Тести - ефективний засіб підготовки
старшокласників до успішного складання
ЗНО з української мови та літератури
Упродовж останніх років поряд із традиційними формами контролю все більшого поширення набуває зовнішнє незалежне оцінювання, результати якого учням загальноосвітніх навчальних закладів з окремих предметів зараховуються як державна підсумкова атестація та вступний іспит до вищих навчальних закладів.
Тестові технології - одна з ефективних і, головне, об’єктивних форм оцінювання знань, умінь і навичок учнів з української мови та літератури. Саме така форма проведення поточного тематичного контролю дає можливість учителю швидко й об’єктивно перевірити знання учнів, скоригувати їх шляхом додаткового опрацювання слабо засвоєної теми. Усвідомлення школярами, що їх обов’язково оцінюватимуть на уроці, стимулює їх самостійну роботу. Досвід проведення незалежного зовнішнього оцінювання упродовж багатьох років переконливо засвідчує, що протягом навчального року вчителям слід систематично готувати учнів до такої особливої форми контролю, якою є тестування.
Питання оцінювання знань учнів сьогодні особливо актуальне. Ним займалися такі науковці, як А. Аношкін, Ю. Бабанський, Г. Корзнікова, К. Корсак, Н. Тализіна. Про об’єктивну оцінку навчальної діяльності школи писали М. Барна, В. Беспалько, Ю. Васильєв, О. Гірний, М. Савчин, О. Шиян, Ф. Янушкевич; про важливість застосу-вання тестових технологій на уроках української мови зазначали Л. Коваленко, Т. Манілова, В. Федоренко. Якість освіти безпосередньо пов’язують із системою оцінювання всіх складових навчально-виховного процесу, а саме: навчальних досягнень учнів, ефективністю роботи кожного вчителя і школи в цілому. Чим об’єктивніше буде це оцінювання, тим якіснішою стане освіта. Тому у всьому світі визнаними інструментами педагогічного оцінювання є тестові технології. Переконана: дійсно, правильно розроблені тести дають об’єктивне й ефективне оцінювання знань учнів. Неабияке значення в ефективному освоєнні школярами тестових технологій має успішне оволодіння ними алгоритмів виконання тестових завдань різних тематичних типів, рівня складності та структури, неодмінне здійснення аналізу результатів тестування, з’ясування типових помилок, яких припускаються учні, та визначення шляхів їх усунення. Саме за такого підходу до впровадження тестових технологій відбуватиметься якісне освоєння їх на сучасному етапі , ефективне впровадження в навчально-виховний процес.
Контроль та оцінювання виступають обов’язковими складовими, посідають важливе місце в структурі педагогічної діяльності. Педагогічний контроль - один із компонентів практичної діяльності вчителя, який дозволяє виявити переваги та недоліки нових методів навчання, встановити взаємозв’язки між запланованим та досягнутим. рівнем навченості школяра, оцінити досягнення учня або студента, виявити пропуски в його знаннях та вміннях, визначити ефективність роботи вчителя.
Педагогічний контроль - цілісна дидактична й методична система, котра виконує в педагогічному процесі цілий ряд функцій, а саме: оцінювальну, стимулюючу, розвивальну, навчальну, діагностичну, виховну .
Проблема оцінювання знань учнів сьогодні особливо актуальна. Якісні тести є важливим і необхідним інструментом оцінювання якості освіти, підвищення рівня підготовки фахівців, посилення керованості навчально-виховним процесом.
Тому особливо актуальним стає вдосконалення засобів педагогічного контролю та методики оцінювання якості освітніх систем, забезпечення їх високого наукового рівня і, як наслідку, - об’єктивізації цих процесів. Актуальність впровадження тестів на уроках української мови та літератури покликана ще іншою вимогою часу – необхідністю використовувати тестові технології для якісної підготовки учнів до успішного складання зовнішнього незалежного оцінювання.
Окрім того, тестування допомагає повністю зняти питання про суб’єктивність оцінки учня. Адже не зважаючи на рекомендовані Міністерством освіти і науки загальні критерії оцінювання, кожен учитель має своє розуміння принципів об’єктивності та справедливості: оцінка вчителя має емоційне забарвлення, що іноді впливає на результат. Тести ж передбачають проведення об’єктивного кількісного зіставлення певної властивості кожного учня з певним еталоном.
У «Методичних рекомендаціях щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах» зазначається: «Учителеві-словеснику доцільно використовувати різноманітні тестові завдання під час проведення поточного й тематичного оцінювання, широко практикувати тестування не тільки як контрольну форму перевірки знань, умінь і навичок школярів, але і як продуктивний навчальний прийом, відпрацьовувати в школярів навички виконання тестових завдань різної форми й різного ступеня складності» .
Актуальність використання тестів на уроках української мови та літератури покликана ще й іншою вимогою часу – необхідністю застосовувати тестові технології для якісної й результативної підготовки учнів до успішного складання ЗНО.
Поміркуймо конкретно: що дає використання тестів учителю? Насамперед- об’єктивну оцінку знань, швидку перевірку відповідей, мінімальні втрати часу або взагалі відсутність втрат, якщо поточне бланкове тестування проводиться з комп’ютерною перевіркою. Комп’ютер сам видає реальні результати.
Як впливає систематичне використання тестових технологій на школярів? Звичайно, якщо кожен учень знатиме, що на уроці його обов’язково оцінюватимуть, то це обовязково стимулюватиме його ретельну підготовку до уроку, підвищуватиметься рівень самостійної роботи , її результативність.
Окрім того, тестування допомагає повністю зняти питання про суб’єктивність оцінки учня. Адже не зважаючи на рекомендовані Міністерством освіти і науки загальні критерії оцінювання, кожен учитель має своє розуміння принципів об’єктивності та справедливості, тобто оцінка вчителя має емоційне забарвлення, іноді впливає на бажаний результат. Тести ж передбачають проведення об’єктивного кількісного зіставлення певної властивості певного учня з певним еталоном.
Використання тестів під час поточного контролю дає змогу швидко отримати інформацію про рівень знань учнів і в результаті своєчасно скорегувати засвоєння ними навчального матеріалу розділу, теми чи її частини.
Тематичний тестовий контроль допомагає виявити рівень засвоєння учнями розділу чи теми програми. Здійснивши аналіз результатів тестування, планую наступну роботу з предмета: якщо рівень знань учнів посередній, додатково опрацьовую дану тему, якщо достатній – переходжу до вивчення наступного матеріалу.
На мою думку, основним у розробці тестів є принцип науковості (на його відсутність «страждають» безліч завдань). Іноді в практиці вчителів контрольні завдання бувають занадто легкі, що й приводить до невиправданого завищення результатів.
У тест відбираю найважливіші завдання навчальної теми. Використовую під час проведення тестування завдання різного типу, що дає змогу відсунути межу появи втоми і, як результат, збільшити загальну кількість завдань у тестах.
Особливу увагу під час підготовки тестів звертаю на наступні питання: чи правильно сформульоване завдання, чи має завдання подвійне заперечення, чи містить слова, конструкції, що складно сприймаються, чи немає варіантів, котрі взаємно виключають одне одного тощо.
Переваги тестових технологій полягають у тому, що з їх допомогою знімається емоційна напруженість дітей, характерна для проведення контрольних робіт, контроль здійснюється у формі, котра створює відчуття комфорту й розвиває як орфографічну зіркість, так і позитивну налаштованість школярів щодо нього. Радію, коли бачу позитивні результати, успіхи своїх учнів у роботі з тествими завданнями, щиро зичу їм натхнення, удачі й великої працездатності в досягненні поставленої мети, віри у власні сили та бажаного результату на ЗНО.
У впровадженні тестових технологій є один дуже суттєвий мінус - відсутність можливості для розвитку та вдосконалення зв’язного мовлення учнів. Тому на практичних заняттях поєдную завдання тестового характеру із творчими, де учні мають змогу зв’язно висловити власні думки, судження на задану тему.
Під час планування навчальної роботи на рік враховую рекомендації вчених про те , що найбільш сприятливими для тестування є проміжки часу з 9 до 12 години.
Отже, систематичне тестування допомагає об’єктивно оцінити рівень навчальних досягнень учнів, підготувати їх до успішного, результативного складання зовнішнього незалежного оцінювання.
ЗРАЗКИ
ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ
І варіант
А. День, рік, місяць, річний, ніч.
Б. Писати, читати, малюнок, їздити, написаний.
В. Одиниця, п’ятірка, мама, бабуся, поїздка.
Г. Перший, дванадцять, четверо, втроє, письмо. 0,5б.
А. Джерел…це, тін…, пужал…но, гал..ці.
Б. Л…лється, ден…, порт…єра, пен…
В. Галин…ці, велетен…, л…одовик , питал…не.
Г. Пал…ці, ден…ки, в’язен…., брен…кіт. 0,5б.
А. Міц… ю, тін… ю, любов… ю, січ…ю.
Б. Річ…ю, радіст… ю, подорож… ю, совіст…ю.
В. Маз…ю, жовч…ю, сіл…ю, матір…ю.
Г. Віс…ю, зустріч…ю, повін…ю, Рос…ю.
Д. Піч…ю, розкіш…ю, глазур…ю, ніжніст…ю. 0,5б.
А. Пр…красний, пр…гарний, пр…тонкий, пр…дивитися.
Б. Пр…чесаний, пр….шитий, пр…критий, пр…бережний.
В. Пр…єднаний, пр…довгий, пр…дорожний, пр…спів.
Г. Пр…скакати, пр…бігти, пр…чудовий, пр…єднатися. 0,5б.
А. Три/кутний, вічно/зелений, м’ясо/молочний, багато/разовий.
Б. Ліво/бережний, давно/минулий, сумно/сірий, яскраво/червоний.
В. Жовто/головий, яскраво/синій, чорно/окий, сніжно/білий.
Г. все/бічний, темно/зелений, залізо/бетонний , загально/шкільний.
Д. Жовто/гарячий, хлібо/робський, босо/ногий, біло/сніжний.
А. Чотири, четверо, учотирьох, четвірка.
Б. Два, подвоїти, двійка, удвох.
В. три, трійка, утрьох, потроїти.
Г. Три, третій, троє, тринадцять.
А. Сидимо, пишемо, читаємо, говоримо.
Б. Малюють, пишуть, дзвонять, їдять.
В. Біжать, говорять, клеять, садять.
Г. Копають, миють, гомонять, страждають.
А. Ні/чий, де/хто, де/з/ким, де/який.
Б. Ні/яка, ні/чия, де/чий, де/в/якому.
В. Де/з/ким, ні/перед/ким, де/в/чому, ні/з/яким.
Г. Котрий/небудь, ні/від/кого, ні/хто, ні/котрий.
9. У якому рядку всі займенники пишуться разом? 0,5 б.
А. Ні/перед/ким, ні/чий, ні/котрий, ні/який.
Б. Який/небудь, будь/який, ні/в/якому, ні/що.
В. Де/який, ні/чий, ні/скільки, де/хто.
Г. Ні/в/кого, ні/хто, хто/сь, що/сь.
А. Семидесяти, одинадцять, вісімдесяти, сто тридцять.
Б. Сотий, шістнадцять, дев’яностам, мільйонний.
В. Стомільйонний, шістьома, тридцять, дві третіх.
Г. Мільон, одна друга, п’ятьдесятих, сорокатисячний.
Д. Третьою, вісьма, п’ятьдесяти, ста двадцяти шести.
А. Пам’ять, шістнадцять, миш’як, цвях.
Б. Устний, п’ять, прикритий, ллє.
В. Працьовитий, лев’ячий, обличя, в’є.
Г. Обласний, дит’ясла, пестливий, вяз.
А. І відм. 1. Вікно, пень, Петро, обличчя.
Б. ІІ відм. 2. Сирота, діжа, Марія, армія.
В. ІІІ відм. 3. Плем’я, ім’я, теля, дівча.
Г. ІУ відм. 4. Сіль, любов, повість, совість. 0,5 б.
ІІ варіант
А. Школа, річка, подвір’я, шкільне, ніс.
Б. Веселий, червоний, прудкий, швидко.
В. Мій, твій, наш, ваш, його, батьків.
Г. Відвідати, виконую, прийшов, робитиму.
А. В…язень, пів…яблука, м…ячик, пів…ящика.
Б. Св…ято, цвя…ях, черв…як, бур…як.
В. Бур…ян, т…мяний, рум…янець, пір…їна.
Г. Подвір…я, олов…яний, м…язи, р…ядок.
А. Андрій, лікар, Іван.
Б. Дуб, Олександр, земля.
В. Батько, сосна, Микола.
Г. Край, Оля, Олег.
Д. Вітер, Олена, друг.
А. Пр…красний, пр…чудовий, пр…довгий, пр…зидент. 0,5 б.
Б. Пр…дніпровський, пр…єднаний, пр…гарний, пр…фікс.
В. Пр…дорожній, пр….міський, пр…красний, пр…чинити.
Г. Пр…битий, пр…йти, пр…казка, пр...єднати.
А. Зеле…ий, молоч..ий, річ…ий, глиня…ий.
Б. Олов’я…ий, скля…ий, пшенич…ий, со…ий.
В. Жит…ій, заліз…ий, де…ий, вдяч…ий.
Г. Букве…ий, чес…ий, ви…ий, рум’я…ий.
Д. Буря…ий, розум…ий, страше…ий, полотня…ий.
А. Казна/скільки, будь/що, де/кому, ні/хто.
Б. Будь/яке, хтозна/скільки, що/небудь, казна/який.
В. Хто/небудь, аби/який, який/небудь, де/хто.
Г. Будь/хто, ні/з/ким, кому/сь, ні/кому.
Д.Будь/чий, ні /котрий, бозна/хто, ні/перед/ким.
7. Позначте рядок, у якому всі займенники пишуться разом : 0,5 б.
А. Що/небудь, ні/з/ким, ні/чий, ні/який.
Б. Аби/хто, ні/скільки, де/який, ні/хто.
В. Будь/із/ким, будь/чий, чий/сь, ні/з/якими.
Г. Бозна/що, ні/який, аби/що , де/який.
Д.Ні/на/ чому, аби/який, ні/у/кого, де/чому.
А. Сім, семеро, сьомий, сімнадцять.
Б. Вісім, восьмий, вісімнадцятий, вісімнадцятиповерховий.
В. Один, перший, по одному, сам.
Г. Десятка, десятий, десятеро, десятирічний.
А. Помішуємо, співаємо, витираємо, садимо.
Б. В’ються, сміються, готують, шиють.
В. Поспішають, сидять, варять, гортають.
Г. Стріляють, гомонять, свистять, шиють. 10.У котрому рядку всі слова написані без орфографічних помилок? 0,5б.
А. Зів’ялий, проїздний, рядно, підйом.
Б. Рясний, прекрасний, пам’ятка, св’ященний.
В. Духмяний, мільйон, пестливий, бур’ян.
Г. Довір’я, прехороший, материнський, бють.
11. Позначте рядок, у якому в усіх прислівниках потрібно вставити НН: 0,5б.
А. Гума…о, повіль…о, спросо…я.
Б. Широче…о, зра…я, характер…о.
В. попідти…ю, со…о, страше…о.
Г. захопле…о, невпи…о, натхне…о
Д. несказа…о,бездар…о, щоде..о
А. І відм. 1. Микола, лівша, суддя, круча.
Б. ІІ відм. 2. Мати, піч, радість, мудрість.
В. ІІІ відм. 3. Гай, Дніпро, поле, плече.
Г. ІУ відм. 4. Тім’я, хлоп’я, курча, ведмежа. 0,5 б.
ІІІ варіант
1.Позначте, у словах якого рядка на місці пропущених літер слід писати и: 1б. ск..п..дар, с..лует, ц..клон, к..лограм, б..нт;
Б Ш..ллер, ц..стерна, к..парис, к..моно, д..с..дент;
В с..мпатія, д..зель, к..ргиз, д..р..гент, карн..з;
Г в..мпел, г..гант, арх…тектор, в..траж, реж..м;
Г ц..клон, ід..лія, т..тан, пр..ор..тет, Ч..каго.
2.Позначте рядок, між словами якого треба вжити прийменник в: 1б.
А бігти (у,в) сад. саджати (у,в) клас. удар (у,в) спину. жити (у,в) Львові;
Б успіх (у,в) роботіі. читала (у,в) газеті. приніс (у,в) руціі. узяв (у,в) друга;
В бачив (у,в) сусіда. відніс (у,в) хату. зайди (у,в) двір, стати (у,в) пригоді;
Г була (у,в) Індії. плавати (у,в) озері. жила (у,в) Одесі. служити (у,в) армії.
Г спав (у,в)ліжку, спитати (у, в) автора, купити (у,в) аптеці. жив (у,в) діда
3.Позначте рядок, у якому допущено орфографічну помилку:
А шалений, скажений, жаданий, довгожданий; 1б.
Б уманський, либідський, прип’ятський, гуцульський;
В благословенний, священний, священик, огненний;
Г цвірінчить, дзеленчить, деренчить, бриньчить;
Г духмяний, різдвяний, торф’яний, мавпячий.
4.Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з подвоєними літерами: 1б.
А незбагнен..ий, , шален..ий, над..ністрянський, сон..ий, спален..ий;
Б ускладен..я, дзвін..иця, вікон..иця, качен..я, столі..я;
В облич..я, стат..я, наріч..я, спросон..я, спересер..я;
Г намаган..я, Іл…я, Ін..а, Ал..а, терт..я;
Г юн..ат, спів..ітчизник, туман..ість, розріс..я, від..аний.
5.Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з подвоєними літерами: 1б.
А хоб..і, інтермец..о, гол..андський, ан..али;
Б барок..о, ін..оваційний, кор..еспондент, ан..отація;
В шос..е, авторал..і, ван..а, нет..о;
Г сам..іт, мадон..а, тал..ін..ський, Мек..а;
Г тон..а, буд..изм, сюр..еліст, ім..іграція.
6.Позначте рядок, у якому всі складні прикметники пишуться через дефіс: 1б.
А сніжно/білий, північно/східний, світло/зелений, мовно/літературний;
Б суспільно/політичний, сліпучо/білий, жовто/гарячий, ніжно/рожевий;
В кисло/солоний, хіміко/біологічний, західно/український, радіо/фізичний;
Г суспільно/корисний, густо/синій, лимонно/кислий, військово/патріотичний;
Г вокально/інструментальний, діаметрально/протилежний, глухо/німий, повітряно/морський;
7.Позначте рядок, у якому всі слова з часткою не пишуться окремо: 1б.
А не/дописавши, не/гаючи, не/питаючи, не/вміючи, не/дооцінюючи;
Б не/побачивши, не/пускаючи, не/здужаючи, не/дочуваючи;
В не/зупиняючись, не/віддавши, не/чекаючи, не/діставши, не/подолавши;
Г не/домовившись, не/думаючи, не/піклуючись, не/дбаючи, не/хтуючи;
Г не/розуміючи, не/злякавшись, не/втручаючись, не/волячи, не/дописавши.
8.Позначте рядок, у якому в усіх словах спрощення в групах приголосних 1б.
Позначається на письмі:
А віс..ник, фаши..ський, пес..ливий, блис..нути;
Б доблес..ний, хвас..нути, шіс..десятники, учас..ник;
В зліс..ний, студен..ський, проїз..ний, мас..ний;
Г аген..ство, капус..няк, якісн..ний, кіс..лявий;
Г улес..ливий, перехрес..ний, безкорс..ливий, корис..ний.
9. Знайдіть речення з однорідними членами: 1б.
А Ось крамничний пшеничний несу радо хліб.
Б Удовина хата була висока світла й простора.
В Вагомою здається нещодавня знахідка великого історичного скарбу.
Г Поверніть мене до класу срібним покликом дзвінка.
11. Назвіть речення, у якому однорідні члени – присудки. 1б.
А.Мавка йде до калини швидко ламає на ній червоні китиці ягід ...
Б.Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів.
В.Життя немов ріка, пливе в майбутнє, у завтрашнє, у безкрає.
Г.З берега на берег можна добутися баржами або човнами.
12.Укажіть речення з неоднорідними означеннями 1б.
А На липах з’явилося свіже молоде пахуче листя.
Б Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна.
В Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його серце.
Г Незабаром настали теплі погожі весняні дні.
4 ВАРІАНТ
А ск..п..дар, с..лует, ц..клон, к..лограм, б..нт;
Б Ш..ллер, ц..стерна, к..парис, к..моно, д..с..дент;
В с..мпатія, д..зель, к..ргиз, д..р..гент, карн..з;
Г в..мпел, г..гант, арх…тектор, в..траж, реж..м;
Г ц..клон, ід..лія, т..тан, пр..ор..тет, Ч..каго.
А бігти (у,в) сад. саджати (у,в) клас. удар (у,в) спину. жити (у,в) Львові;
Б успіх (у,в) праціі. читала (у,в) газеті. приніс (у,в)руціі. узяв (у,в) друга;
В бачив (у,в) саду. відніс (у,в) хату. зайди (у,в) дім. стати (у,в) пригоді;
Г була (у,в) Індії. плавати (у,в) озері. жила (у,в) Одесі. служити (у,в) армії.
Г спати (у,в) кріслі,читати (у, в) автора,бачити (у,в) аптеці. жив (у,в) домі.
А шалений, скажений, жаданий, довгожданий;
Б уманський, либідський, прип’ятський, гуцульський;
В благословенний, священний, священик, огненний;
Г цвірінчить, дзеленчить, деренчить, бриньчить;
Г духмяний, різдвяний, торф’яний, мавпячий.
А незбагнен..ий, , шален..ий, над..ністрянський, сон..ий, спален..ий;
Б ускладен..я, дзвін..иця, вікон..иця, качен..я, столі..я;
В облич..я, стат..я, наріч..я, спросон..я, спересер..я;
Г намаган..я, Іл…я, Ін..а, Ал..а, терт..я;
Г юн..ат, спів..ітчизник, туман..ість, розріс..я, від..аний.
А хоб..і, інтермец..о, гол..андський, ан..али;
Б барок..о, ін..оваційний, кор..еспондент, ан..отація;
В шос..е, авторал..і, ван..а, нет..о;
Г сам..іт, мадон..а, тал..ін..ський, Мек..а;
Г тон..а, буд..изм, сюр..еліст, ім..іграція.
А сніжно/білий, північно/східний, світло/зелений, мовно/літературний;
Б суспільно/політичний, сліпучо/білий, жовто/гарячий, ніжно/рожевий;
В кисло/солоний, хіміко/біологічний, західно/український, радіо/фізичний;
Г суспільно/корисний, густо/синій, лимонно/кислий, військово/патріотичний;
Г вокально/інструментальний, діаметрально/протилежний, глухо/німий, повітряно/морський.
А не/дописавши, не/гаючи, не/питаючи, не/вміючи, не/дооцінюючи;
Б не/побачивши, не/пускаючи, не/здужаючи, не/дочуваючи;
В не/зупиняючись, не/віддавши, не/чекаючи, не/діставши, не/подолавши;
Г не/домовившись, не/думаючи, не/піклуючись, не/дбаючи, не/хтуючи;
Г не/розуміючи, не/злякавшись, не/втручаючись, не/волячи, не/дописавши.
А віс..ник, фаши..ський, пес..ливий, блис..нути;
Б доблес..ний, хвас..нути, шіс..десятники, учас..ник;
В зліс..ний, студен..ський, проїз..ний, мас..ний;
Г аген..ство, капус..няк, якісн..ний, кіс..лявий;
Г улес..ливий, перехрес..ний, безкорс..ливий, корис..ний.
9. Знайдіть і позначте речення з однорідними членами: 1б.
А Ось крамничний пшеничний несу радо хліб.
Б Удовина хата була висока світла й дзвінка.
В Непересічною здається нещодавня знахідка в Чернігові великого давньоруського скарбу.
Г Поверніть мене до класу срібним покликом дзвінка.
Д Журавлі поверталися з вирію в рідний край.
10. Назвіть речення, у якому однорідні члени – присудки. 1б.
А Мавка йде до калини швидко ламає на ній червоні китиці ягід звиває собі віночок.
Б Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів.
В Життя немов ріка, пливе в майбутнє, у завтрашнє, у безкрає.
Г З берега на берег можна добутися баржами або човнами.
Д Тече вода з-під явора яром на долину пишається над водою червона калина
11.Укажіть речення з неоднорідними означеннями 1б.
А На липах з’явилося свіже молоде пахуче листя.
Б Прийде пісня, мов дружна весна, шумовита рвучка голосна.
В Якісь солодкі любі спогади та думки колисали його серце.
Г Одшуміли над Придесенням перші весняні грози. По тому настали теплі погожі дні.
Д Лічу в неволі дні і ночі і лік забуваю…
12.Укажіть речення, ускладнене відокремленими 1б.
А Діти раділи цвіту яблунь посаджених власноруч.
Б Виступ підготовлений Маринкою був змістовним цікавим.
В Іван причаївшись у садку зосереджено прислухався до незнайомих голосів.
Г Неповторне місячне сяйво зачаровувало сріблястим блиском навіювало спогади про рідну домівку.
Д Зоре моя вечірняя зійди над горою поговорим тихесенько в неволі тобою