Ускладнене речення: однорідні члени речення
Неправильно побудовано речення
Усі розділові знаки правильно вжито в реченні
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире:
1) тире при відокремленому означенні
2) тире в складносурядному реченні
3) тире при одноріднихчленах речення
4) тире між підметом і присудком
Приклад:
А) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.
Б) Печаль пече — гаряча і нестримна.
В) Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.
Г) Непереможна безборонність — твій меч єдиний і єдиний щит.
Д) На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире:
1) тире в неповному реченні
2) тире при відокремленій прикладці
3) тире при однорідних членах речення
4) тире між підметом і присудком
Приклад:
А) Найбільше у світі любив він осінь — природи солодку зрілість.
Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.
В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки — біля ставу.
Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.
Д) Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.
Доберіть приклад до кожного типу речення.
Тип речення:
1) складнопідрядне
2) складноcурядне
3) складне безсполучникове
4) складне з різними видами зв’язку
Приклад:
А) Люби музику — вона облагороджує твої думки і почуття.
Б) Красна пташка своїм пір’ям, а людина — знанням.
В) Що в пісні співається, те в житті збувається.
Г) Голос у нього гучний і спочатку завжди впевнений.
Д) Небо вночі чисте, і видно, як падають зорі.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Розділовий знак:
1) тире між підметом і присудком
2) тире перед узагальнювальним словом
3) тире при відокремленій прикладці
4) тире в безсполучниковому реченні
Приклади:
А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б) Здобути волю — то мій рай.
В) Я тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.
Г) Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.
Д) Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий.
Неправильно побудовано речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Неправильно побудовано речення
Прочитайте речення.
Сонце зайшло (1) та відблиски неба ще живуть на стрілчастих (2) блискучих ракетах (3) що (4) скільки глянеш (5) височать по всьому степу.
Кόму треба ставити на місці всіх цифр, окрім
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Граматичну помилку допущено в реченні
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» обрати
Усі розділові знаки правильно вжиті в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати
Граматичну помилку допущено в реченні
Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.
Випадок уживання коми:
1) між однорідними членами речення
2) при відокремленому члені речення
3) між частинами безсполучникового речення
4) між частинами складносурядного речення
Приклад:
А) Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.
Б) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
В) Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.
Г) Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
Д) Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Ще над/вечір землю оповив холодний туман. (2) Значить, чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив памороззю засохлі дерева. (4) У/ранці листя без/упину опадало на землю, лягало покорченими долоньками до/гори наче все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху. (6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що проливається чорно-зелений сумний водограй.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Перший стовпчик:
1) перед узагальнювальним словом
2) між підметом і присудком
3) при відокремленій прикладці
4) у безсполучниковому реченні
Другий стовпчик:
А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.
Б) Мемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.
В) Соловей співає - серце завмирає.
Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.
Д) Часом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня й невтримно поманила в замріянний гай. (2)А в гаю синіми вогниками коливаються на тонких стебельцях проліски. (3)Схожі вони на бірюзові намистинки розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці. (4)Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину іскри невичерпного натхнення чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу?
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Минали дні, а дощів, так довго очікуваних, не/було. (2) Не/лише сонце, але й усе небо палало, дихало спекою. (3) Степи поступово втрачали свої яскраві барви, свою весняну […] свіжість. (4) Повітря було наскрізь сухе, не/випадала навіть роса на світанку. (5) Із-за обрію тихо виткнувся ріжечок ледве помітної, синьої хмари, що не/забаром уже закрив собою величезний сектор неба.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Уранці землю притрусив легкий сніжок…» обрати
Установіть, якими однорідними членами ускладнено кожне речення.
Однорідні члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) додатки
4) означення
Приклад:
А) Звичністю, буденністю позначено тут життя.
Б) Пливуть переді мною сині води, білі піски.
В) Світ здається чарівною казкою, нерозгаданим плетивом мрій.
Г) Тихо опадає цвіт яблунь і груш.
Д) Під моїм вікном густо, медово пахне акація.
Розділові знаки правильно розставлено в реченні
Граматичну помилку допущено в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.
Однорідні означення є в реченні
Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире:
1) перед узагальнювальним словом
2) між підметом і присудком
3) при відокремленій прикладці
4) між частинами безсполучникового речення
Приклад:
А) А мова — то пісня душі, покладена на слова.
Б) І сльози, і прокльони — все мине.
В) І ось прийшла неділя — день легкий.
Г) Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.
Д) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.
Неправильно побудовано речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте речення.Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село.Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.
Простим є речення
Між однорідними членами речення й узагальнювальним словом треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця ...» вибрати
Прочитайте речення (розділові знаки пропущено).
Бажання дізнатися про найдальших предків (1) пошуки сімейних реліквій (2) розмови з рідними (З) усе це прокладає незримі ниточки духовності між старшими й молодшими членами родини (4) робить їх ближчими (5) ріднішими один одному.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.
Випадок уживання тире:
1) перед узагальнювальним словом
2) між підметом і присудком
3) при відокремленій прикладці
4) у безсполучниковому реченні
Приклад:
А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.
Б) Ні сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.
В) Соловей співає - серце завмирає.
Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.
Д) Часом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Холодні осінні тумани клубочаться в/горі і спускають на землю мокрі коси. (2) Пливе в сірі без/вісті нудьга, пливе […] , і стиха хлипає сум. (3) Плачуть голі дерева, плачуть солом’яні стріхи, умивається сльозами вбога земля і не/знає, коли усміхнеться. (4) Міріади дрібних крапель спадають до/долу, і пливуть, змішані з землею, брудними потоками. (5) Недобрі думи крутяться тут, над головою, висять хмарами, котяться туманом.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Кому (коми) треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире:
1) тире при відокремленій прикладці
2) тире в реченні з однорідними членами
3) тире між підметом і присудком
4) тире в неповному реченні
Приклад:
А) Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість
Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.
В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.
Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.
Д) Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.
Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини «Люблю я теплі травневі вечори…» додати фрагмент рядка
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире.:
1) тире при відокремленому означенні
2) тире в складносурядному реченні
3) тире при однорідних членах речення
4) тире між підметом і присудком
Приклад:
А) Я усміхнусь – і все навкруг сміється.
Б) Печаль пече – гаряча і нестримна.
В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
Г) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
Д) На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку
Доберіть приклад до кожного виду однорідних членів речення.
Однорідні члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) додатки
4) означення
Приклад:
А) Поміж замком і ставом розкинулося передмістя.
Б) Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів.
В) Згори видно скошені жита й залитий водою луг.
Г) У траві палали степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів.
Д) Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Щороку під кінець травня земля набирається сили і її живлющі соки до схочу напоюють зело. (2)Саме під цю пору на Поліссі починає густо цвісти азалія. (3)Її жовтий цвіт мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ. (4)Душа від того яскравого суцвіття наповнюється бадьорим настроєм, веселішає, усе довкола набирає особливої урочистості. (5)Великі з жовтим відблиском пелюстки густо вигойдуються на тендітних ниточках, бутончики нагадують підвішену догори парасолю.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
З’ясуйте причину вживання розділового знака
Розділовий знак:
1) тире між підметом і присудком
2) тире перед узагальнювальним словом
3) тире при відокремленій прикладці
4) тире в безсполучниковому реченні
Приклади:
А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б) Здобути волю – то мій рай.
В) Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх.
Г) Від малих дітей голова болить, а від великих – серце.
Д) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.
Позначте речення з однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):
Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них – тире в реченні (розділові знаки пропущені)
Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення:
1) ...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.
2) ...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.
3) ...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.
4) ...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.
Тип речення:
А) просте з однорідними членами
Б) просте з відокремленим членом
В) складнопідрядне
Г) складносурядне
Д) складне безсполучникове
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери речень) і виконайте завдання
(1) Які тут, на крутому схилі гори, зеленіли дерева! (2) Чия буйна фантазія позбирала їх із усіх-усюд до цього товариського гурту, й тепер вони створили мальовничу строкату сім’ю! (3) Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком. (4) Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить наче здибався зі знайомою людиною. (5) Цей сад на схилі гори творили не тільки розлогі яблуні, а й посаджені ще позаторік зовсім молоденькі яблуньки.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Позначте речення з узагальнювальним словом після однорідних членів речення (розділові знаки пропущено):
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Здавна люди налічували в дощовій веселці сім кольорів червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій і фіолетовий. (2)Можливо, у цій сімці наші предки вбачали щось таємничо-магічне. (3)Недарма ж тиждень складався з семи днів, а на небі налічували тоді сім планет. (4)Придивляючись до веселки уважніше, не можна не помітити різні відтінки, що поступово переходять один в один. (5)Цих відтінків безліч.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Кома перед і ставиться в реченні (коми пропущено)
НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення
Потребують редагування всі речення, ОКРІМ
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця …» вибрати
Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення:
1) … навіть хлопчаки їх не лякали.
2) … сповіщали про наближення дощу.
3) … дарма що шуліка висів у небі.
4) … і байдуже їм було до всього.
Тип речення:
А) просте з відокремленими членами
Б) просте з однорідними членами
В) складнопідрядне
Г) складносурядне
Д) складне безсполучникове
Складносурядне речення можна утворити, якщо серед варіантів продовження речення «Двори були прикрашені розмаїтими клумбами …» вибрати
Потребує редагування речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.
Однорідними додатками ускладнено речення
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Приклад речення:
1) Десь недалеко вдарив грім – луна котилася глухо, грізно, довго.
2) Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік – ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.
3) Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна.
4) Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину – у негативні, як це наймодніше зараз.
Випадок уживання тире:
А) тире при відокремленому означенні
Б) тире в складному безсполучниковому реченні
В) тире на місці пропущеного члена речення
Г) тире при однорідних членах речення
Д) тире між підметом і присудком
Доберіть приклад до кожного виду складного речення.
Вид речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) складне з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) Значна частина птахів видає своєрідні мелодійні звуки, які ми традиційно називаємо співом.
Б) Для кожного виду характерна особлива пісня, і за допомогою цих звуків птахи спілкуються між собою.
В) Учені з’ясували: для певних ситуацій той самий птах використовує різні звукові сигнали.
Г) Звуками птах повідомляє, що шукає пару, попереджає про небезпеку, і, навіть ізольований від свого виду, він усе одно співатиме, як і його родичі.
Д) Деякі пернаті навчилися наслідувати окремі штучні звуки, пісні інших видів птахів, а іноді й звуки людської мови.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Однорідними додатками ускладнено речення
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Вогнища то згасали,(1) то знову спалахували,(2) жахаючи собою темряву,(3) і тоді здавалося,(4) що на яр налетіли якісь фантастичні чорні птахи,(5) які кружляють над ним,(6) махаючи велетенськими крилами,(7) і все намагаються викрасти ті вогні.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире:
1) тире при відокремленій прикладці
2) тире в складносурядному реченні
3) тире при однорідних членах речення
4) тире між підметом і присудком
Приклад речення:
А) На річці, у лісі, у полі – усюди панувала таємнича німотна тиша.
Б) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
Г) Київськими вулицями вишикувалися каштани – почесна варта весни.
Д) Я усміхнувся щиро – і все навкруг радіє і сміється.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Двокрапку треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Барви київських мозаїк –(1) це одне з тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах…
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.
Складним є речення
Прочитайте текст.
Майте на увазі(1), Дейл Карнегі(2), усесвітньо відомий психолог(3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником(4): заохочуючи інших розповісти про себе(5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди(6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.
НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку
З’ясуйте, якими однорідними членами ускладнено речення.
Однорідні члени речення:
1) підмети
2) присудки
3) обставини
4) додатки
Приклад речення:
А) Джордано Бруно, видатний філософ та поет епохи Відродження, походив з незаможної італійської родини.
Б) У дитинстві його віддали в монастир, але хлопець утік і подорожував Європою, пізніше видавав книги та проповідував.
В) У його вченні цікаво поєднані наука і магія, обґрунтування нескінченності Всесвіту й віра з переселення душ.
Г) Один венеційський аристократ написав донос до інквізиції, бо не хотів платити філософу за поради й консультації.
Д) Постраждав Джордано не через свою філософію, а через принципове протистояння здирництву монастирів
З’ясуйте тип складного речення.
Тип складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв‘язку
Приклад речення:
А) Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1988 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.
Б) Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!
В) Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров‘я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.
Г) Це диспетчерська, що з‘єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.
Д) У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте речення (розділові знаки пропущено).
Як справжній митець(1) він(2) незважаючи на уявну відчуженість від світу(3) був уважний(4) чутливий до всього навколишнього(5) і ніколи не стояв осторонь рухів та змін.
Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Речення з однорідними членами можна утворити, якщо до частини «Я обожнюю теплі травневі вечори…» додати
Однорідними означеннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено)
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Аналізуючи збірку «Замість сонетів і октав»,(1) розуміємо,(2) що Тичина сприйняв настанову Олександра Скрябіна щодо вираження в мистецтві модерних,(3) народжених часом ідей, образів засобами оригінального(4) поетичного стилю –(5) дисонансної співзвучності та нестійкої гармонії.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Граматичну помилку щодо вживання однорідних членів допущено в реченні
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуїтивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому іншому.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.
Умова вживання тире:
1) тире при відокремленій прикладці
2) тире між підметом і присудком
3) тире в безсполучниковому реченні
4) тире в реченні з однорідними членами
Приклад речення:
А) Хто може похвалитися тим, що знає життя й творчість Василя Яковича Єрошенка – видатного письменника, філософа, музиканта, педагога, есперантиста, поліглота?
Б) У Японії та Китаї він був відомим, навіть популярним письменником – у Європі ж мало хто чув про цього талановитого митця.
В) Найскладніші для європейців мови: японську, китайську – письменник знав досконало.
Г) Українець Василь Єрошенко – класик японської літератури, який увійшов у її історію під прізвищем Еросіенко.
Д) Василь Якович залишив по собі яскравий слід – і кому, як не нам, увіковічити пам’ять про японського класика-українця виданням його творів рідною мовою?
Редагування потребує речення
Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
А) Коли нас так усамітнили, це виявилося руйнівною силою, і саме тому всі знову почали телефонувати одне одному, щоб соціалізуватися.
Б) Такий стан якому немає альтернативи, – це своєрідне ув’язнення в одиночній камері, адже бути людиною можна тільки в громаді.
В) Ізоляція – жахливе явище, що руйнує нашу ідентичність, індивідуальність, але в умовах пандемії людство повинно було до цього вдатися.
Г) Лише перебуваючи в ній, ми стаємо собою справжніми, хоча кожен має право на неповторність, унікальність.
Д) Погодьмося, це є цілком природно: людина прагне до суспільства, хоче бодай якось вийти з ізоляції або принаймні зменшити її тягар хоча б за допомогою телефона.
Однорідні присудки є в реченні, позначеному
Доберіть приклад речення до кожної умови вживання тире.
Умова вживання тире:
1) тире в реченні з однорідними членами
2) тире між підметом і присудком
3) тире при відокремленій прикладці
4) тире на місці пропущеного члена речення
Приклад речення:
А) Паркур – це мистецтво пересування в просторі за допомогою акробатичних навичок.
Б) Досягнув 16 років – можеш почати тренування під наглядом досвідченого інструктора.
В) У паркурі вивчення нових елементів триває місяцями, а практика – усе життя.
Г) Дроп, сприн, блайнд, реверс – усі техніки стрибків потребують від виконавців фізичної підготовки.
Д) З-поміж інших видів спорту паркур має найближчого родича – спортивну гімнастику.
Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.
(1) За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3) Узагалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чимало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам’ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) Наприклад у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління в Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.
Однорідних членів НЕМАЄ в реченні
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома