртовину хуру реготу. (7) Навмисне ми ніколи не шукали собі веселощів, ми їх одкладали на далі, «на колись».
Пунктуаційна помилка є в реченні
З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
Член речення:
1) підмет
2) присудок
3) додаток
4) означення
Приклад:
А) Забування вичищає авгієві стайні пам'яті.
Б) Хвилина - це наче й мало.
В) Глечики з глини прикрашали невеликий мисник.
Г) Андрій раптом зупинився подумати.
Д) Вибиватися в люди - справа зовсім не проста.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!
Прикладка є в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Доберіть приклад до кожного виду однорідних членів речення.
Однорідні члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) додатки
4) означення
Приклад:
А) Поміж замком і ставом розкинулося передмістя.
Б) Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів.
В) Згори видно скошені жита й залитий водою луг.
Г) У траві палали степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів.
Д) Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Щороку під кінець травня земля набирається сили і її живлющі соки до схочу напоюють зело. (2)Саме під цю пору на Поліссі починає густо цвісти азалія. (3)Її жовтий цвіт мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ. (4)Душа від того яскравого суцвіття наповнюється бадьорим настроєм, веселішає, усе довкола набирає особливої урочистості. (5)Великі з жовтим відблиском пелюстки густо вигойдуються на тендітних ниточках, бутончики нагадують підвішену догори парасолю.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами поширене означення:
Позначте речення, у якому перед як ПОТРІБНО поставити кому (розділові знаки пропущено):
Обставина причини є в реченні
Відокремленим додатком ускладнено речення
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери речень) і виконайте завдання
(1) Які тут, на крутому схилі гори, зеленіли дерева! (2) Чия буйна фантазія позбирала їх із усіх-усюд до цього товариського гурту, й тепер вони створили мальовничу строкату сім’ю! (3) Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком. (4) Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить наче здибався зі знайомою людиною. (5) Цей сад на схилі гори творили не тільки розлогі яблуні, а й посаджені ще позаторік зовсім молоденькі яблуньки.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Позначте речення, у якому другорядним членом виступає обставина способу дії:
Позначте речення, у яких перед словом як ставиться кома (розділові знаки пропущено):
До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
Відокремлений член речення:
1) означення
2) прикладка (різновид означення)
3) обставина
4) додаток
Приклади:
А) Сам Лисенко, бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст, зостався в моїй пам'яті як найчарівніша людина.
Б) Он хмарки бредуть повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів.
В) Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині.
Г) Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока.
Д) Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм.
Виділене слово можна замінити порівняльним зворотом у реченні
З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.
Член речення:
1) підмет
2) присудок
3) означення
4) обставина
Речення:
А) Щирі друзі глечики не поб’ють.
Б) Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
В) На десерт подали кисіль з вишень.
Г) Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д) Русявий день гаптує сни світанню.
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Відокремлений член речення:
1) означення
2) прикладка (різновид означення)
3) обставина
4) додаток
Приклад:
А) Киваючи рясною головою, зелений ліс до сонця засміявся.
Б) Зіткана сонцем з добра і любові пісня – зажура моя чорноброва.
В) На лівобережжі, замість верб і чагарників, видно смуги темені.
Г) Заспівай, як кажуть, наостанку, щоб цвіла мелодія в устах.
Д) Умитий сонцем, ген над берегами калиновим багаттям жеврів схід.
З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.
Член речення:
1) підмет
2) присудок
3) додаток
4) означення
Приклад речення:
А) Жити на повну, без обмежень і страху – ось мета успішної особистості.
Б) У європейських школах елементом форми для дівчат є спідниця в клітинку.
В) Скасовано всілякі заборони – і волі дух зривається в простір.
Г) Циферблат наріжного годинника хуртовина снігом замела.
Д) Крізь високий густий очерет біліла широкою срібною стрічкою Рось.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.
Однорідними додатками ускладнено речення
З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово.
Член речення:
1) підмет
2) додаток
3) означення
4) обставина
Приклад речення:
А) Як кажуть в народі, життя прожити – не поле перейти.
Б) Перед виходом з дому Орест затримався перевірити квитки на потяг.
В) Як виховує людину сама можливість зробити добро!
Г) Батьки повинні навчити дитину долати життєві перешкоди.
Д) Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака альтруїзму.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Леся Українка завжди прагнула не/звичайної краси та спокою душі й шукала їх не лише в рідній Україні, а й у Грузії. (2)До речі цей край вона _______ завдяки грузинському студентові Нестору, який квартирував у будинку Косачів у Києві. (З)Леся навчала його французької та любові до України, а він її – грузинської та любові до Грузії. (4)Життєвий шлях Лесі Українки нагадує не/суцільне тло, а різнокольорові шматочки скла - новоград-волинський, київський, грузинський, італійський, єгипетський. (5)Це сходинки до творчої вершини й до не/оборотної вічності, що скріплені ниткою одного не/повторного життя.
У ролі означення в тексті виступає іменник
З’ясуйте, які однорідні члени є в кожному реченні.
Члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) додатки
4) означення
Приклад речення:
А) Дивитися й питати – це складна наука.
Б) Пробачай помилки іншим, але не собі.
В) Робота була копітка, складна, але цікава.
Г) Не снідавши, не обідавши, побігли працювати.
Д) Від власної праці отримаєш плід солодкий, смачний.
Однорідними додатками ускладнено речення
З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова (цифра позначає наступне слово).
(1)Звичай (2)плести навесні вінки (3)з давніх-давен (4)поширений у багатьох народів світу.
Варіанти:
А) підмет
Б) присудок
В) означення
Г) додаток
Д) обставина
З’ясуйте, якими однорідними членами ускладнено речення.
Однорідні члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) обставини
4) додатки
Приклад речення:
А) Джордано Бруно, видатний філософ та поет епохи Відродження, походив з незаможної італійської родини.
Б) У дитинстві його віддали в монастир, але хлопець утік і подорожував Європою, пізніше видавав книги та проповідував.
В) У його вченні цікаво поєднані наука і магія, обґрунтування нескінченності Всесвіту й віра з переселення душ.
Г) Один венеційський аристократ написав донос до інквізиції, бо не хотів платити філософу за поради й консультації.
Д) Постраждав Джордано не через свою філософію, а через принципове протистояння здирництву монастирів
Однорідними означеннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено)
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.
Член речення:
1) підмет
2) іменна частина складеного присудка
3) означення
4) додаток
Приклад речення:
А) Життєвий успіх людини часто пов’язаний з умінням спілкуватися.
Б) Мовлення – надзвичайно важливий чинник порозуміння між людьми.
В) Умовою успішного спілкування є знання правил мовного етикету.
Г) Той самий комунікативний намір можна здійснити по-різному.
Д) Конфлікти можуть виникати через невдалий добір мовних засобів.
З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова (цифра позначає наступне слово).
Речення:
1) Знов (1)зозулі голос
2) чути (2)в лісі,
3) Ластівки (3)гніздечко звили в стрісі.
4) А вівчар жене отару плаєм, Тьохнув пісню (4)соловей за гаєм.
Член речення:
А) присудок
Б) підмет
В) означення
Г) додаток
Д) обставина
Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.
(1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!
Прикладка є в реченні
З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.
Член речення:
1) підмет
2) присудок
3) додаток
4) означення
Приклад речення:
А) Жити на повну, без обмежень і страху – ось мета успішної особистості.
Б) У європейських школах елементом форми для дівчат є спідниця в клітинку.
В) Скасовано всілякі заборони – і волі дух зривається в простір.
Г) Циферблат наріжного годинника хуртовина снігом замела.
Д) Крізь високий густий очерет біліла широкою срібною стрічкою Рось.
Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.
(1) Основний принцип методу «дама з крильцями» – прибирати дім не повністю за один раз, а частково, не більше 15-30 хвилин щодня. (2) Цей процес має асоціюватися у вас із легкістю та ненав’язливістю: краще щодня потроху, аніж цілий день на порядкування. (3) Поділіть своє помешкання на зони й складіть план прибирання кожної. (4) Якщо сьогодні ви причепурили кухню, не докоряйте собі за невеликий безлад у ванній: на все свій час! (5) Генеральне прибирання робимо впродовж години раз на тиждень: опорядковуємо все помешкання, але поверхово. (6) Ідеальний порядок у кожній зоні наводимо за щоденним 15-хвилинним графіком. (7) І ще одне добре правило: за 10-15 хвилин назбирайте в пакет 27 непотрібних речей, які муляють очі й рішуче викиньте цей мотлох (не перекладайте на інше місце, а винесіть геть)!
Прикладка є в реченні
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома