1. Установіть відповідність між видом підрядного речення і прикладом.
Вид підрядного речення
1означальне
2 з'ясувальне
3 обставинне причини
4 обставинне місця
Приклади
А Сюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.
Б Люблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
В Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.
Г Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.
Д Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
1. До кожного типу підрядного речення доберіть відповідний приклад
Підрядне речення
1 підрядне умови
2 підрядне мети
3 підрядне місця
4 підрядне ступеня і способу дії
Приклади
А Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки співів у серці моїм.
Б Поміркуймо, що кличе людину до творчості.
В Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
Г Де Ярило ступить – ярина виростає.
Д Я, щоб відновити в пам’яті берег дитинства, відвідав рідне село.
1. Визначте вид підрядного речення
Підрядне речення
1з’ясувальне
2обставинне умови
3обставинне причини
4 означальне
Приклади
А Мені завжди здавалося,що в Греції навіть статуї теплі.
Б Тому веселиками звуться журавлі, що прилітають до веселої землі.
В Якби Данило був маляром, то змалював би дівчину із сонцем на плечі.
Г Нехай будинок не дуже затишний, та теплішого в них немає.
Д Візерунки, що густо заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини і Буковини.
1. З'ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.
1 … понад усе хотіли, щоб...
2…зайшов до магазину, щоб…
3 … сподобалася книга, що її...
4 … настільки досвідчена, що...
А означальне
Б з'ясувальне
В умови
Г мети
Д ступеня та способу дії
5. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.
1 Назавжди в пам’яті день, коли …
2 Коли їхали автострадою, ...
3 Із розкладу учні дізналися, коли …
4 Коли хочеш поваги до себе, ...
А обставинна причини
Б означальна
В з’ясувальна
Г обставинна умови
Д обставинна часу
Прочитайте текст
(1)Кілька випускників престижного навчального закладу, що досягли успіху і зробили виняткову кар’єру, прийшли в гості до свого старого професора. (2)Під час візиту розмова зайшла про роботу. (3)Випускники скаржилися на численні труднощі і життєві проблеми. (4)Запропонувавши гостям кави, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і тацею, на якій стояли всілякі чашечки: порцелянові, скляні, пластикові, кришталеві. (5)Одні були прості, а інші дорогі. (6) Коли випускники порозбирали горнята, професор зазначив, що всі гарні горнятка забрані. (7)Але посудина, яку ми маємо, не змінює якості нашого життя.
Визначте вид підрядної частини четвертого речення
Підрядне речення способу дії є в рядку
Підрядне причини є в реченні
Підрядне умови є в реченні
А
Б Те, що було, минулося і знову не буде.
В
Г
Д З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний
Прут.
Підрядне часу є в реченні
Підрядна частина місця є в реченні
Складнопідрядне допустове речення є в рядку
Складнопідрядним реченням з підрядним причини утвориться, якщо частину не можу йти пішки далеко вписати замість крапок у реченні
. Підрядне причини є в реченні
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома