ЗНО (МОВА) - тест 6

Додано: 28 травня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Копія з тесту: ЗНО 2021 МОВА 16 варіант
Тест виконано: 14 разів
33 запитання
Запитання 1

Лексичної помилки НЕМАЄ в реченні

варіанти відповідей

листати сторінки улюбленої книги 

зранку забули відкрити вікно

дивовижна пам’ятка природи   

відноситися з повагою до друзів

Запитання 2

Помилку в написанні імен по батькові допущено в рядку

варіанти відповідей

Валентинівна, Аркадіївна, Ігорівна 

Васильович, Миколайович, Юрієвич

Олексіївна, Дмитрівна, Олександрівна 

Якович, Святославович, Анатолійович

Запитання 3

Правильно написано всі слова в рядку

варіанти відповідей

скасований, розтривожений, безтурботний, припинений

схвалення, безапеляційний, розморений, преморожений

безконтактний, призвисько, розрекламований, списаний

пресмачний, сфотографований, безмірний, росщеплений

Запитання 4

На другий склад падає наголос у слові

варіанти відповідей

начинка

позначка

травестія

рівнина

Запитання 5

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Коли мама Ілона Маска переїхала з дітьми до Канади, їй довелося працювати і вдень і вночі.

До речі, жінка ніколи не набридала дітям нудними повчаннями й турботами.

Вона намагалася бути для родини прикладом в усьому, хоча тепер зауважує, що успіх дітей – лише їхня заслуга.

Мати зрідка допомагала дітям, не маючи вільного часу і тому вони досягли всього самостійно.

Запитання 6

Суфікс -ищ- має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ

варіанти відповідей

родовище

вовчище

попелище

сховище

Запитання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього

(1)Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні  

варіанти відповідей

2

4

5

6

Запитання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього

(1)Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Окремо в тексті треба писати сполуку слів

варіанти відповідей

по/особливому

по/зимовому

по/своєму

по/іншому

Запитання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього

(1)Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Складним є речення  

варіанти відповідей

2

3

4

5

Запитання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього

(1)Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Замість крапок у шостому реченні можна вставити всі слова, ОКРІМ

варіанти відповідей

виднокругом

горицвітом

видноколом

горизонтом

Запитання 11

Спрощення приголосних на пиьсму треба позначати в усіх словах рядка

варіанти відповідей

безвиїз..ний, облас..ний, зап’яс..ний  

заздріс..ний, волейболіс..ці, очис..ний

безчес..ний, щас..ливий, шіс..надцятий 

пристрас..ний, шіс..десят, улес..ливий

цінніс..ний, особистіс..ний, тиж..невий

Запитання 12

Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка

варіанти відповідей

доріжка, стежці, огороджений

ягідка, подзьобувати, радяться   

рюкзак, Великдень, жилетка   

айсберг, соколиний, світовий   

осьдечки, знімання, зів’янути

Запитання 13

Через дефіс треба писати всі прислівники в рядку

варіанти відповідей

по/моєму, казна/куди, хоч/не/хоч  

рік/у/рік, урешті/решт, хтозна/коли    

по/вашому, на/добраніч, якось/то

по/іспанськи, уряди/годи, по/одинці    

будь/що/будь, по/четверте, на/виплат

Запитання 14

Прочитайте речення Правила (1) користува(н/нн)я метрополітеном обов’язкові для осіб, які перебувають на його території: у міжстанційних (2) ту(н/нн)елях, в (3) облаштова(н/нн)их підземних переходах, у вагонах поїздів. Пасажири (4) пови(н/нн)і бути взаємно (5) (в/вв)ічливими, дбайливо ставитися до споруд та (6) обладна(н/нн)я, дотримуватися норм поведінки в громадських місцях. Без подвоєних літер треба писати слова, позначені цифрами

варіанти відповідей

1, 2  

2, 3   

3, 4

4, 5

5, 6

Запитання 15

Граматично правильне продовження речення Вибираючи стиль одягу … наведено в рядку

варіанти відповідей

людині притаманне прагнення мати привабливий вигляд.

досить просто створюється особливий, індивідуальний, не схожий на інших образ.

не завжди увага закцентована на перевагах фігури й приховуванні недоліків.

зовнішність підкреслюється або ж, навпаки, погіршується невдалим поєднанням.

ми хочемо бути в центрі уваги й відчувати на собі сповнені захоплення погляди.

Запитання 16

Помилково утворено форму ступеня порівняння прикметника в реченні

варіанти відповідей

Люди прагнуть пізнати далекі світи, але той, що до нас ближчий від усіх, вивчили зовсім мало.

Нині вивчено лише 5% Світового океану, тому якнайцікавіші відкриття ще попереду.

Після відкриття 1875 р. Маріанської западини, найбільш глибокого місця, там побувало лише три людини.

На батискафі «Трієст» 1960 р. Жак Пікар і Дон Волш сягнули найрекорднішої глибини – 10916 м.

Через 52 роки в Маріанську западину зануривсь один з найвідоміших режисерів – Д.Камерон.

Запитання 17

Помилково утворено форму числівника в реченні

варіанти відповідей

Прогнозують, що довжина велосипедних шляхів у місті Лева сягатиме близько ста шістдесяти кілометрів.

В Івано-Франківську майданчики радять облаштувати велотримачами з п’ятьма – десятьма місцями.

В Одесі довжина велодоріжки з асфальтованим покриттям становить близько трьохсот метрів.

А київська влада планує впродовж потішити містян шестистами кілометрами доріжок для велосипедистів.

У Новій Зеландії є кінотеатр просто неба для охочих спалити близько п’ятисот калорій за годину.

Запитання 18

Лексична помилка є в реченні

варіанти відповідей

Гурт «Антитіла» запропонував глядачам нове відео на пісню «Фауст» з альбому «Сонце».

Команда вирішила поєднати голлівудські блокбастери з українською дійсністю.

Музиканти порушили важливу для оточуючого середовища тему.

За сюжетом, супергерой щоночі рятує місто, а йому протистоїть лиходій Джокер.

Над втіленням ідеї цього відеокліпу команда працювала три доби.

Запитання 19

Форму наказового способу дієслова вжито в реченні

варіанти відповідей

Творімо українське мистецтво разом!   

Треба бути наполегливим, аби стати кращим.

Нове життя нового прагне слова!        

На всі питання шукаємо відповіді у своєму серці!

Не боятися експериментів – ось гасло сміливців.

Запитання 20

Омоніми є в реченні

варіанти відповідей

Той розум не шляхетний, а шляхетський.       

Князь Костянтин, батько князя Василя, мав талант і талан.

У пеклі наших доль не знаєш сам: ти бранець чи обранець.

Бо хтозна: чи він знайде там свободу, чи ще одну збудує слободу.

Бридкого бруду із холодних душ не змиє навіть і холодний душ.

Запитання 21

Прочитайте текст Майте на увазі (1), Дейл Карнегі (2), усесвітньо відомий психолог (3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником (4): заохочуючи інших розповісти про себе (5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди (6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.

НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

кома 1 – при вставних словах    

коми 2, 3 – при відокремленій прикладці    

двокрапка 4 – при однорідних членах

кома 5 – при відокремленій обставині

кома 6 – при підрядній частині складного речення

Запитання 22

НЕПРАВИЛЬНО оформлено чужу мову в рядку

варіанти відповідей

«Київська міська рада пропонуватиме обмежити використання поліетиленових пакетів», - повідомляє прес-служба.

У повідомленні зазначено: «Погоджено проект рішення щодо зменшення використання поліетиленових пакетів у магазинах та інших місцях продажу товарів».

«Продавці мають запропонувати альтернативу поліетиленовим пакетам, - зазначає розробник, а далі пропонує: - Це можуть бути біологічні полімерні чи паперові пакунки».

«Щороку в масштабах ЄС на смітниках виявляють вісім мільярдів поліетиленових пакетів, - мотивують це рішення чиновники – тобто на одного європейця припадає 200 одноразових пакунків на рік».

«Частина пакетів потрапляє до світового океану з катастрофічними наслідками для морської флори та фауни», - додає автор проекту К.Яровий.

Запитання 23

Синонімічним до речення Коли в людини є народ, тоді вона уже людина є

варіанти відповідей

Щоб відчувати себе людиною, треба мати підтримку народу.

Оскільки в людини є народ, то вона вже людина.

Через те що в людини є народ, вона почуває себе людиною.

Аби бути людиною, треба бути частиною одного народу.

Якщо в людини є народ, то вона тоді вже людина.

Запитання 24

З’ясуйте, якими однорідними членами ускладнено речення

1 підмети           2 присудки        3 обставини      4 додатки          


А Джордано Бруно, видатний філософ і поет епохи Відродження, походив з Італії.

Б У дитинстві його віддали в монастир, але хлопець утік і подорожував Європою.

В У його вченні цікаво поєднані наука і магія.

Г Один венеційський аристократ написав донос до інквізиції, бо не хотів платити філософу за поради та консультації.

Д Постраждав Джордано не через свою філософію, а через протистояння здирництву монастирів.

варіанти відповідей

1В 2Б 3Д 4Г

1Б 2В 3Д 4Г

1В 2Д 3Б 4Г

1В 2Б 3Г 4Д

1В 2Б 3Д 4А

Запитання 25

З’ясуйте тип складного речення

1 складносурядне речення

2 складнопідрядне речення

3 безсполучникове складне речення

4 складне речення з різними видами зв'язку


А Найвідоміша служба порятунку «911» з’явилася у Хейвіллі: 16.02.1968 місцевий бізнесмен-конгресмен зробив «тривожний» дзвінок лише привітавшись.

Б Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 р., отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків.

В Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров’я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером.

Г Це диспетчерська, що з’єднана з усіма електронними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.

Д У світі завдяки Голівуду найбільше мають номер 911, а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».

варіанти відповідей

1Д 2Б 3А 4Г

1Б 2Д 3А 4Г

1Д 2А 3Б 4Г

1Д 2Б 3Г 4А

1Д 2Б 3А 4В

Запитання 26

З’ясуйте тип односкладних речень

1 означено-особове        А Варто щось змінювати у своєму житті.

2 неозначено-особове   Б Прокинулися і вийшли в прохолоду балкона.

3 безособове                 В Стоїте там і думаєте про важливість вибору.

4 називне                        Г Між іншим, осіннього ранку все якесь особливе.

                                            Д Рідне місто, загорнуте в білий туман.

варіанти відповідей

1В 2Б 3А 4Д

1Б 2В 3А 4Д

1В 2А 3Б 4Д

1В 2Б 3Д 4А

1В 2Б 3А 4Г

Запитання 27

Увідповідніть фразеологізм із його значенням

1 як церковна миша                    А зайвий

2 як мильна бульбашка             Б яскравий

3 як п’яте колесо                           В несміливий

4 як засватана дівка                    Г тимчасовий

                                                             Д бідний

варіанти відповідей

1Д 2Г 3А 4В

1Г 2Д 3А 4В

1Д 2А 3Г 4В

1Д 2Г 3В 4А

1Д 2Г 3А 4Б

Запитання 28

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні Національний центр Олександра Довженка викупив в Японії і повернув в Україну (1) віднайденого в місцевому кіноархіві (2) повнометражного наукового фільму 1930 року «Людина і мавпа», (3) що (4) донедавна вважали втраченим.

1            А займенник

2            Б прикметник

3            В прислівник

4            Г дієприкметник

Д дієприслівник

варіанти відповідей

1Г 2Б 3А 4В

1Б 2Г 3А 4В

1Г 2А 3Б 4В

1Г 2Б 3В 4А

1Г 2Б 3А 4Д

Запитання 29

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання до нього.

1. Галілео Галілей

(1—5) Галілей народився в італійському місті Пїзі 1564 року. Батько майбу­тнього астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей зароб­ляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім'я зростала.

(6-9) Галілео був найстаршим сином у сім'ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(10-12) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Га­лілео збунтувався і втік.

(13-14) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятиріч­ний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(15-20) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося ви­вчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті май­бутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Но­ва, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(21-23) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика ціл­ком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(24—25) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(26-34) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася його сім'я. Батько дуже лютував через те, що Галілео поки­нув медицину, яка обіцяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо ге­ометрія з її послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятни­ка, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру матема­тики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(35-37) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Аристотеля про будову Землі.

(38-47) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року діз­нався, що в Голландії з'явився «прилад-дальновйдець» - телескоп. Як цей при­лад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається на­вколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і на­вколо Сонця! Ось тоді й з'явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(48-54) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприй­нятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури... Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей ту­пнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(55-56) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки.

За типом мовлення текст є

варіанти відповідей

описом

розповіддю

роздумом

поєднанням кількох типів

Запитання 30

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання до нього.

1. Галілео Галілей

(1—5) Галілей народився в італійському місті Пїзі 1564 року. Батько майбу­тнього астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей зароб­ляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім'я зростала.

(6-9) Галілео був найстаршим сином у сім'ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(10-12) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Га­лілео збунтувався і втік.

(13-14) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятиріч­ний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(15-20) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося ви­вчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті май­бутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Но­ва, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(21-23) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика ціл­ком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(24—25) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(26-34) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася його сім'я. Батько дуже лютував через те, що Галілео поки­нув медицину, яка обіцяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо ге­ометрія з її послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятни­ка, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру матема­тики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(35-37) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Аристотеля про будову Землі.

(38-47) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року діз­нався, що в Голландії з'явився «прилад-дальновйдець» - телескоп. Як цей при­лад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається на­вколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і на­вколо Сонця! Ось тоді й з'явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(48-54) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприй­нятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури... Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей ту­пнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(55-56) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки.

Речення «Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!» виконує роль

варіанти відповідей

елементу розвитку дії

кульмінації

розв'язки

епілогу

Запитання 31

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання до нього.

1. Галілео Галілей

(1—5) Галілей народився в італійському місті Пїзі 1564 року. Батько майбу­тнього астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей зароб­ляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім'я зростала.

(6-9) Галілео був найстаршим сином у сім'ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(10-12) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Га­лілео збунтувався і втік.

(13-14) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятиріч­ний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(15-20) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося ви­вчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті май­бутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Но­ва, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(21-23) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика ціл­ком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(24—25) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(26-34) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася його сім'я. Батько дуже лютував через те, що Галілео поки­нув медицину, яка обіцяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо ге­ометрія з її послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятни­ка, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру матема­тики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(35-37) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Аристотеля про будову Землі.

(38-47) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року діз­нався, що в Голландії з'явився «прилад-дальновйдець» - телескоп. Як цей при­лад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається на­вколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і на­вколо Сонця! Ось тоді й з'явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(48-54) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприй­нятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури... Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей ту­пнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(55-56) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки.

У тексті Галілея названо Колумбом неба, бо він

варіанти відповідей

створив телескоп

довів, що Сонце обертається навколо своєї осі

був видатним астрономом свого часу

першим спрямував телескоп у небо

Запитання 32

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання до нього.

1. Галілео Галілей

(1—5) Галілей народився в італійському місті Пїзі 1564 року. Батько майбу­тнього астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей зароб­ляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім'я зростала.

(6-9) Галілео був найстаршим сином у сім'ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(10-12) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Га­лілео збунтувався і втік.

(13-14) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятиріч­ний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(15-20) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося ви­вчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті май­бутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Но­ва, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(21-23) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика ціл­ком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(24—25) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(26-34) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася його сім'я. Батько дуже лютував через те, що Галілео поки­нув медицину, яка обіцяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо ге­ометрія з її послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятни­ка, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру матема­тики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(35-37) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Аристотеля про будову Землі.

(38-47) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року діз­нався, що в Голландії з'явився «прилад-дальновйдець» - телескоп. Як цей при­лад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається на­вколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і на­вколо Сонця! Ось тоді й з'явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(48-54) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприй­нятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури... Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей ту­пнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(55-56) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки.

На думку автора тексту, Галілей увійшов в історію як приклад людини, яка

варіанти відповідей

через страх перед небезпекою поступається принципами

домоглася ще з дитинства обраної мети

присвятила своє життя боротьбі за справедливість

попри все впевнена у власній правоті

Запитання 33

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання до нього.

1. Галілео Галілей

(1—5) Галілей народився в італійському місті Пїзі 1564 року. Батько майбу­тнього астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо Галілей зароб­ляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше, ніж чоботарів, це давало небагато. А сім'я зростала.

(6-9) Галілео був найстаршим сином у сім'ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці, розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.

(10-12) Вінченцо, прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Га­лілео збунтувався і втік.

(13-14) Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятиріч­ний Галілео стає студентом Пізанського університету.

(15-20) Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося ви­вчати математику, і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті май­бутнім лікарям серед інших навчальних предметів викладали й математику. Но­ва, досі не знайома йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.

(21-23) Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика ціл­ком захопила Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь науки.

(24—25) У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики він читав, як цікаві романи.

(26-34) Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася його сім'я. Батько дуже лютував через те, що Галілео поки­нув медицину, яка обіцяла йому гарний заробіток. Але математика, особливо ге­ометрія з її послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого, зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятни­ка, а в 22 роки стає одним з найвідоміших учених Італії. І це всього за 7 років від часу, коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру матема­тики в Пізанському університеті. Згодом він — професор математики в Падуї.

(35-37) За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки, фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували вчення Аристотеля про будову Землі.

(38-47) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли він 1609 року діз­нався, що в Голландії з'явився «прилад-дальновйдець» - телескоп. Як цей при­лад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер, бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно обертається на­вколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо своєї осі і на­вколо Сонця! Ось тоді й з'явилась книга «Зоряний вісник», де вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та Джордано Бруно.

(48-54) Проте наукові знахідки Галілео Галілея суперечили загальноприй­нятому вченню про будову Землі і Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози, тортури... Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля — твердь і не обертається навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей ту­пнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!»

(55-56) Помер Галілео Галілей 1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки.

У реченні «У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру математики в Пізанському університеті» вислів «медик-недоучка» вжито з метою

варіанти відповідей

глузування з рівня освіти молодого Галілея

захоплення швидким опануванням юнака науками

нейтральної характеристики біографічного факту

обурення діями керівництва Пізанського університету

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест