ЗНО 2021. МОВА 18 варіант

Додано: 23 травня 2021
Предмет: Українська мова, 11 клас
Копія з тесту: ЗНО 2021. МОВА 18 варіант
Тест виконано: 2 рази
33 запитання
Запитання 1

На третій склад падає наголос у слові

варіанти відповідей

віднести

завдання

заслання

феномен

Запитання 2

Лексичну помилку допущено в рядку                     

варіанти відповідей

ідучий  

охочий  

лежачий    

працюючий

Запитання 3

Спільнокореневим з дієсловом рости є слово        

варіанти відповідей

росяний  

вирісши  

розтирати 

купорос

Запитання 4

Літеру Е  на місці крапок потрібно писати в усіх словах рядка

варіанти відповідей

м..телик, мар..во, перепиш..ш    

сут..ніти, вел..тень, виб..раєш 

пр..д’явити, віт..рець, вул..чка  

бор..шся, мавп..ня, л..мончик

Запитання 5

НЕПРАВИЛЬНО вжито прийменник у рядку

варіанти відповідей

згідно з наказом

відповідно закону

відсутній через хворобу

незважаючи на перешкоди

Запитання 6

Потребують редагування всі речення, ОКРІМ

варіанти відповідей

Найкращий подарунок — квіти, троянди й тюльпани.     

Виконавши вправу до кінця, урок все ще не завершився.

Ще мить — і позивні сповіщать про початок концерту.     

Ми любимо і захоплюємося поезією Ліни Костенко.

Запитання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) — На скільки хвилин треба ... таймер, аби випрати одяг? 

(2) — Звичайно ж, усе залежить від типу тканини, ступеня забруднення й додаткових функцій. 

(3) — Володимир.., які додаткові функції ви маєте на увазі? 

(4) — Найбільш популярнішими є видалення плям і легке прасування.

Складним є речення      

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) — На скільки хвилин треба ... таймер, аби випрати одяг? 

(2) — Звичайно ж, усе залежить від типу тканини, ступеня забруднення й додаткових функцій. 

(3) — Володимир.., які додаткові функції ви маєте на увазі? 

(4) — Найбільш популярнішими є видалення плям і легке прасування.

Граматичну помилку допущено в реченні       

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) — На скільки хвилин треба ... таймер, аби випрати одяг? 

(2) — Звичайно ж, усе залежить від типу тканини, ступеня забруднення й додаткових функцій. 

(3) — Володимир.., які додаткові функції ви маєте на увазі? 

(4) — Найбільш популярнішими є видалення плям і легке прасування.

На місці крапок (речення 1) має бути слово

варіанти відповідей

закрити 

вийняти   

очистити    

виставити

Запитання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) — На скільки хвилин треба ... таймер, аби випрати одяг? 

(2) — Звичайно ж, усе залежить від типу тканини, ступеня забруднення й додаткових функцій. 

(3) — Володимир.., які додаткові функції ви маєте на увазі? 

(4) — Найбільш популярнішими є видалення плям і легке прасування.

На місці крапок (речення 3) має бути закінчення

варіанти відповідей

- у   

- е   

- о   

нульове

Запитання 11

Підкреслена літера позначає той самий звук в усіх словах рядка

варіанти відповідей

фарбуєш, смієшся, пошана  

потоки, контрастний,птаха    

жасмин, книжці, репортаж    

пасіка честь, формуватися      

шоколад, дарунок, джинсовий

Запитання 12

У НЕВЛАСТИВОМУ значенні вжито слово в рядку

варіанти відповідей

призвести до перемоги

притримуватися правил

перебувати за кордоном

скасувати нормативи

здобувати освіту

Запитання 13

З великої літери треба писати всі складники наведених назв, ОКРІМ

варіанти відповідей

(В/в)ерховна (Р/р)ада (У/у)країни  

(С/с)получені (Ш/ш)тати (А/а)мерики  

(Д /д)ень (Н/н)езалежності (У/у)країни   

(М/м)іністерство (Ю/ю)стиції (У/у)країни    

(К/к)абінет (М/м)іністрів (У/у)країни

Запитання 14

Помилку в написанні слова допущено в рядку

варіанти відповідей

фізика, азимут, ажиотаж  

аспірин, чипси, периферія 

пріоритет, дилетант, сюїта

інженер, режисер, вінегрет 

партитура, Ізраїль, кипарис

Запитання 15

Літеру В треба писати на місці пропуску в рядку     

варіанти відповідей

.. надзвичайній ситуації  

поїхати ... Скандинавію  

чекати ... своїй кімнаті 

Богдан ... Мелітополі   

покласти ... формочку

Запитання 16

НЕПРАВИЛЬНО утворено відмінкову форму числівника в рядку              

варіанти відповідей

п’ятидесяти шести 

п’ятдесятьом шістьом    

п’ятдесятьма шістьма 

п’ятдесятьома шістьома  

на п’ятдесятьох шістьох

Запитання 17

Лексичну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

урізати бюджет

уладнати справи  

уїхати на курорт   

успадкувати трон  

умовити клієнта

Запитання 18

Прочитайте речення.  Нову книжку ... буде презентовано через ... в передмісті.... Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків         

варіанти відповідей

Олега Косенка, три місяці, Ужгороду 

Олега Косенко, три місяці,  Ужгорода

Олега Косенка, три місяця, Ужгорода

Олега Косенко, три місяця, Ужгорода   

Олега Косенка, три місяці, Ужгорода

Запитання 19

Наказовий спосіб дієслова вжито в значенні іншого способу в реченні

варіанти відповідей

Червону руту не шукай вечорами.        

Ти не дивись, що буде там, чи забуття, чи зрада.

Спочатку налий молока, а потім додавай чорну каву. 

Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю.

Інші бігають, кричать, а ти вечеряти подай, посуд перемий.

Запитання 20

Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Обгоріли погасли останні огні облетіло жоржиною літо. 

Сади стоять обдмухані вітрами листки летять киваючи гіллю.

Не бійтесь заглядати у словник це пишний яр а не сумне провалля. 

Минула осінь одвіяла одхурделила зима настала бентежна пора рясту. 

По-осінньому тихо цвітуть небеса мила погляду й серцю билиночка кожна.

Запитання 21

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Земля обертається навколо Сонця ... вибрати           

варіанти відповідей

що є центральною зіркою Сонячної системи. 

як і решта планет Сонячної системи.

долаючи одне коло за 365 днів.  

а Місяць — навколо Землі.   

джерела нашого життя.

Запитання 22

Неповним є речення

варіанти відповідей

Моя свобода — завжди при мені.    

Вітри галактик — вічні скрипалі. 

Поезія — це завжди неповторність.    

Кохання, вірність — істини одвічні.   

Чужа душа — то, кажуть, темний ліс.

Запитання 23

Правильно розставлено розділові знаки в реченні

варіанти відповідей

Усе в чеканні — спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі. 

Весна будила життя, а воно було всюди — і на землі, і у воді, і в повітрі.  

У драмі людській небагато дій, дитинство, юність, молодість і старість.

Усюди: на Дніпрі, на білих кучугурах, на піщаних берегах — лежав туман.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю, і дитинство, й розлука, і вірна любов.

Запитання 24

Установіть відповідність між видом односкладного речення та його прикладом.

 Вид односкладного речення      Приклад 

1 означено-особове                      А Не обмочившись, риби не впіймаєш.   

2 неозначено-особове                 Б Господаря видно по господарству.

3 узагальнено-особове               В На готовому й циган господар.  

4 безособове                                     Г Щосуботи прибираємо дім.  

                                                              Д У нас пихатих не люблять.

варіанти відповідей

1Г 2Д 3А 4Б

1Д 2Г 3А 4Б

1Г 2А 3Д 4Б

1Г 2Д 3Б 4А

1Г 2Д 3А 4В

Запитання 25

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.

Відокремлений член речення 

1 означення        2 прикладка     3 обставина             4 додаток           


Приклад 

А Я кину все. Я вірю в кілометри — обвітрені, задихані і злі.

Б Над лісом загорілася, а потім затріщала, ламаючись, блискавка.  

В І солов’ї, пташині менестрелі, всю ніч доводять яблуню до сліз.   

Г Гей, нові Колумби й Магеллани, напнемо вітрила наших мрій!  

Д Ні птиць, ані людей, опріч ясної зірки в високості.

варіанти відповідей

1А 2В 3Б 4Д 

1В 2А 3Б 4Д 

1А 2Б 3В 4Д 

1А 2В 3Д 4Б 

1А 2В 3Б 4Г 

Запитання 26

Приєднайте до фрагмента речення Верби хилилися від вітру... запропоновані варіанти й з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення                                     

1 а соловей усе одно виспівував кохання.         

2 занурюючи свої віти в ставок.                             

3 що несподівано налетів зі сходу.                        

4 опускали свої віти в Дніпро.                                

Тип речення                                                                                             

А просте з відокремленим членом

Б просте з однорідними членами

В складне безсполучникове

Г складнопідрядне 

Д складносурядне

варіанти відповідей

1Д 2А 3Г 4Б 

1А 2Д 3Г 4Б 

1Д 2Г 3А 4Б 

1Д 2А 3Б 4Г 

1Д 2А 3Г 4В

Запитання 27

Доберіть антонім до кожного фразеологізму.

Фразеологізм                   Антонім

1 хоч греблю гати         А кіт наплакав    

2 мухи не зачепить       Б кадити фіміам   

3 опустити руки            В піднестися духом  

4 знімати стружку         Г ховати голову в пісок 

Д пальця в рот не клади

варіанти відповідей

1А 2Д 3В 4Б 

1Д 2А 3В 4Б 

1А 2В 3Д 4Б 

1А 2Д 3Б 4В 

1А 2Д 3В 4Г

Запитання 28

З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Над шляхом, при долині, (1)біля старого граба, (2)де біла-біла хатка стоїть на самоті, живе там дід та баба, (3)і курочка в них ряба, вона, мабуть, несе (4) їм яєчка золоті.

1                            А прийменник                

2                            Б прислівник   

3                            В займенник    

4                            Г сполучник     

Д частка

варіанти відповідей

1А 2Б 3Г 4В

1Б 2А 3Г 4В

1А 2Г 3Б 4В

1А 2Б 3В 4Г

1А 2Б 3Г 4Д

Запитання 29

ГЕРМЕС ПРАКСИТЕЛЯ

(1-3) Поїзд зупинився в полі й стояв довго. У вагоні першого класу було веселе товариство жінок, які їхали на бал. У середньому купе біля вікна сидів юний офіцер у пелерині, навпроти нього — цивільнийФрубий панок. Увагу жіночого товариства привернув офіцер.

(4-6) Шепотом і виразами очей робили вони собі замітки про незвичайного молодика. Його від­крита голова була всіяна короткими гебановими кучерями, що підкреслювали ясність обличчя й темно-сині очі. Він підвівся, оперся коло вікна та дивився в далечінь.

(7-11) Три красуні не зводили з нього очей. Крайня з правого боку із золотавим волоссям і фіалковими очима, учителька мистецтва, рухала рожевими пальчиками та жваво малювала профіль юнака в альбомі. Середня, з довгастим чоловічим виразом, хитала ніжкою, закиненою на коліно, і дивилася з усмішкою насолоди. Третя взяла її під руку, мружила чорні очі й шепотіла з гарячим віддихом воркуючої голубки:

(12-18) - Сором’язливість білої рожі в лиці офіцера палає до цілунку.

Середня зауважила:

- Якийсь невблаганний смуток впився в його душу.

Золотоволоса білявка зітхнула й додала:

- Шия з головою творить одну лінію. Упасти в його обійми — і можна вмерти. Товаришки погодилися.

19-23) Грубий панок був схожий на бочку. Він розпочав розмову про природність контрастів, про війни за всіх часів і в усіх народів. На доказ своїх слів панок сказав, що, хоча на далеких фронтах тепер ллється кров і трупи вкривають землю, життя продовжується. Голос панка гудів рішучою самовпевненістю, як барабан. Офіцер дивився на нього спідлоба, у його очах заграв глумливий усміх, на лиці з’явилися плями.

(24-27) - Війна — це проклята підлота й ганьба людства, — процідив юнак. Панок витріщив очі.

- Як це?! Так говорить офіцер про святу справу, яка рятує Вітчизну від ворога?

(28-34) Офіцер відповів:

- Вітчизну рятують творчим трудом і любов’ю, а не насильством, ярмом, людською кривдою й грабунком. Що мені до національної етики, коли в ній немає справедливості, що мені до суспільнос­ті, яка грабує мене, вимагає життя? Одна струна скрипки, одна сторінка рукопису цінніша для Вітчизни й людства від обіцяного раю дармоїдів. Хіба ви не знаєте, що злидарі моляться Богу, а Він манну небесну посилає ситим. А справжні наші боги зараз бродять у болоті.

(35-39) Панок осатанів.

- Війна — це традиція історії людства, вона прийнята всім цивілізованим світом.

Юнак відповів:

- Видно, що та історія нічого не навчила й людству ще далеко до справжньої культури, коли немає іншого виходу.

(40-43) Панок почав кричати:

- Мовчіть! Я накажу вас заарештувати! Я бачив, як ви не зняли навіть шапку зі знаком монарха й символом держави, тільки кивнули, аж шапка полетіла під лаву! Прошу йти за мною! Подайте ваші документи!

(44-46) Офіцер підвівся, а за ним — його слуга. Слуга підійшов до офіцера, розгорнув на його плечах пелерину й почав виймати з кишені на грудях документи. Порожні рукави хиталися по боках — офіцер був без обох рук.

(47-49) Присутні заціпеніли. З кутка долетів тихий зойк і плач. У повітрі замигали парасольки, десятки жіночих рук піднялися вгору, і на кавуновий лоб товстого панка градом посипались удари.

Довідка

Гермес — один з найдавніших богів грецької міфології. Спочатку він був богом-заступником отар. У гомерівському епосі — насамперед посланець богів і провідник душ померлих у підземне царство Аїда, також покровитель мандрівників. Йому приписували винайдення численних наук і музичних інструментів.

У мистецтві образ Гермеса змінювався. Первісно його зображували як знак чоловічого начала, згодом — як покровителя отар, з ягнятком на руках. В архаїчному мистецтві Гермес постає чолові­ком з довгою бородою; у класичну й елліністичну епоху — дужим струнким юнаком у пласкому капелюсі з крильцями, з рисами обличчя, які свідчать про його витончений розум і доброту. У руці він тримає чарівний золотий жезл. Одним з найвідоміших образів Гермеса в мистецтві є скульпту­ра Праксителя «Гермес». Це красивий, оголений, фізично розвинений чоловік, який тримає в лівій руці маленького Діоніса. Його обличчя має ідеальні лінії, аристократичні риси; волосся хвилясте; погляд сумний.

Пелерина ( 2-3) — це

варіанти відповідей

нашивка на плечі військового

короткий плащ, накидка

пов’язка через плече

головний убір

Запитання 30

ГЕРМЕС ПРАКСИТЕЛЯ

(1-3) Поїзд зупинився в полі й стояв довго. У вагоні першого класу було веселе товариство жінок, які їхали на бал. У середньому купе біля вікна сидів юний офіцер у пелерині, навпроти нього — цивільнийФрубий панок. Увагу жіночого товариства привернув офіцер.

(4-6) Шепотом і виразами очей робили вони собі замітки про незвичайного молодика. Його від­крита голова була всіяна короткими гебановими кучерями, що підкреслювали ясність обличчя й темно-сині очі. Він підвівся, оперся коло вікна та дивився в далечінь.

(7-11) Три красуні не зводили з нього очей. Крайня з правого боку із золотавим волоссям і фіалковими очима, учителька мистецтва, рухала рожевими пальчиками та жваво малювала профіль юнака в альбомі. Середня, з довгастим чоловічим виразом, хитала ніжкою, закиненою на коліно, і дивилася з усмішкою насолоди. Третя взяла її під руку, мружила чорні очі й шепотіла з гарячим віддихом воркуючої голубки:

(12-18) - Сором’язливість білої рожі в лиці офіцера палає до цілунку.

Середня зауважила:

- Якийсь невблаганний смуток впився в його душу.

Золотоволоса білявка зітхнула й додала:

- Шия з головою творить одну лінію. Упасти в його обійми — і можна вмерти. Товаришки погодилися.

19-23) Грубий панок був схожий на бочку. Він розпочав розмову про природність контрастів, про війни за всіх часів і в усіх народів. На доказ своїх слів панок сказав, що, хоча на далеких фронтах тепер ллється кров і трупи вкривають землю, життя продовжується. Голос панка гудів рішучою самовпевненістю, як барабан. Офіцер дивився на нього спідлоба, у його очах заграв глумливий усміх, на лиці з’явилися плями.

(24-27) - Війна — це проклята підлота й ганьба людства, — процідив юнак. Панок витріщив очі.

- Як це?! Так говорить офіцер про святу справу, яка рятує Вітчизну від ворога?

(28-34) Офіцер відповів:

- Вітчизну рятують творчим трудом і любов’ю, а не насильством, ярмом, людською кривдою й грабунком. Що мені до національної етики, коли в ній немає справедливості, що мені до суспільнос­ті, яка грабує мене, вимагає життя? Одна струна скрипки, одна сторінка рукопису цінніша для Вітчизни й людства від обіцяного раю дармоїдів. Хіба ви не знаєте, що злидарі моляться Богу, а Він манну небесну посилає ситим. А справжні наші боги зараз бродять у болоті.

(35-39) Панок осатанів.

- Війна — це традиція історії людства, вона прийнята всім цивілізованим світом.

Юнак відповів:

- Видно, що та історія нічого не навчила й людству ще далеко до справжньої культури, коли немає іншого виходу.

(40-43) Панок почав кричати:

- Мовчіть! Я накажу вас заарештувати! Я бачив, як ви не зняли навіть шапку зі знаком монарха й символом держави, тільки кивнули, аж шапка полетіла під лаву! Прошу йти за мною! Подайте ваші документи!

(44-46) Офіцер підвівся, а за ним — його слуга. Слуга підійшов до офіцера, розгорнув на його плечах пелерину й почав виймати з кишені на грудях документи. Порожні рукави хиталися по боках — офіцер був без обох рук.

(47-49) Присутні заціпеніли. З кутка долетів тихий зойк і плач. У повітрі замигали парасольки, десятки жіночих рук піднялися вгору, і на кавуновий лоб товстого панка градом посипались удари.

Довідка

Гермес — один з найдавніших богів грецької міфології. Спочатку він був богом-заступником отар. У гомерівському епосі — насамперед посланець богів і провідник душ померлих у підземне царство Аїда, також покровитель мандрівників. Йому приписували винайдення численних наук і музичних інструментів.

У мистецтві образ Гермеса змінювався. Первісно його зображували як знак чоловічого начала, згодом — як покровителя отар, з ягнятком на руках. В архаїчному мистецтві Гермес постає чолові­ком з довгою бородою; у класичну й елліністичну епоху — дужим струнким юнаком у пласкому капелюсі з крильцями, з рисами обличчя, які свідчать про його витончений розум і доброту. У руці він тримає чарівний золотий жезл. Одним з найвідоміших образів Гермеса в мистецтві є скульпту­ра Праксителя «Гермес». Це красивий, оголений, фізично розвинений чоловік, який тримає в лівій руці маленького Діоніса. Його обличчя має ідеальні лінії, аристократичні риси; волосся хвилясте; погляд сумний.

Оцінного тону й зневаги до панка НЕМАЄ в реченні

варіанти відповідей

..юний офіцер у пелерині, навпроти нього - цивільний грубий панок (рядки 2-3).

Грубий панок був схожий на бочку (рядок 20).   

Голос панка гудів рішучою самовпевненістю, як барабан (рядок 23).

...у його очах заграв глумливий усміх, на лиці з’явилися плями (рядки 24-25).

Запитання 31

ГЕРМЕС ПРАКСИТЕЛЯ

(1-3) Поїзд зупинився в полі й стояв довго. У вагоні першого класу було веселе товариство жінок, які їхали на бал. У середньому купе біля вікна сидів юний офіцер у пелерині, навпроти нього — цивільнийФрубий панок. Увагу жіночого товариства привернув офіцер.

(4-6) Шепотом і виразами очей робили вони собі замітки про незвичайного молодика. Його від­крита голова була всіяна короткими гебановими кучерями, що підкреслювали ясність обличчя й темно-сині очі. Він підвівся, оперся коло вікна та дивився в далечінь.

(7-11) Три красуні не зводили з нього очей. Крайня з правого боку із золотавим волоссям і фіалковими очима, учителька мистецтва, рухала рожевими пальчиками та жваво малювала профіль юнака в альбомі. Середня, з довгастим чоловічим виразом, хитала ніжкою, закиненою на коліно, і дивилася з усмішкою насолоди. Третя взяла її під руку, мружила чорні очі й шепотіла з гарячим віддихом воркуючої голубки:

(12-18) - Сором’язливість білої рожі в лиці офіцера палає до цілунку.

Середня зауважила:

- Якийсь невблаганний смуток впився в його душу.

Золотоволоса білявка зітхнула й додала:

- Шия з головою творить одну лінію. Упасти в його обійми — і можна вмерти. Товаришки погодилися.

19-23) Грубий панок був схожий на бочку. Він розпочав розмову про природність контрастів, про війни за всіх часів і в усіх народів. На доказ своїх слів панок сказав, що, хоча на далеких фронтах тепер ллється кров і трупи вкривають землю, життя продовжується. Голос панка гудів рішучою самовпевненістю, як барабан. Офіцер дивився на нього спідлоба, у його очах заграв глумливий усміх, на лиці з’явилися плями.

(24-27) - Війна — це проклята підлота й ганьба людства, — процідив юнак. Панок витріщив очі.

- Як це?! Так говорить офіцер про святу справу, яка рятує Вітчизну від ворога?

(28-34) Офіцер відповів:

- Вітчизну рятують творчим трудом і любов’ю, а не насильством, ярмом, людською кривдою й грабунком. Що мені до національної етики, коли в ній немає справедливості, що мені до суспільнос­ті, яка грабує мене, вимагає життя? Одна струна скрипки, одна сторінка рукопису цінніша для Вітчизни й людства від обіцяного раю дармоїдів. Хіба ви не знаєте, що злидарі моляться Богу, а Він манну небесну посилає ситим. А справжні наші боги зараз бродять у болоті.

(35-39) Панок осатанів.

- Війна — це традиція історії людства, вона прийнята всім цивілізованим світом.

Юнак відповів:

- Видно, що та історія нічого не навчила й людству ще далеко до справжньої культури, коли немає іншого виходу.

(40-43) Панок почав кричати:

- Мовчіть! Я накажу вас заарештувати! Я бачив, як ви не зняли навіть шапку зі знаком монарха й символом держави, тільки кивнули, аж шапка полетіла під лаву! Прошу йти за мною! Подайте ваші документи!

(44-46) Офіцер підвівся, а за ним — його слуга. Слуга підійшов до офіцера, розгорнув на його плечах пелерину й почав виймати з кишені на грудях документи. Порожні рукави хиталися по боках — офіцер був без обох рук.

(47-49) Присутні заціпеніли. З кутка долетів тихий зойк і плач. У повітрі замигали парасольки, десятки жіночих рук піднялися вгору, і на кавуновий лоб товстого панка градом посипались удари.

Довідка

Гермес — один з найдавніших богів грецької міфології. Спочатку він був богом-заступником отар. У гомерівському епосі — насамперед посланець богів і провідник душ померлих у підземне царство Аїда, також покровитель мандрівників. Йому приписували винайдення численних наук і музичних інструментів.

У мистецтві образ Гермеса змінювався. Первісно його зображували як знак чоловічого начала, згодом — як покровителя отар, з ягнятком на руках. В архаїчному мистецтві Гермес постає чолові­ком з довгою бородою; у класичну й елліністичну епоху — дужим струнким юнаком у пласкому капелюсі з крильцями, з рисами обличчя, які свідчать про його витончений розум і доброту. У руці він тримає чарівний золотий жезл. Одним з найвідоміших образів Гермеса в мистецтві є скульпту­ра Праксителя «Гермес». Це красивий, оголений, фізично розвинений чоловік, який тримає в лівій руці маленького Діоніса. Його обличчя має ідеальні лінії, аристократичні риси; волосся хвилясте; погляд сумний.

У реченні А справжні наші боги зараз бродять у болоті (рядки 35-36) оповідач під «богами» має на увазі

варіанти відповідей

панівну верхівку

знедолених селян 

язичницьких богів 

військових на фронті

Запитання 32

ГЕРМЕС ПРАКСИТЕЛЯ

(1-3) Поїзд зупинився в полі й стояв довго. У вагоні першого класу було веселе товариство жінок, які їхали на бал. У середньому купе біля вікна сидів юний офіцер у пелерині, навпроти нього — цивільнийФрубий панок. Увагу жіночого товариства привернув офіцер.

(4-6) Шепотом і виразами очей робили вони собі замітки про незвичайного молодика. Його від­крита голова була всіяна короткими гебановими кучерями, що підкреслювали ясність обличчя й темно-сині очі. Він підвівся, оперся коло вікна та дивився в далечінь.

(7-11) Три красуні не зводили з нього очей. Крайня з правого боку із золотавим волоссям і фіалковими очима, учителька мистецтва, рухала рожевими пальчиками та жваво малювала профіль юнака в альбомі. Середня, з довгастим чоловічим виразом, хитала ніжкою, закиненою на коліно, і дивилася з усмішкою насолоди. Третя взяла її під руку, мружила чорні очі й шепотіла з гарячим віддихом воркуючої голубки:

(12-18) - Сором’язливість білої рожі в лиці офіцера палає до цілунку.

Середня зауважила:

- Якийсь невблаганний смуток впився в його душу.

Золотоволоса білявка зітхнула й додала:

- Шия з головою творить одну лінію. Упасти в його обійми — і можна вмерти. Товаришки погодилися.

19-23) Грубий панок був схожий на бочку. Він розпочав розмову про природність контрастів, про війни за всіх часів і в усіх народів. На доказ своїх слів панок сказав, що, хоча на далеких фронтах тепер ллється кров і трупи вкривають землю, життя продовжується. Голос панка гудів рішучою самовпевненістю, як барабан. Офіцер дивився на нього спідлоба, у його очах заграв глумливий усміх, на лиці з’явилися плями.

(24-27) - Війна — це проклята підлота й ганьба людства, — процідив юнак. Панок витріщив очі.

- Як це?! Так говорить офіцер про святу справу, яка рятує Вітчизну від ворога?

(28-34) Офіцер відповів:

- Вітчизну рятують творчим трудом і любов’ю, а не насильством, ярмом, людською кривдою й грабунком. Що мені до національної етики, коли в ній немає справедливості, що мені до суспільнос­ті, яка грабує мене, вимагає життя? Одна струна скрипки, одна сторінка рукопису цінніша для Вітчизни й людства від обіцяного раю дармоїдів. Хіба ви не знаєте, що злидарі моляться Богу, а Він манну небесну посилає ситим. А справжні наші боги зараз бродять у болоті.

(35-39) Панок осатанів.

- Війна — це традиція історії людства, вона прийнята всім цивілізованим світом.

Юнак відповів:

- Видно, що та історія нічого не навчила й людству ще далеко до справжньої культури, коли немає іншого виходу.

(40-43) Панок почав кричати:

- Мовчіть! Я накажу вас заарештувати! Я бачив, як ви не зняли навіть шапку зі знаком монарха й символом держави, тільки кивнули, аж шапка полетіла під лаву! Прошу йти за мною! Подайте ваші документи!

(44-46) Офіцер підвівся, а за ним — його слуга. Слуга підійшов до офіцера, розгорнув на його плечах пелерину й почав виймати з кишені на грудях документи. Порожні рукави хиталися по боках — офіцер був без обох рук.

(47-49) Присутні заціпеніли. З кутка долетів тихий зойк і плач. У повітрі замигали парасольки, десятки жіночих рук піднялися вгору, і на кавуновий лоб товстого панка градом посипались удари.

Довідка

Гермес — один з найдавніших богів грецької міфології. Спочатку він був богом-заступником отар. У гомерівському епосі — насамперед посланець богів і провідник душ померлих у підземне царство Аїда, також покровитель мандрівників. Йому приписували винайдення численних наук і музичних інструментів.

У мистецтві образ Гермеса змінювався. Первісно його зображували як знак чоловічого начала, згодом — як покровителя отар, з ягнятком на руках. В архаїчному мистецтві Гермес постає чолові­ком з довгою бородою; у класичну й елліністичну епоху — дужим струнким юнаком у пласкому капелюсі з крильцями, з рисами обличчя, які свідчать про його витончений розум і доброту. У руці він тримає чарівний золотий жезл. Одним з найвідоміших образів Гермеса в мистецтві є скульпту­ра Праксителя «Гермес». Це красивий, оголений, фізично розвинений чоловік, який тримає в лівій руці маленького Діоніса. Його обличчя має ідеальні лінії, аристократичні риси; волосся хвилясте; погляд сумний.

Тезою (з-поміж наведених нижче тези й трьох аргументів) є думка

варіанти відповідей

Війна — це проклята підлота й ганьба людства... (рядок 26). 

Вітчизну рятують... не насильством, ярмом, людською кривдою й грабунком (рядки 31 —32). 

Що мені до національної етики, коли в ній немає справедливості... (рядок 32).

...що мені до суспільності, яка грабує мене, вимагає життя (рядки 32-33).

Запитання 33

ГЕРМЕС ПРАКСИТЕЛЯ

(1-3) Поїзд зупинився в полі й стояв довго. У вагоні першого класу було веселе товариство жінок, які їхали на бал. У середньому купе біля вікна сидів юний офіцер у пелерині, навпроти нього — цивільнийФрубий панок. Увагу жіночого товариства привернув офіцер.

(4-6) Шепотом і виразами очей робили вони собі замітки про незвичайного молодика. Його від­крита голова була всіяна короткими гебановими кучерями, що підкреслювали ясність обличчя й темно-сині очі. Він підвівся, оперся коло вікна та дивився в далечінь.

(7-11) Три красуні не зводили з нього очей. Крайня з правого боку із золотавим волоссям і фіалковими очима, учителька мистецтва, рухала рожевими пальчиками та жваво малювала профіль юнака в альбомі. Середня, з довгастим чоловічим виразом, хитала ніжкою, закиненою на коліно, і дивилася з усмішкою насолоди. Третя взяла її під руку, мружила чорні очі й шепотіла з гарячим віддихом воркуючої голубки:

(12-18) - Сором’язливість білої рожі в лиці офіцера палає до цілунку.

Середня зауважила:

- Якийсь невблаганний смуток впився в його душу.

Золотоволоса білявка зітхнула й додала:

- Шия з головою творить одну лінію. Упасти в його обійми — і можна вмерти. Товаришки погодилися.

19-23) Грубий панок був схожий на бочку. Він розпочав розмову про природність контрастів, про війни за всіх часів і в усіх народів. На доказ своїх слів панок сказав, що, хоча на далеких фронтах тепер ллється кров і трупи вкривають землю, життя продовжується. Голос панка гудів рішучою самовпевненістю, як барабан. Офіцер дивився на нього спідлоба, у його очах заграв глумливий усміх, на лиці з’явилися плями.

(24-27) - Війна — це проклята підлота й ганьба людства, — процідив юнак. Панок витріщив очі.

- Як це?! Так говорить офіцер про святу справу, яка рятує Вітчизну від ворога?

(28-34) Офіцер відповів:

- Вітчизну рятують творчим трудом і любов’ю, а не насильством, ярмом, людською кривдою й грабунком. Що мені до національної етики, коли в ній немає справедливості, що мені до суспільнос­ті, яка грабує мене, вимагає життя? Одна струна скрипки, одна сторінка рукопису цінніша для Вітчизни й людства від обіцяного раю дармоїдів. Хіба ви не знаєте, що злидарі моляться Богу, а Він манну небесну посилає ситим. А справжні наші боги зараз бродять у болоті.

(35-39) Панок осатанів.

- Війна — це традиція історії людства, вона прийнята всім цивілізованим світом.

Юнак відповів:

- Видно, що та історія нічого не навчила й людству ще далеко до справжньої культури, коли немає іншого виходу.

(40-43) Панок почав кричати:

- Мовчіть! Я накажу вас заарештувати! Я бачив, як ви не зняли навіть шапку зі знаком монарха й символом держави, тільки кивнули, аж шапка полетіла під лаву! Прошу йти за мною! Подайте ваші документи!

(44-46) Офіцер підвівся, а за ним — його слуга. Слуга підійшов до офіцера, розгорнув на його плечах пелерину й почав виймати з кишені на грудях документи. Порожні рукави хиталися по боках — офіцер був без обох рук.

(47-49) Присутні заціпеніли. З кутка долетів тихий зойк і плач. У повітрі замигали парасольки, десятки жіночих рук піднялися вгору, і на кавуновий лоб товстого панка градом посипались удари.

Довідка

Гермес — один з найдавніших богів грецької міфології. Спочатку він був богом-заступником отар. У гомерівському епосі — насамперед посланець богів і провідник душ померлих у підземне царство Аїда, також покровитель мандрівників. Йому приписували винайдення численних наук і музичних інструментів.

У мистецтві образ Гермеса змінювався. Первісно його зображували як знак чоловічого начала, згодом — як покровителя отар, з ягнятком на руках. В архаїчному мистецтві Гермес постає чолові­ком з довгою бородою; у класичну й елліністичну епоху — дужим струнким юнаком у пласкому капелюсі з крильцями, з рисами обличчя, які свідчать про його витончений розум і доброту. У руці він тримає чарівний золотий жезл. Одним з найвідоміших образів Гермеса в мистецтві є скульпту­ра Праксителя «Гермес». Це красивий, оголений, фізично розвинений чоловік, який тримає в лівій руці маленького Діоніса. Його обличчя має ідеальні лінії, аристократичні риси; волосся хвилясте; погляд сумний.

За жанром твір «Гермес Праксителя» —

варіанти відповідей

нарис  

новела  

повість 

оповідання

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест