Тести для учнів 11 класу з поглибленим вивченням української мови за розділом «Риторика як наука й мистецтво слова»
1. .Автор висловлювання: « Навіть зброя схиляється перед ораторським словом»
А Платон
Б Цицерон
В Ф. Честерфілд
Г. Рокфеллер
2.Риторика — це наука про
А мистецтво красивого написання слів
Б форми і будову слова, речення
В ораторське мистецтво, теорію ораторського мистецтва
Г правильне наголошування слів
3. У давньогрецькій мові це слово означало звичай, звичка, характер, норов і в античній риториці спочатку вживалося як ознака до слова оратор, а потім закріпилося в риторичній науці як її моральний принцип
А логос
Б етос
В пафос
Г топос
4. Дедуктивний метод викладу матеріалу
А відповідає перебігу подій, порядку елементів цілого; використовують для викладу біографічної, історичної, сюжетної теми
Б передбачає рух думки від загального до часткового, перехід від загальних сентенцій,
положень до прикладів, фактів, випадків
В передбачає рух мовленнєвого цілого від часткового до загального
Г передбачає зіставлення об’єктів задля перенесення закономірностей з одного (відомого) на інший (менш відомий чи невідомий) об’єкт
Д передбачає постійне повернення до проблеми, повторення проблеми, але кожен раз ніби
на новому витку, тобто, проблема обростає новою інформацією, новими аспектами
5.Меморія — розділ риторики, призначення якого
А навчити оратора використовувати інтонацію, міміку, жести, гумор, заклики, вигуки.
Б допомогти ораторові запам’ятати зміст промови, щоб не розгубити не тільки
фактичну інформацію, а й образність, цікаві деталі.
В навчити оратора переконувати інших і впливати на них.
Г навчити оратора гарно говорити
6. Моторна пам’ять
А пов’язана зі збереженням і відтворенням зорових образів;
Б гарне запам’ятовування й точне відтворення інформації, сприйнятої слухом ;
В запам’ятовування, збереження, а за необхідності й відтворення з достатньою точністю різних рухів;
Г формується в процесі навчання на базі другої сигнальної системи: результат інтелектуальних можливостей людини
7. Установіть відповідність назви й визначення тропів
1.Порівняння
2.Епітети
3.Метафора
4.Алегорія
5.Гіпербола
А надмірне перебільшення характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії
Б надмірне зменшення характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
В визначення, що виражає образність і емоцію, підкреслює ознаку предмета чи враження від нього.
Г слово або вислів, що містить зіставлення одного предмета (явища) з іншим
Д переносне значення слова (за схожістю або контрастом).(за подібністю) :загальномовні і індивідуально-авторські.
Е конкретне зображення предмета чи явища дійсності, що втілює абстрактне поняття чи думку
8. Суперечка — процес обговорення проблеми, засіб її колективного дослідження, у процесі якого кожна зі сторін, аргументуючи думку співрозмовника, претендує на монопольне встановлення істини. Установіть відповідність між назвою виду суперечки та його визначенням
1. Дискусія
2. Полеміка
3.Диспут
4.Дебати
А обговорення справи, проблеми, обмін думками на з’їздах, зборах, засіданнях у суді тощо
Б 1) широке публічне обговорення якого-небудь спірного питання; 2) суперечка окремих
осіб
В суперечка в суді, у пресі, на зборах; зіткнення різних поглядів під час обговорення будь-яких наукових, політичних, літературних та інших питань
Г 1) публічний спір на наукову, літературну чи іншу тему; 2) заст. публічне обговорення
наукової праці, написаної на здобуття наукового ступеня
9. Які є види аргументів?______________________________________________________
10. Перерахуйте розділи класичної риторики, дайте визначення розділу «Диспозиція»_________________________________________________________________
11. Чим відрізняється поняття «ритор» від поняття «оратор»? ____________________________________________________________________________
12. Підготуйте власне висловлення як виступ перед аудиторією на одну із тем:
1. Успіх — це здатність крокувати від однієї невдачі до іншої, не втрачаючи ентузіазму (В. Черчилль).
2. Усе в наших руках, через те їх не можна опускати (Коко Шанель).