Тестові завдання. Тема «Усна народна творчість»
(завдання мають відповідь, можна використовувати для складання тестів до підсумкового уроку 8, 9 класі та для складання ЗНТ)
-
Пісня «Зажурилась Україна» розповідає про боротьбу українського народу з турецько-татарською ордою:
«Зажурилась Україна…
Витоптала орда кіньми
Маленькії діти…»
-
Козацьке військо в пісні «Та ой як крикнув же козак Сірко» порівнюється з «сонечком»:
«Думали над степом сонечко сяє
Аж то Військо та славне Запорізьке…»
-
У пісні Іван Сірко порівнюється із «сизим орлом»
«Та що сизий орел по степу літає
Аж то Сірко на конику виїжджає»
-
Іван Сірко був кошовим отаманом Запорізької Січі, здобув 65 перемог, вважали характерником (чаклуном)
-
У пісні «Та ой як крикнув же козак Сірко» використано постійні епітети:
«військо запорізьке»
«сизий орел»
«воронії коні»
-
Термін «історична пісня» в науковий обіг увів Микола Гоголь
-
Відомий лист запорізьких козаків до султана Туреччини підписав сам Іван Сірко
-
Прототипом (конкретною особою) ліричного героя історичної пісні «Ой Морозе. Морозенку» став Станіслав-Нестор Мрозовський
-
Налічується 40 варіантів пісні «Максим козак Залізняк»
-
Повстання гайдамаків зображено в пісні «Максим козак Залізняк»
«Зібрав військо сорок тисяч
В місці Жаботині
Обступили город Умань
В обідній годині»
-
У пісні «Максим козак Залізняк» народ порівнює Залізняка із «пишною рожею»
«Максим козак Залізняк
Як пишная рожа»
-
У пісні «Максим козак Залізняк» використовується гіпербола (художнє перебільшення):
«Козак з Запорожжя
Зібрав військо сорок тисяч»
(всього було кілька сотень)
-
Художній засіб:
епітет – «Попереду Морозенко сивим конем виграває»
художнє означення
(сталий епітет: українська народна пісня)
гіпербола – «Зібрав військо сорок тисяч»
порівняння – «Як поїхав на Вкраїну, як пишная рожа»
-
Пісня «Чи не той то хміль» оспівує перемогу Богдана Хмельницького під Жовтими Водами 1648р. (травень)
-
Художній засіб:
«Чи не той то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой то той Хмельницький
Що з ляхами б’ється! » - художній паралелізм
(явища природи зображується
паралельно із явищами життя людини )
-
Жовті Води у різних варіантах пісні мають назви Золотий Брід, Золота Вода
-
Пісня «Чи не той то хміль» закінчується словами:
«не по однім ляшку
зосталась вдовиця»
-
Установіть відповідність:
«Чи не той то хміль» - «Їде ляхів сорок тисяч
Хорошої вроди»
«Ой Морозе. Морозенку» - «Полягло наших чимало
А татар - утроє»
-
Дівчиною із легенди називають Марусю Чурай
-
У Марусю Чурай був закоханий Іван Іскра
-
Маруся любить Григорія Бобренка
-
Мати Григорія Бобренка хоче його одружити із заможною Галею Вишняківною
-
У 1648 році Іван Іскра та Григорій Бобренко служили у складі Полтавського полку під час Національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького
-
Авторство Марусі Чурай приписують таким пісням:
«Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «В кінці греблі шумлять верби», «Грицю, Грицю до роботи», «Ой не ходи, Грицю»
-
Сюжет пісні «Ой не ходи, Грицю» взято із життєпису Марусі Чурай
-
Пісня Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки» побудована у формі діалогу сина і матері, який просить прийняти його дівчину, якщо з ним раптом щось станеться
-
У пісні «Засвіт встали козаченьки» використано постійні епітети:
«Заплакала Марусенька
свої ясні очі»
«кінь вороненький
в воротях спіткнувся»
-
У пісні «Засвіт встали козаченьки» просліджується мотив проводів сина в похід
-
Пісня «Засвіт встали козаченьки» має іншу назву «Засвистали козаченьки»
-
Пісня М. Чурай «Віють вітри, віють буйні» передає мотив туги за коханим, який далеко від дому і чи повернеться
-
Почуття розлуки підсилюють художнім паралелізмом («дерева гнуться» - «сльози льються»)
-
Пісню «Віють вітри, віють буйні» використав І. П. Котляревський у п’єсі «Наталка Полтавка»
-
«За світ встали козаченьки
В похід з полуночі
Заплакала Марусенька
Свої ясні очі» - постійний епітет – пісня М. Чурай «Засвіт встали козаченьки»
-
Розлуку з милим у пісні «Віють вітри, віють буйні» дівчина порівнює з «лютим горем»
«Трачу літа в лютім горі
І кінця не бачу…»
-
Дівчина порівнює себе з билинкою в полі (пісня «Віють вітри, віють буйні»)
«Єсть же люди, що і моїй
Завидують долі:
Чи ж щаслива ж та билинка
Що росте у полі,
Що у полі, на пісочку
Без роси, на сонці»
-
Провідний мотив пісні «Віють вітри, віють буйні» - туга дівчини за коханим
-
«Ой не ходи, Грицю» - провідний мотив помста через зраду
-
«Засвіт встали козаченьки» - провідний мотив проводи сина в похід
-
Думи з’явилися у зв’язку з жорстокими нападами турецько-татарських орд, які ще мали назву невільничі плачі (названі кобзарями)
-
Думи створювалися у час виникнення козацтва в XVст.
-
Найвідоміші думи: «Козак Голота». «Маруся Богуславка». Утеча трьох братів з Азова», «Самійло Кішка», «Хмельницький і Барабаш», Корсунська перемога», «Дума про сестру та брата», «Бідна мати і три сини»
-
Думи виконували кобзарі (сліпі люди, в минулому козаки, які неодноразово тікали з турецької неволі, а за втечу вороги тим, що потрапляли знову в полон, виколювали очі.) Сліпі кобзарі разом з хлопчиками – поводирями ходили по селах України і виконували протяжні пісні (невольничі плачі) під супровід бандури чи кобзи.
-
Найвідоміші кобзарі-бандуристи Гнат Гончаренко, Остап Вересай, Павло Носач, Євген Мовчан, Михайло Кравченко
-
Остап Вересай понад 70 років мандрував від села до села, виконуючи думи
-
Сучасні Кобзарі Василь і Микола Литвин, Василь Нечепа
-
У 1918 році створена Національна заслужена академічна капела бандуристів імені Григорія Майвороди
-
Думи виконуються речитативом – протяжним проказуванням подібним до співу, супроводжуючи грою на бандурі, кобзі, лірі
-
Українським Гомером називають Остапа Вересая
-
Маруся Богуславка – узагальнений образ дівчини-бранки
-
Існує переказ, що приблизно в XVI – XVII ст. в м. Богуславі, жила родина священника, в якого була донька, яка була взята в полон і віддана до гарему турецькому ханові (Маруся Богуславка)
-
Урочистий стиль посилюється прийомом ретардації – хаотичним повторенням частин тексту з метою уповільнення розповіді
-
У місті Богуслав стоїть пам’ятник Марусі Богуславці
-
У думі немає фантастичних елементів
-
Тяжке проказування, подібне до співу, супроводжене грою на бандурі, кобзі чи лірі називається речитативом
-
У 2014 році вийшов фільм «Поводир» про українських бандуристів
-
Слова «Тоді дівка – бранка, Маруся, попівна, Богуславка» є ретардацією (повтором частин тексту; усього – 11 раз у «Думі про Марусю Богуславку»)
-
За змістом думи «Про Марусю Богуславку» намальовано картину М. Дрегус «Маруся Богуславка» (1947 – 1950 р.р.)
-
У думі «Про Марусю Богуславку» згадується свято Великодня
«Та на святий празник, роковий день Великдень
Маруся до темниці приходжає
Всіх козаків випускає»
-
Прокльони: «Та бодай ти й щастя й долі собі не мала» адресовані до Марусі Богуславки (належать козакам – невольникам)
-
До календарно-обрядових пісень належать щедрівки
-
До суспільно-побутових належать рекрутські пісні
-
«Ой пущу віночок
На биструю воду
На щастя, на долю,
На милого вроду» - рядки з купальської пісні
-
«Де Христос родився, з Діви воплотився
Як чоловік пеленами убого повився» - це рядки з колядки
-
«Маяло житечко, маяло
Як у полі стояло
А тепер не буде маяти
А буде в стодолі лежати» - це рядки жниварської пісні
-
«Пісня мила, пісня та люба
Все про кохання, все про любов» - це рядки родинно-побутової пісні
-
«Ой ночують чумаченьки
В чистім степу при долині
Розпустили сірі воли пасти
При зеленім муравині» - це рядки з суспільно-побутової пісні
-
«То не грім в степу гуркоче
То не хмара світ закрила
То татар велика сила
Козаченьків обступила» - це рядки з історичної пісні
-
Слова:
«Ой козаки,
Ви, біднії невольники!
Та не ламайте мене, не проклинайте…»
належать Марусі Богуславці із однойменної думи «Про Марусю Богуславку»
-
«До темниці походжає
Темницю відмикає
Всіх козаків,
Бідних невольників,
На волю випускає» - героїня думи «Про Марусю Богуславку»
-
«Та нехай мене
З неволі не викупає
Бо вже я потурчилась, побусерменилась» - говорить героїня думи «Про Марусю Богуславку»
-
У жниварських піснях складають шану урожаю
-
Пісні, що виконують на свято Івана Купала називають купальськими
-
Марусі Чурай приписують авторство пісні «Віють вітри, віють буйні»
-
Маруся Чурай родом з Полтави
-
У баладі «Ой летіла стріла» використано метаморфозу (перевтілення)
-
У думі «Про Марусю Богуславку» події відбуваються перед святом Великодня (у ніч на свято)
-
«Сизий орел». «військо запорізьке», «синє море» - постійні епітети
-
У рядках:
«То не грім в степу гуркоче
То не хмара світ закрила
То татар велика сила
Козаченьків обступила» - немає символу
(є анафора – єдинопочаток; алітерація – повторення приголосного звуку;
метонімія – перебільшення)
-
«Стоїть місяць над горою
Та сонця немає
Мати сина в доріженьку
Слізно проводжає» - «Засвіт встали козаченьки»
-
«Стоїть місяць над горою
Та сонця немає
Мати сина в доріженьку
Слізно проводжає» - художній паралелізм (паралельне зображення явищ природи – стан людини)
-
«Та нехай мій батько добре дбає
Ґрунтів великих маєтків нехай не збуває» - дума «Про Марусю Богуславку»
-
У купальських піснях уславлюють свято Івана Купала та складають шану природі
-
Рядки:
«Трачу літа в лютім горі
І кінця не бачу
Тільки мені легше стане
Як трохи поплачу»
із пісні «Віють вітри, віють буйні»
-
Рядки:
«Ой летіла стріла
З-за синього моря
Ой де ж вона впала
На вдовинім полі»
із пісні «Ой летіла стріла»
-
Герої думи:
«То вони тридцять літ у неволі побувають
Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видають»
козаки-невольники із думи «Про Марусю Богуславку»
-
Рядки:
«Чи будемо ми в кінці
Чи будемо ми в вінці?
Ой, будем, доню, будем
Лиш нивоньку дожнем!» - із пісні жниварського циклу
-
Рядки:
«Щедрик, щедрик, щедрівочка
Прилетіла ластівочка
Стала собі щебетати
Господаря викликати» - це рядки із щедрівки
-
Рядки:
«Вийди, вийди, господарю
Подивися на кошару
Там овечки покотились…» - це рядки із щедрівки
-
Рядки:
«Благослови, мати,
Весну закликати!
Весну закликати!
Зиму проводжати!» - це рядки із веснянки
-
Серед найпопулярніших весняних пісень, які супроводжували танця, хороводи: «Подоляночка», «Мак», «Перепілочка», «Кривий танець», «Зелений шум», «Огірочки», «Льон», «А ми просо сіяли, сіяли»
-
Рядки:
«Десь тут була подоляночка
Десь тут вона впала
До землі припала» - це веснянка (пісня «Подоляночка»)
-
Балада «Ой летіла стріла» - художній образ «три зозуленьки»
-
Дума «Про Марусю Богуславку» - художній образ «камінь біленький»
-
Історична пісня «Засвіт встали козаченьки» - художній образ «кінь вороненький»
-
Історична пісня «Чи не той то хміль» - художній образ «сірії вовки»
-
Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку» - географічна назва «Савур-могила»
-
Історична пісня «Чи не той то хміль» - географічна назва «Золотий Брід»
-
Пісня Марусі Чурай «Ой не ходи, Грицю» - географічна назва «Полтава»
-
Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку» - ключові слова «Вкраїна», «Савур-могила»
-
Історична пісня «Чи не той то хміль» - ключові слова «Золотий Брід», «сорок тисяч»
-
Пісня Марусі Чурай «Ой не ходи, Грицю» - ключові слова «вечорниці», «зілля»
-
Пісня Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки» - ключові слова «мати», «син»
-
Пісня Марусі Чурай «Віють вітри, віють буйні» - ключові слова «люте горе». «билинка»
-
Дума «Про Марусю Богуславку» - ключові слова «Чорне море», «невольники»
-
Історична пісня «Максим козак Залізняк» - ключові слова «Умань». «Жаботин»
-
Дума «Про Марусю Богуславку» - ключові слова «речитатив», «700 невольників»
-
Пісня Марусі Чурай «Віють вітри, віють буйні» - ключові слова «сльоза», «арія з «Наталки Полтавки»»
-
Пісня Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки» - ключові слова «похід», «рідна дитина»
-
Історична пісня «Чи не той то хміль» - ключові слова «ліро-епос», «Польща»
-
Балада «Ой летіла стріла» - ключові слова «вдовине поле», «три зозулі рябенькі»
-
Філософська (громадська) поезія «De libertate» - ключові слова «воля». «свобода»
-
Байка «Бджола і шершень» - провідна ідея «спорідненої праці»
-
Філософська (громадська) поезія «De libertate» - художній образ «волі»
-
Філософська (громадська) поезія «De libertate» - художній образ «свобода»
-
Рядки:
«В кінці греблі шумлять верби,
Що я насадила
Нема того козаченька,
Що я полюбила…» - із родинно-побутової пісні
-
Над Чорним морем у Великодню суботу відбуваються події твору - думи «Про Марусю Богуславку»
-
Прилинути чайкою на край світу, щоб витерти молодому «кривавії рани» прагне Ярославна («Слово про похід Ігорів» )
-
Пряме звернення до видатного полководця, державного діяча, є звертання у творі Г. С. Сковороди «De libertate» (До Богдана Хмельнцького)
-
В уривку «Та коли він повертав се назад роздумував і сказав дружині (війську): «Ідіте додому з даниною, а я вернуся і походжу іще» І відпустив він дружину свою» - сказано про Ігоря (князя із «Слово про похід Ігорів»)
-
«Коли б мені в дурні не пошитися» - прагне герой поезії Г. С. Сковороди «De libertate»
-
Пісня Г. С. Сковороди «Всякому місту звичай і права» - ключові слова «Петро», «звичай і права»
-
Пісня Г. С. Сковороди «Всякому місту звичай і права» - ключові слова «Венери амур», «смерть»
-
Пісня Г. С. Сковороди «Всякому місту звичай і права» - ключові слова «лений розум», «совість – чистий кришталь»
-
У літописі «Повість минулих літ» змальовуються події XI-XIIст.
-
«Золоте слово, зо слізьми змішане» зронив київський князь Святослав («Слово про похід Ігорів»)
-
Дружина Ігоря (військо) перемогла у п’ятницю («Слово про похід Ігорів»)
-
Через надмірне честолюбство й нерозсудливість сталася поразка новгород-сіверського князя Ігоря («Слово про похід Ігорів»)
-
Князя Всеволода, брата Ігоря, у творі величають «буй-туром» («Слово про похід Ігорів»)
-
У поемі «Слово про похід Ігорів» Святослав зображений як мудрий державний діяч
-
Ярославна, дружина князя Ігоря, звертається до сил природи: вітру, сонця і Дніпра, щоб вони захистили князя («Слово про похід Ігорів»)
-
Ярославна докоряє вітрові за те, що він несе ханські стріли на воїнів її чоловіка («Слово про похід Ігорів»)
-
У Дніпра-Славути Ярославна просить, щоб Дніпро приніс князя на хвилях («Слово про похід Ігорів»)
-
Сонце Ярославна звинувачує за промені, які немилосердно посилювали спрагу руських воїнів («Слово про похід Ігорів»)
-
Ярославна – один із найпривабливіших образів у світовій літературі («Слово про похід Ігорів»)
-
Події 1185 року зображено у творі «Слово про похід Ігорів»
-
«Повість минулих літ» упорядкував Нестор Літописець
-
Утекти з полону князю Ігорю допоміг Овлур («Слово про похід Ігорів»)
-
Ярославна не звертається до місяця в Путивлі-граді на валу («Слово про похід Ігорів»)
-
Згідно з «Повістю минулих літ» (літопис) народження Києва на придніпровських пагорбах передбачив Андрій Первозванний
-
Древлянам у «Повісті минулих літ» (літопис) за князя Ігоря помстилася княгиня Ольга
-
Літопис «Повість минулих літ» містить легенди: «Легенда про заснування Києва», «Легенда про трьох братів Кия, Щека, Хорива та їхню сестру Либідь». «Про походи київських князів», «Про князя Олега, який здійснював похід на Стамбул», «Помста княгині Ольги»
-
Князь Олег із легенди «Повісті минулих літ» повісив на ворота Цар-города (Стамбул) щит на знак перемоги
-
Князі Кий, Щек і Хорив заснували Києв град (літопис «Повість минулих літ»)
-
Помста княгині Ольги за чоловіка мала такі дії:
-
Обманом викинула древлянських послів у велику яму і засипала їх живими землею;
-
Улаштувала тризну (поминки) біля повстання князя Ігоря, неподалік Корестеня, де напоїла п’ять тисяч древлян, а потім веліла посікти їх;
-
Древляни після облоги Корестеня відмовилися платити данину княгині Ользі, проте княгиня попросила віл кожного двору по три голуби і по три горобці, звеліла прив’язати до ніг птахів трут (легкозаймисту речовину), підпалити і відпустити птахів. Так за одну ніч було спалено древлянське місто.
(літопис «Повість минулих літ»)
-
Захоплення героїчним минулим Київської держави, глибокий сум через міжусобиці і лихо, заподіяне ординцями – провідні мотиви літопису «Повість минулих літ»
-
«Повість минулих літ» - перший підручник з історії Київської держави
-
Мова «Повісті минулих літ» насичена образами, поетикою, старослов’янізмом, нороднорозмовними елементами
-
Слова: «Дайте мені од двора по три голуби та по три горобці» належать княгині Ользі із «Повісті минулих літ»
-
Про помсту древлянам йдеться у літописі «Повість минулих літ»
-
Київському князеві Святославу належать слова: «Рано взялись ви землю Половецьку ногами разити, а собі слави шукати. Не з честю ви ворога подолали» («Слово про похід Ігорів»)
-
В описі «Ігор – князь поскочив горностаєм між очерети високі» є такі художні засоби:
-
Порівняння «князь поскочив горностаєм»
-
Інверсія (незвичний (непрямий) порядок слів у реченні)
с) епітет: очерети високі (художнє означення)
-
Слова «Лучче нам порубаними бути, ніж полону зазнати» промовляє князь Ігор («Слово про похід Ігорів»)
-
Богдан Хмельницький згадується у філософській поезії «De libertate»
-
Пісню «Всякому місту звичай і права» Г. С. Сковороди виконує Наталка Полтавка, героїня однойменної п’єси «Наталка Полтавка»
-
У творі «Всякому місту звичай і права» не оспівується «ідея сродної праці»
-
У творі «Всякому місту звичай і права» засуджується пияцтво, шовінізм, хабарництво
-
«Силою» у своїх байках Григорій Сковорода називає мораль
-
Ліричний герой твору «De libertate» символом свободи вважає Богдана Хмельницького
-
У байці Г. Сковороди «Бджола та Шершень» бджола - символ праці
-
У байці Г. Сковороди «Бджола та Шершень» шершень – символ ледарства
-
Оповідна частина й повчання – композиційні особливості байки «Бджола та Шершень» Г. Сковороди
-
«Всякому місту звичай і права» - пісня Г. Сковороди
-
«Слово про похід Ігорів» - героїчна поема (літописна повість)
-
«Бджола та Шершень» - байка
-
«Повість минулих літ» - літопис
-
«De libertate» - вірш, лірика(патріотична, філософська)
-
«Дума про Марусю Богуславку» - є народна дума
-
«Ой летіла стріла» - народна балада
-
«Чи не той то хміль» - історична балада
-
«Ой Морозе, Морозенку» -історична пісня
-
«Ой не ходи, Грицю» - пісня Марусі Чурай
-
«Засвіт встали козаченьки» - пісня Марусі Чурай
-
«Віють вітри, віють буйні» - пісня Марусі Чурай
-
«Бджола» - алегоричний образ «мудрої людини, що в природному ділі трудиться»
-
«Шершень» - алегоричний образ «аморальної людини, що живе за рахунок чужої праці»
-
Для Бджоли найбільшим щастям є щастя «сродної праці»
«Нам незрівнянно більша втіха – збирати мед, ніж споживати»
-
Рядки:
«Плаче – тужить Ярославна
Вранці в Путивлі на валу» - «Слово про похід Ігорів»
-
Переспів плачу Ярославни із «Слово про похід Ігорів» зробив Т. Г. Шевченко
-
Рядки:
«О якби в дурні мені
Не пошитись,
Щоб без свободи не
Міг я лишитись»
поезія Г. С. Сковороди «De libertate»
-
Рядки:
«Той безперервно стягає поля
Сей іноземних заводить телят»
пісня Г. С. Сковороди «Всякому місту звичай і права»
-
Рядки:
«Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не скільки тобі самій,
Як людям корисні» належать Шершневі
-
«Панські Петро для чинів тре кутки» - інверсія (непрямий порядок слів)
Потрібно Петро тре → другорядні члени речення
(група підмета, присудка)
підмет присудок
-
«В сих дім, як вулик, гуде від гуляк» - порівняння
-
«Що є свобода? Добро в ній яке?» - риторичне запитання
-
«Мед любить їсти й Ведмідь
А Шершень теж не проти нього» - алегоричні образи байка «Бджола та Шершень»
-
«Всякому місту звичай і права» - провідний мотив «щасливий той, хто має чисте сумління»
-
«Слово про похід Ігорів» - провідний мотив об’єднання князівств у Київську державу
-
«Повість минулих літ» - провідний мотив об’єднання князівств у Київську державу
-
«Бджола та Шершень» - провідний мотив «сродної праці»
-
«De libertate» - провідний мотив «свобода – найцінніше багатство»
-
Рядки:
«Ой матінка плаче,
Поки жити буде
А сестриця плаче,
Поки не забуде» - із балади «Ой летіла стріла»
-
Удовинин син загинув від стріли у баладі «Ой летіла стріла»
-
Прийом метаморфози використано у баладі «Ой летіла стріла» (мати, сестра, дівчина – перетворилися на «три рябенькі зозуленьки»)
-
У рядках балади «Ой летіла стріла» використано гіперболу (художнє перебільшення)
«Де матінка плаче
Там Дунай розлився
Де плаче сестриці
Там слізок криниця»
-
Зозуля в баладі «Ой летіла стріла» - це символічний образ суму й туги
-
В українському фольклорі зозуля є образом суму, туги, нещастя
-
Сестриця із балади «Ой летіла стріла» «в ніженьках сіла»
-
Мати із балади «Ой летіла стріла» «в головоньках сіла»
-
Миленька із балади «Ой летіла стріла» «сіла край серденька»
-
Тема балади «Ой летіла стріла» оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином
-
Ідея балади «Ой летіла стріла» висловлювання співчуття до загиблого
-
Рядки балади «Ой летіла стріла»
«Ой матінка плаче
Поки жити буде
А сестриця плаче
Поки не забуде
А миленька плаче
Поки його бачить» - є основною думкою балади