Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності

Додано: 22 вересня 2023
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 223 рази
26 запитань
Запитання 1

Тема тексту – це

варіанти відповідей

комунікативна мета тексту, заради якої його створено

те, про що розповідається в тексті, його зміст

сукупність актуальних питань, порушених у ньому автором

Запитання 2

Ідея тексту – це

варіанти відповідей

те, до чого текст закликає, чого навчає тощо

те, про що розповідається в тексті, його зміст

сукупність актуальних питань, порушених у ньому автором

Запитання 3

Мікротема – це

варіанти відповідей

частина тексту, що містить головну думку висловлення

уривок тексту, обмежений абзацом

вступна частина тексту

частина тексту, що містить окрему, відносно закінчену думку; частина загальної теми тексту

Запитання 4

Визначте стиль тексту

Величава і мудра наша мати-трудівниця. До всякого діла здатна, до всякої роботи охоча. Скільки насіяла, скільки зростила — до скону рукам її пам’ятати.

З усіх доріг, звідусюди, через роки і відстані бачу матінку, матусю, неньку. Бачу її завжди в роботі. «Куди не йду, то все роботу доганяю», — повторювала посивіла моя матуся, перегортаючи свої роки, наче книгу життя.

Такою уявляється вона: то в городчику, то в саду, то із сапкою, то з відром, то на подвір’ї, то коло городини — і вічно у клопотах, у праці, у жаданні завершити щось почате, задумане та омріяне. А воно ж у кожного з нас і замислюється, і плекається в душі, у серці. І треба неодмінно завершити, аби на завтра бути спокійною, що воно зроблене, що коли вже посіяне, то обов’язково проросте.

Такою найперше бачу нашу матір-українку. Величаву, невтомну і всюди сущу. Перемиту дощами, у цвіті скупану. Молюся до неї, бо також найперше бачу її над колискою. Над продовженням роду свого. Без колискової нема дитинства. Без дитинства немає народу, його майбутнього. Усе це — мати і материнство. Тож навчимося слухати материну пісню. (За М. Вінграновським)

варіанти відповідей

художній

публіцистичний

науковий

розмовний

Запитання 5

Слова, найбільш значимі у змісті тексту ( абзацу), називаються…

варіанти відповідей

тематичними

ключовими

самостійними

головними

Запитання 6

Виберіть 2 варіанти, у яких є текст

варіанти відповідей

Учителька зайшла до класу. Учора ввечері я дивився футбол. Мені дуже подобається кататися на роликах. Я отримав 10 балів з геометрії.

Надворі осінь. Листя падає з дерев. Все таке жовте й червоне навколо. Земля готується до зимового сну.

Усього в світі близько п’яти мільйонів озер. Найбільше їх у Фінляндії. Її недарма називають «країною озер».

Учора я відвідав товариша. Хлопця не цікавить, як він складе іспити. Але зима все одно прийде.

Запитання 7

Яких розділових знаків не вистачає в тексті?

Гепард найшвидший звір на Землі. За офіційним даними ця тварина може розвивати швидкість 112 км/год. А деякі мисливці запевняють що швидкість бігу гепарда може досягти 140 км/год.

варіанти відповідей

2 коми й тире

тире й 3 коми

кома й тире

4 коми

Запитання 8

Якими видами зв'язку можуть поєднуватися речення в тексті?

варіанти відповідей

Послідовним і паралельним.

Однорідним і неоднорідним

Паралельним і однорідним.

Запитання 9

Вкажіть стиль тексту

З того, як говорить та чи та людина, можна уявити собі загальний розвиток цієї людини, її освіту й культурний рівень. Оселя буття духу – це мова, в оселі мови живе людина. Поводитися з мовою як-небудь – значить і мислити як-небудь: неточно, приблизно, неправильно. Мова – знаряддя мислення: у ній відбивається інтелігентність людини, її повага до інших, її охайність у широкому розумінні цього слова.

варіанти відповідей

публіцистичний

науковий

розмовний

Запитання 10

Речення в тексті пов'язані за допомогою таких засобів зв'язку :

варіанти відповідей

займенників, абзаців, іменників, теми

синонімів, власних назв, мікротем

займенників, синонімів, повторів, вставних слів

Запитання 11

Заголовок тексту повинен відображати

варіанти відповідей

тип мовлення 

“відоме” та “нове”

стиль мовлення

тему чи головну думку тексту

Запитання 12

Текст-це…

варіанти відповідей

Група речень,об‘єднаних між собою темою, основною думкою та грамотично.

Різновид творів масової культури (прозаїчні твори, кінофільми, комікси), в яких розкривається певна таємниця, пов'язана зі злочином.

Група речень, які описують явища життя.

Одне чи кілька речень, пов'язаних між собою за змістом.

Запитання 13

Вкажіть продовження твердження.

Речення, що визначає в тексті предмет мовлення й окреслює межі речень називається ...

варіанти відповідей

 тематичним реченням.

 ланцюговим реченням.

 мовленнєвим реченням.


складним реченням з різними видами зв'язку.

Запитання 14

Визначте, що таке послідовний зв'язок речень?

варіанти відповідей

 Це зв'язок, коли «дане» залишається одним і тим самим; кожне наступне речення відносно самостійне. 

Це зв'язок, коли кожне наступне речення пов'язується якимось елементом з попереднім; «нове» стає в наступному реченні «даним».

 Це зв'язок, коли одне речення стоїть в одній тематиці з наступним.

 Це зв'язок, коли «дане» стає в наступному реченні «новим».

Запитання 15

Який вид зв'язку наявний у даному тексті?

…Горобина і ялина стояли поруч. Зовсім близенько одна до одної. І тому вони часто перешіптувались між собою. На ялинці росли хвоїнки і шишки, а на горобині — листя і грона жовтогарячих плодів. Ялинка дивилась на свою подругу. Горобині було незручно, і вона почервоніла. Кожен плід її спалахнув жаром. Ялинка замилувалась нею. Яка-то гарна горобина!"

варіанти відповідей

 Паралельний.

Послідовний.

Неоднорідний

Однорідний.

Запитання 16

Який вид зв'язку є в даному тексті?


На лісовій галявині серед зеленого різнотрав’я красується скромна квіточка ромашка. Біленькі пелюстки нагадують віночок-хустинку, що облямовує краплинку сонця — жовту серцевину. На тоненькому зеленому стебельці рослина гордо тримає свою голівку-віночок, що тягнеться до яскравого сонечка...

варіанти відповідей

 Паралельний

Послідовний (ланцюговий)

Неоднорідний

Однорідний

Запитання 17

Прочитай текст і визнач тип зв'язку між реченнями: послідовний чи паралельний.

 

"Хворий важко дихав, не міг заснути. Вночі підвівся зліжка і засвітив свічку. Поринувши в глибокі думи, ходив по кімнаті. Невже кінець? Йому лише 31 рік, він ще так мало зробив" (За І.Дировим)

варіанти відповідей

Паралельний

послідовний (ланцюжковий)

 Неоднорідний

 однорідний

Запитання 18

Що НЕ є засобом міжфразового зв'язку?

варіанти відповідей

 Вставні слова

  Синоніми

Іменники

Займенники

Часові форми дієслів-присудків

Запитання 19

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Хата мов писанка"?

варіанти відповідей

опис

розповідь

роздум

Запитання 20

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Як будували хати в наших краях"?

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 21

Визначити тип мовлення поданого тексту.

"Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика й великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності й несвободи. Весь у полоні сумного, і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло бліде, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Такт любив і шанобливість" (О.Довженко).

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 22

До якого стилю належить поданий текст:

" Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави"? (Конституція України)

варіанти відповідей

науковий

публіцистичний

офіційно-діловий

конфесійний

Запитання 23

Кожне наступне речення доповнює попереднє при

варіанти відповідей

 паралельному зв′язку в тексті

  послідовному

однорідному

жодному з вказаних

Запитання 24

Речення відносно самостійні, коли між ними ...

варіанти відповідей

паралельний зв'язок

послідовний зв'язок

однорідний зв'язок

всі вище названі

Запитання 25

Прочитайте текст і визначіть, які засоби міжфразового зв'язку тут наявні:

З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ - гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.

варіанти відповідей

лексичні повтори

займенник

синоніми

вставні слова

Запитання 26

Визначте вид зв'язку між реченнями


Усього в світі близько п’яти мільйонів озер. Найбільше їх у Фінляндії. Її недарма називають «країною озер». Від столичного району навколо Гельсінкі аж до Інарі в Лапландії, Фінляндія наповнена оазисами чистої блакиті.

варіанти відповідей

послідовний

паралельний

однорідний

неоднорідний

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест