9 клас
Контрольна робота з біології ІІ семестр
ІІІ Варіант
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь (правильна відповідь – 0,25бала)
1. Прикладом якого типу взаємодії неалельних генів є успадкування забарвлення оперення у хвилястих папуг:
а) комплементарність;
б) епістаз;
в) полімерія;
г) плейотропія.
2.Поява і розвиток рослинних угрупувань у місцеіснуваннях, де рослинності раніше не було, – це:
а) первинні сукцесії;
б) вторинні сукцесії;
в) регресуючи сукцесії;
г) антропогенні сукцесії.
3. Назвіть вченого, що сформулював закон гомологічних рядів спадкової мінливості:
а) В. Вернадський;
б) С. Навашин;
в) М. Вавілов;
г) І. Шмальгаузен.
4. Визначте, як називають створену людиною культуру мікроорганізмів:
а) сорт; в) штам;
б) порода; г) група.
5. Вкажіть, про що свідчить довжина варіаційного ряду:
а) поширеність окремих варіант;
б) розмах модифікаційної мінливості;
в) межі модифікаційної мінливості
г) частоту мутацій.
6. Визначте, які генні мутації можуть проявлятися лише в гомозиготному стані:
а) домінантні;
б) рецесивні;
в) субдомінантні;
г) кросинговер.
7. Сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою із фізичним середовищем існування, завдяки чому виникає потік енергії, який створює певну трофічну структуру і забезпечує колообіг речовин усередині системи це:
а) угруповання;
б) популяція;
в) екосистема;
г) біоценоз.
8.Назвіть тварин, які живляться рослинами:
а) некрофаги;
б) копрофаги;
в) фітофаги;
г) дендритофаги.
9.З’ясуйте, що є умовою існування для будь – якого біогеоценозу:
а) наявність продуцентів;
б) наявність хижаків;
в) наявність консументів вищих порядків;
г) наявність організмів водного середовища.
10.Вкажіть. як називаються тварини, які поїдають трупи тварин:
а)сапрофаги; в) некрофаги;
б) копрофаги; г) детритофаги.
11.Чим відрізняється клітинна інженерія від генної:
а) припускає втручання в генетичний апарат і створює реДНК;
б) не припускає втручання в генетичний апарат і створює рекомбінантні клітини;
в) не припускає втручання в генетичний апарат і створює реДНК;
г) припускає втручання в генетичний апарат і створює рекомбінантні клітини.
12.Віруси містять:
а) Тільки РНК;
в) Тільки білки;
б) Тільки ДНК;
г) ДНК або РНК.
ІІ рівень. Виберіть дві правильні відповіді (правильна відповідь – 0,5бала)
1. Назвіть захворювання людини, які пов’язані з проявом множинної дії генів:
а) полідактилія;
б) гермафродитизм;
в) галактоземія;
г) арахнодактилія.
2. Назвіть основні типи зв’язків між популяціями різних видів у біогеоценозах:
а) топічні;
б) рофічні;
в) морфологічні;
г) синтетичні;
3. Назвіть, що складає абіотичну частину біогеоценозу:
а) клімат;
б) продуценти;
в) консументи;
г) світло.
4. Зазначте неклітинні форми життя, які складаються лише з білків без нуклеїнової кислоти або з одно ланцюгової кільцевої РНК, що не кодує білків:
а) бактеріофаги; б) пріони;
г) віроїди; в) ВІЛ.
5. Назвіть фактори, які належать до фізичних мутагенів:
а) йонізуюче випромінювання; в) газ іприт.
б) вірусні захворювання; г) зміна освітленості.
6. Гомологічними органами є:
а) кінцівки кішки і людини;
б) крила метелика і кажана;
в) подібність форми тіла у ластоногих;
г) кореневище пирію і бульби картоплі.
ІІІ рівень. Установіть відповідність та послідовність (правильна відповідь - 1бал)
1. Установіть відповідність між типами успадкування в залежності від локалізації генів:
А) ядерне успадкування; 1. успадкування за участі генів аутосом;
Б) цитоплазматичне 2. успадкування за участі генів статевих
успадкування; хромосом;
В) зчеплене успадкування; 3. успадкування за участі генів,
розташованих у хромосомах ядра
еукаріотів чи нуклеоїда прокаріотів;
Г) зчеплене зі статтю 4. успадкування ознак, гени яких
успадкування розташовані в структурах цитоплазми;
5. успадкування, що здійснюються за
участі генів, розташованих в одній
хромосомі.
2. Встановіть відповідність між назвами міжвидового гібрида та видом, який їх утворив:
А) бістер; 1. гібрид між левом-самцем і тигром-самкою;
Б) лігр; 2. гібрид між самкою осла і самцем коня;
В) мул; 3. гібрид білуги і стерляді;
Г) ішак. 4. гібрид яка і великої рогатої худоби;
5. гібрид між самкою коня і ослом-самцем.
3.Установіть послідовність переміщення речовин та енергії ланок ланцюга живлення від продуцента до редуцента:
а) спориш;
б) аспергіл;
в) лисиця;
г) кролик.
ІV рівень. Виберіть одне із питань (правильна відповідь – 3 бали)
1. Розв’яжіть задачу з генетики. У людини кароокість і наявність ластовиння – домінантні ознаки. Кароокий без ластовиння чоловік одружується з блакитноокою жінкою, в якої є ластовиння. Визначте, якими в них будуть діти, якщо чоловік гетерозиготний за ознакою кароокості, а жінка гетерозиготна за ознакою ластовиння.
2. Порівняйте біологічний прогрес та біологічний регрес.
3. Доведіть зв’язок організмів із середовищем існування.