Складносурядне речення.
І. Як поділяють складні речення за засобом зв'язку?
1. На єднальні, розділові, протиставні.
2. На сурядні і безсполучникові.
3. На підрядні і безсполучникові.
4. На сполучникові і безсполучникові.
5. На ускладнені і неускладнені.
Правильна відповідь: 4
ІІ. Назвіть різновиди складносурядного речення.
1. З єднальними сполучниками.
2. З розділовими сполучниками.
3. З протиставними сполучниками.
4. Сполучникові, безсполучникові.
5. Єднальні, розділові, протиставні.
Правильна відповідь: 5
ІІІ. Серед наведених речень знайдіть складне, визначте його тип.
1. Душа втомилася від грози і хоче свята (Г. Тарасюк).
2. Скоро вони [птахи] заворушаться, прокинуться і защебечуть (Г. Тарасюк).
3. Я на гору круту крем'яную буду камінь важкий піднімать і, несучи вагу ту страшную, буду пісню веселу співать (Леся Українка).
4. Суворий закон, але ж це закон (Народна творчість).
5. Зате ви гарній жінці навіть найгірший гріх простили б (Б. Лепкий).
Правильна відповідь: 4
ІV. Назвіть сполучники, що передають єднальні відношення в складносурядних реченнях.
1. Та, і, й, ні. . . ні, ані. . . ані.
2. І, й, та, чи, ні. . . ні.
3. Ні. . . ні, але, не тільки, а й.
4. І, та, або, хоч, та.
5. То. . . то, не то. . . не то, і, й, та.
Правильна відповідь: 1
V. Знайдіть складносурядне речення з протиставними відношеннями.
1. Не треба сліз і не потрібен сміх (М. Рильський).
2. Погнався за зайцем, а коневі голову зламав (Народна творчість).
3. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки (Л. Костенко).
4. Для кохання в нас часу мало, для мовчання - у нас віки (В. Симоненко).
5. Праця вчителя - це трудна, складна, але водночас і найблагородніша праця (З газети).
Правильна відповідь: 3
VI. Які сполучники передають розділові відношення в складносурядних реченнях?
1. І, й, та, ні. . .ні, ані. . .ані.
2. Але, і, зате, про
те, однак.
3. Та, ні. . .ні, чи, хоч. . .хоч.
4. Або, чи, або. . .або, чи. . .чи, то. . .то.
5. Не то. . .не то, чи то. . .чи то, але, хоч. . .хоч.
Правильна відповідь: 4
VII. Виберіть складне речення. Охарактеризуйте його відмінності від простого речення.
1. А вдома десь - сім'я, хатина і клаптик поля край села (Д. Фальківський).
2. Ішли ми з поля. Джміль гудів у глоді. Коли назустріч Галя на підводі (Л. Костенко).
3. Пісні, приказки та казки! Скільки чув я їх од матері моєї. . . (О. Ільченко)
4. Я казками снити захотів, а небо найнялось напевне плакать. . . (М. Хвильовий)
5. Споконвіків люди закохуються, одружуються, народжуються - продовжують свій рід (А. Дімаров).
Правильна відповідь: 4
VIII. Знайдіть складносурядне розділове речення.
1. Але скажи: чи ти зі мною поруч пройдеш безтрепетно по схрещених мечах? (В. Симоненко)
2. Оксен батькове жениханнярозцінював хоч і не досить доброзичливо, проте і без особливого осудження (Г. Тютюнник).
3. То іволга у пісні їх [шпаків] дзвенить, то хлопчик, друзів кличучи, свистить, то колесо немазане скрипить (М. Рильський).
4. А що сильніше підпирає твердь - молитва преподобного Антонія чи Наливайка мученицька смерть? (Л. Костенко)
5. Не треба нам райдуг, не треба нам срібла і золота, аби тільки ви нас чекали завжди край доріг (Б. Олійник).
Правильна відповідь: 3
IX. У якому реченні неправильно розставлено розділові знаки?
1. Серед подруг сумна - їй пісні не пісні, і весна не весна (П. Усенко).
2. Чужинця шани ждатимеш дарма - в твій слід він кине сміх-погорду (Д. Павличко).
3. Стою та слухаю і не наслухаюсь (В. Швець).
4. Сосни зашелестіли, і стало тихо-тихо. . . (М. Зарудний)
5. Припадіть устами до джерел і плодів осені і відчуєте всі пахощі землі й повітря, сонця і води (Я. Гримайло).
Правильна відповідь: 5
Х. Серед наведених речень знайдіть складносурядне з розділовими відношеннями.
1. Ні, сонний спокій зовсім нам не сниться, ні, нас не вабить ніжна тишина. . . (В. Симоненко)
2. А в серці твоєму цвіт весняний, то білий, то рожевий, то червоний віночком зацвіте (Леся Українка).
3. Троянди вирощують на свято, а бур'ян іде на сміття (З журналу).
4. Тихо дощ осінній розсипає бісер, сірий день у людях проростає в сон (Ю. Дмитренко).
5. То мати гукає, то мати шепоче, мене виряджаючи в дальню дорогу (П. Воронько).
Правильна відповідь: 5
ХІ. Серед наведених речень складіть складносурядне.
1. Сім літ мак не родив, а голоду не зробив (Народна творчість).
2. Лихий жнець - дзень-дзень, аби минув день (Народна творчість).
3. Як сіно косять, то дощів не просять (Народна творчість).
4. Пізнайте істину - і вона порятує вас (Народна творчість).
5. При соловієві і горобець співак (Народна творчість).
Правильна відповідь: 4
XII. У якому реченні правильно розставлені розділові знаки?
1. Відберіть у людини мову, і вона здичавіє (І. Цюпа).
2. А десь біжать залізні коні, і пахне холодом трава (В. Сосюра).
3. Зрештою, все на світі однакове, і світ однаковий (П. Загребельний).
4. І знову джміль розмружить квітку, і літо гратиме в лото (Л. Костенко).
5. Там соловейко вмер, і почорніли віти (А. Малишко).
Правильна відповідь: 1
Складнопідрядне речення
І. Виберіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв'язку між частинами є сполучне слово.
1. Не мале те, що для прожиття достатнє, а достатність і багатство є те ж саме (Г. Сковорода).
2. Ми щасливі, що ти у нас є - наша рідна, свята Україно (С. Галябарда).
3. Україно моя барвінкова, переконаний твердо в однім, що мені усміхнулася доля народитись під небом твоїм (І. Яворський).
4. Мак облітає так швидко, що не встигає зів'янути (Г. Тарасюк).
5. Досліджено, що комар відчуває запах крові за п'ятдесят кілометрів (Р. Дідула).
Правильна відповідь: 1
ІІ. Яке з наведених речень є складнопідрядним із з'ясувальною частиною?
1. Хто може випити Дніпро, хто властен виплескати море, хто наше злото-серебро плугами кривди переоре, хто серця чистого добро злобою чорною поборе? (М. Рильський)
2. Груша стара не може ніяк збагнути, чому ж тепер така довга осінь? (В. Китайгородська)
3. Поглянь, уся земля тремтить в палких обіймах ночі (О. Олесь).
4. Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші (Л. Костенко).
5. Я знаю: кожній дитині потрібна ласкава увага батьків (В. Сухомлинський).
Правильна відповідь: 2
ІІІ. Серед наведених речень визначте складне з підрядною означальною частиною.
1. Мов тихоплинь літньої ріки, розплилася музика: вона одразу брала кожного за серце, виймала з найчерствішої душі власну струнку. . . (В. Качкан)
2. Наука є найкращою, міцною, найсвітлішою опорою у житті, якими б не були її мінливості (К. Тімірязєв).
3. Який наш край багатий, який наш люд завзятий, який прекрасний подвиг вершиться на землі! (М. Бажан)
4. У роки дитинства я розкривав перед дітьми яскраві образи людей, імена яких стали для багатьох поколінь провідною зіркою (В. Сухомлинський).
5. Чого тільки не розповість дорога, биття яких сердець не поєднає! (М. Подолян)
Правильна відповідь: 4
ІV. Укажіть складнопідрядне речення з підрядною частиною місця, проаналізуйте його.
1. Де пройде сила наша - пречудові в житті людини зміни постають (П. Тичина).
2. Сонце сходить не тільки в небі, сонце сходить у нас самих (Р. Дідула).
3. Благословенна будь, родино, де в згоді сестри і брати (М. Ткач).
4. Врешті - хіба я знаю, де кінчається власне життя, а чуже починається (М. Коцюбинський).
5. Справжня любов народжується тільки в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини (В. Сухомлинський).
Правильна відповідь: 1
V. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядною частиною часу.
1. Усі з нетерпінням чекали, коли зацвітуть яблуні (З журналу).
2. Чудовими уроками сприймань і відчуттів були наші подорожі до лісу, коли осінь розкриває свою багату палітру (В. Сухомлинський).
3. Коли вже й справді світ почавсь од слова, то слово те було єдине - "брат" (Б. Олійник).
4. Це саме та мить, коли громадянське сумління дає тобі право сказати: "Я - творець" (М. Подолян).
5. Земля і небо в тому спокої, коли задумлива природа переступає рубіж від осені до весни. . . (М. Подолян)
Правильна відповідь: 2
VІ. Частини якого складнопідрядного речення з'єднані сполучником що?
1. І дивно, що, відкривши для себе універсальні гуманістичні істини, людство ще й сьогодні часом поводить себе як жорстокий сліпець (О. Гончар).
2. Кожна людина гордиться тим, що вона робить для інших людей (В. Сухомлинський).
3. Не перекладай на інших те, що мусиш зробити сам (В. Сухомлинський).
4. Першопроходець - це боєць, який долає гору, міст наводить, корчує пні, висушує болото для тих, що йдуть за ним, повірили у нього (М. Подолян).
5. Не скрізь повинен брати гору практицизм, особливо той, що висотує з нас душевність (М. Стельмах).
Правильна відповідь: 1
VІІ. Укажіть та охарактеризуйте складне речення з підрядною частиною причини.
1. Той, у кого порожня душа, не може бути справжнім другом, він не відчуває людяності в дружбі (В. Сухомлинський).
2. Не співай печальної: й так на серці тінь (П. Усенко).
3. Дезорганізований раптовістю атаки, ворог не встиг учинити скільки-небуть сильного упору (О. Гончар).
4. Так шумить поріг - людського голосу не чутно (Л. Костенко).
5. Той, хто угору йде, не оглядається на скелі і на терни, бо зна мету і має віру в неї непохитну (М. Подолян).
Правильна відповідь: 5
VIII. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною.
1. І от земля - не золото, а мідь, і небо - не блакить, але залізо (Є. Маланюк).
2. . . Немає на світі нічого трагічнішого, ніж людство без майбутнього (І. Жиленко).
3. Сьогодні я в морі любові, душа - як у зорях блакить (В. Сосюра).
4. Немов стріла з натуженого лука, розлука в серце вдарила моє (М. Ткач).
5. Щось в душі немовби обірвалось, щось в душі - немовби одцвіло (І. Гнатюк).
Правильна відповідь: 4
ІХ. Укажіть складнопідрядне речення з підрядною допустовою частиною.
1. І де б я не був за далекою даллю, тебе, Україно, завжди пізнаю. . . (А. Малишко)
2. Збоку дивитися легко, одначе не так воно просто бігти (О. Гончар).
3. Хай у колі і справ, і пісень найсердечніші будуть в нас стрічі (П. Усенко).
4. Не встигли дужі ноги находитися, натомитися по зелених дорогах, а вже земля заколисала своїх оборонців міцним непробудним сном (М. Стельмах).
5. Хай говорить серце. . . Невиразно воно говорить, як весняна річка (Леся Українка).
Правильна відповідь: 1
Х. Визначте та охарактеризуйте речення з підрядною частиною умови.
1. Забудеш рідний край - тобі твій корінь всохне, вселюдське замовчиш - обчухраним зростеш (П. Тичина).
2. Гірким би хліб наш був без сталі, без хліба - сталь була б крихка (М. Подолян).
3. А вчасно зібрав хліб - виграв (М. Подолян).
4. Щоб зірвати одну квітку, треба виростити десять (В. Сухомлинський).
5. Якщо ви любите садівництво - виростіть таке дерево, щоб ним усі милувались. . . (В. Сухомлинський)
Правильна відповідь: 5
ХІ. Частини якого складнопідрядного речення поєднані сполучним словом?
1. Що було - не вернеться (Б. Олійник).
2. Хоч підіймай його домкратом, а хам не стане демократом (Л. Костенко).
3. Як окриля і як нас зігріва передчуття віднайденого слова! (Т. Коломієць)
4. До Дніпра я приходжу вмивати свій зір, щоб у темряві дух мій не згас (Д. Павличко).
5. Птахи співають для того, щоб оспівати свою територію, позначити її співом. . . (Р. Дідула)
Правильна відповідь: 1
ХІІ. Яке з наведених речень має підрядну частину мети?
1. Для того, щоб людина зненавиділа тебе, інколи досить лише полюбити її (З часопису).
2. Для того ж не міркуй багато, друже, але дай мені руку і будьмо собі рідними братами. . . (Ю. Федькович)
3. Так тихо, спокійно в зелених берегах, що хочеться сісти на човен й поплисти (М. Коцюбинський).
4. Була такою темною ця ніч, немов всі зорі очі затулили (Т. Севернюк).
5. Нема тії драбини, щоб до неба дістала (Народна творчість)
Правильна відповідь: 1
Складна синтаксична конструкція
І. Серед наведених речень знайдіть складну синтаксичну конструкцію з різними типами зв'язку (підрядним, сурядним і безсполучниковим).
1. Пройшла гроза - і знову літня проза: парує степ, і оживає ліс (В. Симоненко).
2. Де-не-де жовтіє деревій, пахнуть, сохнучи на сонці, волошки, пахне ще не скошеною травою (О. Гончар).
3. Сонця ще нема; воно десь там за вигином планети, а ці хлопці й дівчата вже передчувають його, вже бачать його вгорі у вранішннім першім промінні, там де міниться барвами білий летючий метал (О. Гончар).
4. Бажав би я єдиного в житті: на гонах цих упасти у труді і знов піднятись - колосом на ниві (В. Колодій).
5. Нашої заслуги в тім не бачу, нашої не знаю в тім вини, що козацьку бунтівливу вдачу нам лишили предки з давнини (В. Симоненко).
Правильна відповідь: 3
ІІ. Знайдіть серед наведених речень складну синтаксичну конструкцію з безсполучниковим і підрядним зв'язком.
1. Коли він торкався смичком до струни скрипки, все на світі зникало і залишалася тільки музика (В. Собко).
2. Здивування в дитини виникає тоді, коли вона бачить, як з невідомого, з численних залежностей між речами й явищами відкривається щось нове (В. Сухомлинський).
3. Тут земля мене поїла соком, тут - здоров'я й сили набиравсь я, щоб прожив у битвах, а не збоку, щоб радів, і плакав, і сміявся (О. Підсуха).
4. Довго слухав того вечора Валерій Іванович сповідь архітектора, і боляче було чути, як раз у раз зривається в стражданні голос цієї мужньої людини (О. Гончар).
5. Глибока вразливість дозволяє художникові слова бути чутливим до душевного світу інших, розуміти чужі бажання, що й робить його виразником заповітних дум своєї долі (З часопису).
Правильна відповідь: 3
ІІІ. Укажіть, яке речення є складнопідрядним із послідовною підрядністю.
1. Коли народ усім своїм життям присягне діло праве боронити, - його ніяким не розбить громам, ніяким океанам не залити (М. Рильський).
2. Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка (М. Стельмах).
3. Де не буваєш, куди не глянеш, а скрізь уже помічаєш сліди недавніх приморозків (Є. Гуцало).
4. Ми милуємось природою, і те, що в кожного з нас у ці хвилини відкриваються серця назустріч красі, здружує нас, ми ніби вперше бачимо один в одному ті рисочки, яких ми раніше не помічали (В. Сухомлинський).
5. Іскра, яку кидає вчитель у свідомість дитини, здатна запалити вогнище лише тоді, коли, образно кажучи, вона не ось тільки викресана, а горіла не один день і не один рік (В. Сухомлинський).
Правильна відповідь: 2
ІV. Виберіть складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.
1. Дитинство живе в людині від початку до кінця її життєвого кола, бо це найкраща частина її центру, вічно освіжаюча субстанція, яка утримує її в чистоті й оптимізмі (У. Самчук).
2. Скільки тої праці треба докласти, довготерпеливої, мудрої і зовні такої буденної, щоб виплекати посіяне, щоб викрасувалась нива колосом і сталось оте одвічне диво творення (О. Гончар).
3. Не знаю я труда такого, як труд підземний шахтаря, він пробива в пластах дороги, щоб квітли радості моря, щоб, як огонь небес над нами, сплелись огні в красу земну. . . (В. Сосюра)
4. Уперед за край рідний та волю, за окутий пригноблений люд, хоч нічого не знайдеш, крім болю, хоч нас жде невіддячений труд! (П. Грабовський)
5. Не було випадку, щоб видатний твір літератури був написаний сірою мовою, щоб вдалось його вибудувати словами зужитими, знебарвленими до пересічності, до нудної стертості п'ятака (О. Гончар).
Правильна відповідь: 1
V. З'ясуйте, до якого типу ускладнених структур належить речення. Здається, бачу: рвуться буйні трави, де вже відговорили всі струмки, а Україна, Лебединя, Слава за сином назирає з-під руки (В. Стус).
1. Складна синтаксична конструкція з підрядним, сурядним і безсполучниковим зв'язком.
2. Речення з кількома підрядними.
3. Складна синтаксична конструкція з сурядністю і підрядністю.
4. Речення з однорідною та неоднорідною супідрядністю.
5. Складна синтаксична конструкція з підрядним і безсполучниковим зв'язком.
Правильна відповідь: 1
VI. Складним з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
1. Найогидніші очі порожні, найгрізніше мовчить гроза, найнікчемніші дурні вельможні, найпідліша брехлива сльоза.
2. Тихо в полі, гай темніє, наступає літній вечір.
3. Над притомленим завороженим степом стояла така тиша, що було чути, як знизу дихає колос, як згори випадають роси і місячна обніж.
4. Багряний вечір догорів, і попіл падає на місто, переливається намисто понаддніпрянських ліхтарів.
5. Хто чує себе лиш, хто тільки для себе співа, той не ввійде в майбутнє, не прийме сучасне.
Правильна відповідь: 4
VІІ. Складним з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
1. Я пам’ятаю: йшла весна своїм походом смілим, і по саду лилась вона квіток зеленим пилом.
2. То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом ряст весняний, то золотим дощем лились пісні.
3. Дерева мене чекають, і падає листя на стежку, і падають зорі в долоні, і падає сон у траву.
4. Цей шмат землі, що колесом одкочувався від татарського броду й козачої долини, і досі не мав власної назви, хоча тут люди не раз знаходили непевний притулок від ординців.
5. Був прозорий сонячний ранок, і мовчазні навколишні простори, дбайливо устелені сріблистим сніговим килимом, так ясніли навпроти сонця, що аж сліпило очі.
Правильна відповідь: 1
VІІІ. Складним з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
1. У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.
2. Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом, почав відділятися світанок.
3. Є коханні і будні, і свята, є в ньому і радість, і жаль, бо не можна життя заховати за рожевих ілюзій вуаль.
4. Тихо в лісі: повітря не дихне, ніщо не шеберхне.
5. І летять гуси, і летять журавлики, і літа мої листом осипаються.
Правильна відповідь: 3
ІХ. Складним з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
1. І пахне сіно лугове, і зав’язь в чистих росах зріє, і в кожній гілочці живе на славний досвіток надія.
2. Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, - він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.
3. Сірі тумани курилися над нашою землею, брудні та важкі хмари вистилали високе небо, холодний вітер переганяв їх з одного боку на другий.
4. Я кажу: не було б Дон Кіхотів, вже б давно посивіла земля.
5. Ось сонечко світить надворі, сніг біліє, цвірінчать горобці.
Правильна відповідь: 2
Х. Складним з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
1. Коли осінь вмирає на сивому-сизому вітрі, ми старієм на рік, і немає на долю управи.
2. Навкруги тиша; скрізь ясно; з поля вітерець віє; з гаїв холодок дише.
3. А хмара находить, і грім гуркотить, і блискавка хижо моргає.
4. І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
5. Ніч темніє, і ясніють зорі, море плаче, й темрява шумить.
Правильна відповідь: 5
ХІ. Установіть відповідь
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Складне речення:
1. Складносурядне
2. Складнопідрядне
3. Безсполучникове
4. Складне з різними видами зв'язку
Приклад
А. Людині треба, щоб її робота залишалася після неї жити.
Б. Спустився вечір, і одразу похолоднішало, хоч удень була нестерпна спека.
В. Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече.
Г. Переконатися пора: зробиш зло - не жди добра!
Д. Ми - квіти життя!
Правильна відповідь: 1в, 2а, 3г,4б.
ХІІ. Установіть відповідь
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Складне речення
1. Складносурядне
2. Складнопідрядне
3. Безсполучникове
4. Складне з різними видами зв'язку.
Приклад
А. Запахи фарб злегка паморочили голову і хвилювали, як хвилюють пахощі квітів, навіваючи спогади чи пробуджуючи уяву.
Б. Пожухлий сніг топтала заметіль, і жевріло в снігу багряне листя.
В. О люди, люди, свою душу не замикайте на замки!
Г. Надходила степова буря; попереду сивими кіньми мчали вітри.
Д. Осінні дрібні дощі падали на сумовито принишклу замлю і зелено потемніли води в озерах, коли Михайло і Соломія попрощалися з лісником і лісничихою.
Правильна відповідь: 1б, 2а, 3г,4д.
Безсполучникові складні речення
І. Серед наведених речень знайдіть складне безсполучникове.
1. А вода у криниці солодша, ніж була, дзвінка, різдвяна, пахне грушами (В. Китайгородська).
2. Оксана, поливаючи квітки, співає веснянки (Леся Українка).
3. Печаль в очах - ознака українця - віками вгризлась в генетичний код (В. Лелек).
4. Є мудра книжка - не жалій годин (В. Василашко).
5. У долі, горем сповненій по вінця, зберіг у пісні душу мій народ (В. Лелек).
Правильна відповідь: 4
ІІ. Визначте складне безсполучникове речення з єднальними відношеннями, із значенням часової послідовності.
1. Відберіть у людини мову, і вона здичавіє (І. Цюпа).
2. Тільки знаю напевно, тільки знаю єдине: не вмирати під бомбами - жити хоче людина (В. Соколов).
3. Усякі запроданці і лакузи розтерзували творчу спадщину Михайла Грушевського плугами наклепів і злоби, а його ім'я випікали вогнем з пам'яті народу (З часопису).
4. Сьогодні день прекрасний: я - в Карпатах (С. Галябарда).
5. Ось зараз відізветься дзвінок, я відкрию двері й онімію від радості (І. Вільде).
Правильна відповідь: 5
ІІІ. Серед наведених речень знайдіть складне безсполучникове.
1. Вмирає людина, але живе краса. Краса природи. Краса жінки. Краса творення (П. Загребельний).
2. Багатому у двір котиться, а бідному - з двору (Народна творчість).
3. Засуджують те, чого не розуміють (Народна творчість).
4. А підходиш ближче - нема нікого (Л. Костенко).
5. Не все те неправильне, що тобі незрозуміле (Г. Сковорода).
Правильна відповідь: 4
ІV. Серед наведених речень визначте складне безсполучникове із зіставними відношеннями.
1. Я залишуся в серці твоєму на сьогодні, на завтра, навік (Л. Костенко).
2. Замерзли віти, вмерли квіти, звела зима свої мости (Т. Севернюк).
3. Не давай зайцеві моркву берегти, а лисиці курей стерегти (Народна творчість).
4. У кожній людині є сонце, лиш одні за життя його розкривають, інші ж пригашають (Р. Дідула).
5. Сонце блищить, а мороз тріщить (Народна творчість).
Правильна відповідь: 4
V. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
1. У товаристві лад (?) усяк тому радіє.
2. Порозтають тії білії сніги (?) покриються травицею всі луги.
3. Гули бджоли (?) щебетало птаство.
4. У всякого своя доля і свій шлях широкий (?) той мурує, той руйнує. . .
5. Нема без втрати перемоги (?) без горя радості нема.
Правильна відповідь: 1
VI. Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
1. Ще сонячні промені сплять (?) досвітні огні вже горять
2. Вся природа радіє сонцю (?) сміються поля, дзвенять у повітрі бджоли, птахи розспівалися в діброві.
3. Літо дбає (?) зима поїдає.
4. Вітри вщухли (?) розп'ялися хрестами вітряки на вигоні.
5. Вечір в срібній млі розтанув (?) ніч спустилася на землю.
Правильна відповідь: 2
VII. Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
1. Бери до серця і затям (?) душа творця не переквітне.
2. Гляне (?) холодною водою обіллє.
3. Защебетав соловейко (?) пішла луна гаєм.
4. Подивилась ясно (?) заспівали скрипки.
5. Засієш вчасно (?) вродить рясно.
Правильна відповідь: 1
VIII. Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
1. Дмухнув вітер понад ставом (?) сліду не стало.
2. Злітає листя з осокора (?) летять листки з календаря.
3. Журиться жайворон-серпень (?) літня пора промина.
4. Садок вишневий коло хати (?) хрущі над вишнями гудуть.
5. Поети йдуть за горизонт (?) поезія зостається віч-на-віч з вічністю.
Правильна відповідь: 3
ІХ. Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
1. Багато снігу (?) багато хліба.
2. Диригент змахнув паличкою (?) у музикантів надулись щоки.
3. Січень без снігу (?) літо без хліба.
4. Март з водою (?) квітень з травою.
5. Бери до серця і затям (?) душа творця не переквітне.
Правильна відповідь: 5
Х. Установіть відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Складне речення
1. Складносурядне
2. Складнопідрядне
3. Безсполучникове
4. Складне з різними видами зв'язку
Приклад
А. Дитинству все казковим видається – не збіднюйте ж душі його красу!
Б. Клекіт млина термосить пітьму, а вона чіпляє тендітні зірки, що зриваються і стрімко линуть десь на заставську соснину.
В. Вода хлюпотіла, розливалася через верх кількома живими цівками.
Г. Пам'ятай, що легко нам усім буває сплутать щирість і підступність.
Д. Підбилися в зеніт Волосожари, і каже казку зірка до зорі.
Правильна відповідь: 1Д, 2Г, 3А, 4Б.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
ХІ. Установіть відповідь
Складне речення
1. Складносурядне
2. Складнопідрядне
3. Безсполучникове
4. Складне з різними видами зв'язку
Приклад
А. До правди тяжко ми доходим, неправда прийметься за мить.
Б. Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні.
В. Ми ломимо скалу, рівняємо правді путі.
Г. Іди туди, де люди творять світло і ставлять хрест на темне і старе.
Д. Зліва співали струмки, що збігали з гір, і кожен з них мав свій голос.
Правильна відповідь: 1Б, 2Г, 3А, 4Д.
ХІІ. Установіть відповідь
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Складне речення
1. Складносурядне
2. Складнопідрядне
3. Безсполучникове
4. Складне з різними видами зв'язку
Приклад
А. Коли почалася гроза, гра припинилась і діти кинулись бігти додому.
Б. Лиш той творити може, хто любить свій народ.
В. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
Г. На білу гречку впали роси, веселі бджоли одгули, замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли.
Д. Мені бачиться школа в селі.
Правильна відповідь: 1В, 2Б, 3Г, 4А.
ІХ. Складним з різними типами синтаксичного зв'язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
1. І пахне сіно лугове, і зав'язь в чистих росах зріє, і в кожній гілочці живе на славний досвіток надія.
2. Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, - він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.
3. Сірі тумани курилися над нашою землею, брудні та важкі хмари вистилали високе небо, холодний вітер переганяв їх з одного боку на другий.
4. Я кажу: не було б Дон Кіхотів, вже б давно посивіла земля.
5. Ось сонечко світить надворі, сніг біліє, цвірінчать горобці.
Правильна відповідь: 2