Тести для підготовки до ЗНО з біології

Про матеріал
Тестові завдання з біології для підготовки до ЗНО. Тема: Адаптація. Тести розроблені на основі ЗНО за попередні роки дозволять краще запамятати матеріал рекомендований міністерством освіти і науки України
Перегляд файлу

ЗНО ТЕМА: АДАПТАЦІЇ

 

1. Біологічні ритми людини зумовлені різними причинами. Причиною ритмічної зміни температури тіла людини протягом доби є обертання

А Землі навколо Сонця.                        Б Місяця навколо Землі.

В Місяця навколо власної осі.              Г Землі навколо власної осі.

2. Новозеландський плазун гатерія не облаштовує собі нори, а використовує гнізда буревісників. Коли птах уночі повертається до гнізда, гатерія вирушає на полювання.

Укажіть тип взаємозв’язків між цими організмами.

А мутуалізм                             Б паразитизм

В коменсалізм                          Г хижацтво

3. Яке явище є проявом фотоперіодизму?

А нахил пагонів рослини в напрямку джерела світла

Б циклічність масового розмноження перелітної сарани

В відліт перелітних птахів на південь

Г відкривання квіток тюльпанів уранці

4. Унаслідок адаптивної радіації покритонасінних відбулося

А пристосування до різних типів запилення.

Б формування плода.

В зміцнення ксилеми та флоеми.

Г зниження концентрації хлорофілу в листках.

5. Яка форма симбіозу спостерігається між термітами та джгутиковими, які живуть у їхньому кишечнику та здатні розщеплювати клітковину?

А паразитизм                             Б мутуалізм

В хижацтво                                Г коменсалізм

6. Ящірка туатара (острови Нова Зеландія) не облаштовує собі нори, а користується гніздом буревісника. Коли птах вночі повертається до гнізда, ящірка вирушає на полювання. Який це тип взаємозв’язків між організмами?

А мутуалізм                       Б паразитизм

В коменсалізм                    Г хижацтво

7. Одне суцвіття кульбаби, яка росте на галявині, накрили непрозорим матеріалом. За кілька годин його зняли. Виявилось, що на відміну від інших суцвіть, досліджувані квітки були стулені. Який адаптивний ритм порушено в рослини?

А добовий                               Б сезонний

В річний                                  Г місячний

8. Щоб стимулювати цвітіння тюльпанів узимку, необхідно додаткове освітлення. Яку біологічну закономірність при цьому порушують?

А самовідновлення                         Б фотоперіодизм

В фототропізм                                 Г добовий біоритм

9. Яка форма симбіозу спостерігається між гризунами та кліщами, які мешкають у їхніх норах і живляться залишками їжі, підстилкою?

А паразитизм                              Б мутуалізм

В хижацтво                                 Г коменсалізм

10. Деякі види мурашок живляться цукристими виділеннями попелиць і захищають їх від хижаків. Який тип взаємозв’язків між цими організмами?

А паразитизм                                  Б мутуалізм

В коменсалізм                                 Г хижацтво

11. Проявом якого типу біоритму є листопад?

А добового                                      Б сезонного

В багаторічного                              Г вікового

12. Корені багатьох видів рослин утворюють мікоризу з гіфами грибів. Гіфи можуть проникати всередину коренів або оплітати їх зовні. Така форма біотичних зв'язків є прикладом

А паразитизму.                     Б коменсалізму.

В нейтралізму.                      Г мутуалізму.

13. Утворення кристаликів льоду в клітинах організму може спричинити його загибель. Чим пояснити те, що деякі земноводні здатні оживати після вмерзання в лід?

А виробленням організмом внутрішньої теплоти

Б зменшенням сили поверхневого натягу води навесні

В повною втратою води організмом узимку

Г збільшенням концентрації речовин, розчинених у плазмі крові

14. Терміти живляться мертвою деревиною. Однак вони не можуть перетравлювати клітковину, на яку багата їхня їжа. У цьому їм допомагають джгутикові найпростіші, які мешкають у кишечнику термітів. Джгутикові виробляють ферменти, що розкладають клітковину до простих цукрів. Ці цукри легко засвоюють як комахи, так і самі найпростіші. Такі біотичні зв’язки є прикладом

А паразитизму.                                    Б нейтралізму.

В мутуалізму.                                      Г коменсалізму.

15. Визначте тип біотичних зв'язків між окунями та чистильниками, описаний німецьким зоологом Г. Хассом: "Великі риби - найчастіше рифові окуні - набували певної пози, запрошуючи "перукаря". Вони нерухомо вставали під кораловим кущем і розчепірювали зябра. На цей сигнал припливали чистильники і старанно брались до роботи. Вони ганялись за крихітними рачками, які квапливо покидали рифових окунів..."

А мутуалізм             Б паразитизм

В нейтралізм            Г коменсалізм

16. Існують водорості, які оселяються в клітинах морських тварин – коралових поліпів. Без цих водоростей корали не змогли б утворювати свій потужний скелет. Клітини водоростей, у свою чергу, знаходять у клітинах коралів захист від несприятливих впливів навколишнього середовища й отримують від тварин деякі необхідні сполуки. Такі біотичні зв'язки є прикладом

А мутуалізму                   Б нейтралізму         В коменсалізму                Г паразитизму

17. Ефект мімікрії для популяції осоподібних мух істотно знизиться за умови

А помірного збільшення чисельності комахоїдних птахів

Б істотного збільшення чисельності ос на певній території

В істотного зменшення чисельності ос на певній території

Г помірного зменшення плодючості осоподібних мух

18. Паразитичні найпростіші, що живуть у крові людини, зокрема трипаносоми, мають проблеми з поширенням, оскільки контакти «кров-кров» є мало імовірними. Утім еволюційний розвиток призвів до полегшення передавання цих паразитів від людини людині. Укажіть найбільш вірогідний шлях удосконалення способів передавання кров’яних паразитів.

А спрощення життєвого циклу, проміжні стадії розвиваються в ґрунті

Б ускладнення життєвого циклу, проміжні стадії розвиваються в комахах

В багатостадійний життєвий цикл, проміжні стадії розвиваються в молюсках

Г простий життєвий цикл, фекально-оральний спосіб передавання

19. Сезонні біологічні ритми зумовлюють

А линяння в осілих птахів помірних широт

Б відкривання та закривання продихів у рослин

В чергування вдиху й видиху під час дихання у ссавців

Г переміщення дощових черв,яків на поверхню ґрунту

20. Прочитайте текст і виконайте завдання

У результаті тривалої спільної еволюції квітка конюшини й ротовий апарат джмеля виявилися за будовою ідеально «підігнаними» один до іншого. Ротовий апарат джмеля пристосований для одночасного розмелювання твердого квіткового пилку та висмоктування нектару. Він містить довгий хоботок, за допомогою якого комахи для свого живлення добувають нектар із квіток конюшини з дуже глибокою чашечкою. Перелетівши з квітки на квітку за допомогою двох пар прозорих крил, джмелі уможливлюють перехресне запилення. Вони раніше за бджіл можуть збирати нектар рано вранці, коли повітря ще недостатньо прогрілося. Наприклад, джміль може вилітати за температури повітря близько 7–8 °С, тоді як бджола – за температури 12 °С. Це можливо внаслідок швидкого скорочення м’язів грудей, за якого вони розігрівають своє тіло до 40 °C. М’язи прикріплюються до зовнішнього скелета – твердої кутикули, яка складається переважно з хітину.

Яке твердження можна сформулювати, проаналізувавши текст?

А джмелів можна віднести до теплокровних тварин

Б джмелі в екосистемі належать до групи продуцентів

В взаємовідносини джмеля з конюшиною є прикладом коменсалізму

Г за нижчої температури повітря джміль має перевагу над бджолою

21. Цікавий приклад міжвидової взаємодії досліджено Т. Парком на борошняних хрущаках. Два види цих жуків з родини чорнотілок розміщували в ящиках з борошном, яким вони харчуються. Ученому вдалося підібрати варіанти зміни умов - температури та вологості повітря, за яких закономірно перемагав перший або другий вид. Досліджене явище є прикладом

А конкуренції                            Б коменсалізму

В мутуалізму                             Г паразитизму

22. Представники двох видів – Рак річковий і Окунь річковий – пристосовані до водного середовища. Їхньою спільною адаптацією до умов існування є

А орієнтування за допомогою бічної лінії              Б шкіра, яка містить слизові залози

В наявність грудних плавців                                    Г обтічна форма тіла

23. Ознайомтеся із прикладами біологічних ритмів організмів.

1 міграція птахів у місця зимівлі
2 відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі
3 листопад восени в рослин широколистяного лісу
4 зміна забарвлення в краба вабливого під час припливу
5 чергування стану сну й неспання в людини
6 полювання скопи лише вдень

Які з-поміж наведених прикладів біологічних ритмів організмів є добовими?

А 1, 2, 3        Б 1, 4, 5           В 2, 5, 6                 Г 3, 4, 6

24. Прочитайте опис: «Жуйні парнокопитні тварини використовують ендосимбіотичні організми, які оселяються і розмножуються в їхній травній системі. Шлунок цих тварин складається з кількох відділів, в одному з яких – рубці – мешкають одноклітинні гетеротрофні еукаріоти, зокрема інфузорії, і різноманітні бактерії. Ферменти симбіонтів забезпечують розщеплення целюлози, синтез незамінних амінокислот, вітамінів групи B і вітаміну K». Про яку форму симбіотичних відносин ідеться в описі?

А коменсалізм                     Б паразитизм               В мутуалізм                              Г хижацтво

25. Мутуалістичні взаємовідносини існують між

А личинкою сисуна печінкового й ставковиком малим

Б лишайником і деревом, на якому він мешкає

В бобовою рослиною і бульбочковими бактеріями

Г совою вухатою і мишею хатньою

26. Прочитайте текст: «Денного метелика нашої фауни Поліксена занесено до Червоної книги України. Гусінь цього метелика може споживати листки рослин лише одного роду – Хвилівника. Листки цих рослин містять алкалоїди, що робить їх неїстівними для багатьох тварин. Унаслідок такої спеціалізації кормового раціону гусінь поліксени уникає конкуренції з іншими тваринами, але це обмежує поширення виду. Натомість руда лісова мурашка може споживати сотні видів живих безхребетних тварин і їхні рештки, виділення комах-попелиць, а також рослинну їжу».

 

Яке з наведених тверджень можна сформулювати за результатами аналізування тексту?

А гусінь поліксени має широку екологічну нішу щодо кормового раціону

Б за кормовим раціоном руду лісову мурашку можна віднести до еврибіонтних видів

В руда лісова мурашка займає перший трофічний рівень у пасовищному ланцюзі живлення

Г обмежувальним чинником поширення поліксени може бути конкуренція її гусені з іншими видами за кормову базу

27. Співіснування різних видів, за якого вони отримують взаємну користь і в природі не існують один без одного, тобто їхній взаємозв'язок є облігатним, – це

А коменсалізм                   Б конкуренція

В паразитизм                     Г мутуалізм

28. Установіть відповідність між формами адаптацій живих істот до умов середовища та прикладами, які їх ілюструють.

1 мімікрія                                               А забарвлення камбали

2 маскування                                          Б забарвлення волосяного покриву бурого ведмедя

3 попереджувальне забарвлення          В забарвлення осоподібних мух

4 розмежовуюче забарвлення               Г забарвлення тіла саламандри

                                                                 Д смугасте тіло у тигра

29. Установіть відповідність між парою організмів (1-4) та типом взаємовідносин між ними (А-Д).

1 гусінь та синиця                             А конкуренція

2 дуб та гриб боровик                       Б коменсалізм

3 акула та риба-прилипала               В мутуалізм

4 рись та вовк                                     Г хижацтво

                                                             Д паразитизм

30.Установіть відповідність між типом взаємовідносин особин або популяцій в екосистемі (1-4) та прикладом, який їх ілюструє (А-Д).

1 хижацтво                                   А гриб боровик та дуб

2 коменсалізм                              Б гриб-трутовик на березі

3 конкуренція                              В пирій та картопля на городі

4 паразитизм                                Г акула та риба-прилипала

                                                      Д сова та миші в лісостепу

31.Увідповідніть пару організмів (1-4) з формою взаємозв'язків між ними (А - Д).

 

1 рись та вовк                                          А конкуренція

2 бичачий ціп'як та людина                   Б паразитизм

3 дуб та гриб боровик                            В коменсалізм

4 сова та миша                                        Г хижацтво

                                                                 Д мутуалізм

 

docx
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
1130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку