Синтаксис. Пунктуація

Ускладнене речення: однорідні члени речення

Додано: 7 травня 2023
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 36 разів
91 запитання
Запитання 1

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

За дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам’яток.

Завжди будуть питання, на які людство, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.

Першим розповів європейцям про Єгипет мандрівник та історик Геродот.

Письменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.

Запитання 2

Усі розділові знаки правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто сіють дощі.

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?

Дерева у цвіту такі казково білі й легкі вночі, зараз обважніли, посірішали й ніби танули, розтікалися сірим туманом по низині.

Здоровенний дуб розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.

Запитання 3

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленому означенні

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при одноріднихчленах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

Б) Печаль пече — гаряча і нестримна.

В) Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.

Г) Непереможна безборонність — твій меч єдиний і єдиний щит.

Д) На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-в

1-б,2-а,3-д,4-г

1-б,2-г,3-д,4-а

1-г,2-д,3-в,4-б

Запитання 4


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п’ятому

третьому

четвертому

Запитання 5

Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати

варіанти відповідей

незважаючи на погану погоду.

так що відпочинок був цікавий.

тому що були вихідні дні.

через задушливі дні в Києві.

щоб відвідати ботанічний сад.

Запитання 6

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире в неповному реченні

2) тире при відокремленій прикладці

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Найбільше у світі любив він осінь — природи солодку зрілість.

Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.

В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки — біля ставу.

Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.

Д) Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-д,4-б

1-в,2-а,3-д,4-г

1-г,2-а,3-в,4-б

1-г,2-б,3-а,4-в

Запитання 7

Доберіть приклад до кожного типу речення.


Тип речення:

1) складнопідрядне

2) складноcурядне

3) складне безсполучникове

4) складне з різними видами зв’язку


Приклад:

А) Люби музику — вона облагороджує твої думки і почуття.

Б) Красна пташка своїм пір’ям, а людина — знанням.

В) Що в пісні співається, те в житті збувається.

Г) Голос у нього гучний і спочатку завжди впевнений.

Д) Небо вночі чисте, і видно, як падають зорі.

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-б,4-д

1-в,2-а,3-д,4-г

1-в,2-б,3-а,4-д

1-в,2-б,3-д,4-а

Запитання 8


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 9

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Розділовий знак:

1) тире між підметом і присудком

2) тире перед узагальнювальним словом

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому реченні


Приклади:

А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б) Здобути волю — то мій рай.

В) Я тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

Г) Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.

Д) Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-д

1-б,2-а,3-в,4-д

1-г,2-а,3-б,4-д

1-д,2-а,3-б,4-г

Запитання 10

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

Авторами стрілецьких пісень часто є невідомі поети й композитори.

Князь Святослав був мудрим і хоробрим полководцем.

Козаки були озброєні пістолями й мушкетами.

У полон узяли двох генералів й один документ.

Запитання 11


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 12

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

За дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам’яток української історії й архітектури.

Першим розповів європейцям про Єгипет невтомний мандрівник та історик Геродот.

Письменник прагнув розповісти про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.

Працюючи з художнім словом, Емма Андієвська виходить за рамки стандарту й буденщини.

У людства завжди були й будуть питання, на які воно, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.

Запитання 13

Прочитайте речення.

Сонце зайшло (1) та відблиски неба ще живуть на стрілчастих (2) блискучих ракетах (3) що (4) скільки глянеш (5) височать по всьому степу.

Кόму треба ставити на місці всіх цифр, окрім

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 14


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 15

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Відомо, що творча своєрідність художника найповніше виявляється в його книгах.

Коли заповіт Альфреда Нобеля оприлюднили, виникли найсуперечливіші чутки та судження.

Коли маєш дар, успадкований від матері, від рідного народу, то обов’язок твій — народові його й повернути.

Остап Вишня палко захоплювався та змальовував на сторінках своїх творів дивовижну українську природу.

Що вища культура народу, духовна та матеріальна, то вища й міцніша позиція його мови.

Запитання 16

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» обрати

варіанти відповідей

заступивши темрявою небо.

пішов густий літній дощ.

які змусили все живе зачаїтися.

і зависли над молодими садами.

і ринула стоголоса злива.

Запитання 17

Усі розділові знаки правильно вжиті в реченні

варіанти відповідей

Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто сіють дощі.

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?

Здоровенний дуб розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.

Хоч навколо, за тином ліс жовтів і мінився осінніми фарбами, але хміль іще буйно зеленів.

Запитання 18


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

восьмому

другому

п’ятому

третьому

Запитання 19

Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати

варіанти відповідей

насувався лячний присмерк.

неначе занурюючи все в темряву.

однак на ґанку ще точилася розмова.

так що все птаство затихло.

якось журливо ставало на душі.

Запитання 20

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Палац, який змальовує Міцкевич у сонеті «Бахчисарай уночі», належав ханові Гірею.

Почесне місце в бібліотеці Жуля Верна належало творам Даніеля Дефо та Фенімора Купера.

Прототипом Нори в «Ляльковому домі» Ібсена є письменниця Лаура Кілер.

У п’єсах Шекспіра «Гамлеті» та «Королі Лірі» порушено вічні проблеми буття.

Які засоби комічного вжив Микола Гоголь у «Мертвих душах»?

Запитання 21

Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.


Випадок уживання коми:

1) між однорідними членами речення

2) при відокремленому члені речення

3) між частинами безсполучникового речення

4) між частинами складносурядного речення


Приклад:

А) Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.

Б) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

В) Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.

Г) Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

Д) Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-г,4-б

1-а,2-г,3-б,4-в

1-г,2-д,3-а,4-б

1-д,2-б,3-а,4-г

Запитання 22


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Ще над/вечір землю оповив холодний туман. (2) Значить, чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив памороззю засохлі дерева. (4) У/ранці листя без/упину опадало на землю, лягало покорченими долоньками до/гори наче все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху. (6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що проливається чорно-зелений сумний водограй.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

п’ятому

сьомому

четвертому

шостому

Запитання 23

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Море й озеро, синій берег і широкий степ - усе залите гарячим маревом.

На все осінь щедра: на кавуни, і на дощі, і на холодні роси.

Тут усе: і повітря, і тиша, і дерева - сповнене якоїсь загадкової сили.

У наших ріках водяться різні породи риб: а саме шука, лин, лящ, сом.

Учитель - це три світи: теперішній, минулий і майбутній.

Запитання 24

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Перший стовпчик:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) у безсполучниковому реченні


Другий стовпчик:

А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б) Мемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.

В) Соловей співає - серце завмирає.

Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.

Д) Часом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-д

1-б,2-г,3-д,4-в

1-д,2-а,3-б,4-г

1-д,2-б,3-в,4-а

Запитання 25


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня й невтримно поманила в замріянний гай. (2)А в гаю синіми вогниками коливаються на тонких стебельцях проліски. (3)Схожі вони на бірюзові намистинки розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці. (4)Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину іскри невичерпного натхнення чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу?

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 26


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Минали дні, а дощів, так довго очікуваних, не/було. (2) Не/лише сонце, але й усе небо палало, дихало спекою. (3) Степи поступово втрачали свої яскраві барви, свою весняну […] свіжість. (4) Повітря було наскрізь сухе, не/випадала навіть роса на світанку. (5) Із-за обрію тихо виткнувся ріжечок ледве помітної, синьої хмари, що не/забаром уже закрив собою величезний сектор неба.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

четвертому

Запитання 27

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Уранці землю притрусив легкий сніжок…» обрати

варіанти відповідей

а вечір видався дивовижно теплим.

дарма що була середина жовтня.

лишивши на землі неприкриті плями.

так що вийти на футбольне поле ми не змогли.

і перетворив галявину на строкатий візерунок.

Запитання 28

Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.


Однорідні члени речення:

1) підмети

2) присудки

3) додатки

4) означення


Приклад:

А) Звичністю, буденністю позначено тут життя.

Б) Пливуть переді мною сині води, білі піски.

В) Світ здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.

Г) Тихо опадає цвіт яблунь і груш.

Д) Під моїм вікном густо, медово пахне акація.

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-в,4-д

1-б,2-в,3-а,4-г

1-г,2-б,3-а,4-в

1-д,2-в,3-б,4-г

Запитання 29

Розділові знаки правильно розставлено в реченні

варіанти відповідей

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Отут серед цвіту, здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі.

Проміння ламалося в хвилі, блищало, миготіло, рябіло наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.

Сонце вже котилося на захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.

Уявімо що світ, який нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу — рослини на цьому полі.

Запитання 30

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Духовне життя в період «хрущовської відлиги» характеризується непослідовністю й суперечливістю реформ.

Козацькі ватажки спромоглися на значні успіхи

Розгляньмо зроблені висновки автором нового підручника з історії України.

Сучасники Скоропадського й історики констатують певне економічне відродження України в добу гетьманату.

Усі зусилля Ярослав спрямував на посилення єдності, централізації держави, її європеїзацію.

Запитання 31


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.

Однорідні означення є в реченні


варіанти відповідей

другому

сьомому

четвертому

шостому

Запитання 32

Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.

Дітям здавалося що вже вечір і що вже невдовзі прийде мама.

Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася тільки музика.

Крізь темну ніч шумів весняний дощ і в унісон із ним шуміли сосни.

Я в пісні молодість знайду і довго-довго буду з нею.

Запитання 33

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) між частинами безсполучникового речення


Приклад:

А) А мова — то пісня душі, покладена на слова.

Б) І сльози, і прокльони — все мине.

В) І ось прийшла неділя — день легкий.

Г) Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.

Д) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-г

1-б,2-а,3-в,4-г

1-в,2-а,3-б,4-д

1-г,2-д,3-б,4-а

Запитання 34

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

Актриса майстерно перевтілювалась у свою героїню й ніби жила її життям.

Крим дуже сподобався поетові та присвятив йому багато віршів.

Музика здатна пробудити в нас і веселі, і похмурі емоції.

Портретисти прагнуть відтворити настрій і почуття людини.

Запитання 35


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

четвертому

Запитання 36

Прочитайте речення.Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село.Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

4

5

З

Запитання 37


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.

Простим є речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 38

Між однорідними членами речення й узагальнювальним словом треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Інші ударні інструменти тулумбаси бугаї набули великого поширення на Запорозькій Січі.

А. Усі українські музичні інструменти поділяються на ударні-духові та струнні.

В обручі робили прорізи куди вмонтовували маленькі дзвіночки металеві пластини-брязкальця усе, що могло видавати дзвін.

Крім того для створення шумових ефектів використовували деякі предмети побуту як-от підкову рубель качалку тощо.

Наш народ створив також цілий ряд духових інструментів наприклад сопілку трембіту ріг сурму трубу волинку.

Запитання 39

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця ...» вибрати

варіанти відповідей

а людина - без щастя.

тому що усе живе загине.

як квітка без води.

яке яскраво світить високо в небі.

і води, цих першооснов життя.

Запитання 40

Прочитайте речення (розділові знаки пропущено).

Бажання дізнатися про найдальших предків (1) пошуки сімейних реліквій (2) розмови з рідними (З) усе це прокладає незримі ниточки духовності між старшими й молодшими членами родини (4) робить їх ближчими (5) ріднішими один одному.

Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 41

З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.


Випадок уживання тире:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) у безсполучниковому реченні


Приклад:

А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б) Ні сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.

В) Соловей співає - серце завмирає.

Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.

Д) Часом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-а,4-д

1-б,2-г,3-в,4-д

1-б,2-г,3-д,4-в

1-д,2-г,3-б,4-в

Запитання 42


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Холодні осінні тумани клубочаться в/горі і спускають на землю мокрі коси. (2) Пливе в сірі без/вісті нудьга, пливе […] , і стиха хлипає сум. (3) Плачуть голі дерева, плачуть солом’яні стріхи, умивається сльозами вбога земля і не/знає, коли усміхнеться. (4) Міріади дрібних крапель спадають до/долу, і пливуть, змішані з землею, брудними потоками. (5) Недобрі думи крутяться тут, над головою, висять хмарами, котяться туманом.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 43

Кому (коми) треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

А тим часом місяць пливе оглядать небо й зорі та землю й море.

Жовтороте ластів’ятко силилося вилетіти з гнізда та ще не змогло.

Підемо до лісу або в гай погуляти чи на річку порибалити.

Пізньої осені на зритій землі поплуталась гарбузова огудина.

У моїй душі бриніли людські голоси і ні вдень ні вночі не давали спокою.

Запитання 44

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире в реченні з однорідними членами

3) тире між підметом і присудком

4) тире в неповному реченні


Приклад:

А) Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість

Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.

В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.

Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.

Д) Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-в

1-а,2-г,3-б,4-д

1-а,2-д,3-г,4-в

1-д,2-б,3-г,4-а

Запитання 45

Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини «Люблю я теплі травневі вечори…» додати фрагмент рядка

варіанти відповідей

… але не терплю холодних листопадових.

… зі щебетанням птахів у нашому саду.

… напоєні пахощами яблуневого цвіту.

… тоді так мріється про щось небуденне.

… хоча й червневі мають свої принади.

Запитання 46

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире.:

1) тире при відокремленому означенні

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Я усміхнусь – і все навкруг сміється.

Б) Печаль пече – гаряча і нестримна.

В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

Д) На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-д,4-г

1-в,2-б,3-а,4-г

1-в,2-б,3-д,4-а

1-в,2-г,3-б,4-а

Запитання 47

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).

Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 3 стоїть після узагальнювального слова

кома 2 розділяє головну й підрядну частини

коми 1 і 7 виділяють відокремлені означення

коми 4 і 5 розділяють частини складносурядного речення

на місці цифри 6 коми немає, оскільки означення є неоднорідними

Запитання 48

Доберіть приклад до кожного виду однорідних членів речення.


Однорідні члени речення:

1) підмети

2) присудки

3) додатки

4) означення


Приклад:

А) Поміж замком і ставом розкинулося передмістя.

Б) Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів.

В) Згори видно скошені жита й залитий водою луг.

Г) У траві палали степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів.

Д) Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова.

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-д,4-а

1-в,2-г,3-б,4-д

1-г,2-д,3-в,4-б

1-д,2-б,3-в,4-г

Запитання 49


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)Щороку під кінець травня земля набирається сили і її живлющі соки до схочу напоюють зело. (2)Саме під цю пору на Поліссі починає густо цвісти азалія. (3)Її жовтий цвіт мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ. (4)Душа від того яскравого суцвіття наповнюється бадьорим настроєм, веселішає, усе довкола набирає особливої урочистості. (5)Великі з жовтим відблиском пелюстки густо вигойдуються на тендітних ниточках, бутончики нагадують підвішену догори парасолю.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

першому

п’ятому

третьому

четвертому

Запитання 50

З’ясуйте причину вживання розділового знака


Розділовий знак:

1) тире між підметом і присудком

2) тире перед узагальнювальним словом

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому реченні


Приклади:

А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б) Здобути волю – то мій рай.

В) Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх.

Г) Від малих дітей голова болить, а від великих – серце.

Д) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-д

1-г,2-б,3-д,4-а

1-г,2-д,3-а,4-в

1-д,2-в,3-г,4-б

Запитання 51

Позначте речення з однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

Густий осінній туман встає над лісом вечірньою добою.

З другої хати доносилася сумна журлива пісня.

Ранковий легкий вітер розганяв залишки туману.

Чарами віє від необмеженого синього простору.

Запитання 52

Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них – тире в реченні (розділові знаки пропущені)

варіанти відповідей

Є місцевості веселі радісні є похмурі тривожні й недобрі місця.

Із сивої давнини існували на землі чотири доброчесності а саме мудрість правосуддя стійкість вірність.

Земля і місяць вишні і тополі і тиша в тиші і тумани в полі усе в чеканні.

Летиш і милуєшся всім і сріблястою нехворощю і ворохами золотими на токах.

Скрізь на вершечку стрілецької гори на пагорбах і видолинках панувала тиша.

Запитання 53

Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) ...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2) ...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3) ...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4) ...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.


Тип речення:

А) просте з однорідними членами

Б) просте з відокремленим членом

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-д,4-б

1-б,2-д,3-в,4-а

1-в,2-б,3-а,4-д

1-д,2-а,3-б,4-в

Запитання 54


Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери речень) і виконайте завдання

(1) Які тут, на крутому схилі гори, зеленіли дерева! (2) Чия буйна фантазія позбирала їх із усіх-усюд до цього товариського гурту, й тепер вони створили мальовничу строкату сім’ю! (3) Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком. (4) Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить наче здибався зі знайомою людиною. (5) Цей сад на схилі гори творили не тільки розлогі яблуні, а й посаджені ще позаторік зовсім молоденькі яблуньки.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 55

Позначте речення з узагальнювальним словом після однорідних членів речення (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

Іван Богун Данило Нечай Максим Кривоніс ці підручні гетьмана були відомі всім (А. Кащенко).

Козацтво було озброєне вогнепальною зброєю мушкетами пістолями рушницями (О. Апанович).

Несуть пани осаули козацькую збрую литий панцир порубаний шаблю золотую (Т. Шевченко).

Січ дала видатних полководців славних державних діячів Наливайка Сагайдачного Хмельницького Сірка (З підручника).

Шевченкові були підвладні всі жанри літератури поезія проза драматургія(О. Ющенко).

Запитання 56


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)Здавна люди налічували в дощовій веселці сім кольорів червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій і фіолетовий. (2)Можливо, у цій сімці наші предки вбачали щось таємничо-магічне. (3)Недарма ж тиждень складався з семи днів, а на небі налічували тоді сім планет. (4)Придивляючись до веселки уважніше, не можна не помітити різні відтінки, що поступово переходять один в один. (5)Цих відтінків безліч.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 57

Кома перед і ставиться в реченні (коми пропущено)

варіанти відповідей

Доба Мазепи - це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.

Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.

Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.

Тема матері завжди була є і вічно залишатиметься актуальною як у народних піснях так і в професійній творчості.

Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з'являється все більше і більше.

Запитання 58

НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення

варіанти відповідей

І науковці, і громадські організації проводять моніторинг стану довкілля.

Автомобілі й теплові електростанції забруднюють атмосферу.

Сучасна людина переймається чистотою води й повітря.

У всіх країнах світу, Заходу є серйозні програми захисту довкілля.

Якість питної води залежить від умов очищення й транспортування.

Запитання 59

Потребують редагування всі речення, ОКРІМ

варіанти відповідей

Дрібні краплі дощу билися об шибку й повільно стікали донизу.

Ми з друзями їли та насолоджувалися ягодами лісової малини.

На березі річки стояли припнуті човни, рибалки й дітлахи.

Остап, підійшовши до села, почув ґелґотання гусей та стріхи хат.

Запитання 60

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця …» вибрати

варіанти відповідей

… а людина – без щастя.

… тому що все живе загине.

… як квітка без води.

… яке яскраво світить високо в небі.

… і води – цих першооснов життя.

Запитання 61

Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) … навіть хлопчаки їх не лякали.

2) … сповіщали про наближення дощу.

3) … дарма що шуліка висів у небі.

4) … і байдуже їм було до всього.


Тип речення:

А) просте з відокремленими членами

Б) просте з однорідними членами

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-б,4-г

1-в,2-б,3-д,4-а

1-г,2-в,3-б,4-д

1-д,2-б,3-в,4-г

Запитання 62

Складносурядне речення можна утворити, якщо серед варіантів продовження речення «Двори були прикрашені розмаїтими клумбами …» вибрати

варіанти відповідей

а під’їзди – дзеркалами та квітами у вазонах.

адже ми змагалися за звання найкращого садівника.

де розрослися невідомі екзотичні квіти.

ніби там попрацював ландшафтний дизайнер.

і химерно розмальованими лавками.

Запитання 63

Потребує редагування речення

варіанти відповідей

Екскурсоводи розкажуть про музеї Переяслава-Хмельницького німецькою, польською та іспанською мовами.

Під’їхавши до Кам’янця, ми побачили обриси середньовічного міста й почули шум сучасної автостради.

У кожному екскурсійному бюро Львова з гостями міста працюють досвідчені та комунікабельні гіди.

Щоб оглянути якнайбільше пам’ятних місць Харкова, заздалегідь знайдіть та ознайомтеся з переліком екскурсій.

Запитання 64


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 65


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.

Однорідними додатками ускладнено речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 66

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Приклад речення:

1) Десь недалеко вдарив грім – луна котилася глухо, грізно, довго.

2) Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік – ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.

3) Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна.

4) Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину – у негативні, як це наймодніше зараз.


Випадок уживання тире:

А) тире при відокремленому означенні

Б) тире в складному безсполучниковому реченні

В) тире на місці пропущеного члена речення

Г) тире при однорідних членах речення

Д) тире між підметом і присудком

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-д,4-в

1-г,2-в,3-д,4-б

1-д,2-г,3-а,4-б

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 67

Доберіть приклад до кожного виду складного речення.


Вид речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) складне з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) Значна частина птахів видає своєрідні мелодійні звуки, які ми традиційно називаємо співом.

Б) Для кожного виду характерна особлива пісня, і за допомогою цих звуків птахи спілкуються між собою.

В) Учені з’ясували: для певних ситуацій той самий птах використовує різні звукові сигнали.

Г) Звуками птах повідомляє, що шукає пару, попереджає про небезпеку, і, навіть ізольований від свого виду, він усе одно співатиме, як і його родичі.

Д) Деякі пернаті навчилися наслідувати окремі штучні звуки, пісні інших видів птахів, а іноді й звуки людської мови.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-в

1-а,2-в,3-д,4-б

1-а,2-в,3-д,4-г

1-б,2-а,3-в,4-г

Запитання 68


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

шостому

Запитання 69

Однорідними додатками ускладнено речення

варіанти відповідей

Любомир хотів зупинитися, заспокоїтися, розчинитися в далекому безмежжі.

Назар бере наплічник і вирушає вишукувати й купувати раритетні книги.

Олесина й Оксанина квартири розміщені праворуч від ліфта, біля сходів.

Софійка попросила нас прийти раніше й підготувати сюрприз для іменинника.

Ярослав мав давню мрію – потанцювати й поговорити з однокласницею.

Запитання 70

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Вогнища то згасали,(1) то знову спалахували,(2) жахаючи собою темряву,(3) і тоді здавалося,(4) що на яр налетіли якісь фантастичні чорні птахи,(5) які кружляють над ним,(6) махаючи велетенськими крилами,(7) і все намагаються викрасти ті вогні.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 1 – між однорідними членами речення

кома 3 – на межі сурядних частин складного речення

кома 7 – при однорідних членах речення

коми 2, 6 – при відокремленій обставині

коми 4, 5 – на межі підрядних частин складного речення

Запитання 71

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад речення:

А) На річці, у лісі, у полі – усюди панувала таємнича німотна тиша.

Б) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г) Київськими вулицями вишикувалися каштани – почесна варта весни.

Д) Я усміхнувся щиро – і все навкруг радіє і сміється.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-в

1-б,2-а,3-в,4-г

1-б,2-а,3-д,4-г

1-г,2-д,3-а,4-б

Запитання 72

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

І грає, і піниться синєє море.

Ні мені, ні тобі не випала така нагода.

Ні світ ні зоря соловей щебече.

Сонечко зійшло і світить нам, і гріє.

Запитання 73

Двокрапку треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

До світогляду українців увійшли вірування та уявлення багатьох поколінь які жили на території сучасної України.

Камінці лежали на дні тихі гладенькі безсилі і покірно давали огортати себе рудою вовною водоростей.

Людина або пливтиме все життя за течією або мусить якось уплинути на свою долю.

Музиканти в смокінгах дами в бальних сукнях співаки в химерних уборах усі вітали ювіляра.

Сучасну вишивку можна використовувати для прикрашання побутових речей серветок килимків сумок.

Запитання 74

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Барви київських мозаїк –(1) це одне з тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах…

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 6 – при відокремленому означенні

кома 7 – на межі сурядних частин складного речення

коми 2, 5 – на межі підрядних частин складного речення

коми 3, 4 – при вставному слові

тире 1 – між підметом і присудком

Запитання 75


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Складним є речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 76

Прочитайте текст.

Майте на увазі(1), Дейл Карнегі(2), усесвітньо відомий психолог(3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником(4): заохочуючи інших розповісти про себе(5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди(6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.

НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 - при однорідних членах речення

кома 1 - при вставних словах

кома 2, 3 - при відокремленій прикладці

кома 5 - при відокремленій обставині

кома 6 - при підрядній частині складного речення

Запитання 77

З’ясуйте, якими однорідними членами ускладнено речення.


Однорідні члени речення:

1) підмети

2) присудки

3) обставини

4) додатки


Приклад речення:

А) Джордано Бруно, видатний філософ та поет епохи Відродження, походив з незаможної італійської родини.

Б) У дитинстві його віддали в монастир, але хлопець утік і подорожував Європою, пізніше видавав книги та проповідував.

В) У його вченні цікаво поєднані наука і магія, обґрунтування нескінченності Всесвіту й віра з переселення душ.

Г) Один венеційський аристократ написав донос до інквізиції, бо не хотів платити філософу за поради й консультації.

Д) Постраждав Джордано не через свою філософію, а через принципове протистояння здирництву монастирів

варіанти відповідей

1-в,2-б,3-д,4-г

1-г,2-б,3-а,4-в

1-г,2-б,3-д,4-а

1-д,2-а,3-б,4-в

Запитання 78

З’ясуйте тип складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв‘язку


Приклад речення:

А) Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1988 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.

Б) Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!

В) Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров‘я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.

Г) Це диспетчерська, що з‘єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.

Д) У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-д,4-б

1-б,2-д,3-в,4-г

1-г,2-в,3-д,4-б

1-д,2-б,3-а,4-г

Запитання 79


Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

третьому

Запитання 80

Прочитайте речення (розділові знаки пропущено).

Як справжній митець(1) він(2) незважаючи на уявну відчуженість від світу(3) був уважний(4) чутливий до всього навколишнього(5) і ніколи не стояв осторонь рухів та змін.

Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 81

Речення з однорідними членами можна утворити, якщо до частини «Я обожнюю теплі травневі вечори…» додати

варіанти відповідей

але недолюблюю холодні листопадові.

зі щебетанням птахів у нашому саду.

напоєні пахощами яблуневого цвіту.

тоді так мріється про щось небуденне.

хоча й червневі мають свої принади.

Запитання 82

Однорідними означеннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Бурхливе вранішнє море хлюпало в сонний берег.

Легка синювата пара здіймалася над розігрітою землею.

Невеликі карі очі блищали з-під чорних брів.

Обережні приглушені кроки наполохали сарну.

Запитання 83


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 84

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аналізуючи збірку «Замість сонетів і октав»,(1) розуміємо,(2) що Тичина сприйняв настанову Олександра Скрябіна щодо вираження в мистецтві модерних,(3) народжених часом ідей, образів засобами оригінального(4) поетичного стилю –(5) дисонансної співзвучності та нестійкої гармонії.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 1 – при відокремленій обставині

кома 2 – перед підрядною частиною складного речення

кома 3 – при відокремленому означенні

на місці цифри 4 коми немає, оскільки означення не є однорідними

тире 5 – при відокремленій прикладці

Запитання 85

Граматичну помилку щодо вживання однорідних членів допущено в реченні

варіанти відповідей

На стоянці дозволено паркувати автівки й залишати скутери й велосипеди.

На території парку не можна розпалювати багаття й викидати сміття.

У громадському транспорті не притуляйтеся до дверей і тримайтеся за поручні.

У музеї просимо залишити зайві речі в гардеробі й одягнути чохли на взуття.

У супермаркеті суворо заборонено саджати й катати дітей у візках для покупок.

Запитання 86

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуїтивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому іншому.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 – при узагальнювальному слові

кома 5 – при вставному слові

кома 7 – при відокремленому означенні

коми 1, 6 – перед підрядними частинами складного речення

коми 2, 3 – при однорідних членах речення

Запитання 87

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире між підметом і присудком

3) тире в безсполучниковому реченні

4) тире в реченні з однорідними членами


Приклад речення:

А) Хто може похвалитися тим, що знає життя й творчість Василя Яковича Єрошенка – видатного письменника, філософа, музиканта, педагога, есперантиста, поліглота?

Б) У Японії та Китаї він був відомим, навіть популярним письменником – у Європі ж мало хто чув про цього талановитого митця.

В) Найскладніші для європейців мови: японську, китайську – письменник знав досконало.

Г) Українець Василь Єрошенко – класик японської літератури, який увійшов у її історію під прізвищем Еросіенко.

Д) Василь Якович залишив по собі яскравий слід – і кому, як не нам, увіковічити пам’ять про японського класика-українця виданням його творів рідною мовою?

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-б,2-а,3-г,4-д

1-б,2-г,3-в,4-а

1-б,2-г,3-д,4-а

Запитання 88

Редагування потребує речення

варіанти відповідей

Автомобілі й теплові електростанції дуже забруднюють атмосферу.

Громадські організації часто проводять моніторинг стану природи.

Людство неабияк переймається станом навколишнього середовища.

У більшості держав світу уряди піклуються й охороняють довкілля.

Якість питної води залежить від умов очищення та транспортування.

Запитання 89

Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.


А) Коли нас так усамітнили, це виявилося руйнівною силою, і саме тому всі знову почали телефонувати одне одному, щоб соціалізуватися.

Б) Такий стан якому немає альтернативи, – це своєрідне ув’язнення в одиночній камері, адже бути людиною можна тільки в громаді.

В) Ізоляція – жахливе явище, що руйнує нашу ідентичність, індивідуальність, але в умовах пандемії людство повинно було до цього вдатися.

Г) Лише перебуваючи в ній, ми стаємо собою справжніми, хоча кожен має право на неповторність, унікальність.

Д) Погодьмося, це є цілком природно: людина прагне до суспільства, хоче бодай якось вийти з ізоляції або принаймні зменшити її тягар хоча б за допомогою телефона.


Однорідні присудки є в реченні, позначеному

варіанти відповідей

А)

Б)

В)

Г)

Д)

Запитання 90

Доберіть приклад речення до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире в реченні з однорідними членами

2) тире між підметом і присудком

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире на місці пропущеного члена речення


Приклад речення:

А) Паркур – це мистецтво пересування в просторі за допомогою акробатичних навичок.

Б) Досягнув 16 років – можеш почати тренування під наглядом досвідченого інструктора.

В) У паркурі вивчення нових елементів триває місяцями, а практика – усе життя.

Г) Дроп, сприн, блайнд, реверс – усі техніки стрибків потребують від виконавців фізичної підготовки.

Д) З-поміж інших видів спорту паркур має найближчого родича – спортивну гімнастику.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-г

1-в,2-б,3-г,4-д

1-г,2-а,3-д,4-в

1-г,2-б,3-а,4-в

Запитання 91


Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

(1) За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3) Узагалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чимало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам’ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) Наприклад у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління в Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.

Однорідних членів НЕМАЄ в реченні


варіанти відповідей

першому

сьомому

третьому

четвертому

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест