Тести для 9-11 кл "Вивчення словосполучення"

Про матеріал
89 тестів по 4 завдання для повторення теми "Словосполучення". Матеріал допоможе у підготовці учнів до зовнішнього незалежного оцінювання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Світлана Білоган

 

 

 

 

 

Вивчення словосполучення

 

 

Збірник тестів

 

для 9-11 класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Івано-Франківськ

2022


 

Зміст

 

Передмова……………………………………………………………….…….

Синтаксис словосполучення……………………………………………..

Типи словосполучень за будовою……………………………………...

Класифікація словосполучень за головним словом………...………...

Різновиди словосполучень за типом підрядного зв’язку………….….

Смислові відношення в структурі словосполучення............................

Особливості побудови сполучень слів………………………………...

Література…………………………………………………………………….

 

 

 

 

 


Синтаксис словосполучення

Типи словосполучень за будовою

 

  1.               Словосполучення – це:

а) синтаксична одиниця, що утворюється шляхом поєднання двох або більше повнозначних слів, пов’язаних між собою підрядним зв’язком із певними семантико-синтаксичними відношеннями та виражає єдине, але розчленоване поняття; б) смислове й граматичне об’єднання двох і більше повнозначних слів на основі підрядного, предикативного або сурядного синтаксичного зв’язку, що слугує для позначення розчленованого поняття; в) смислове й граматичне об’єднання двох і більше повнозначних слів на основі підрядного або сурядного синтаксичного зв’язку, що слугує для позначення нерозчленованого поняття; г) смислове й граматичне об’єднання повнозначних або повнозначних та неповнозначних слів.

 

  1. За структурою (будовою) словосполучення поділяються на:

а)прості та складні; б) узгодження, керування, прилягання; в) атрибутивні, об’єктні та обставинні; г) іменні, дієслівні, прислівникові.

 

  1. Простим словосполученням називається:

а) поєднання двох повнозначних словоформ за допомогою предикативного або напівпредикативного зв’язку; б) поєднання двох повнозначних словоформ за допомогою одного з типів підрядного зв’язку; в) поєднання трьох і більше повнозначних словоформ за допомогою одного з типів підрядного зв’язку або предикативного; г) поєднання повнозначної і неповнозначної словоформ за допомогою одного з типів підрядного зв’язку.

 

  1. Складним словосполученням називається:

а) поєднання трьох і більше повнозначних словоформ за допомогою предикативного або напівпредикативного зв’язку, що може бути розкладене на кілька простих словосполучень; б) поєднання трьох і більше повнозначних словоформ за допомогою одного з типів підрядного зв’язку, що може бути розкладене на кілька простих словосполучень; в) поєднання трьох і більше повнозначних словоформ за допомогою одного з типів підрядного зв’язку або предикативного, що може бути розкладене на кілька простих словосполучень; г) поєднання повнозначної і неповнозначної словоформ за допомогою одного з типів підрядного зв’язку, що може бути розкладене на кілька простих словосполучень.

 

  1. У якому варіанті наведено прості словосполучення?

а) гаряче серце, найбільші ягоди, зелений гай, прокрустове ложе; б) вчитися в університеті, приносити ножиці, написати поему, розпитати про неї; в) хлопчина тринадцяти літ, найближчий друг брата, маленька пляшка, втомлені рибалки; г) працювати у дві зміни, занадто запальний, півтора відра, його і її.

  1. У якому варіанті наведено прості словосполучення?

а) буду читати книжку, найбільш уживане слово, любить точити ляси, малий шибеник; б) високі дерева, низькі огорожі, втрачені ідеали, написати листа братові; в) поїхати до нього додому, привезти до батька, описати пригоду, переїхати до Львова; г) читання твору вголос, маленький кенгуру, життя на континенті, схильний узагальнювати.

 

  1. У якому варіанті наведено складні словосполучення?

а) перед брамою, покуйовджене волосся, прийти з ним, захотіти морозива; б) брат і сестра, високе почуття, платонічне кохання, розбиті надії; в) приплисти до берега, залишити на столі, розбити на шматки, залишитися з ним; г) захоплено читати роман, дуже рішучий у діях, найближчий товариш батька, перевірка домашнього завдання.

 

  1. У якому варіанті наведено складні словосполучення?

а) розхитаний човен, спокійне море, далекий маяк, ненаписаний лист; б) перевірити курсову роботу, будинок з гарним фасадом, дівчина в модному платті, дуже охочий до наживи; в) серйозний не по літах, непрямі відмінки, король і королева, ліси зашуміли; г) найбільш темні відтінки, будемо вивчати біологію, батько з матір’ю, непрості родинні стосунки.

 

 

Класифікація словосполучень за головним словом

 

  1.               Залежно від морфологічного вираження головного слова словосполучення поділяють на:

а) прості та складні; б) узгодження, керування, прилягання; в) атрибутивні, об’єктні та обставинні; г)іменні, дієслівні, прислівникові.

 

  1.          В іменних словосполученнях головне слово може виражатися:

а) тільки іменником; б) тільки іменником та займенником; в) іменником, прикметником, числівником та займенником; г) іменником, прикметником, прислівником, числівником та займенником.

 

  1.          У дієслівних словосполученнях головне слово може виражатися:

а) тільки особовою формою дієслова; б) тільки особовою формою дієслова або інфінітивом; в) будь-якою формою дієслова; г) тільки особовою формою дієслова, дієприкметником або дієприслівником.

 

  1.          У прислівникових словосполученнях головне слово може виражатися:

а) тільки прислівником; б) будь-якою частиною мови, а залежне – прислівником; б) прислівником або дієприслівником; в) тільки дієприслівником.

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) академія наук, пряма мова, збити з пантелику, рідна школа, наближення весни; б) взяти слово, перейти поле, варити воду, взяти в шори, прийти вчасно; в) над землею, теплі дні, берези вбираються, перший клас, все життя; г) цвіт яблуні, центральна вулиця, слизька дорога, пам’ять серця, догляд за дитиною.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) прийняття християнства, радість дитини, історичні пісні, народна творчість, бездонна душа; б) найпрекрасніша людина, вирушаючи в дорогу, надійний оберіг, відкрити ящик, бити байдики; в) впадати в око, посіяти вчасно, накивати п’ятами, захищати друга, мовний апарат; г) добра робота, колосок пшениці, вчитися читати, пекти раки, золоте волосся.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) Нова Гута, замилювати очі, альбом для малювання, почати писати, копати лопатою; б) говорити правду, білий вірш, викидати коники, історія України, мій народ; в) пісні Марусі Чурай, військо Богдана Хмельницького, вірш Тараса Шевченка, теорема Піфагора, закон Архімеда; г) побити рекорд, почути новину, умитися сльозами, радіти до нестями, сізіфова праця.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) прийшовши до школи, освітлений сонцем, скласти іспити, кращий за усіх, лекція з логіки; б) чистити зерно, повернутися влітку, поїхав додому, привітаєш маму, зустріти товариша; в) добре сказати, співають ідучи, їдучи автобусом, зустрілись увечері, його мрія; г) веселий відпочинок, виконання доручення, дівчина з косою, книга про тварин, розумна дитина.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) розповісти детально, нахилитись над столом, говорити впевнено, вантажити автомобіль, подарувати братові; б) вступна бесіда, добра душа, ніжний дотик, погожі дні, його страх; в) навчання студентів, збудувати будинок, говорити голосно, їхати швидко, п’янкий запах; г) сільське господарство, легка промисловість, зграя птахів, урок з математики, один з нас.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) рана навиліт, дуже здібний, добре сказав, носити на руках, вчитися писати; б) махнути рукою, сказати правду, умивати руки, вірний присязі, перші успіхи; в) приїхав учитися, одягнися тепло, цікавитися картинами, працювати наполегливо, боротися за правду; г) щасливе життя, перший сніг, книга з бібліотеки, наша перемога, прохання повернутися.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене іменником:

а) біля вікна, далека дорога, вистачить сил, сподіватися на краще, промені сонця; б) прочитати казку, відвідати товариша, закінчив роботу, цінувати дружбу, охороняє природу; в) трохи більше, найбільш зручно, згоден на все, таки вивчив, фізик‑учитель; г)ласкаве проміння, наш годинник, дорога ліворуч, табун коней, розлиті береги.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене прикметником:

а) хоробрий воїн, ахіллесова п’ята, наша школа, мамина книжка; б) зелена сорочка, моя ручка, вишневий берет, лагідна весна; в) посивілі коси, веселі діти, смачний пиріг, ледачий учень; г) страшенно гордий, блідий з переляку, надзвичайно розумний, потрібний людям.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене прикметником:

а) засипаний травою, мій день, читати голосно, приємний аромат; б) кричати голосно, бігти швидко, заспаний хлопець, просте речення; в) вдячний дітям, рожевий від сонця, дуже цікавий, надзвичайно вдалий; г) втрачені мрії, забута стежина, пожовкле листя, малиновий кущ.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене прикметником:

а) напрочуд вродливий, відомий усім, готовий допомогти, здатний працювати; б) кращий від усіх, сумний через мене, поруділий папір, маленьке мишеня; в) золота прикраса, тоненька гілка, смачне молоко, веселе дівча; г) дуже вродливий, корисний дітям, стомлений вигляд, атрибутивне словосполучення.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене займенником: 

а) хтось із малюків, когось із класу, щось цікаве, когось у білому; б) кожного з нас, мій зошит, його пенал, сам на сам; в) мелений перець, рожевий зошит, дубовий стіл, кручена верба; г) щось інше, своя людина, вона і він, воно полило.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене займенником:

а) маленька фея, гарячий поцілунок, збити з пантелику, моя земля; б) абикому з присутніх, кожний з них, будь-хто з них, хтось загадковий; в) виводити з рівноваги, якесь нечітке, зовсім кволе, бузковий кущ; г) ні собі ні тобі, по самі вуха, ні за що ні про що, ні з того ні з сього.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене займенником:

а) будь-що-будь, під боком, твоя правда, щоб там не було; б) золоті слова, медовий напій, голосно говорити, весело співати; в) сам собі, спитати в когось, залежний від мене, знаний усіма; г) когось із нас, хтось із присутніх, щось знайоме, якийсь із квітами.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене числівником:

а) як два на два, дві долі, багато води, до трьох мільйонів; б) семеро учнів, перший за списком, двоє курчат, другий в черзі; в) сім чудес, двійка в щоденнику, дві сотні, один із них; г) золоте волосся, море квітів, сотня подарунків, тисячі зірок.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене числівником:

а) отримав п’ятірку, розбив чвертку, півтори сотні, двадцять п’ять; б) одна мрія, тисячний загін, відважний космонавт, за сімома замками; в) мільйони шанувальників, оберемок квітів, попросити про допомогу, мої мрії; г) кілька кварталів, один з п’яти, півтора відра, одна третя площі.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене числівником:

а) сто вистав, двоє з нас, нуль градусів, одна десята відсотка; б) п’ятьом студентам, двох будинків, знати багато, тисяча гривень; в) половина дороги, зовсім близько, тисячний загін, самотній вечір; г) не один день, мало грошей, мільйони людей, шістдесят років.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене прислівником:

а) вдалий день, швидко записав, тихо прочитав, розбудив зранку; б) перепитав спросоння, зустрілися звечора, дуже втомився, намалював гарно; в) недалеко від села, зовсім непомітно, високо над дахом, надзвичайно гарно; г) покинута дитина, покалічена доля, незабутні враження, остання зустріч.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене прислівником:

а) дременути навтьоки, дивитися вовком, поглядати скоса, приставати реп’яхом; б) вдалий день, літня спека, було спекотно, любив по-батьківськи; в) раз у раз дощило, забракло повітря, вуличні розваги, останній шанс; г) особливо старанно, зовсім недавно, далеко від тебе, сумно за тобою.

  1.   Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене дієсловом:

а) п’ятий поверх, тримати язик за зубами, біля дверей, соляна кислота, вияв поваги; б) спалити мости, лексичне багатство, крокодилячі сльози, вісім днів, ми з тобою; в) дивитися крізь пальці, говорити голосно, бажання дізнатися, дуже добре, свято весни; г) вивчити напам’ять, поспішати на роботу, виконати швидко, палити багаття, висловити думку.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене дієсловом:

а) пасти задніх, зачепити за живе, обібрати до нитки, виходити з рівноваги; б) розрісся в лузі, дратує всіх, намалював картину, випив чаю; в) мама прийшла, дерево зазеленіло, дорога пролягла, сонце засвітило; г) написана ікона, розбитий глечик, калинова гілка, прокрустове ложе.

 

  1.          Знайдіть рядок з іменними словосполученнями:

а) вимоклі дошки, втратити рівновагу, дописати слово, дарувати тепло; б) візерунки на шибці, квіти кохання, лагідна кішка, один з нас; в) розпещена дитина, бертолетова сіль, базедова хвороба, морське дно; г) легка промисловість, чорна металургія, Нижня Липиця, моє вікно.

 

  1.          Знайдіть рядок з іменними словосполученнями:

а) вишукані манери, кілька зошитів, щось забуте, надзвичайно цікавий; б) українська мова, писати невиразно, вперше розгубитися, найтонша нитка; в) золоте волосся, потрібний мені, подвійне дно, вишила сорочку; г) руде мишеня, лагідна тварина, мені соромно, глибока криниця.

 

  1.          Знайдіть рядок з дієслівними словосполученнями:

а) стріляний горобець, вишита картина, недопечений хліб, просмажене м’ясо; б) розписаний вдало, повернувши ліворуч, прочитана мною, ніким не здолані; в) забувши про друзів, розрісся на клумбі, пожовкла фотокартка, нездоланні воїни; г) шалена пристрасть, розпечений камінь, нездолані воїни, написати листа.

 

  1.          Знайдіть рядок з дієслівними словосполученнями:

а) вишити рушник, дописавши ввечері, прочитаний мною, розпалений уявою; б) проговорили до ранку, приставати реп’яхом, зелене яблуко, позеленіле яблуко; в) неспіймана птиця, небачене диво, довгожданий друг, нездійснена мрія; г) недопите вино, розбитий келих, створити шедевр, нездійсненна мрія.

 

  1.          Знайдіть рядок з прислівниковими словосполученнями:

а) замало посолив, вперше побачив, взяв за живе, роздратував не на жарт; б) високо в небі, далеко від міста, зовсім добре, пізно ввечері; в) досить повільно, зробив навпаки, кинувся навтьоки, спалив мости; г) гаряча пора, поруділе листя, сумний листопад, мерехтлива зоря.

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) наша мова, зеленіє трава, співає тихо, Біла Церква; б) ростуть у полі, старанно вчитися, жовте листя, двадцять п’ять; в) дівоча краса, весняні квіти, стрибок уперед, любов до Батьківщини; г) рясний дощ, знати напам’ять, водити за ніс, білий гриб.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) добре вчиться, похилився колос, більш рішучий, накоїв зумисне, скочити в халепу; б) дуже радий, через тиждень, буде знати, можу сказати, з давніх‑давен; в) кращий за всіх, було темно, брати участь в олімпіаді, вийти в поле, Любов Василівна; г) добрі оцінки, вимогливий учитель, уважний учень, виконання вправ, дзвінок на перерву.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) підручник з фізики, гірське повітря, польовою дорогою, двері на балкон, біль серця; б) сорок шість, мусив іти, буде читати, впевнений у перемозі, назустріч вітру; в) набагато більший, напередодні свята, прийшов довідатись, перестали співати, кирпу гнути; г) вдвоє старший, малий на зріст, найбільш спокійний, його книжка, дуже тихо.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) сім днів, кімната відпочинку, більш відомий, з діда‑прадіда, дуже добре; б) знає напам’ять, нехай розв’яже, двадцять три, кривити душею, буду в Києві; в) навколо столу, багато читати, п’ять пальців, короткий зміст, пустити півня; г) залізні двері, карі очі, робочий одяг, підписка на газети, табун коней.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) багато працює, нехай говорить, кожний з нас, сто п’ять, більш зрозумілий; б) троє дітей, будуть працювати, він читає, Тарас Шевченко, вищий за брата; в) безмежні поля, літній ранок, наказ розійтися, червоною ручкою, прилад для вимірювання; г) Степан Васильович, три книжки, пішов би, кинути лихом об землю, порадив прочитати.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) піду подивитися, набагато старший, почну вивчати, над річкою, сто десять; б) поїхати до столиці, говорив голосно, захищати ліс, напружено працювати, щиро радіти; в) прикусити язика, назустріч святу, занадто солодкий, вищий за батька, один з нас; г) більш відомий, менш вразливий, найменш вдалий, більш спритний, найбільш спокійний.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) березневий день, розмова з товаришем, тепле літо, несподівана зустріч, основні напрямки; б) іти вперед, перед нами, зовсім тепло, найбільш обґрунтовано, багато працює; в) згідно з оригіналом, більш стриманий, куряча сліпота, провідав би, здібний до навчання; г) хтось із нас, підбивати підсумки, давним‑давно, добрі звичаї, пекти раки.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) найкращий з усіх, стрибок убік, відповідно до наказу, замилювати очі, через дорогу; б) жити весело, добре вчитися, малювати пейзаж, промовляють до нього, слухаю пісню; в) будемо писати, приємні мелодії, рожевий від сонця, найбільш витриманий, будинок з колонами; г) знати напам’ять, червоне яблуко, водити за ніс, берег моря, бертолетова сіль.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) без задніх ніг, ловити рибу, ловити ґав, Великі Луки, музичний твір; б) набити руку, відмінна відповідь, напустити туману, перейти вулицю, ні пари з вуст; в) різко зупинився, пошепки молитися, працює добре, вірити в народ, загартовувати волю; г) дамоклів меч, екзамен з фізики, топтати стежку, додаткова вартість, залізна воля.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) будьте вдячні, волелюбний народ, бережіть себе, чарівне слово, вдосконалюватись віками; б) зростила нас, вірити в народ, підносити на крилах, спалила солому, яскраво світити; в) українська мова, моя Батьківщина, батьківська хата, рідна до болю, я з тобою; г) народжена жити, людина слова, рідна пісня, жити працею, народ‑хлібороб.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, у яких головне слово виражене однією й тією ж частиною мови:

а) студентське життя, спалах любові, цвіт акації, новий будинок, оброблена земля; б) голосно співати, ні пари з уст, світити очима, глуха кропива, рання весна; в) першість світу, піймати облизня, золота середина, новий метод, критичний реалізм; г) чемпіон світу, знак оклику, біла береза, пасти задніх, взяти слово.

 


  1.          Знайдіть рядок з однотипними за стрижневим компонентом словосполученнями:

а) виділятися з-поміж інших, захоплюватися археологією, працювати над проектом, дивитися посміхаючись, право вибирати, поїхати будувати; б) Шевченкова творчість, висока гора, життєва позиція, поетичний образ, сповнений радості, справедлива оцінка; в) звичайний стіл, попередній екзамен, лагідний вдачею, вишитий рушник, складений на “відмінно”; г) відомий з розповіді, далекий від істини, далеко відомий, дорогий мені, добре знайомий, веселий з друзями.

 

 

Різновиди словосполучень за типом підрядного зв’язку

 

  1.          Розрізняють такі типи підрядного зв’язку між компонентами словосполучення:

а) прості та складні; б) узгодження, керування, прилягання; в) атрибутивні, об’єктні та обставинні; г) іменні, дієслівні, прислівникові.

 

  1.          Узгодження – це такий тип підрядного зв’язку, за якого:

а) слова рівноправні, не підпорядковані одне одному; б) залежне слово уподібнюється до головного за граматичними формами; в) головне й залежне слово поєднуються довільно; г) залежне слово є невідмінюваним (незмінним), а головне може бути як відмінюваною, так і невідмінюваною частиною мови.

 

  1.          Керування – це такий тип підрядного зв’язку, за якого:

а) головне слово вимагає від залежного певної відмінкової форми, яка залишається постійною за будь-якої зміни головного слова; б) залежне слово вимагає від головного певної відмінкової форми; в) головне й залежне слово поєднуються довільно; г) залежне слово є невідмінюваним (незмінним), а головне може бути як відмінюваною, так і невідмінюваною частиною мови.

 

  1.          Прилягання – це такий тип підрядного зв’язку, за якого:

а) головне слово вимагає від залежного певної відмінкової форми, яка залишається постійною за будь-якої зміни головного слова; б) залежне слово уподібнюється до головного за граматичними формами; в) головне слово є невідмінюваним, а залежне – відмінюваним; г) залежне слово є невідмінюваним (незмінним), а головне може бути як відмінюваною, так і невідмінюваною частиною мови.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані типом підрядного зв’язку узгодження?

а) життєрадісна дітвора, наш дім, п’ятий день, списаний папір; б) життєствердна музика, весела компанія, містечкові історії, радісно дітям; в) зробити наперекір, розпалити вогонь, перекинути стіл, написати записку; г) дорослі усміхаються, білі й пухнасті, рожеві окуляри, моє покликання.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані типом підрядного зв’язку узгодження?

а) кольорові сни, плани на майбутнє, майбутні вибори, гарне волосся; б) вродлива дівчина, закоханий мужчина, право на життя, правильне рішення; в) наш вечір, його муза, сьома дитина, позолочені верби; г) розписані стіни, готичний стиль, записати завдання, розсипана гречка.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані за допомогою повного узгодження?

а) далека країна, червоні квіти, замерзлі троянди, містична історія; б) кольоровий папір, рожевий фламінго, місто Одеса, тихе озеро; в) помаранчевий сік, озеро Балатон, захопливе видовище, попросити чаю; г) записатися на курси, скласти іспити, захопити з собою, розкидати намистинки.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані за допомогою неповного узгодження?

а) місто Київ, місто Суми, ріка Дністер, озеро Ільмень; б) любити Вітчизну, про любов, дякувати людям, з-за столу; в) коричневий ведмідь, шоколадний торт, запашний мармелад, солодкі тістечка; г) холодний квас, тепла зустріч, тривожне прощання, довга розлука.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані типом підрядного зв’язку керування?

а) щедра винагорода, рідна земля, поважати керівника, сіяти пшеницю; б) цікавитися мистецтвом, слова підтримки, дбати про дітей, малиновий сік; в) зробити навмисно, виражений прикметником, каштанове волосся, дарувати квіти; г) купувати торт, розморожувати м’ясо, запалювати свічки, мити посуд.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані типом підрядного зв’язку керування?

а) підручник з математики, приємний на вигляд, декому з нас, старший за віком; б) її зошити, доведеться змінити, залежне слово, без прийменника; в) гострий на язик, батько і мати, дати перцю, позичити гроші; г) ласий до меду, київські вулиці, повернутися пізно, цвіт яблуні.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані за допомогою сильного керування?

а) читати книжку, зустріти товариша, подай солі, не копав криниці; б) намальований дощ, недописаний роман, детективні пригоди, відвідав однокласника; в) невблаганний час, швидкоплинна ріка, летить швидко, бачив мене; г) корисні копалини, цукерки з чорносливом, маленьке цуценя, материнська ласка.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані за допомогою слабкого керування?

а) написав на папері, привезти підручники, дорогий друг, записати вперше; б) зустрів товариша, виконав завдання, розпечатав конверт, надрукував адресу; в) допомогти мамі, жити в селі, виїхати серед тижня, зайти без попередження; г) найуживаніше слово, терпляче чекати, молодий хлопець, прийшовши завтра.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані типом підрядного зв’язку прилягання?

а) прокинувся вдосвіта, сильно стурбований, дуже приємний, розмовляємо йдучи; б) частина мови, предикативна пара, соромно зізнатися, даремно зателефонувала; в) сильно схвилювати, обставинні значення, дореволюційні реформи, козацьке бароко; г) чорний поні, стильне пальто, швидкісне таксі, просторе кафе.

 

  1.          У якому рядку подано словосполучення, поєднані типом підрядного зв’язку прилягання?

а) намагався допомогти, читати вголос, читати з ним, розповідав хвилюючись; б) почуватися добре, зроблено поспіхом, проаналізувавши ґрунтовно, старанно вчитися; в) прийшли надвечір, надзвичайно цікавий, відповів посміхаючись, швидкий кенгуру; г) перші роси, космічні туманності, Молочний Шлях, його пенсне.

 

  1.          Знайдіть рядок з однотипними за видом підрядного зв’язку словосполученнями:

а) тримати камінь за пазухою, честь і совість, давати пораду, розводити дискусію, слова ковтати, спуску не давати; б) п’ятий за списком, восьме березня, три з десяти, списаний на трьох листах, складений вдвоє, перший у змаганні; в) навчати любити, велич людини, знання твору, знайомство з письменником, навчання дитини, сприймання на віру; г) ходити навшпиньки, надто дорого, розлучатися ненадовго, ділити навпіл, наполегливо працювати, добре вчитися.

 

  1.          Знайдіть рядок з однотипними за видом підрядного зв’язку словосполученнями:

а) щедрий серцем, далекий від істини, схожий на матір, пильний у роботі, виготовлений братом, посаджене дерево; б) третє покоління, рідні береги, кожен дім, срібні грані, далека путь, повен надій; в) читати швидко, співати ідучи, сміятися голосно, говорити пошепки, почуватися невпевнено, бажання вчитися; г) знайомий з дитинства, вимогливий до себе, вести до перемоги, повернутися в село, перебувати у відпустці.

  1.          Знайдіть рядок з однотипними за видом підрядного зв’язку словосполученнями:

а) знайомство з письменником, близько до дійсності, спостерігати за польотами, виховання почуттів, подолання недоліків, ходити до школи; б) призначений для студентів, поліпшувати якість, потрібний людям, зрозумілий для всіх, збагнути істину, учитель-фізик; в) вчитися в наставників, розповідь ветерана, полонити красою, вивчити напам’ять, проспіваний солістом, багатство поезії; г) схилятися перед подвигом, завершена книга, передавати поколінням, співець добра, служіння народові, присвячений доньці.

 

  1.          Знайдіть рядок з однотипними за видом підрядного зв’язку словосполученнями:

а) підхід до проблеми, рух до майбутнього, рядки з творів, щасливе життя, насипати цукру; б) зробити швидко, стояти над річкою, прийти з вимогою, прийти у справах, малювання олівцем; в) дивитися на світ, життя при бабусі, зігнутися від ваги, закінчити школу, запливти далеко; г)передовий у змаганні, уважний до старших, сповнений любові, радий зустрічі, вірний слову, вимогливий до себе.

 

  1.          Знайдіть рядок з однотипними за видом підрядного зв’язку словосполученнями:

а) механічно перенесений, спроба допомогти, робити наспіх, прийнято вважати, процес навчання, вчасно повернутися; б) надто багато, залежно від змісту, уміння виступати, сказати на людях, дивитися пильно, мінитися на очах; в) надзвичайно складно, пояснення незрозумілого, виклад матеріалу, стало ясно, добре пам’ятати, дуже добре; г)особливо уважний, дуже важливо, працювати відмінно, вчасно повернутися, уміло виступати, вчитися сумлінно.

 

  1.          Знайдіть рядок зі словосполученнями, компоненти яких поєднуються одним і тим же типом підрядного зв’язку:

а) гори перевернути, дати на горіхи, часто-густо, сказати правду, до лісу рукою подати, розв’язати язик; б) бути насторожі, кривити душею, лебедина пісня композитора, очима стріляти, на повний хід, поети і прозаїки; в) іти швидко, працювати зігнувшись, добре виступати, уважно слухати, говорити сам на сам, бажання вибирати; г) дивитися посміхаючись, буду виступати, ламати голову, далеко поїхати, сказати голосно, зустрічати весну.

 

  1.          Знайдіть рядок з однотипними за стрижневим компонентом і видом підрядного зв’язку словосполученнями:

а) тривожні ночі, сонячні промені, директор заводу, вусатий колос, тугий налив, радісні обжинки; б) широкі проспекти, кожна оселя, полум’я гвоздики, солдатські ордени, сонячна доба, тривожна юність; в) повнозерний колос, карбований ритм, національний університет, ясний погляд, весняний грім; г) чисті озера, мій народ, наші мрії, березове гілля, сонячне безгоміння, маленький колібрі.

 

 

Смислові відношення в структурі словосполучення

 

  1.          Між компонентами словосполучення існують такі семантико-синтаксичні (смислові) відношення:

а) прості та складні; б) узгодження, керування, прилягання; в) атрибутивні, об’єктні та обставинні; г) іменні, дієслівні, прислівникові.

 

  1.          В атрибутивних словосполученнях:

а) називається предмет і його постійна чи змінна ознака; б) головне слово позначає дію (також і опредметнену) або стан, а залежне – об’єкт, якого ця дія або стан стосується; в) головне слово називає дію, а залежне – умови, за яких реалізується ця дія; г) є однорідні означення.

 

  1.          В об’єктних словосполученнях:

а) є фразеологізм з об’єктним значенням; б) головне слово позначає дію (також і опредметнену) або стан, а залежне – об’єкт, якого ця дія або стан стосується; в) головне слово називає об’єкт, а залежне – позначає дію (також і опредметнену) або стан; г) є однорідні додатки або підмети.

 

  1.          В обставинних словосполученнях:

а) називається предмет і його постійна чи змінна ознака; б) головне слово позначає обставину, а залежне – об’єкт, якого ця обставина стосується; в) головне слово називає дію, стан чи якість, а залежне – обставини, за яких реалізується дія чи ступінь якості; г) наявна предикативна пара (підмет і присудок).

 

  1.          Виберіть варіант з атрибутивними словосполученнями:

а) материнські руки, білий сніг, мигдальне печиво, малинове варення; б) іти повільно, повільні рухи, слизька дорога, на вулиці слизько; в) хлопець з рюкзаком, маленьке мишеня, швидко читати, полита розсада; г) ахіллесова п’ята, Миколині очі, бордова тканина, спокійна вдача.

 

  1.          Виберіть варіант з атрибутивними словосполученнями:

а) різнокольорові камінці, задумати лихе, запобігти лиху, примусити чекати; б) розмальовані глечики, завести розмову, шум потічка, лісова пташка; в) замислене небо, світові веремії, вічна сутичка, розбити вікно; г) смарагдова роса, готичні смереки, весняні чари, холонучі сузір’я.

 


  1.          Виберіть варіант з об’єктними словосполученнями:

а) готика суворості, сонячний промінь, крижані пальці, груша постаріла; б) світлішає розум, йдемо удвох, нікого і ніде, маленький ангел; в) носять пилок, розповідати казку, змінити дистанцію, формування світогляду; г) любити світ, дивувати людей, творити прекрасне, прекрасне творіння.

 

  1.          Виберіть варіант з об’єктними словосполученнями:

а) епоха синтетики, тендітні пальці, дивитися у вічі, проміняти совість; б) іти в ліс, жоржини й кропива, прадід ходив, незбагненний світ; в) густий туман, білити паркан, боязка пташина, кущ бузку; г) бачити небо, розмовляють про нас, залило верболози, піднімати зброю.

 

  1.          Виберіть варіант з обставинними словосполученнями:

а) вітри галактик, сумні скрипалі, веселі танці, срібні леза; б) античні статуї, завис у повітрі, сильно гріє, триматися за стіни; в) іти повільно, дивитися печально, дуже спритний, полювати в лісі; г) печальна істина, терновий вінок, лист кленовий, ледь живі.

 

  1.          Виберіть варіант з обставинними словосполученнями:

а) дуже добре, надто близько, працювати в полі, надзвичайно уважний; б) капати з даху, покласти в кишеню, зірвати з дерева, човен з мотором; в) єдиний син, дві жінки, ясне чоло, така негода; г) лагідна осінь, нелегке дитинство, довго працювати, інтимна лірика.

 

  1.          Виберіть варіант з однотипними словосполученнями за стрижневим компонентом, видом підрядного зв’язку та смисловими відношеннями:

а) у косах русалки, у пишній красі, у домі білому, у небі високо; б) проспівають пісню, спадають роси, згасиш жагу, складеш іспит; в) знесилені журбою, добиті зневір’ям, щасливі працею, розбурхані неспокоєм; г) говорити наперекір, крикнувши навздогін, тихо розспіваний, бездоганно виконано.

 

 

Особливості побудови сполучень слів

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) як у Бога за пазухою, повісити носа, Старий Самбір, легка промисловість, брат‑і‑сестра; б) творити казку, сказати правду, схожий на батька, розв’язати язик, любити брата; в) дотримати слово, дякувати вас, опанувати професією, учитися ремесла; г) дотримати слова, дякувати вам, опанувати професію, учитися ремеслу.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) розмовляти на українській мові, згідно наказу, почнеться в три години, пробачте мене; б) теорія і практика, цікавий журнал, стати в пригоді, називати літери; в) розмовляти українською мовою, згідно з наказом, почнеться о третій годині, пробачте мені; г) розкидані речі, моторний човен, великий пароплав, залишена дитина.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) ігнорувати попередження, завдати шкоди, зазнати невдачі, зрадити принципи; б) ігнорувати попередженням, завдати шкоду, зазнати невдачу, зрадити принципам; в) пізнавальна подорож, маленький пароплав, червоні ягоди, смачне варення; г) розкидане листя, пожовклий папір, намоклі дошки, великі вуха.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) заяче м’ясо, маленьке мишеня, рожеві троянди, прийти на зустріч; б) називати на ім’я, звернутися за адресою, відправити поштою, прийшов у справі; в) заяча душа, мокре листя, густий туман, вийти назустріч; г) називати по імені, звернутися по адресу, відправити по пошті, прийшов по справі.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) комісія по складанню, заходи по поліпшенню, відсутній із-за хвороби, раз в тиждень; б) зміцнити своє становище, ренесансний стиль, татарський набіг, протести населення; в) Олеський замок, парафіяльна школа, історичні джерела, пам’ятка архітектури; г) комісія для складання, заходи щодо поліпшення, відсутній через хворобу, раз на тиждень.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) повертати назад, холодний дощ, лісові птахи, прочитана книга; б) недомальована картина, приїжджайте завтра, біляве волосся, звернути ліворуч; в) увести в склад, радіти успіхам, завідувач кафедрою, бюро по працевлаштуванню; г) увести до складу, радіти з успіхів, завідувач кафедри, бюро працевлаштування.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) книжкова полиця, орендна плата, роздрібний продаж, сільські вулички; б) полиця для книжок, плата за оренду, продаж у роздріб, вулички села; в) сильніший за всіх, багатий на врожай, скупий на похвалу, хворий на алкоголізм; г) сильніший всіх, багатий врожаєм, скупий похвалою, хворий алкоголізмом.

 

  1.          У якому варіанті є неправильно побудовані сполучення слів?

а) два тижні, три дні, чотири місяці, півтора року; б) два тижня, три дня, чотири місяця, півтора роки; в) викладач і студенти, справу зроблено, після виконання вправи, вищий від мене; г) викладач зі студентами, справа зроблена, виконавши вправу, вищий за мене.

 

docx
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
3236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку