1
Вправи до теми «Складносурядне речення»
Вправа 1«Конструктор»
З простих речень побудуйте складносурядні речення. Поставте відповідні розділові знаки, поясніть їх уживання.
1.Поїзд летів, повний людського гаму. Здавалось, город витягує в поле свою залізну руку за мною і не пускає.
2. Йду. Невідступно за мною летить хмарка дрібненьких мушок.
3. Ми йдемо серед поля. Тихий шепіт пливе перед нами…
4. Врешті ми вдома. Білі стіни будинку вертають мені притомність.
5. Врешті стаю. Мене спиняє біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл.
6. Нема руїн. Скрізь нові будинки.
7. Останні дзвони завмерли в повітрі. З гори аж до греблі суне поволі хмара народу.
8. Квочка кублилась на грядках, квоктала та стовбурчила пір’я. Жовті курчата розкотились по грядках, як горох.
Вправа 2 «Установи відповідність»
Доберіть приклад до кожного виду смислових зв'язків між частинами складносурядного речення (один приклад є зайвим).
Смислові зв’язки |
Приклади |
|
А Не то сон долав, не то забуття склепляло повіки. Б Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня. В Розсуваєш чіпке гілля чагарників – і перед тобою несподівано виблискує вода. Г Рветься і не може вискочить лють з глибокої пащі і лиш підкида копицею вовни. ДВони замкнуться за мною, і надаремне клацати буде кістками залізна рука? |
Матеріал для вчителя: 1- Д; 2 – А; 3 – В; 4- Б.
Вправа 7 «Синтаксичний калейдоскоп»
Запишіть речення в такій послідовності: з єднальними, протиставними та розділовими сполучниками. Поставте пропущені розділові знаки
1. Сивовусий грек та молодий наймит – дангалак, стрункий і довгоногий, вибивались із сил, налягаючи на весла однак їм не вдалося розігнати човен на береговий пісок.
2.На дорозі стояли буйволи, засипані травою і перший промінь сонця лягав на море.
3. Він кричав од горя, лаявся, плакав та рев моря покривав його лемент.
4. Морський прибій спинив його воду і вона розлилась поміж деревами, одбиваючи в собі зелень, барвні халати татарок та голі тіла дітвори.
5. То сполох літав над селом то страх скочувався вниз, скакав з покрівлі на покрівлю і збивав народ.
6. Сонця не було ще видно хоч деякі шпилі яйли вже рожевіли.
7. Блакитне, як друге небо, дивилось на них море й лиш біля мечету просунулась якась жіноча постать.
ЗАВДАННЯ В ТЕСТОВІЙ ФОРМІ
А Тоді як на своїй я скрізь і завжди стрічаю людину.
Б Ліва рука від незвичайної ваги зомліла, і Харитя не могла її зігнути.
В Я чую твердість і форму затоплених на дні чорної пітьми меблів і скрип помосту під їх вагою.
Г Може, і я обернусь тоді у бездушний предмет, який нічого не почуває, в «ніщо».
2. Складносурядним є речення
А В лютому ґвалті, що звіявсь одразу, заблищали залізні бартки та заскакали перед самим обличчям.
Б Вона скривилась, притулила руками до грудей сорочку і почала тікати.
В За поясом, на голім тілі, вона носила часник, над яким пошептала ворожка, їй ніщо тепер не зашкодить.
Г Дрібні каміння сипались під ногами в Івана, але він умів спинитись на краю кручі.
3 . Складносурядним є речення
А Але й там, далеко від рідних осель, настигала його панська рука.
Б І йому ясно уявлялося, як лютуватиме пан, дізнавшись завтра, що Остап утік.
В Тепер я можу спокійно спати, твої міцні стіни стануть між мною і цілим світом
Г Повітря тремтить від спеки, і в срібнім мареві танцюють далекі тополі.
10. Укажіть складносурядне речення з єднальним сполучником (розділові знаки пропущено)
А Юра упав на землю і важко дихав.
Б З неї була добра ґаздиня і свої вічні турботи він ділив з нею.
В Стояв так довгу хвилину а хмара ішла на нього.
Г Ляк проганяв їх звідти в долину де потік плив спокійніше.
11. Укажіть складносурядне речення з єднальними сполучниками (розділові знаки пропущено)
А Мати стогне а Харитю живий жаль бере за серце.
Б Ні повітря не ворухнеться ні пташка не защебече.
В То через нього твої передні лапи мусять хапати повітря то він душить за горло і виганяє назад у нього твою вогняну злість.
Г Як тільки неділя люди до церкви а він «на явку» до станового.
12. Укажіть складносурядне речення з протиставним сполучником
А Рве пазурами траву, відкидає від себе, і летять навздогін за нею збиті на задку кудли.
Б Вони замкнуться за мною, і надаремне клацати буде кістками залізна рука?
В Скрипнули двері, і ранішній холод обвіяв їй тіло.
Г Жне Харитя, але якось недобре йде робота.
13. Укажіть складносурядне речення з розділовими сполучниками (розділові знаки пропущено)
А Далеко ще до світла а вже батько будить вставати.
БЧи йому пороблено що, чи хто урік?
В Хоч всі в родині кипіли злістю й завзяттям на той диявольський рід але ніхто не міг докладно розказати Іванові, звідки пішла ворожнеча.
ГПетро взяв ялинку на свої сани а поламані сани примостили на Якимових.
15. Протиставний смисловий зв’язок мають частини складносурядного речення
А Іван збирав малини, робив свистілку або пищав у травинку.
Б Він збирав квітки та косичив ними свою кресаню.
В Іван вигравав мелодії, і корови обзивались до нього.
Г Гукали Івана до хати, та він того не слухав.
.
19. Одночасність подій виражають частини складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Остап придержав пліт і обоє вискочили на берег втомлені й мокрі.
Б Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку та зорі тремтять у нічній прохолоді.
ВВони замкнуться за мною і надаремне клацати буде кістками залізна рука?
Г Іван сидів і слухав забувши зовсім що має доглядати корови.
20. Одночасність подій виражають частини складносурядного речення
АХочу спіймати, записати у пам’яті – і не виходить.
Б Повітря тремтить від спеки, і в срібнім мареві танцюють далекі тополі.
В Вже зо два тижні минуло від того часу, а Палагна Іванові не казала про стрічу з Юром.
Г З лускотом й зойком летить десь в долину зрубане дерево в лісі, аж гори одвітно зітхають – і знову плаче трембіта.
21. Одночасність подій виражають частини складносурядного речення
ААле виткнулась десь далеко з жита червона хустка жіноча, і Харитя згадала і хвору маму, і чого прийшла.
Б Вітер стих, і чистий свіжий сніг сріблом сяяв під блакитним наметом неба.
ВЛюдей їдять пранці, нужда, горілка, а вони в темноті жеруть один одного.
Г Великі білі вівчарки, наче ведмеді, скачуть на задніх лапах, і скаче на них довга кудлата вовна.
22. Послідовність подій виражають частини складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Скрипнули двері і ранішній холод обвіяв їй тіло.
БЧотири пальці у рот і дикий степовий свист.
В Теплий туман слався по полю і наливав балку по самі вінця так що дерева потопали в ньому.
Г В той сонячний день я сам був сонцем навколо якого крутились планети.
25. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження реченняІван озирнувся назад, на скелі, - … вибрати
А що обличчя його скаменіло.
Б коли обличчя його скаменіло.
Вбо обличчя його скаменіло.
Г і обличчя його скаменіло.
26. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Я йду за ними, … вибрати
А тому що мені видно легке гойдання всіх трьох крилатих хребтів, мяких, вовнистих…
Б бо мені видно легке гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…
В і мені видно легке гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…
Г коли мені видно легке гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…
27. Установити відповідність між реченням та видом сполучника, який поєднує його частини.
Види сполучників |
Речення |
1єднальні
2протиставні
3розділові
|
А Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече Б Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітербився в заломах провалля. В Тимчасом ми їдемо й їдемо, а сонце котиться й котиться і розганяє хмару. Г Смерека росте й росте – як-от виступив з неї якийсь чоловік.
|
29. Установіть відповідність.
Смислові зв’язки |
Речення
|
1 причина й наслідок
2 чергування явищ
3 протиставлення
4 зіставлення
|
А Тихо й безлюдно, а однак я щось там чую, поза своєю спиною. Б То комин упаде в око, то дим, як чорний кудлатий змій, тріпоче в повітрі. В Не «сокотилася» баба при злогах, не обкурила десь хати, не засвітила свічки – і хитра бісиця встигла обміняти її дитину на своє бісеня. Г Круглі лісогори, мов велетенські шатра, кидали од себе чорну тінь, а далекі шпилі, сизо - блакитні, здавалися зубцями застиглих хмар.
|
30. Яка зі схем відповідає структурі речення
Тебе зачинили за ґрати, а твоє слово ходить по світу.
А ( ), а [ ].
Б[ ] , а [ ].
В [ ], а ( ).
Г ( ), а ( ).
32. Прочитайте речення
А їй підкотилося щось під горло,(1) душить її,(2) і вона б’ється головою об стіл,(3)голосить,(4) і миє сльозами тоді вже чорні руки.
Кому треба поставити на місці всіх цифр,ОКРІМ
А1;Б2; В3;Г4
33. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)
А Вдалині поле ніби вогнем горить та річка виблискує на сонці.
Б Ліс одягався тоді у жовте й червоне листя а сонце обертало його у золото і вогні
В Висипала на подвір'я дітвора та збудила тишу голосним криком і дзвінким сміхом
Г Курява стелилась по гладкому як дзеркало ставку і купалась у хвилях рожевого світла.
34. Укажіть складносурядне речення, між частинами якого ставиться тире (розділові знаки пропущено)
А Я йду за ними і мені видно легке гойдання всіх трьох крислатих хребтів м’яких вовнистих й звіряче сильних.
Б На клумбах горіли маки а ранні левкої тільки що розпустились.
ВЗанедужав Микола і Іван замість нього пильнує ватри.
Г Він йшов по свіжій траві вогкій од мочара а сонце запалило зеленим вогнем кінський щавель і стовбури будяків.
36. КомуНЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Високі верби шуміли над ровом і небо між ними синіло, наче емаль.
Б Жовті палички цвіту тихо гойдались на волосинках вздовж колосків і непомітний пилок золотився на сонці.
ВЗліва при мокрій долині кінчались жита і починалась лука.
Г Там гупали коні та жували обрік а при дверях лежала велика купа старого гною.
38. Крапку з комою треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Низенькі хати осіли під синьою банею неба немов баби в намітках на коліна стали у церкві й за коливоротом по полі око м’яко бігло снігами аж до крайнеба і не мало на чому спинитись.
Б Бо він собі так покладає як піде чоловікові з якого дня то так воно вже і йдеться.
ВПливе у сірі безвісті нудьга безнадія і стиха хлипає сум.
Г Він непотрібний і одходить а на порозі стоїть жінка і повним благання й надії поглядом проводить його через усю хату…
39. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)
А Вже попливла чудна не відома ще пісня і з’явилося сонце над лісом.
Б На сонячній плямі полянки скакав біленький хлопчик і корови привітно дивились на нього.
В Тільки отара царинок розцвіталась та різнобарвний потік плив вздовж Черемошу.
Г Він вийняв денцівку, почав грати і лісом попливла чудна пісня.
43. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Він говорив про речі, повні жаху для мене, так просто, і спокійно, як жайворонок кидав на поле пісню, а я стояв та слухав, і щось тремтіло в мені.
Б Він говорив про речі, повні жаху для мене, так просто і спокійно, як жайворонок кидав на поле пісню, а я стояв та слухав, і щось тремтіло в мені.
В Він говорив про речі, повні жаху для мене, так просто і спокійно, як жайворонок кидав на поле пісню, а я стояв та слухав і щось тремтіло в мені.
Г Він говорив про речі повні жаху для мене так просто і спокійно, як жайворонок кидав на поле пісню, а я стояв та слухав і щось тремтіло в мені.
44. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Щось наче свердлить там небо, наче струже метал, а вниз спадають тільки дрібні, просіяні звуки.
БЩось наче свердлить там небо наче струже метал, а вниз спадають тільки дрібні, просіяні звуки.
ВЩось наче свердлить там небо, наче струже метал, а вниз спадають тільки дрібні просіяні звуки.
ГЩось наче свердлить там небо, наче струже метал а вниз спадають тільки дрібні просіяні звуки.
Вправи до теми «Складнопідрядне речення»
Вправа1 «Синтаксичний розподіл»
Випишіть складнопідрядні речення у такій послідовності:
1 - означальне; 2 – з’ясувальне; 3 – обставинне причини; 4 – обставинне способу дії, міри і ступеня; 5 –обставинне порівняльне.
Вправа 2 «Юний мовознавець»
Випишіть із уривка новели «Intermezzo» складнопідрядні речення, визначте вид підрядної частини.
Я чую, як чуже існування входить в моє, мов повітря крізь вікна і двері, як води притоків у річку. Я не можу розминутись з людиною. Я не можу бути самотнім. Признаюсь – заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі. Тоді як на своїй я скрізь і завжди стрічаю людину.
Так, ти стаєш мені на дорозі і уважаєш, що маєш на мене право.
Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створіння, кричать, метушаться і смітять.
Вправа 6 «Вгадай героя»
Спишіть речення, визначте вид підрядних частин, накресліть схеми. Користуючись довідкою, встановіть, про якого твору М.Коцюбинського говориться у реченні.
Довідка:Палагна («Тіні забутих предків»), Харитя («Харитя»), Марічка («Тіні забутих предків»), Іван («Тіні забутих предків»), Юра («Тіні забутих предків»).
ЗАВДАННЯ В ТЕСТОВІЙ ФОРМІ
А Блискають тільки гострі, колючі згуки, і дрібно сиплеться регіт на металеву дошку, як шріт.
Б Його обняли й здушили зелені руки, що простяглися під самі хати.
В Так тихо, спокійно в зелених берегах, що хочеться сісти в човен й поплисти.
Г Великі каміння холоділи під слизьким мохом, голі корні смерек заплітали стежки, вкриті верствою сухої глиці.
6. Визначте вид складнопідрядногоречення.
Сонця не було ще видно, хоч деякі шпилі порожевіли.
A з’ясувальне
Б означальне
B обставинне умови
Г обставинне допустове
10. Складнопідрядним з підрядною порівняльною частиною є речення
А А навкруги нього гарно, як буває напровесні в полі.
Б Чудова пісня, якої ніхто не грав, тихо спадала на зелену отаву царинок.
ВПро нього люди казали, що він богує.
Г Другою рукою, умазаною в землі, бо тільки що полола, вона махала перед його очима.
11. Складнопідрядним зпідрядною допустовою частиною є речення
А Може, там десь, в глибоких долинах, звідки гори починають рости, і лунають сміх людський та голоси…
Б Перед ним лежав шлях, курний уже, хоч була рання весна.
ВЗдається, що ся довга осіння ніч ніколи не скінчиться…
Г Чорні купки похилених, схвильованих людей розтікались з базару по тісних вуличках, і на площі зробилося пусто і тихо, наче весь вереск життя обернувсь раптом у сірий камінь.
12. Складнопідрядним з підрядною частиною мети є речення
А Коли він сердився, краска заливала йому лице, від чого вуси біліли, наче молочні.
Б Одного разу я озирнувся, бо чув на плечах слід чужих очей.
ВВрешті, трохи заспокоївшись, він узяв картку в руки, щоб дочитати.
ГСтрах обгортає його такий, якого він не пригадує навіть в дитинстві.
13. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
А Багато треба було робити, щоб спинити рух.
Б Куди б вона не повернулася, скрізь вона чула на собі пильний погляд батьківського ока.
В Не писав я до тебе в останні два дні через те, що був у дорозі.
Г Мені здається, що хитнулося ліжко…
27. Складнопідрядним з підрядною частиною мети є речення
АТоді він закликав їх, щоб не з’являлисьніколи – і легко зітхав.
Б Ще недавно, усього шість –ні, п’ять день, як вона бігала тут, у саду.
В Ми держалися за руки, підняли догори голови і слухали, як грають в цвіту бджоли.
Г Коли я чесавсь щіткою, вона називала те «тато замітає голову»…
35. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження реченняМежи зеленими килимами біліє гречка,… вибрати
А хоч хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці.
Б наче хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці.
В проте хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці.
Г чи хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці.
38. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження реченняЯ тут почуваю себе багатим, … вибрати
А але нічого не маю.
Б та нічого не маю.
В проте нічого не маю.
Г хоч нічого не маю.
39. Оберіть речення, у якому ПРАВИЛЬНО розставлені розділові знаки
А Або той чорний разовий хліб який так гарно, по-сільськи пахне.
Б Він мені близький, наче дитина, що зростала на моїх очах.
ВА вдень я здригався, коли чув за собою тінь від людини…
Г А край ниви стоять вітряки наче пастки, на звіра.
41. Оберіть речення, у якому ПРАВИЛЬНО розставлені розділові знаки
А Це було одно з тих незчисленних «треба» які мене так утомили і не давали спати.
Б Бо життя безупинно і невблаганно іде на мене як хвиля на берег.
В Ти хочеш виссать мене, всю мою кров як той вампір.
Г Мене дратувала невпевненість, що тремтіла в мені.
42. Оберіть речення, у якому ПРАВИЛЬНО розставлені розділові знаки
АВони наважились покинути небезпечне місце незважаючи на те що Остапові трудно було пускатися пішки в дорогу.
Б Тоді здається мені, що ще більше маю права на неї.
В Він був для мене, наче паличка дирижера що викликає раптом з мертвої тиші цілу хуртовину звуків.
Г До кого прийшла гарячка та подушила діти тому ще легше.
43. У реченніА вдень я здригався коли чув за собою тінь від людини перед виділеним сполучником потрібно поставити:
А тире
Б кому
В крапку з комою
Г розділовий знак ставити не потрібно.
46. Установіть відповідність
Приклад
А Жаби лящали так завзято, що заглушали всякий згук у далекій околиці.
Б Ну, то не йди, голубе, селом, щоб не побачив хто...
ВЗа день перед сим, коли брела Черемош, взяла її вода.
Г І йому ясно уявлялося, як грізно лютуватиме пан.
Д Долиноюповилась річечка, наче хтось кинувнову синю стрічку на зелену траву.
Підрядне речення
1обставинне способу дії, міри і ступеня
2обставинне часу
3обставинне мети
4з’ясувальне
Вправи до теми «Безсполучникове речення»
Вправа 1 «Дослідження-трансформація»
Перебудуйте подані речення на безсполучникові. Підкресліть головні члени речення. Поясніть, якими засобами об’єднано в одне синтаксично смислове ціле частини безсполучникового складного речення.
1.Коли ж ти гаснеш і тікаєш від мене – творю твою подобу, даю наймення їй «ідеал» і ховаю у серці. 2.Теплий туман наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому. 3. Ліва рука від незвичайної ваги зомліла, і Харитя не могла її зігнути.4. Повітря тремтить від спеки, і в срібнім мареві танцюють далекі тополі. 5. Тихо й безлюдно, а однак я щось там чую, поза своєю стіною. 6. Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку, та зорі тремтять у нічній прохолоді.
Вправа 4 «Сортувальник»
Розподіліть речення на дві групи: а) ті, що означають одночасні дії або явища; б) ті, що означають послідовні дії або явища. Поставте відповідні розділові знаки, поясніть їх уживання. Знайдіть у реченнях діалектизми, доберіть до них літературні відповідники.
Матеріал для вчителя: А- 1,2,4,5; Б- 3,6,7.
Вправа 5 «Конструктор»
Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції.
1. Тепер я певний, що то з того посіву зійшла срібна сітка вівсів… 2.Загрівся, був увесь мокрий, ноги боліли у нього, а груди ледве ловили віддих. 3.Але Юра так само міцно стояв, і кучері вились на голові в нього, як у гнізді гадюки. 4. Петро взяв ялинку на свої сани, а поламані сани примостили на Якимових. 5.Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти.
Матеріал для вчителя.
Завдання в тестовій формі
1. Безсполучниковим є речення
А От тою-то лютою жінкою й дратували раз у раз Івана, та він не сердився і добродушно викручувався жартами.
БВін озирнувся: прискорюючи ходу, подорожній махав на нього рукою, бажаючи, очевидячки, спинити його.
В Сю особливу прихильність до Соломії помічав не тільки Остап, а всі, і лиш висміювали бідного коротконогого лицаря.
Г Очевидячки, се питання усіх цікавило, бо по проваллі пройшов шепіт: пора, пора...
10. Установіть смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення Враз сталось щось незвичайне: тихе повітря стрепенулось, воно струснулось вбік, знялось над землею…
А одночасність подій
Б послідовність подій
Взіставлення
Гнаслідку
14. Доберіть приклад до кожного виду смислових відношень між частинами безсполучникового складного речення (один приклад є зайвим).
Смислові відношення |
Приклад |
1 одночасності подій
2 наслідку
3 протиставлення
4 пояснення |
А Довгі плакучі трави крили тепер боки гори, дзвінки корів обзивались, як далеке зітхання. Б Всі його клопоти і турботи, страх смерті, Палагна і ворожий мольфар – все кудись щезло, одлетіло … В Сонце заходить – ватаг виносить зі стаї трембіту… Г Тоді йому робиться ясно: се його кличе лісна . Д Не був жадний багатства – не на те гуцул жиє на світі. |
17.Серед наведених прикладів знайдіть речення, в якому треба поставити кому між частинами безсполучникового складного речення
А Так люди не грали, він принаймні ніколи не чув.
Б Під ногами в Івана кожний камінь вкривали рудаві мхи, грубі, м’які, шовкові.
В Іван сидів і слухав, забувши зовсім, що має доглядати корів.
Г І ось раптом в сій дзвінкій тиші почув він тиху музику, яка так довго і невловимо вилась круг його вуха, що навіть справляла муку.
21.Серед наведених прикладів знайдіть речення, в якому треба поставити двокрапку в безсполучниковому складному реченні
А І втретє затрембітала трембіта про смерть в самотній хаті на високій кичері: другого дня по бійці помер старий Палійчук.
Б Їхня родина була невелика: старині двоє та п’ятеро дітей.
В Іван нахилявся понад потоком і питав жабу:
- Кума – кума, що – с варила?
Г І питається вітер тонко в воринні: «Чому ти ся бай не жениш, високий Бескиде?»
23. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку (розділові знаки пропущено)
А Заграло серце у вівчарів заблеяли вівці.
Б Але прийде пора він поверне до неї.
В Ліси ще дихали холодками гірські води шуміли на скоках.
Г Марійка його прийняла, як би давно сподівалась він буде з нею пасти овечки.
27. Укажіть складне безсполучникове речення, між частинами якого слід ставити тире (розділові знаки пропущено)
А Спочатку морок поліз із-поміж очеретів за ним дихнули озерця й купини білим туманом.
Б Соломії робилось душно її дуже дивували навіть непокоїли ті зміни в плавнях.
В Чи не краще б лишити тут Остапа вона ж йому однаково нічим не годна запомогти.
Г Плавні горіли вогняні гори наступали на них несли усьому смерть.
28.Серед наведених прикладів знайдіть безсполучникове складне речення, між частинами якого треба поставити тире
А «Нема моїх кіз… Нема моїх кіз…» - розливалась жалем флояра.
Б Б’ють плови весняні, ричать громом гірські верхи – і дух злого холодом віє од Чорногори.
В Звідки вони з’являлись – не могла б розказати.
Г За два тижні «великий» - так вівчарі пошепки називали ведмедя – зарізав ще п’ять корів.
31. Між частинами складного безсполучникового речення треба поставити тире (розділові знаки пропущено)
А Холодні роси сідають йому на постоли небо зачервонілось зорі зблідли.
Б Сильніше подиха холод зростають воли на морі пробиваються верхи з білої піни.
В Води простікали з верхів і ходять вже під ногами сонце простелило на небі свою корону.
Г Іван виходить на верх раптом холодно.
34.Серед наведених прикладів знайдіть речення, в якому треба поставити крапку з комою між частинами безсполучникового речення (деякі розділові знаки пропущено).
А Він ходив до ворожки, та одвертала,- не помогло відай, мольфар сильніший.
Б Стекла маржинка назад в долини, розібрана хазяями, одтрембітали своє трембіти лежать стоптані трави, а вітер осінній заводить над ними, як над мерцем.
В Од Чорногори подихнув вітер повні води хвилюються стиха чутно, як невидиме ще сонце росте в глибині…
Г Спали ще смерекові ліси, як ченці строгі посірілі за ніч царинки і сиві шпилі розпливались в тумані.
35. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Всі товпились коло човнів кожний хотів скоріш зайняти місце, примостити свої клунки.
Б Вода кипіла під веслами, човни тремтіли й скакали на воді.
В Ноги в них тремтіли, груди важко дихали.
Г Вони йшли то шляхом, то стежками навпростець, намагаючись не звертати на себе уваги.
40. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні (розділові знаки пропущено).
Розділові знаки |
Приклад |
1 кома 2 двокрапка 3 тире 4 крапка з комою |
А І він стрівся нарешті з нею пасла ягнята. Б Зразу йому не йшло мелодія не давалась. В Вівці ледве ходили важкі повні водою як губка одежа на вівчарях стала холодна й цупка. Г І дивна річ хмара скорилась.
|
41. Безсполучникове складне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Недаремно Іван поспішав з полонини :… вибрати
Аі він не застав Марічки живою.
Б проте він не застав Марічки живою.
В бо він не застав Марічки живою.
Г він не застав Марічки живою.
Відповіді: 1 Б;2 Г;3 В; 4 А;5 Г; 6 Г; 7 В; 8 Г; 9 Г; 10 Б; 11 А; 12 Б; 13 А; 14: 1 А, 2 В, 3 Д, 4 Г; 15 Б;
Вправи до теми «Складне речення з різними видами зв’язку»
Вправа 2 «Четверте зайве»
Знайдіть четверте зайве, поясніть свій вибір.
1.Прокинулись вони нерано: сонце, мабуть, було високо, бо жовтий промінь його повз по стіні урвища.
2.Утома була така сильна, що брала верх над усім: вони – просто впали.
3. Він був важкий, кострубатий, і його треба було нести так, щоб не ослаб мотуз.
4. Зразу йому не йшло, мелодія не давалась.
Вправа 5 «Синтаксична пастка»
Прочитайте речення і вкажіть, з яких частин вони складаються. Перепишіть, розставляючи розділові знаки, визначте граматичну основу кожного речення.
1. Іван теж дістав нову кресаню і довгу дзьобню що била його по ногах. 2. І Анничка обіймала за шию того що висів, та смачно цілувала в уста при загальних радісних криках.3. Гачі на йому спадають а воно стоїть серед хати, заплющило очі роззявило рота і верещить. 4. Остап опиравсь бистрині з усієї сили але його кіл мало що помагав: пліт несло серединою річки.
Вправа 6 «Установіть відповідність»
Установіть відповідність відповідність між реченням та його характеристикою. Виконайте синтаксичний розбір речення з різними видами зв’язку.
Характеристика речення |
Приклад
|
1. Безсполучникове складне речення
2. Складне речення із безсполучниковим і сурядним зв’язком
3. Складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком
4. Складне речення із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком
|
А. Іван ще спав, піч позіхала в кутку чорним отвором пащі, а під нею сумно бринів цвіркун.
Б. Ігрець закурився, земля парувала, од Чорногори бігли безперестанку хмари та виливались дощі, на які збоку світило сонце.
В. Десь в загородах диха худібка, збились вовною вівці, слабо блищать біля застайок ватри.
Г. Згинались перед тілом коліна, бряжчали мідяні гроші на грудях в Івана, посувались на лавах люди, щоб дати місце новим.
Д. Легко перескакував з камінця на камінчик, перлазив через повалені дерева, продирався крізь гіллячки кущів. |
Завдання в тестовій формі
1. Знайти речення з різними видами зв’язку.
А Враз Хариття почула, що сльози душать її.
БОстап сів у човен, і Соломія одіпхнулась од берега.
ВСидячи на землі, поруч з Іваном, вона обіймала свої коліна і потиху гойдалася в такт.
Г Тихо дзвонить фоя смерек, тихо шепчуть в лісі холодні сни літньої ночі, плачуть дзвінки корів, і гори безперестанку спускають сум свій в потоки.
12.Складним із різними видами зв’язку є речення
А Безконечні стежки, скриті, інтимні, наче для самих близьких, водять мене по нивах, а ниви котять та й котять зелені хвилі і хлюпають ними аж в краї неба.
Б Я тепер маю окремий світ, він наче перлова скойка: стулились краями дві половини – одна зелена, друга блакитна – й замкнули у собі сонце, немов перлину.
В Молода сила тремтить і повиває з кожної жилки стебла; клекотить в соках надія й те велике жадання, що його звати – плодючість.
Г Дивись же на мене, сонце, й засмали мою душу, як засмалило тіло, щоб вона була недоступна для комариного жала…
13.Складним із підрядним і сурядним зв’язком є речення
А Знаєте, я раз читав, як вас повішали цілих дванадцять.
БВи бачите, я навіть не червонію, лице моє біле, як і у вас, бо жах висмоктав з мене всю кров.
ВЯ п’ю тебе, сонце, твійтеплийзцілющийнапій, п’ю, як дитина молоко з матерніх грудей, так само теплих і дорогих.
Г Їх трохи не до вподоби, здається, занадто гаряче сонце, яке робить із них такі яскраві плями, але я повний приязні до сонця і йду просто на нього.
16. Складним із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком є речення
АСе ти одягла землю в камінь й залізо, се ти через вікна будинків – тисячі чорних ротів – вічно дихаєш смородом.
БІ він стрівся нарешті з нею: пасла ягнята.
ВСонце спочивало на їх яснім волоссі і било в очі, а льодова вода потока щипала тіло.
Г Розсипалось сонце пилом квіток, легким ходом ідуть по царинках нявки, а під ногами у них зеленіє перша трава.
21.Знайти речення з безсполучниковим і сурядним зв’язком.
АЯкось Харитя обернулась назад, щоб покласти на жату жміньку,глянула навкруги – і страх обхопив її.
БЛюдей їдять пранці, нужда, горілка,а вони в темноті жеруть один одного.
ВВін йшов у ярмі, скорившись силі,хоч часом із гніву очі йому наливались кров’ю, і тодівінхвицав ногами і наставляв роги.
ГМолодиці вижали удовине жито, хрещений батько Харитин звіз хліб у стодолу, і сироти вже не боялися голодної смерті.
22. Складним із різними видами зв’язку є речення
А Безконечні стежки, скриті, інтимні, наче для самих близьких, водять мене по нивах, а ниви котять та й котять зелені хвилі і хлюпають ними аж в краї неба.
Б Я тепер маю окремий світ, він наче перлова скойка: стулились краями дві половини – одна зелена, друга блакитна – й замкнули у собі сонце, немов перлину.
В Молода сила тремтить і повиває з кожної жилки стебла; клекотить в соках надія й те велике жадання, що його звати – плодючість.
Г Дивись же на мене, сонце, й засмали мою душу, як засмалило тіло, щоб вона була недоступна для комариного жала…
24. Складним із сурядним і безсполучниковим зв’язком є речення
А Біжить за вітром, немов табун лисиць, й блищать на сонці хвилясті хребти.
Б Признаюсь – заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі.
В Уявляється раптом зелений двір – він вже поглинув мою кімнату, - я зскакую з ліжка і гукаю в вікно до зозулі:«Ку-ку… ку-ку… Добридень!..»
Г Було так тихо, що Остапові кроки лунали в полі, мов гупання.
25. Знайти речення, яке складається з чотирьох частин.
АВона несвідомо тягла його в гори, носила по сусідніх кучерях, лісах і долинах, де б він міг стріти Марічку.
БТак було тепло, самотньо і лячно у віковічній тиші, яку беріг ліс, що діти чули власне дихання.
ВСходились коло церкви або десь у лісі, щоб стариня не знала, як кохаються діти ворожих родів.
ГЗагніздилось безладдя, спливали гаразди, продавались царинки одна по одній, і танула десь маржинка.
27. Між частинами складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Заграло серце у вівчарів заблеяли вівці, учувши пашу…
Б Ти не тільки йдеш поруч зо мною ти влазиш всередину в мене...
В Затулю вуха замкну свою душу і буду кричати тут вхід не вільний!
Г Як тількибричка вкотилась на широкий зелений двір закувала зозуля
28. Знайти речення, в якому правильно розставлені розділові знаки
АТи сієш у мою душу золотий засів: хто знає, що зійде з того насіння.
БТи сієш у мою душу золотий засів, хто знає, що зійде з того насіння.
ВТи сієш у мою душу золотий засів; хто знає, що зійде з того насіння.
Г Ти сієш у мою душу золотий засів - хто знає, що зійде з того насіння.
30. Знайти речення, в якому правильно розставлені розділові знаки
АПокірливо дав я себе забрати і поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
БПокірливо дав я себе забрати, і поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
ВПокірливо дав я себе забрати,і поки залізо тряслось та лящало, я ще раз востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
ГПокірливо дав я себе забрати, і поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
32.Між частинами складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Одна хвилинка темного горя і вмить усміхнулось направо, усміхнулось наліво і золоте поле махнуло крилами аж до країв синього неба.
БНавіть сліди людини затерті й закриті поле сховало стежки і дороги.
ВЗагрівся був увесь мокрий ноги боліли у нього а груди ледве ловили віддих.
ГВже натяглися ослаблені струни вже чуже горе може грати на них.
34.Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
АДумка не давала спокою хотілося швидше дістатися ранку.
БСон бере Харитю під своє крило срібний промінь сяє на білій голівці дівчинки.
ВДовге стебло путається великий серп не слухається в маленькій руці колосся лоскоче спітніле личенько.
ГВ біленькій голівці її промайнула думка як то нема кому жати?
37.Після реченняВін знає, чий то голос…треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А пам’ятаєкожнухвилину.
Бчекає подорожі до зоряного неба.
В навколо стало тихо.
Гто вірна його жінка, то Соломія.
38. Речення Як крила тих вітряків, що чорніють над полем: байдужно і безупинно роблять в повітрі круг, немов говорять: так буде вічно…є складним із
Асурядним і підрядним зв’язком
Бсурядним і безсполучниковим зв’язком
Впідрядним і безсполучниковим зв’язком
Гсурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.
39.Реченню Я дуже щасливий, що стрічаюсь з ним тут, на просторі, де ніхто не затулить його обличчя, і кажу до нього: сонце! я тобі вдячний відповідає схема
А [ ], [ ], ( ), [ ]: [ ].
Б [ ], ( ), ( ), [ ].
В [ ], ( ), [ ]: [ ].
Г [ ], ( ), ( ), [ ]: [ ].
40. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Його слуги − хмари, гори, темниці – закривають тебе від мене – і всі троє ми знаємо добре, що неминуче настане час, коли я, як сіль у воді розпущусь в нім навіки.
Б Ім трохи не до вподоби, здається, занадто гаряче сьогодні сонце, яке робить із них такі яскраві плями, але я повний приязні до сонця і йду просто на нього, лице в лице.
В А край ниви стоять вітряки, наче пастки на нього, і готують вже зуби, щоб стерти зерно на білу муку.
ГЗ-під старої сторінки життя визирала нова і чиста – і невже я хотів би знати, що там записано буде?
41. Прочитайте речення.
Не знаю, яким я йому здавався, але крізь нього я раптом побачив купу чорних солом’яних стріх, затертих нивами, дівчат у хмарі пилу, що вертають з чужої роботи, брудних, негарних, з обвислими грудьми, кістлявими спинами… блідних жінок у чорних подертих запасках, що схилились, як тіні, над коноплями… працьовитих дітей всуміш з голодними псами…
Правильну кількість граматичних основ у цьому реченні зазначено в рядку
А три
Б чотири
В п’ять
Г шість
42. У реченні А вдень я здригався (1)коли чув за собою тінь від людини(2)і з огидоюслухав (3)ревучі потоки людського життя (4) що мчали назустріч, як дикі коні, з усіх городських вулиць кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 |
Б 2 |
В 3 |
Г 4 |
ДОДАТКИ
Вправа – ланцюжок №3
Де міфи зберігаються у тексті,
Юра – мольфар зганяє хмари в ряд,
Іван заводить на зеленій фресці
Той божевільний лісовий заряд.
Рятує Нявку він у вигляді Марічки,
Бо знає, що Життя будує на свій лад.
І змінювати він не хоче звички,
Іде у світ, де вічно він кохав.
1.Про який твір М. Коцюбинського йде мова?
А «Коні не винні»
Б «Дорогою ціною»
В «Цвіт яблуні»
Г «Тіні забутих предків»
Матеріал для вчителя. «Тіні забутих предків».
2. Прочитайте уривок тексту
1.Туго росла дитина, а все ж підростала, і нестямились навіть, як довелося шить їй штани. 2. Але так само була чудна. 3. Дивиться перед себе, а бачить якесь далеке і не відоме нікому або без причини кричить. 4. Гачі на йому спадають, а воно стоїть серед хати, заплющило очі, роззявило рота і верещить.
3. У цьому уривку описано дитинство
А щезника
Б мольфара Юри
В Чугайстра
Г Івана Палійчука
Вправа – лабіринт № 2
1.З перших літер пропущених слів визначіть назву свята, яке згадується у творі М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».
1.Чув, що 1)…….. вже слабнуть, що в грудях пусто, що 2)…… рве голос, дощ залива очі. 2. Вона сяла уся привітно, 3)... сонце, коли нагнулась над ним з 4)………….. питанням. 3. Юра 5) …………… бурю. 4. Всі 6)…………… про Палагну. 5. Сили покидали його, 7)……, якісь розпорошені й водянисті.6. 8) ……... наче у сні побачив, що до нього біжить Палагна. 7. Він встиг 9) ……… 10) ………… між очі і об’юшивйого аж до грудей. 8. Все залишилось,11) … було.
Матеріал для вчителя: 1) сили, 2) вітер, 3) як, 4) турботним, 5) одвернув, 6) говорили 7) очі, 8)Юра 9) рубанути 10) Івана 11) як.
Святого Юрія
2. Визначіть вид речення
1 Підрядне часу
2 Підрядне з’ясувальне
3 Просте з відокремленим означенням
А Шосте речення
Б Друге речення
В П’яте речення
Матеріал для вчителя.Відповідь: 1 Б; 2 А; 3 В.
3. Визначіть кількість простих речень у тексті
А 1 речення
Б 2 речення
В 3 речення
Г 4 речення
Матеріал для вчителя.Три речення: 3, 4, 6.
Вправа – лабіринт №3
1.Коли Іван ( «Тіні забутих предків») закликав сили природи до себе в гості? З других літер пропущених слів написати назву цього християнського свята.
1)«……………», - будила його Марічка. – Вставай і ходім». 2. Чугайстр, оживлений 2)……………… пісні, знов вище підкидав п’яти. 3. Се був веселий Чугайстир, що боронить людей од 3) ………….. .4. Іван тупнув на місці,4) ……………… усім тілом і поплив в легкім гуцульськім танці. 5. Він носив 5) ………... черес і пишну кресаню.. 6. Іван мав ще багато 6) …… розказати. 7. Іван знав, що Марічки нема на 7) ………, що се хтось інший 8) ……… його у безвісті. 8. То йому 9) ………. 9 .10) …… постояв 11) ………… на місці, сподіваючись, що Марічка надійде.
Матеріал для вчителя. Відповідь:1) вставай, 2) звуками, 3) нявок, 4) струснув, 5)широкий , 6) їй, 7) світі, 8) веде,9) вчулось, 10) він, 11) трохи.
Християнське свято − Святий вечір.
2.Скільки складнопідрядних речень в тексті?
А Одне речення
Б Два речення
ВТри речення
Г Чотири речення
Матеріал для вчителя. Три речення
3. Якому реченню відповідає схема [ ], ( що… ), (що… ) ?
А Друге речення
БТретє речення
В Сьоме речення
Г Дев’яте речення
Матеріал для вчителя. Сьоме речення
Вправа-пара.
Визначіть відповідність видів складного речення та головних героїв (пар) із творів М. Коцюбинського.
Згадаємо рядки, що в Коцюбинського на думці.
Улюбленим героям належать ці слова.
Їх пари – види речень, як у сумці,
Де вдало кожну річ об’єднує мета.
1.Ех, піду, де воля, де інші люди.
2.Дорослі потолочили йому ноги, і він з розгону кинувся у бійку на маленьке дівча.
3.Він, бігаючи за хмарою, зблід, вона радо пішла йому назустріч.
А Тепер наче щось вступило у неї: навіть у будень носила шовкові хустки, блискучі дротяні запаски.
Б А тоді селом, та на шлях, та біжу – біжу,щоб догнати.
В Звідти впали на землю нові кісники, а дівчина з криком кинулась їх захищати.
Матеріал для вчителя. 1 –б Остап – Соломія(підрядні речення);2 –в Іван – Марічка(сурядні речення); 3− а Юра – Палагна (безсполучникові речення).