11 клас
Українська мова
У завданнях 1-5 установіть відповідність.
1. Між частиною мови й виділеним словом у реченні (цифра позначає наступне слово).
А іменник Б числівник В прийменник Г сполучник Д частка |
|
2. Між відокремленим членом речення та прикладом речення.
1 додаток 2 означення 3 обставина 4 прикладка (різновид означення) |
А Окрім заповідників і національних парків, значну роль у збереженні флори та фауни відіграють заказники. Б Заказники, місця тимчасової заборони полювання, створюють із метою відновлення природних комплексів. В Власники природних об’єктів, оголошених заказниками, зобов’язані забезпечити режим охорони та збереження таких територій. Г Поставивши за мету захист рослин і комах, в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників. Д Іноді заказник відіграє важливу, фактично вирішальну роль у збереженні й відновленні певного рідкісного виду. |
3. Між умовою вживання тире та прикладом речення.
1 тире між підметом і присудком 2. тире на місці пропущеного члена речення 3. тире при відокремленій прикладці 4. тире в безсполучниковому складному реченні |
А Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий. Б Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії. В Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро. Г Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен. Д Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.
|
4. Між фразеологізмами-антонімами.
1 тримати в чорному тілі 2 розкрити карти 3 викинути з голови 4 мозолити руки
|
А ставати дибки Б гладити по голові В ходити довкола Г не йти з думки Д ганяти собак |
5. Між фрагментом речення й видом підрядної частини.
1 Назавжди в пам’яті день, коли … 2 Коли їхали автострадою, … 3 Із розкладу учні дізналися, коли … 4 Коли хочеш поваги до себе, …
|
А обставинна причини Б означальна В з’ясувальна Г обставинна умови Д обставинна часу |
20 балів
У завданнях 6-15 оберіть одну правильну відповідь.
6. Правильно узгоджено прикметник з іменником у всіх рядках, ОКРІМ
А дорожній насип
Б небезпечний кір
В прозорий тюль
Г запашний ваніль
7. Правильно поєднано числівник з іменником у всіх рядках, ОКРІМ
А п’ять десятих відсотків
Б двадцять два комп’ютери
В чотири з половиною роки
Г шістдесят п’ять гривень
Д тисяча три абітурієнти
8. Правильно утворено форму давального відмінка числівника 200 в рядку
А двісті
Б двостам
В двомстам
Г двохстам
9. Правильно утворено форму наказового способу дієслова в усіх рядках, ОКРІМ
А читаймо, їжмо
Б живімо, стіймо
В бережімо, печімо
Г сядемо, повірмо
Д дихаймо, граймо
10. Лексичну помилку допущено в рядку
А виговор з попередженням
Б запровадження виборності
В оголошення подяки
Г посвідка на проживання
11. На перший склад падає наголос у слові
А текстовий
Б зручний
В визвольний
Г фаховий
Проаналізуйте текст і виконайте завдання (12-13) до нього.
(1) У 1924 році на радіо вперше пролунали звуки точного часу: із Гринвіцької обсерваторії, заснованої ще в XVII столітті, їх передала британська компанія BBC. (2) А вже 1925 році було запроваджено Всесвітній час, тож людство почало йти в ногу, тобто "в секунду". (3) От тільки для одного подружжя цей сигнал означав початок […]. (4) Виявляється діяла в Лондоні одна парочка, яка продавала час! (5) Сімейство Белвілів щодня їздило до Гринвіча, аби звіряти свій хронометр, а потім ці спритники збували інформацію понад 200 клієнтам, зокрема й годинникарям.
12. На місці пропуску в третьому реченні має бути слово
А краху
Б успіху
В розвитку
Г бізнесу
13. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г четвертому
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання (14-15).
Правила "доброго троля"
(1-5) Кілька років тому в нашому місті запрацювала "гаряча лінія", що дала змогу швидко комунікувати з владою для залагодження різноманітних проблем. Щойно цей контактний центр почав функціонувати, я стала його постійною клієнткою. За допомогою дзвінків удавалося відновлювати обгорілі ліфти, освітлення, асфальтове покриття й просто змушувати чиновників діяти.
(6-9) Кожна невелика перемога зі слухавкою в руках окрилювала й надавала сил рухатися далі. У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували.
(10-12) Щоправда, з часом "гаряча лінія" дещо "охолола" й почала "реагувати" гірше, а я стала рідше телефонувати, зокрема через брак перемог над бюрократією, але все ж не опускала рук.
(13-15) За останні півроку я скаржилася на бухгалтерку, що курить у приміщенні РЕО, на незручний графік прийому паспортиста, на паркування автомобілів поряд із пам’ятником Леонідові Бикову… А влада, звісно ж, "реагувала"…
(16-21) У відповідях мене інформували, що сигаретного диму я не відрізняю від запаху зварювання, що паспортист дуже зайнятий, а паркування на газонах заборонено. Часом здавалося, що чиновники просто знущаються. Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої "гарячої лінії", але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець.
(22-31) Причиною такої зміни стало те, що, проходячи повз пам’ятник Бикову, нарешті побачила омріяні клумби, які роблять під’їзд до нього неможливим і захищають майданчик від руйнування. Хай хоч і через три місяці, але мої скарги, де я повідомляла, що водії, заїжджаючи за постамент, перетворюють територію навколо нього на розбиту сільську дорогу, таки подіяли! Це нічого, що на перше звернення посадовці відповіли, що залишати автівки на газоні заборонено й про це встановлено додаткові знаки (які там так і не з’явилися, а машини все продовжували нищити зелені насадження). Це нічого, що після другого сигналу мене "відфутболили" до патрульної поліції. Це все нічого... Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють "героїв" паркування...
(32-33) Велика ця перемога чи мала – не так суттєво. Вона важлива, бо унаочнює істину: відчиняють тому, хто стукає...
(34-44) Час пасивного очікування змін минув. Наша справа – "заражати" чиновників "вірусом небайдужості". Потрібно стати добрим і конструктивним тролем влади й спонукати її наводити лад, а щоб цей тролінг був дієвим й успішним, рекомендую взяти до уваги такі правила:
1. Якщо не намагатися щось змінити, тоді все залишиться як є.
2. Діяти треба письмово, а ще краще – із конкретним вхідним номером на документі.
3. Якщо з першого разу нічого не вийшло, не зневірюватися й діяти далі.
4. Якщо щось таки змінилося на краще, обов’язково дякувати.
5. Дякувати бажано теж письмово – це позитивний стимул для людей усередині системи відчувати власну значущість і повторювати свої маленькі подвиги.
(45-49) Якщо кожен стане добрим тролем, то вже завтра зміни будуть помітні, адже безлад починається саме тому, що ми мовчимо про жахливе дорожнє покриття наших вулиць, знищені пам’ятки архітектури, загиджені двори, украдені гроші... Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом із чиновниками. Крок за кроком (За А. Леухіною).
14. Основну думку тексту передано в рядках
А У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували. (рядки 6-9)
Б Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої "гарячої лінії", але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець. (рядки 16-21)
В Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють "героїв" паркування... (рядки 30-31)
Г Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом із чиновниками. Крок за кроком. (рядки 45-49)
15. У тексті розкрито всі мікротеми, ОКРІМ
А потенціал міської "гарячої лінії" щодо залагодження проблем у місті
Б правила ведення постійної комунікації з офіційними органами
В страх громадян боротися за свої права на чисте й упорядковане місто
Г інертність бюрократичної владної машини під час залагодження проблем
16. Напишіть вільне есе (7-10 речень) із теми "Які новітні засоби вияву творчості – на папері, полотні, у блогосфері – мені найбільше імпонують?"
Жанрові знаки вільного есе:
невеликий обсяг (7-10 речень);
довільна форма і стиль викладу зі збереженням структурованості тексту (вступ, основна частина, висновок);
наявність позиції автора;
У тексті використайте такі засоби мовного вираження думки: метафору (1), метонімію, (1) градацію (1), риторичне звертання (1). Підкресліть їх.
24 бали
Усього з української мови 54 бали
Українська література
У завданнях 1-4 установіть відповідність.
1. Між ім’ям письменника й ключовими словами з його твору.
Ім’я письменника 1 Павло Тичина 2 Максим Рильський 3 Олександр Олесь 4 Євген Плужник |
Ключові слова А збирання винограду, мули нешвидкі, Кіпріда добра Б творчий спокій, мудро на землі, линуть журавлі В Аскольдова могила, український цвіт, Новий Заповіт Г слово рідне, співочий грім батьків, музика зір блакитнооких Д срібний птах, серце повне, під нами горять світи |
2. Між назвою твору та прислів’ям, що розкриває його ідею.
Назва твору 1 "Наталка Полтавка" 2 "Кайдашева сім’я" 3 "Мойсей" 4 "Intermezzo"
|
Прислів’я А Де багато господинь, то ту хату хоч покинь. Б Воля дорожча за життя. В Де чоловік старий, а жінка молода – там рідко згода бува. Г Робота дратує, а природа лікує. Д Роботящі руки гори вернуть. |
3. Між назвами творів, що належать до одного літературного жанру.
Назва твору 1 "Катерина" 2 "Ви знаєте, як липа шелестить…" 3 "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" 4 "Кайдашева сім’я" |
Назва твору А "Захар Беркут" Б "Чого являєшся мені у сні?.." В "Мойсей" Г "Чорна рада" Д "Камінний хрест" |
4. Між ім’ям автора й уривком із його твору.
Автор 1 Валер’ян Підмогильний 2 Юрій Яновський 3 Микола Хвильовий 4 Володимир Винниченко
|
Уривок А "Вона тихо пішла, а я сидів, і в мені з мукою щеміло осиротіле щастя. Наді мною синіло небо, і сонце палило мою похилену непокриту голову, а в душу вростав і вбирався в журні, прекрасні, чисті квіти минулого образ панни. Хто вона, де вона, й досі не знаю, але я завжди ношу її в душі". Б "Наші кроки в кіно були спробами дитини, що вчиться ходити. Батьки наші винайшли фотографію. Ми цю фотографію пристосували до фіксування руху. Віддрукувавши позитиви, ми рухали їх перед щілиною в картоні…" В "Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна. (Це я добре пам’ятаю!). І мій неможливий біль, і моя незносна мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом…" Г "Через кілька днів своєї розпачливої самотності він силоміць вирядився до інституту. Так, стипендію йому призначили. Й, замість радіти, він ображено подумав: вісімнадцять карбованців! Казали – двадцять п’ять. А сам він потай надіявся ще на більше…" Д "Плоти попри дороги тріщали і падали – всі люди випроваджували Івана. Він ішов зі старою, згорблений, в цайговім, сивім одінню і щохвиля танцював польки. Аж як усі зупинилися перед хрестом, що Іван його поклав на горбі, то він трохи прочуняв і показував старій хрест: – Видиш, стара, наш хрестик? Там є відбито і твоє намено. Не біси, є і моє, і твоє..." |
16 балів
У завданнях 5-15 оберіть одну правильну відповідь.
5. До одного літературного роду належать усі твори рядка
А "Чорна рада" Пантелеймона Куліша, "Енеїда" Івана Котляревського
Б "Наталка Полтавка" Івана Котляревського, "Камінний хрест" Василя Стефаника
В "Камінний хрест" Василя Стефаника, "Гімн" Івана Франка
Г "Чорна рада" П.Куліша, "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Панаса Мирного
Д "Лісова пісня" Лесі Українки, "Тіні забутих предків" Михайла Коцюбинського
6.
Картина "Допит ворога" В. Костецького ілюструє зміст
А роману "Місто" В. Підмогильного
Б новели "Я (Романтика)" М. Хвильового
В "Моя автобіографія" Остапа Вишні
Г роману "Майстер корабля" Ю. Яновського
7. Чарівний портрет дівчини-весни –
"…скрізь поточки як дзвіночки, жайворон
як золотий
З переливами:
Йде весна
Запашна,
Квітами-перлами
Закосичена" – створено в поезії
А "Арфами, арфами…" П. Тичини
Б "Солодкий світ!.." М. Рильського
В "Ви знаєте, як липа шелестить" П. Тичини
Г "Вчись у природи творчого спокою" Є. Плужника
8. "Отак мiж природою, з одного боку, та людьми – з другого, й промайнули перші кроки мого дитинства золотого", – так описано дитинство в
А романі "Майстер корабля" Ю. Яновського
Б новелі "Я (Романтика)" Миколи Хвильового
В творі "Моя автобіографія" Остапа Вишні
Г романі "Місто" В. Підмогильного
9. "І над нами, й під нами горять світи...
І внизу, і вгорі глибини...
О, який же прекрасний ти,
Світе єдиний!"
Це уривок із поезії Є. Плужника
А "Вчись у природи творчого спокою…"
Б "Для вас, історики майбутні..."
В "Річний пісок…"
Г "Ніч… а човен – як срібний птах!.."
10. Колоритний дід Панько, який розповідає неймовірні історії, – це персонаж
А роману "Майстер корабля" Ю. Яновського
Б усмішки "Сом" Остапа Вишні
В роману "Місто" В. Підмогильного
Г твору "Моя автобіографія" Остапа Вишні
11. Жорстокість, голод, кровопролиття революційних часів, коли "Всі шляхи в крові", художньо розкрито в поезії
А "Одчиняйте двері" П. Тичини
Б "Солодкий світ!.." М. Рильського
В "Вчись у природи творчого спокою …" Є. Плужника
Г "Пам’яті тридцяти" П. Тичини.
12. "– Ви помиляєтесь, товаришу,.. українізація повинна скріпити змичку міста й села. Пролетаріат мусить..." – говорить персонаж роману "Місто" В. Підмогильного
А Надійка
Б Степан
В Левко
Г Яша
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання (13-15) до нього
О панно Інно! Липень. Спека.
Ви тут. Але Ви так далеко.
Десь мерехтить дівоча мрія,
Як білий сон на темних віях.
В цей білий сон, як в танець білий,
Прийде хтось несказанно милий
І поведе у світ любові,
Як заполоч на рушникові,
Як ружі цвіт – на білосніжність,
Зійде враз невимовна ніжність.
Цей липень. Липи. Білопінно.
І тихий шепіт:
– Інно, Інно…
13. Образи в поезії є алюзією на твір із такими рядками
А "Не дві ночі карі очі / Любо цілувала... "
Б "Я Ваші очі пам’ятаю, / Як музику, як спів…"
В "Ви знаєте, як сплять старі гаї? / Вони все бачать крізь тумани".
Г "Чому звертаєш ти до мене / Чудові очі ті ясні…"
Д "Цілуй, цілуй, цілуй її: / Знов молодість не буде!.. "
14. Білий колір у творі символізує
А тишу, порожнечу
Б холод, самотність
В байдужість, сон
Г чистоту, цнотливість
Д розкіш, вишуканість
15. В останніх трьох рядках поезії провідним художнім засобом є
А алітерація
Б інверсія
В гіпербола
Г метафора
Д оксиморон
11 балів
У завданнях 16-30 дайте короткі відповіді.
16. |
Слова Олександра Довженка "О українська земле, як укривавилась ти! Ріки кров’ю поналивано, озера – слізьми та жалем. Байраки й переправи трупом запалися… Степи гнівом утоптано, та прокляттям, та тугою й жалем …" перегукуються зі ставленням до рідної землі автора твору … (назва, автор). |
1 бал |
17. |
У рядках
Кленусь тобі, веселий світе, провідним художнім засобом є … |
1 бал |
18. |
"І мрії про можливість наскоком здобути місце в міській машині зараз здавались йому самому дитячими. Він тлумачив сам собі – треба скласти іспит, добути стипендію й учитись, а решта все прикладеться..." – сказано про … (ім’я персонажа, назва твору, автор). |
3 бали |
19. |
Іспит, молодий письменник – ключові слова до твору … (назва, автор). |
2 бали |
20. |
"Герої його новел постають не переможцями-завойовниками, не будівничими світлого майбутнього, а швидше жертвами тієї бійні, у вир якої потрапили цілком свідомо й добровільно…" – це висловлювання про … (прізвище, ім’я, по батькові, псевдонім). |
2 бали |
21. |
Слова "...від кларнета твого – пофарбована дудка зосталась..." належать … (прізвище автора) та адресовані поету … (прізвище). |
2 бали |
22. |
На малюнку зображено персонажів твору… (назва, автор, псевдонім автора). |
3 бали |
23. |
Події, відображені у творі "Місто" В. Підмогильного, відбуваються в місті … . |
1 бал |
24. |
У рядках поезії Андрія Малишка "І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, / І рушник вишиваний на щастя, на долю дала..." вжито … (художній засіб). |
1 бал |
25. |
"Суперечність між одвічним ідеалом любові й тим беззастережним служінням абстрактній ідеї, доктрині, яке, мов ненаситний молох, зрештою вимагає зректися всього людського", розкрито у творі … (назва твору, автор). |
2 бали |
26. |
У висловлюванні Василя Стуса "Його доля воістину трагічна. В історії світової літератури, мабуть, не знайдеться іншого такого прикладу, коли б поет віддав половину свого життя високій поезії, а половину – нещадній боротьбі зі своїм обдаруванням" ідеться про … (прізвище). |
1 бал |
27. |
… (прізвище автора) написав твір … (назва), персонажем якого є То-Ма-Кі. |
2 бали |
28. |
"старі гаї", "місячні весняні ночі" – художні образи в поетичному творі … (назва) … (автор). |
2 бали |
29. |
Рядки "І він спитав: – Яку б найти принаду, / |
3 бали |
30. |
"Чому так сталося, що мати змушена притулятися до згасаючого серця свого блудного сина, який заплутався на трагічних дорогах революції?.." – сказано про твір … (автора). |
1 бал |
Усього – 27 балів
Усього з української літератури 54 бали