2. Позначте рядок, у якому всі слова іншомовного походження пишуться з апострофом:
1.Позначте рядок, у якому всі слова іншомовного походження пишуться з м’яким знаком:
3. Позначте рядок, у якому всі слова іншомовного походження мають подвоєння приголосних:
4. Позначте рядок, у якому всі слова іншомовного походження написані правильно (відповідно до правила «дев’ятки»):
5. Позначте рядок, у якому всі слова іншомовного походження написані правильно (відповідно до перекладу російської «и»):
З’ясуйте, кому з авторів належить уривок твору.
Автор
1 Олесь Гончар
2 Юрій Яновський
3 Микола Куліш
4 Остап Вишня
Уривок із твору
А «Ви були коли-небудь на річці на Осколі, що тече Харківщиною нашою аж у річку Північний Донець? Не були? Побувайте!»
Б «Побачу ото неправильно писану афішу або вивіску – і досади тобі на цілий день. А які жахливі афіші трапляються, як перекручують українську мову»
В «Ти – як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають із кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності»
Г «Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим»
Д «То-Ма-Кі – це звуть так мене – Товариш Майстер Кіно – найвище звання для кінематографіста»
Поєднайте епізоди того самого твору.
Епізод твору
1 дочка боярина закохується в сільського хлопця
2 мольфар розганяє грозові хмари з градом
3 чоловік стає членом земської управи
4 селянин отримав у спадок шмат неродючого горба
Епізод твору
А молодик рятує дівчину від розлюченої ведмедиці
Б парубок закохується в «польову царівну»
В чоловік одчайдушно танцює на подвір’ї польку
Г хлопчик і дівчинка з ворожих родів пасуть вівці
Д батько з сином приїжджають на хутір козака
Визначте, який мистецький напрям (стиль) притаманний літературному твору
Мистецький напрям Назва твору
1 романтизм А «Intermezzo»
2 реалізм Б «Камінний хрест»
3 експресіонізм В «De libertate»
4 бароко Г «Мартин Боруля»
Д «Чорна рада»
Увідповідніть ім’я письменника з висловлюванням про нього.
1 Іван Франко
2 Тарас Шевченко
3 Іван Нечуй-Левицький
4 Іван Котляревський
А «У своєму творі поет повертає вас лицем до вічних аксіом (“Нема на світі України, Немає другого Дніпра… В своїй хаті своя правда…”) і нагадує нам біблійні кари за зраду їх»
Б «Поет висловлює впевненість у відродженні самосвідомості й гідності поневоленого, але не скореного великого європейського народу, щаслива будучина асоціюється в поета з колом “вольних народів”, де засяють і українці, де наш люд буде “хазяїном домовитим”…»
В «Та особливо його зацікавили горяни – люди з “багатою фантазією, із своєрідною психікою“. Адже гуцул і в ХХ ст. залишився “глибоким язичником“, він усе життя проводить “у боротьбі зі злими духами“, які населяють ліси, гори, води…»
Г «Крізь товщу століть задивляється в ту глибінь поет, що був дитям запорозького сміху, здатного попри всі нещастя на руїнах рідної Трої утверджувати волю до життя…»
Д «Саме такий контраст між покликанням людини та її щоденним життям постає в його творі, де на прикладі однієї родини показане життя українського пореформеного селянства з усіма труднощами й суперечностями…»
Увідповідніть справжнє прізвище автора з персонажами його твору.
Справжнє прізвище автора Персонажі твору
1 Іван Левицький А Марися та Степан Борулі
2 Григорій Квітка Б Омелько та Маруся Кайдаші
3 Іван Тобілевич В Наум та Настя Дроти
4 Іван Лозов’ягін Г Наталка та Гриць Сірки
Д Меланія та Михайло Черевані
Поєднайте рядки того самого поетичного твору.
Уривок твору
1 «Народився Бог на санях в лемківськім містечку Дуклі...»
2 «Ради тебе перли в душі сію Ради тебе мислю і творю…
3 «Я на гору круту крем’яную Буду камінь важкий підіймать…»
4 «Сміються, плачуть солов’ї І б’ють піснями в груди...»
Уривок твору
А «Буду жити, поки жити Мені дозволить дух життя!»
Б «Маю я святе синівське право З матір’ю побуть на самоті…»
В «У долоні у Марії місяць – золотий горіх...»
Г «Відбились зорі у воді, Летять до хмар тумани…»
Д «Може, квіти зійдуть – і настане Ще й для мене весела весна…»
Співвіднесіть художні образи з назвою поетичного твору.
Художні образи
1 «незнані шляхи», «щасливі і сумні дороги»
2 «мули нешвидкі», «ясний сад»
3 «старі гаї», «місячні весняні ночі»
4 «росяниста доріжка», «солов’їні гаї»
Назва твору
А «Пісня про рушник»
Б «Ви знаєте, як липа шелестить...»
В «Задивляюсь у твої зіниці…»
Г «Два кольори»
Д «У теплі дні збирання винограду»
Установіть відповідність між персонажем та стилем написання твору, у якому діє цей герой.
Персонаж твору Стиль
1 Наум Дрот А імпресіонізм
2 Іван Шрам Б сентименталізм
3 Галя Ґудзь В романтизм
4 Єгошуа Г реалізм
Д неоромантизм
Поєднайте епізоди того самого твору.
Епізод твору
1 персонаж виконує пісню «Ой під вишнею, під черешнею…»
2 темний демон пустелі спонукає героя до сумнівів
3 розмова козацьких старшин напередодні селянського повстання
4 мати віддає сина в найми до багатого козака
Епізод твору
А заможний пан залицяється до вбогої дівчини
Б герой виводить свій народ з єгипетського рабства
В сирота вирушає на пошуки коханої титарівни
Г колишній унтер-офіцер оселяється на хуторі
Д персонаж обіцяє не рубати столітнього дуба
Співвіднесіть присвяту твору з його назвою.
Присвята Назва твору
1 Любові всевишній А «Три зозулі з поклоном»
2 Кононівським полям Б «Contra spem spero!»
3 В.Жуковському В «Я (Романтика)»
4 «Цвітові яблуні» Г «Intermezzo»
Д «Катерина»
Визначте, про якого митця йдеться у висловлюванні.
Письменник
1 Микола Куліш
2 Остап Вишня
3 Олександр Довженко
4 Михайло Коцюбинський
Висловлювання
А «Після закінчення Другої світової війни емігрував до Німеччини… Біографічний матеріал ліг в основу його романів, де особистість протистоїть системі…»
Б «Серед його улюблених занять були мисливство та рибальство, які давали можливість спостерігати красу природи, і це виливалося на папері в дивовижному поєднанні гумору з тонким ліризмом…»
В «Починав як художник-карикатурист, писав прозу й кіносценарії, працював військовим кореспондентом, але всесвітню славу здобув як режисер кіно…»
Г «Один з найбільш цікавих експериментаторів у прозі початку ХХ ст.., у творах якого “залізна рука города” хоче наздогнати оповідача, а три білі вівчарки символізують різні прошарки тодіш нього суспільства…»
Д «Його модерна драма знайшла сценічне втілення в театрі Леся Курбаса “Березіль”. Це була творча взаємодія великого режисера й великого драматурга…»
Співвіднесіть ім’я автора з уривком із його твору.
1 Пантелеймон Куліш
2 Панас Мирний
3 Іван Карпенко-Карий
4 Іван Нечуй-Левицький
А «Як вода в Чорному морі не переведеться, поки світ сонця, так і в Січі до віку вічного не переведуться лицарі. З усього світу злітаються вони туди, як орли на недоступну скелю. От хоч би й мій побратим Чорногор, та не про його тепер річ. Чолом тобі, пане ясновельможний!»
Б «Для кого працював він, запрацював оцю землю, для кого обробляв її, як не на те, щоб колись їм обом полишити? Хто міг знати, як скінчиться ще час при жовнірах для старшого? Він справді там уже звикав... Хто міг знати, що його у війську іще ждало?»
В «А як вийдете за мене заміж – ібо ми вже з папінькою вашим сіє діло покончили, не знаю, як ви, – тоді не будете жать, найдеться друга робота, болєє благородная... і руки побіліють... А по вечорах я буду вам грать
на гітарі. Буде весело!..»
Г «Піднялася знову буча та колотнеча... Не в одних Пісках, – гукали про той слушний час скрізь по Вкраїні, по всіх хуторах, селах... Одгукувався крик той по повітових городах... Сказано – всюди, де тільки темний, помучений кріпак, котрого цілі віки ніхто не питався нічого, котрий був волом, що переорював панські лани та засівав на панський прибуток, – скинув з себе панський ланцюг, дихнув волею...»
Д «Чого ж це ти, дочко, так розплакалась? Мабуть, дуже нудилась за Бієвцями та за нами, – говорила мати, – привикай, серце, до чужого села та до нової рідні. Адже ж люди якось звикають. Недурно ж кажуть: дівка, як верба: де посади, то прийметься».
Про кого ця цитата: "...колишній українець, малорос за своєю суттю, обмежений міщанин"?
В уривку "А тьотя Мотя ходила Наполеоном і думала" наявний художній засіб
Визначте жанри драматичних творів
Яку організацію очолював М. Куліш у харківський період свого життя?
Події, зображені у творі, відбуваються в період
Баронова-Козино мало не знепритомніла від слова
Події в комедії "Мина Мазайло" М.Куліша розгортаються в такій послідовності:
"Подумай, що скажуть на тім світі діди й прадіди наші, почувши, що ти міняєш прізвище", - застерігає
Про кого сказано:
"Та в нього ж іншого боку немає, а ти кажеш: тільки з українського. Він же з усіх боків український".
Установіть відповідність.
Дійова особа
1 Рина
2 Уля
3 тьотя Мотя
4 дядько Тарас
Роль у творі
А береже в пам'яті героїчне славне козацьке минуле України
Б намагається «врятувати» родину Мазайла від українізації
В через закоханість вивчає українську мову
Г навчає Мазайла «правильних проізношеній»
Д намагається відволікти брата від вивчення української мови через кохання
Прочитайте рядки із твору "Мина Мазайло":
«Бринить» має декілька нюансів, відтінків. По-українському кажуть: орел бринить. Це означає — він високо, ледве видко — бринить… Можна сказати — аеро бринить. А от іще кажуть: сніжок бринить. Це як випаде, а тоді зверху, в повітрі, ледве помітний такий, бринить… Або кажуть — думка бринить…
У цій репліці звучить
Своє ставлення до української мови змінює
«Енеїда» є:
За композицією «Енеїда» має:
«Енеїда» написана:
«Наталка Полтавка» – це:
П'єса «Наталка Полтавка» починається піснею
Де відбуваються події твору?
«Знайся кінь з конем, а віл з волом» – промовляє
«Золото – дівка! Наградив Бог Терпелиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна…» – говорить про Наталку
Наталка погоджується вийти заміж за возного
Установіть відповідність між псевдонімом письменника та його справжнім прізвищем.
1 Остап Вишня А Рудченко
2 Панас Мирний Б Фітільов
3 Микола Хвильовий В Вілінська
4 Іван Багряний Г Губенко
Д Лозов’ягін
Установіть відповідність між авторами та написаними ними творами.
1 Т. Шевченко А «Маруся»
2 І. Франко Б «Маруся Чурай»
3 Г. Квітка-Основ’яненко В «Маруся Богуславка»
4 Л. Костенко Г «Катерина»
Д «Мойсей»
Установіть відповідність між літературними творами та їхніми жанрами.
1 «Чорна рада» П. Куліша А сатирична комедія
2 «Заповіт» Т. Шевченка Б громадянська лірика
3 «Меланхолійний вальс» О. Кобилянської В роман-хроніка
4 «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого Г новела
Д повість
Установіть відповідність між письменником та періодом його творчості.
1 Панас Мирний А Давня література
2 Іван Багряний Б Нова література ХІХ ст.
3 Григорій Сковорода В Розстріляне відродження
4 Ліна Костенко Г Шістдесятництво
Д Емігрантська література
Установіть відповідність між творами та образами-символами, що фігурують у цих творах.
1 «Кавказ» Т. Шевченка А Прізвище
2 «Слово про похід Ігорів» Б Дорога
3 «Чорна рада» П. Куліша В Руська земля
4 «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого Г Ніж
Д Прометей
Установіть відповідність між назвами двох творів одного автора.
Назва твору Назва твору
1 «De libertate» А «Сон»
2 «Заповіт» Б «Всякому місту – звичай і права»
3 «Енеїда» В «Ви знаєте, як липа шелестить...»
4 «О слово рідне, орле скутий!..» Г «Чари ночі»
Д «Наталка Полтавка»
Установіть відповідність між письменником і висловлюванням про нього.
Письменник
1 Павло Тичина
2 Іван Котляревський
3 Ольга Кобилянська
4 Леся Українка
Висловлювання
А «Талановита буковинська письменниця внесла в наше письменство новий тон, новий спосіб писання, узятий з новішої німецької літератури та філософії…»
Б «Письменниця революційно-демократичного напряму кінця XIX – початку XX століття, учасниця загальнодержавного визвольного руху, полум'яний пропагандист ідей наукового соціалізму, вона оспівала "нащадків Прометея", разом з ними своєю творчістю світила "досвітні огні" революції, здобувши від народу величні й славні імена Дочка Прометея і Співачка досвітніх огнів...»
В «Малим хлопчиком бігав у темну ніч, оточений мороком холодних, мовчазних лемківських лісів із острахом піднімав очі до таємничого неба, яке, уявлялося йому, було пришпилене горючими цвяхами зір до безмежного простору вічності...»
Г «Він став придворним поетом, бо не хотів розділити долю найближчих друзів, які в роки сталінських репресій загинули чи надовго зникли в таборах. Більшовики багато що могли йому нагадати. Хоч би й вірш "Пам'яті тридцяти"...»
Д «Він урахував те, що біля колиски нової української літератури були вічно свіжі джерела – римські класики, яких у нас тоді знали, читали в оригіналах, а бурсаки-семінаристи мали звичай перелицьовувати та пересаджувати їх на український ґрунт...»
Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
Персонаж Персонаж
1 Мавка А Шрам
2 Мартин Пушкар Б Галя Вишняківна
3 Леся Черевань В Тагабат
4 Лушня Г Чіпка
Д Перелесник
Установіть відповідність між жанром і персонажем твору.
Жанр твору Персонаж твору
1 комедія А Чіпка
2 балада Б Еней
3 роман В Іван Палійчук
4 повість Г три рябенькі зозулі
Д Степан Боруля
Установіть відповідність між жанром і персонажем твору.
Жанр твору Персонаж твору
1 роман А Єгошуа
2 поема Б Терпилиха
3 п’єса В Бондарівна
4 повість Г Яким Сомко
Д Наум Дрот
Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
Персонаж Персонаж
1 Уля Розсоха А Наталка Сірко
2 Кирило Тур Б Богдан Чорногор
3 Палагна В Марічка Гутенюк
4 Мелашка Балаш Г Мокій Мазайло
Д Лаврін Кайдаш
Установіть відповідність між письменником і висловлюванням про нього.
Письменник
1 Микола Хвильовий
2 Остап Вишня
3 Іван Котляревський
4 Григорій Сковорода
Висловлювання
А «Добрими старими шляхами, обминаючи казенні “стовпи неотесані”, але не обминаючи доріг європейської науки, мандрував по Україні і сіяв у людських серцях мудрість любові та самопізнання, задоволення в сродній праці та совісті - як чистий кришталь...»
Б «Музичність заполонила все його світосприймання»
В «Багато його усмішок – це розгорнуті сцени, де дійові особи живуть і діють»
Г «У його творі закодовано вибір, що невблаганно поставав перед українським комуністом, роздвоюючи його свідомість»
Д «Він зробив цю м'яку, виразну, сильну, багату мову літературною, і українська мова, яку тоді вважали місцевою говіркою, з його легкої руки залунала так голосно, що звуки ті рознеслись по всій Росії…»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома