9 клас
Контрольна робота з біології ІІ семестр
IV варіант
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь (правильна відповідь – 0,25бала)
1.З’ясуйте, вчення про біосферу заснував:
а) І. Мечников;
б) С. Навашин;
в) І. Шмальгаузен;
г) В. Вернадський.
2. Вкажіть, що називається нормою реакції:
а) межі модифікаційної мінливості;
б) сумарна кількість ознак, що можуть піддаватися модифікаціям;
в) величина зовнішнього фактора, що призводить до появи модифікації;
г) здатність модифікацій зникати за відсутності дії фактора, який їх викликав.
3.Обгрунтуйте, постійне спостереження за процесами в екосистемах це:
а) Моніторинг;
б) Біотехнологія;
в) Статистика;
г) Моделювання.
4. До хемогетеротрофних бактерій належать:
а) сіркобактерії;
б) ціанобактерії;
в) пурпурні несірчані бактерії;
г) сапротрофні бактерії.
5. Визначіть, з яких речовин складається оболонка складних вірусів:
а) білків і ліпідів;
б) білків;
в) білків і вуглеводів;
г) вуглеводів та ліпідів.
6.Назвіть тварин. які поїдають екскременти тварин і людей:
а) сапрофаги;
б)детритофаги;
в) некрофаги;
г) копрофаги.
7. З’ясуйте, як називається сукупність популяцій різних видів, які взаємодіють між собою та з фізичним середовищем існування таким чином, що виникає потік енергії та колообіг речовин:
а) система живлення;
б) біомаса;
в) заповідник;
г) екосистема.
8. Вкажіть галузь біотехнології,у якій застосовують методи виділення клітин з організму і перенесення їх на поживні середовища,де вони продовжують жити та розмножуватись:
а) генна інженерія;
б) клітинна інженерія;
в) промислова мікробіологія;
г) ембріональна інженерія.
9.З’ ясуйте, до соціальних рушійних сил антропогенезу належить:
а) спадкова мінливість;
в) природний;
б) боротьба за існування;
г) праця.
10.Укажіть ознаку людини, яка успадковується зчеплено зі статтю:
а) форма волосся
г) дальтонізм;
б) колір шкіри;
д) ластовиння.
11. Визначіть, мутації що знижують життєздатність організму,це:
а) летальні;
б) нейтральні;
в) сублетальні;
г) соматичні.
12. Визначіть, елементарною одиницею еволюції є:
а) організм;
б) підвид;
в) популяція;
г) вид.
ІІ рівень. Виберіть дві правильні відповіді (правильна відповідь – 0,5бала)
1.Укажіть організми, які належать до прокаріотів:
а) стафілококи;
б) віруси;
в) пріони;
г) ціанобактерії
2. Вкажіть. якими можуть бути зв’язки між окремими популяціями різних
видів:
а) прямими;
б)другорядними;
в) головними;
г) непрямими.
3. Вкажіть,що впливає на еволюційний процес виникнення нових видів:
а) макроеволюція;
б) географічне видоутворення;
в) дивергенція;
г) елімінація.
4.З’ясуйте, яке значення колообігу речовин у біосфері:
а) забезпечує надходження енергії ззовні;
б) підтримує біоритми;
в) забезпечує багаторазове використання речовин;
г) в основі лежать трофічні зв’язки між організмами.
5. Виберіть морфологічні адаптації в процесі мікроеволюції:
а) мімікрія;
б) дрейф генів;
в) маскування;
г) мутації.
6. Виберіть біосферні заповідники:
а) Асканія – Нова;
б) Кримський;
в) Карпатський.
г) Медобори;
ІІІ рівень. Установіть відповідність та послідовність (правильна відповідь - 1бал)
1. Встановіть відповідність між формами симбіозу та прикладами. Що їх ілюструють:
1 |
Співіснування уссурійського тигра та лісового кота |
А |
Мутуалізм |
2 |
Мешкання малярійного плазмодія в еритроцитах |
Б |
Коменсалізм |
3 |
Оселення рачків морських жолудів на тілі китів |
В |
Паразитизм |
4 |
Мешкання багатоджгутикових одноклітинних тварин у кишечнику тарганів та термітів |
Г |
Нейтралізм |
2. Приведіть у відповідність тип схрещування та співвідношення за фенотипом серед гібридів:
1 |
Моногібридне з неповним домінуванням |
А |
1:1 |
2 |
Моногібридне аналізуюче схрещування |
Б |
3:1 |
3 |
Моногібридне з повним домінуванням |
В |
1:2:1 |
4 |
Дигібридне з повним домінуванням |
Г |
9:3:3:1 |
3. Встановіть послідовність основних етапів еволюції людини:
а) кроманьйонська людина;
б) людина вміла;
в) ардіпітек корінний;
г) людина прямоходяча;
д) австралопітек;
е) людина неандертальська.
IVрівень. Виберіть одне із питань (правильна відповідь – 3 бали)
1. Доведіть єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття.
2. Розв’язати задачу з екології. На підставі правила екологічної піраміди визначте, скільки фітопланктону необхідно, щоб в Арктиці зміг вирости та існувати один білий ведмідь масою 400 кг (ланцюг живлення: фітопланктон - зоопланктон - риби - тюлені - білий ведмідь)? Побудуйте пряму екологічну піраміду біомаси.
3. Які переваги та можливі ризики використання генетичномодифікованих організмів?