Складне речення з різними видами зв'язку. Текст і його ознаки. ССЦ

Додано: 15 квітня 2020
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 191 раз
17 запитань
Запитання 1

Складним з різними видами зв’язку є речення

варіанти відповідей

А Рушники, які часто розвішували над вікнами і дверима, мали оберігати оселю від усього нечистого, що могло до неї потрапити (В. Супруненко).

В Липневий день догоряє десь за сутінками густих височенних дубів і лип, палахкотить на золотих банях і сяйно-білих стінах верхівки собору, що вигнався стрімко в небо (Іван Багряний).

Б Тільки крота не видно було: він кидався глибоко в норі з поверха на поверх свого житла і не тямив, що воно там коїться на горі (Гр. Тютюнник).

Г Перед його очима в буйних травах, у перелісках і між могутніми деревами повільно бродили великі пречудові тварини (П. Загребельний).

Запитання 2

Реченню Сніг у полі побілішав, тепер проміння не тоне в гострій млі, що насичувала повітря, не гасне в розстелених під ногами полотнах, що зараз нагадують молочні дзеркала й відображаються у високості…(Є. Гуцало) відповідає схема

варіанти відповідей

А [ ], [ ], ( ), [ ], ( ).

В [ ], [ ], ( ), ( ).

Б [ ], ( ), ( ).

Г [ ], [, ( ),], ( ).

Запитання 3

Складним із сурядним і підрядним зв’язком є речення

варіанти відповідей

А Зненацька за одну ніч упав сніг, і тепер кущі лежали під холодним блідаво-голубим небом якісь мовби затишнілі, вирізьблювалося виразно на сніговій блідості кожне дерево, яскріли під сонцем широкі галявини (П. Загребельний).

Б Саме тоді викінчено Софію Київську, і собор стояв рожевим дивом посеред білих снігів, а невидимий християнський Бог ждав, щоб його намалювали на стінах, упевнений у своїй незамінимості (П. Загребельний).

В Ці жінки виходили своїми ногами довколишні яри, ліси та луги, їм відомо, де ще збереглися зовсім рідкісні рослини (Є. Гуцало).

Г На землі різні справи є, звісно, та слід твердо усім пам’ятати: не буває нічийного крісла, лиш буває нічийна лопата (Г. Дудка).

Запитання 4

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

А Коли є і звичаї, і традиції, і пісні, то приймаєш їх як щось цілком природне, а, коли це зникає, то починаєш докопуватися до причин зникнення того, що раніше тобі здавалося незникненним (В. Голобородько).

Б Мати вірила: земля все знає, що говорить чи думає чоловік; на самоті вона тихенько розмовляла з нею, довіряючи свої радощі, болі й просячи, щоб вона родила на долю всякого… (М. Стельмах).

В Я чекав тебе з хмари рожево-ніжної, із ранкових туманів, з небесних октав, коли думи збігалися з мли бездоріжньої і незвіданий смуток за душу смоктав (В. Симоненко).

Г Дивись: де сонце умивалось, там стільки крапель золотих кульбабиних в траві зосталось, що й небо мружиться від них (Д. Іванов).

Запитання 5

Прочитайте речення.

Я відриваю голову від землі, а біля мене аж перехитується од сміху Люба, у її руці погойдується чимось напакована торбинка, і дівчина кладе її на те саме місце, до якого тиснулось моє вухо (М. Стельмах).

Правильну кількість граматичних основ у цьому реченні зазначено в рядку

варіанти відповідей

А три

В чотири

Б п’ять

Г шість

Запитання 6

У реченні Минає літо, осінь вже бреде (1) лісів багрець торкнувся вересневий (2) і пахне чебрецем (3) і листя (4) де-не-де, кружляючи, лягає під дерева (Л. Тендюк) кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

А 1

В 2

Б 3

Г 4

Запитання 7

Що таке головна думка тексту?

варіанти відповідей

А це те про що повідомляють.

В це те, заради чого його було створено (чого він навчає, до чого закликає, від чого застерігає).

Б це те, що описує текст

Запитання 8

Розстав речення в такій послідовності, щоб вийшов текст.

1. Цуценя пирхнуло і відкинуло його.

2. Ящірка вивернулась і втекла.

3. Ящірка сиділа на камені і грілася на сонечку.

4. А ящірка сидить під каменем і новий хвіст відрощує.

5. Залишився у цуценяти тільки хвіст у зубах.

6. До неї підкралося цуценя і схопило її за хвіст.

варіанти відповідей

А 3,6,5,2,1,4

В  3,6,2,5,1,4

 Б 4,6,2,5,1,3

Г 4,6,5,2,1,3

Запитання 9

Познач, де записаний текст.

варіанти відповідей

Прийшла весна. Через наше село протікає річка.Все вкрилося килимом. Гарно відпочили на природі.

Ось і літо прийшло! У садах червоніють черешні. Та й у лісі повно суниць і чорниць. Скоро достигнуть абрикоси та ранні яблука.

Часто йдуть дощі. Після літа настане осінь. Сірі хмари вкрили небо. Восени сонце мало гріє.

Запитання 10

Основні ознаки тексту:

варіанти відповідей

-       наявність теми й основної думки

-       наявність двох і більше речень

-       пов’язаність речень за змістом

-       послідовність та завершеність викладу

-       наявність теми й основної думки

-       наявність двох і більше речень

-       пов’язаність речень за змістом

-       послідовність та завершеність викладу

-       граматичний зв’язок між реченнями


-       наявність теми й основної думки

-       пов’язаність речень за змістом

Запитання 11

Абзац - це...

варіанти відповідей

частина тексту, яка має інтонаційну завершеність

частина тексту, яка має смислову завершеність

частина тексту, об'єднана однією думкою

частина тексту, об'єднана однією мікротемою

Запитання 12

Прочитайте текст і виконайте завдання


Кіберцькування в мережі: віртуальності настав кінець

(1–4) Кіберцькування – це переслідування людини через Інтернет, наприклад,

коли користувачеві надсилають погрози, поширюють про нього плітки чи

якісь фото з ним, розміщують образливу інформацію або пишуть повідомлення

принизливого змісту.

-1-

(5–8) Зазнавати кіберцькування можуть як дорослі, що стають жертвами

переслідування з боку колег або просто онлайн-друзів, так і діти. Згідно з дослі

дженнями, найбільш уразлива група для будь-якого виду цькування – це молодь 11–16 років.

(9–14)…Приходить дитина зі школи, а на її сторінку у Facebook від різних,

інколи зовсім не знайомих людей надійшло 43 повідомлення образливого змісту. У неї німіють руки, блідне обличчя. Вона хапається за телефон... А там – Viber, Twitter, і звідусюди сиплються неприємні шпичаки, лунають погрози... Це найгірший варіант. Частіше переслідують менш жорстоко, наприклад, насміхаються з якоїсь конкретної події чи вади зовнішності. Та з будь-чого. Причин – мільйон.

-2-

(15–21) Небезпека в тому, що, на відміну від звичайного цькування, гноблен-

ня в Інтернеті не припиняється. Від нього не сховатися вдома, у школі чи на роботі. Користувач увесь час на очах. Якщо заблокувати кривдників у всіх можливих соціальних мережах, то й це не зупинить їх від продовження нападів на людину серед знайомих або її онлайн-друзів. Навіть видаливши всі свої профайли (облікові дані) на Gmail, у Facebook, Twitter, Skype, Viber (де там ще зараз найчастіше реєструються?), особа не врятується. Утеча не допоможе позбутися переслідувачів.

(22–28) Як показує статистика Центру досліджень кіберцькування, у США

81 % респондентів має ілюзію, що від віртуального переслідування простіше втекти, ніж від цькування в реальному житті. Насправді ж переслідування в мережі всепроникне, не те що неприємності від кількох знайомих у школі чи в університеті або від колег на роботі: по-перше, у нього необмежена аудиторія; по-друге, воно створює ефект присутності кривдників усюди, на кожному електронному пристрої, який в особи є.

-3-

(29–32) Згідно зі статистичними даними, зібраними в Сполучених Штатах,

щонайменше половина опитаних молодих людей зазнавала цькування онлайн, 11 % сказали, що їхні фото, які містили елементи компромату, викладали в Інтернет інші люди, 33 % стикалися з погрозами, 55 % були свідками переслідування.

(33–39) Найстрашнішим є те, що 95 % (!) свідків онлайн-цькування нічого

не зробили, щоб зупинити його. У соціальній психології цей феномен пояснюють ефектом «пасивного спостерігача». Очевидці надзвичайної ситуації чи насильства не намагаються допомогти постраждалому, залишаючись осторонь. Цікаво, що чим більше осіб спостерігає за ситуацією, тим менше шансів, що хтось допоможе жертві. Емма Шорт уважає, що ця особливість людської психології – головна перешкода на шляху приборкання кіберцькування.

(40–43) У мережі ефект спостерігача ускладнений тим, що, незважаючи на

масштаби цькування, усім здається, що, якби це було щось справді серйозне,

хтось неодмінно б відреагував. Важливо пам’ятати, що цей «хтось» – це сама людина, яка не покладається на небайдужість інших.

(44–48) Після того як Тайлер Клементі, студент Університету Ратжерс у

Нью-Джерсі, стрибнув з мосту Джорджа Вашингтона через те, що з нього знущалися в Інтернеті, свою стурбованість проблемами кіберцькування висловили американські чиновники на всіх рівнях, а співачка Мадонна присвятила хлопцеві кілька музичних композицій.

-4-

(49–53) У США вже роками ведуть серйозну суспільну дискусію щодо онлайн-

цькування й запровадження законів про відповідальність за участь у таких «кампаніях». Але передусім потрібна цілеспрямована просвітницька робота: необхідно привертати увагу людей до того, наскільки це серйозно, ділитися історіями про кіберцькування й постійно пам’ятати про ефект «пасивного спостерігача».

(54–57) В Інтернеті цей ефект підсилений тим, що люди схильні сприймати

онлайн-простір як гру, тому не трактують серйозно те, що там відбувається. Насправді ж «game over»: віртуальність закінчилася. Усе в мережі абсолютно реальне, у тому числі й трагедії внаслідок кіберцькування. За Є. Кузнєцовою


У тексті НЕМАЄ мікротеми


варіанти відповідей

масштаби й різноманітні прояви кіберцькування

потреба відповідальної поведінки користувачів в Інтернеті

психологічні передумови живучості кіберцькування

спеціальні комп’ютерні програми для боротьби з кіберцькуванням

Запитання 13

Прочитайте текст і виконайте завдання


Кіберцькування в мережі: віртуальності настав кінець

(1–4) Кіберцькування – це переслідування людини через Інтернет, наприклад,

коли користувачеві надсилають погрози, поширюють про нього плітки чи

якісь фото з ним, розміщують образливу інформацію або пишуть повідомлення

принизливого змісту.

-1-

(5–8) Зазнавати кіберцькування можуть як дорослі, що стають жертвами

переслідування з боку колег або просто онлайн-друзів, так і діти. Згідно з дослі

дженнями, найбільш уразлива група для будь-якого виду цькування – це молодь 11–16 років.

(9–14)…Приходить дитина зі школи, а на її сторінку у Facebook від різних,

інколи зовсім не знайомих людей надійшло 43 повідомлення образливого змісту. У неї німіють руки, блідне обличчя. Вона хапається за телефон... А там – Viber, Twitter, і звідусюди сиплються неприємні шпичаки, лунають погрози... Це найгірший варіант. Частіше переслідують менш жорстоко, наприклад, насміхаються з якоїсь конкретної події чи вади зовнішності. Та з будь-чого. Причин – мільйон.

-2-

(15–21) Небезпека в тому, що, на відміну від звичайного цькування, гноблен-

ня в Інтернеті не припиняється. Від нього не сховатися вдома, у школі чи на роботі. Користувач увесь час на очах. Якщо заблокувати кривдників у всіх можливих соціальних мережах, то й це не зупинить їх від продовження нападів на людину серед знайомих або її онлайн-друзів. Навіть видаливши всі свої профайли (облікові дані) на Gmail, у Facebook, Twitter, Skype, Viber (де там ще зараз найчастіше реєструються?), особа не врятується. Утеча не допоможе позбутися переслідувачів.

(22–28) Як показує статистика Центру досліджень кіберцькування, у США

81 % респондентів має ілюзію, що від віртуального переслідування простіше втекти, ніж від цькування в реальному житті. Насправді ж переслідування в мережі всепроникне, не те що неприємності від кількох знайомих у школі чи в університеті або від колег на роботі: по-перше, у нього необмежена аудиторія; по-друге, воно створює ефект присутності кривдників усюди, на кожному електронному пристрої, який в особи є.

-3-

(29–32) Згідно зі статистичними даними, зібраними в Сполучених Штатах,

щонайменше половина опитаних молодих людей зазнавала цькування онлайн, 11 % сказали, що їхні фото, які містили елементи компромату, викладали в Інтернет інші люди, 33 % стикалися з погрозами, 55 % були свідками переслідування.

(33–39) Найстрашнішим є те, що 95 % (!) свідків онлайн-цькування нічого

не зробили, щоб зупинити його. У соціальній психології цей феномен пояснюють ефектом «пасивного спостерігача». Очевидці надзвичайної ситуації чи насильства не намагаються допомогти постраждалому, залишаючись осторонь. Цікаво, що чим більше осіб спостерігає за ситуацією, тим менше шансів, що хтось допоможе жертві. Емма Шорт уважає, що ця особливість людської психології – головна перешкода на шляху приборкання кіберцькування.

(40–43) У мережі ефект спостерігача ускладнений тим, що, незважаючи на

масштаби цькування, усім здається, що, якби це було щось справді серйозне,

хтось неодмінно б відреагував. Важливо пам’ятати, що цей «хтось» – це сама людина, яка не покладається на небайдужість інших.

(44–48) Після того як Тайлер Клементі, студент Університету Ратжерс у

Нью-Джерсі, стрибнув з мосту Джорджа Вашингтона через те, що з нього знущалися в Інтернеті, свою стурбованість проблемами кіберцькування висловили американські чиновники на всіх рівнях, а співачка Мадонна присвятила хлопцеві кілька музичних композицій.

-4-

(49–53) У США вже роками ведуть серйозну суспільну дискусію щодо онлайн-

цькування й запровадження законів про відповідальність за участь у таких «кампаніях». Але передусім потрібна цілеспрямована просвітницька робота: необхідно привертати увагу людей до того, наскільки це серйозно, ділитися історіями про кіберцькування й постійно пам’ятати про ефект «пасивного спостерігача».

(54–57) В Інтернеті цей ефект підсилений тим, що люди схильні сприймати

онлайн-простір як гру, тому не трактують серйозно те, що там відбувається. Насправді ж «game over»: віртуальність закінчилася. Усе в мережі абсолютно реальне, у тому числі й трагедії внаслідок кіберцькування. За Є. Кузнєцовою



Редактор вирішив поділити текст на змістові частини й дати одній із них назву «Моя хата скраю». Цей заголовок доцільно розмістити на місці цифри


варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 14

Мікротему розкривають, як правило, кілька речень тексту, з-поміж яких є одне найбільш значуще - тематичне. Тематичним називають речення, яке несе в собі ...


варіанти відповідей

враження автора

міркування автора

ідею

найважливішу інформацію мікротеми

Запитання 15

Прочитайте текст

У великих містах часто складаються несприятливі для життя людей обставини. Наприклад, одним з агресивних забруднювачів міського середовища є шум.

Шум відволікає нас, впливає на нервову систему. Під впливом шуму змінюється частота пульсу, частота й глибина дихання. У шумному приміщенні до організму людини швидше потрапляють газоподібні шкідливі домішки, що є в повітрі. Тривала дія шуму призводить до швидкої втоми, погіршення пам’яті, зменшення уваги, втрати працездатності, підвищеної дратівливості. Від шуму погіршується сон, після сну люди відчувають утому, головний біль. Усе це дозволило вченим стверджувати, що шум повільно нас убиває .

Найкращий заголовок для цього тексту...

варіанти відповідей

Хворе покоління



Наше нервове життя




Повільний убивця




Навушники — причина захворювань




Запитання 16

Прочитайте текст

У великих містах часто складаються несприятливі для життя людей обставини. Наприклад, одним з агресивних забруднювачів міського середовища є шум.

Шум відволікає нас, впливає на нервову систему. Під впливом шуму змінюється частота пульсу, частота й глибина дихання. У шумному приміщенні до організму людини швидше потрапляють газоподібні шкідливі домішки, що є в повітрі. Тривала дія шуму призводить до швидкої втоми, погіршення пам’яті, зменшення уваги, втрати працездатності, підвищеної дратівливості. Від шуму погіршується сон, після сну люди відчувають утому, головний біль. Усе це дозволило вченим стверджувати, що шум повільно нас убиває

У тексті НЕМАЄ мікротеми

варіанти відповідей

Шум — забруднювач середовища.

Деформації внутрішнього вуха.

Приглухуватість та її причини.

Мобільні телефони та наш слух.

Запитання 17

Прочитайте текст і виконайте завдання


Кіберцькування в мережі: віртуальності настав кінець

(1–4) Кіберцькування – це переслідування людини через Інтернет, наприклад,

коли користувачеві надсилають погрози, поширюють про нього плітки чи

якісь фото з ним, розміщують образливу інформацію або пишуть повідомлення

принизливого змісту.

-1-

(5–8) Зазнавати кіберцькування можуть як дорослі, що стають жертвами

переслідування з боку колег або просто онлайн-друзів, так і діти. Згідно з дослі

дженнями, найбільш уразлива група для будь-якого виду цькування – це молодь 11–16 років.

(9–14)…Приходить дитина зі школи, а на її сторінку у Facebook від різних,

інколи зовсім не знайомих людей надійшло 43 повідомлення образливого змісту. У неї німіють руки, блідне обличчя. Вона хапається за телефон... А там – Viber, Twitter, і звідусюди сиплються неприємні шпичаки, лунають погрози... Це найгірший варіант. Частіше переслідують менш жорстоко, наприклад, насміхаються з якоїсь конкретної події чи вади зовнішності. Та з будь-чого. Причин – мільйон.

-2-

(15–21) Небезпека в тому, що, на відміну від звичайного цькування, гноблен-

ня в Інтернеті не припиняється. Від нього не сховатися вдома, у школі чи на роботі. Користувач увесь час на очах. Якщо заблокувати кривдників у всіх можливих соціальних мережах, то й це не зупинить їх від продовження нападів на людину серед знайомих або її онлайн-друзів. Навіть видаливши всі свої профайли (облікові дані) на Gmail, у Facebook, Twitter, Skype, Viber (де там ще зараз найчастіше реєструються?), особа не врятується. Утеча не допоможе позбутися переслідувачів.

(22–28) Як показує статистика Центру досліджень кіберцькування, у США

81 % респондентів має ілюзію, що від віртуального переслідування простіше втекти, ніж від цькування в реальному житті. Насправді ж переслідування в мережі всепроникне, не те що неприємності від кількох знайомих у школі чи в університеті або від колег на роботі: по-перше, у нього необмежена аудиторія; по-друге, воно створює ефект присутності кривдників усюди, на кожному електронному пристрої, який в особи є.

-3-

(29–32) Згідно зі статистичними даними, зібраними в Сполучених Штатах,

щонайменше половина опитаних молодих людей зазнавала цькування онлайн, 11 % сказали, що їхні фото, які містили елементи компромату, викладали в Інтернет інші люди, 33 % стикалися з погрозами, 55 % були свідками переслідування.

(33–39) Найстрашнішим є те, що 95 % (!) свідків онлайн-цькування нічого

не зробили, щоб зупинити його. У соціальній психології цей феномен пояснюють ефектом «пасивного спостерігача». Очевидці надзвичайної ситуації чи насильства не намагаються допомогти постраждалому, залишаючись осторонь. Цікаво, що чим більше осіб спостерігає за ситуацією, тим менше шансів, що хтось допоможе жертві. Емма Шорт уважає, що ця особливість людської психології – головна перешкода на шляху приборкання кіберцькування.

(40–43) У мережі ефект спостерігача ускладнений тим, що, незважаючи на

масштаби цькування, усім здається, що, якби це було щось справді серйозне,

хтось неодмінно б відреагував. Важливо пам’ятати, що цей «хтось» – це сама людина, яка не покладається на небайдужість інших.

(44–48) Після того як Тайлер Клементі, студент Університету Ратжерс у

Нью-Джерсі, стрибнув з мосту Джорджа Вашингтона через те, що з нього знущалися в Інтернеті, свою стурбованість проблемами кіберцькування висловили американські чиновники на всіх рівнях, а співачка Мадонна присвятила хлопцеві кілька музичних композицій.

-4-

(49–53) У США вже роками ведуть серйозну суспільну дискусію щодо онлайн-

цькування й запровадження законів про відповідальність за участь у таких «кампаніях». Але передусім потрібна цілеспрямована просвітницька робота: необхідно привертати увагу людей до того, наскільки це серйозно, ділитися історіями про кіберцькування й постійно пам’ятати про ефект «пасивного спостерігача».

(54–57) В Інтернеті цей ефект підсилений тим, що люди схильні сприймати

онлайн-простір як гру, тому не трактують серйозно те, що там відбувається. Насправді ж «game over»: віртуальність закінчилася. Усе в мережі абсолютно реальне, у тому числі й трагедії внаслідок кіберцькування. За Є. Кузнєцовою


Мета тексту –



варіанти відповідей

привернути увагу широкого кола людей до дійсно гострої й страшної

проблеми кіберцькування.

поінформувати про масштаби цькування в соціальних мережах у

Сполучених Штатах Америки.

попередити про ризики активного долучення молоді й людей старшого

віку до кіберпростору.

спонукати владні структури до вирішення проблем «негативної» активності

користувачів Інтернету.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест