Тестові завдання з української мови й літератури для контрольних робіт у 9 - 11 класах та підготовки до ЗНО з синтаксису та морфології, теми для написання власного висловлювання

Про матеріал
Тестові завдання з української мови та літератури можна використовувати як для написання контрольних робіт учнями 9-11 класів, так і для підготовки до ЗНО.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання

з української мови й літератури

для контрольних робіт у 9 - 11 класах

та підготовки до ЗНО

з синтаксису та морфології,

теми для написання власного висловлювання

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Література 11 клас

  Варіант 1 (одна правильна відповідь)

1. Кому з братів Половців («Подвійне коло» Ю. Яновського) належить висловлювання

- Рiд наш рибальський, на морi бувальський, рiд у державу вростає, в закон та обмеження, а ми анархiю несемо на плечах, нащо нам рiд, коли не треба держави, не треба родини, а вiльне спiвжиття?

А Панасу

Б Остапу

В Івану

Г Андрію

2.Кому з літературних героїв належить самохарактеристика:

Красива я була, правда?

Схожа на свою матір.

Смілива я була, правда?

Схожа на свого батька.

Співуча я була, правда?

Схожа на свій народ

А Олесі Запорожець («Україна в огні»)

Б Забаві («Диво»)

В Марусі Чурай («Маруся Чурай»)

Г Ларисі («За мить щастя»)

3. Хто з письменників дає читачам такі корисні поради

«…ви берете з собою рушницю…набої і всілякий інший мисливський реманент, без якого не можна правильно націлятись, щоб бити без промаху, а саме: рюкзак, буханку, консерви, огірки, помідори, десяток укруту яєць, стопку…»

А О. Вишня

Б О. Турянський

В О. Довженко

 Г Г. Косинка

4. Харківський експериментальний театр «Березіль» діяв під керівництвом

А М. Куліша

Б Л. Курбаса

В І. Кочерги

Г Юри Гната

5.Кому з поетів належать рядки поезії

« Верни до мене , пам’яте моя,

Нехай на серці ляже ваготою

Моя земля з рохманною журбою.

Хай сходить співом горло солов’я

В гаю нічному. Пам’яте , верни

Із чебреців, із липня жаротою.

Хай яблука останнього достою

В мої, червонобокі , виснуть сни.»

А В. Симоненку

Б М. Вінграновському

В Б. Олійнику

Г В. Стусу

6. У якому місті відбувається дія в комедії М. Куліша «Мина Мазайло»

А Києві

Б Харкові

В Полтаві

Г Львові

7. Укажіть назву твору , з якого взято цитатний образ.

«Вона не була звичайною дівчиною. Вона була красива і чепурна. Олесею пишалася вся округа. Бувало, після роботи, вечорами, вона, як птиця, ну так же багато співала коло хати на все село, так голосно і так прекрасно, як, мабуть, і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами. А вишивки Олесі висіли на стінах під склом в європейських музеях: в Лондоні, в музеї Альберт-Вікторія, в Парижі, в Мюнхені і Нью-Йорку, хоч вона про це й не знала. Учила її мати всьому. Була Олеся тонкою, обдарованою натурою, тактовною, доброю, роботящою і бездоганно вихованою хорошим чесним родом. Легковажні хлопці трохи соромились Олесі, вважаючи її за горду і неприступну...»

А «Тигролови» І. Багряного

Б «Місто» В. Підмогильного

В «Україна в огні» О. Довженка

Г «Диво» П. Загребельного

8. Кому з героїв кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» належать слова

— Цю землю можна їсти! На! Їж! Я хочу дивитися на тебе, сину мій, як на символ свого буття отут!

А Еріху Коху

Б Людвигу фон Краузу

В Ернсту фон Краузу

Г Максиму Заброді

9. Укажіть автора цих рядочків

«Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі. Кам’яні пальці. Він завмер від сласного споглядання цієї величі нової стихії і раптом широким рухом зронив униз зачудований поцілунок.»

А І.Багряний «Тигролови»

Б О. Довженкові «Зачарована Десна»

В П. Загребельний «Диво»

Г В. Підмогильний «Місто»

10. У поезії І. Драча «Балада про соняшник» використано такий художній засіб

А Асонанс

Б Метаморфозу

В Оксиморон

Г Антитезу

11.Дійовими особами в новелі О. Гончара «За мить щастя» не є

А. Василь Кравчина

Б. Сашко Діденко

В. Лорі

Г. Шаруда

12. Усі цитати з твору «Тигролови», крім

А «І пре туди, куди й чоловік не насмілиться. Звели їй до відьми в зуби полізти — і полізе. Їй би треба хлопцем родитись …І в ній кров бурхає так, як і в кожної тварини тут, як у пантери, чи в рисі, чи в тигра».

Б «Бравий герой і грізний суддя та володар душ людців і плюгавий злодюжка, порушник закону нетрів».

В «Всі знали подробиці про того «диявола», про того юнака, на двадцять п’ять літ каторги приреченого, що переступив «трибунал» і вистрибнув у смерть зі скаженого поїзда».

Г «Був він добрий кремезний юнак. Одежа вся в пилу і поті. На рукаві й спині пропалена сорочка на пожарах. Здорові темні руки, патьоки на шиї і скронях і зморшки на чолі також не по літах.»

13. Установіть відповідність між назвою твору й цитатами


1 « Зачарована Десна»

 

2 « Тигролови»

 

3 « Маруся Чурай»

 

4 « Подвійне коло»

А « Тому роду нема переводу, в котрому браття милують згоду»

Б «Сміливі завжди мають щастя»

В « Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє»

Г « Нерівня душ – це гірше, ніж майна»

Д « Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети»


 

14. Установіть відповідність між жанром товру та автором


1 Роман у новелах

2 Поема в прозі

3 Пригодницький роман

4 Роман у віршах

 

А І. Багряний

Б Л. Костенко

В П. Загребельний

Г Ю. Яновський

Д Й. Турянський


15.Установіть відповідність між стильовою течією та автором


1 П. Тичина

2 М. Зеров

3 М. Семенко

4 Г. Косинка

 

 

А Футуризм

Б Кларнетизм

В Неокласицизм

Г Неоромантизм.

Д Вітаїзм


 


16. Установіть відповідність між твором і жанром


1 « Я (Романтика)»

2 «Марія»

3 « Свіччине весілля»

4 «Мина Мазайло»

 

А Драматична поема

Б Роман

В Комедія

Г Новела

Д Оповідання


17. Установіть відповідність між рядками з поезії та автором


1 Євген Маланюк

 

 

 

2 Микола Вінграновський

 

 

 

3 Василь Симоненко

 

 

 

4 Павло Тичина

 

 

 

А. «Білі акації будуть цвісти

В місячні ночі жагучі,

Промінь морями заллє золотий

Річку, і верби, і кручі…»

Б «Сеньйорито акаціє, добрий вечір.

Я забув, що забув був вас,

Але осінь зійшла вам на плечі.

Осінь, ви і осінній час…»

В «Виростеш ти ,сину, вирушиш в дорогу,

Виростуть з тобою приспані тривоги…»

Г «Стану я, гляну я-

Скрізь поточки як дзвіночки, жайворон як золотий…»

Д «Стилет чи стилос-не збагну,

Хитаються двояко терези…»



   Українська література 

  ІІ варіант

1.З якого твору епіграф

Найперше мусимо з допомогою мікроскопа дослідити всі відхилення від предмета. (П. Пікассо)

А Місто» В. Підмогильного

Б «Диво» П. Загребельного

В « Я (Романтика)» М. Хвильового

Г «За мить щастя» О. Гончара»

2. Хто з поетів написав про себе

«Я все – п’яний дитвак із сонцем у кишені».

«Я – закоханий в житті поганин»

А М. Рильський

Б Є. Плужник

В І. Драч

Г Б. Антонич

3. Образами - символами в цій поезії є росяниста доріжка, солов’їні гаї, материнська усмішка

А «Лебеді материнства» В. Симоненко

Б « Сива ластівка» Б. Олійник

В « Два кольори» Д. Павличко

Г «Пісня про рушник» А. Малишко

4. Кому з героїв роману Л. Костенко «Маруся Чурай» належить висловлювання:

Ця дівчина не просто так, Маруся,

 Це - голос наш. Це - пісня. Це - душа.

Коли в похід виходила батава,-

Її піснями плакала Полтава.

А Івану Іскрі

Б Мартину Пушкарю

В Богдану Хмельницькому

Г Семенові Горбаню

5. Кому адресовані рядки поезії Є. Маланюка

«…від кларнета твого пофарбована дудка осталась.

…в окривавлений Жовтень – ясна обернулась Весна.»

А М. Рильському

Б П. Тичині

В М. Семенку

Г А. Малишку

6. Героєм повісті О. Довженка не є тварина

А Кінь Мурай

Б Півень Рудько

В «Фамільна ворона»

Г Собака Пірат

7. В уривку поезії П. Тичини «Арфами, арфами…» автор не використав такий троп

«Арфами, арфами –

Золотими, голосними обізвалися гаї

Самодзвонними.»

А Порівняння

Б Метафору

В Асонанс

Г Епітет

8. До київських поетів – неокласиків не належав

А М. Зеров

Б М. Рильський

В Є. Плужник

Г Ю. Клен (Освальд Бургардт)

9. До жанру новели не належить твір

А «В Житах» Г. Косинки

Б « Я(Романтика)» М. Хвильового

В «Зачарована десна» О.Довженка

Г «Три зозулі з поклоном» Г. Тютюнника

10. Не є композиційною особливістю новели «Три зозулі з поклоном»

А Наявність трьох частин

Б Розповідь від першої особи

В Відсутність діалогів

Г Повторюваний образ «татової сосни»

11. Представником емігрантської літератури не є

А Г. Тютюнник

Б І. Багряний

В Є. Маланюк

Г У. Самчук

12. Піснею не є така поезія

А « Пісня про Рушник» А. Малишка

Б « Річний пісок слідок ноги твоєї…» Є. Плужника

В « Лебеді материнства» В. Симоненка

Г « Два Кольори» Д. Павличка

13. Установіть відповідність між прізвищем письменника та його псевдонімом


1. Фітільов

2. Стрілець

3. Губенко

4. Лозов’ягін

 

А О. Вишня

Б Багряний

В Гончар

Г Хвильовий

Д Косинка


14. Установіть відповідність між назвою твору та його персонажем.


1 «Місто»

2 « Три зозулі з поклоном»

3 « Мина Мазайло»

4 « За мить щастя»

 

А Уля

Б Зоська

В Лорі

Г Марфа

Д Христя


15. Установіть відповідність між героями твору та його назвою


1 Сивоок

2 Василь Кравчина

3 Данило Чабан

4 Корній Дізіка

 

 

 

 

А « Дитинство»

Б « В житах»

В « Диво»

Г « Україна в огні»

Д « Собор»

 

 



16. Установіть відповідність між назвою твору та місцем, де відбуваються події


1 Київ ( ХХ ст.)

2 Степ під Компаніївкою

3 Зелений Клин

4 Полтава

 

 А «Подвійне коло»

Б «Маруся Чурай»

В «Тигролови»

Г « Місто»

Д « Диво»


17. Установіть відповідність між рядками з поезії та автором.


1 Борис Олійник

 

 

2 Богдан-Ігор Антонич

 

 

3 В. Сосюра

 

 

4 Дмитро Павличко

 

 

 

 

 

А «Мені війнула в очі сивина, Та я нічого не везу додому,

Лиш горсточок старого полотна І вишите моє ім.’я на ньому…»

Б «Мамо, вечір догоря, Вигляда тебе роса,

Тільки ж ти, немов зоря, Даленієш в небеса…»

В «Моя душа й по темнім трунку

Не хоче слухатись порад.

І знову радісно і струнко

Біжить під вітер і під град.»

Г «Я, сонцеві життя продавши

за сто червінців божевілля,

захоплений поганин завжди

поет весняного похмілля»

Д «Для нас вона в світі єдина, одна


       В просторів солодкому чарі.

       Вона у зірках. І у вербах вона,

       І в кожному серця ударі.»

18. Установіть відповідність між рядками з поезії та автором


1 Євген Маланюк

 

 

 

2 Микола Вінграновський

 

 

 

3 В. Симоненко

 

 

 

4 П. Тичина

 

 

 

А «Білі акації будуть цвісти

В місячні ночі жагучі,

Промінь морями заллє золотий

Річку, і верби, і кручі…»

Б «Сеньйорито акаціє, добрий вечір.

Я забув, що забув був вас,

Але осінь зійшла вам на плечі.

Осінь, ви і осінній час…»

В «Виростеш ти ,сину, вирушиш в дорогу,

Виростуть з тобою приспані тривоги…»

Г «Стану я, гляну я-

Скрізь поточки як дзвіночки, жайворон як золотий…»

Д «Стилет чи стилос-не збагну,

Хитаються двояко терези…»


 

 

 

 

 

 


   Українська мова

  Варіант І

1. Пунктуаційна помилка допущена в складносурядному реченні

А Сосни зашелестіли, і стало тихо-тихо…(М. Зарудний).

Б І знов земля кипить у боротьбі, і знову я належу не собі (Л. Костенко).

В Хай сміється всім блакить, і звитязький спів дзвенить! (Б. Грінченко).

Г Праворуч, за молодим парком, стоїть на диво вцілілий старий почорнілий вітряк, а за ним – степова дорога на хутори (За І. Цюпою).

2. Складнопідрядним є речення

А Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я зможу і з людьми (Л. Костенко).

Б Хитаються патлашки уздовж всії стежини, і стомлений лелека спускається на хлів (Л. Костенко).

В І на перед не треба ворожити, і за минулим плакати не слід (Л. Костенко).

Г Я лиш інструмент, в якому плачуть струни мого народу (Л. костенко).

3. З-під похилого куща розлогої шелюги випурхнула блакитна пташка, плавно торкнулася водяного дзеркала…і вже в її довгому дзьобі тріпочеться срібляста верховодка (М. Яценко).

 Між частинами складного речення на місці пропуску слід поставити

А Кому

Б Крапку з комою

В Тире

Г Двокрапку

4.І [    ], й [    ], і [    ], і [    ]. Поданій схемі відповідає речення

А І серцю дано не бідніти, і думам не дано всихать (М. Стельмах)

Б І сонце, й день, і вишня в цвіті, і творчості крилата мить (П. Тичина).

ВЯ іду до гаю, і в блакить безкраю серце моє лине й птицею співає… (В. Сосюра).

Г І гадючаться землею тріщини-розколинки, і жовкне трава, а полин стає каламутно-сірий (З. Тулуб).

5. Означено-особовим є таке речення:

А Десь в бою б’ють за звичаєм пустельним (Л. Костенко).

Б Степ і ніч (Л. Костенко).

В Купила в лаврі кілька свічечок (Л. Костенко).

Г Треба було дочекатися світу (М. Коцюбинський).

6. Між частинами СПР не ставиться кома (розділові знаки пропущено)

А Ті що народжуються раз на століття умерти можуть кожен день (Л. Костенко).

Б Тепер чекай коли насниться літо і спогади у серці оживуть (І. Турчин).

В Де рідний край там і під ялиною рай (Народна творчість).

Г Чим вище сонце стоїть тим далі його видно (Народна творчість).

7. Складнопідрядним реченням з послідовною підрядністю є

А Так, як Данте любив Беатріче, як Петрарка Лауру любив, так люблю я тебе, моя пташко, хоч тобі я і серце розбив (О. Олесь).

Б Мені здається, що живу не я, а інший хтось живе за мене в світі в моїй подобі (В. Стус).

В Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).

Г Мені стояло в пам’яті роками, як ми тоді не відали про те, чого старий тремтячими руками ловив секунди крильце золоте (Л. Костенко).

8. Безособовим є таке речення:

А Бери мене в блаженні сни (Л. Костенко).

Б Добрій пораді ціни немає (Народна творчість).

В За добро віддячують добром, а не злом (Народна творчість).

Г Спочатку задумайте, а потім робіть (Народна творчість).

9. Між частинами складного безсполучникового речення ставиться тире

А Бери до серця і затям душа творця не переквітне (М. Сингаївський0.

Б Було колись в одній країні сумний поет в сумній хатині рядами думи шикував (Л. Українка).

В Вигляне з-за хмари промінь заграє річка всіма барвами.

Г А в лісі видзвонюють птиці сьогодні сонце розбудило їх рано (Д. Малицький).

10. У реченні:

 Учитель розкриває перед учнем таємниці буття   учить розпізнавати добро та зло, щирість і підступність, багатство душі й духовну обмеженість.

на місці пропуску слід поставити

А Кому

Б Тире

В Двокрапку

Г Крапку з комою

12. Не відокремлюються обставини в реченні:

А Не піймавши не кажи, що злодій (Народна творчість).

Б Додому плачучи прийшла, і спати плачучи лягла, і не вечеряла (Тарас Шевченко).

В Поснідавши генеральний писар виїхав у табір до хана (Риб.).

Г Тепер сержант по-тигриному вигинав свою широку засмальцьовану спину пригадуючи, скільки мурашок бігало тоді по ній (Гонч.).

4. Схемі – А: «П.» - відповідає речення

А О. М. Горький якось сказав: «Уславимо жінку-матір, чия любов не знає меж.» (А. Шевченко).

Б «Добрий вечір вам», - заспівав позаду дівочий голос (М. Стельмах).

В «Дякую за моральну підтримку», - похмуро всміхнувся син (О. Гончар).

Г « Ні. Народ без минулого, без пам’яті, без історії – не народ,» - запевняє досвід людства.

13.

1. Про походження Марусі Богуславки говорить її ім’я. 2. Жила колись у місті Богуславі, в сім’ї священика, українська дівчина. 3. Налетіли хмарою татари і захопили її в полон. 4. Подолала вона тяжкий шлях від рідного міста до Криму пережила весь жах невільницького торгу і була продана у Туреччину. 5. Можна припустити, що паша довірив їй ключі від тюрми-темниці, в якій 30 років мучилися 700 українських невільників.

1. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

А 1

Б 2

В 3

Г 5

2. Уточнююча обставина вжита в реченні:

А 1

Б 2

В 3

Г 4

3. Складений іменний присудок ужито в реченні:

А 1

Б 2

В 3

Г 4

4. Складним є речення:

А 1

Б 2

В 3

Г 5

14. Установіть відповідність


Речення

1 Я йду, і одуд стежкою іде, моїх полів маленький чичероне (Л. Костенко).

2 Біла стежка в далечі губилась, а мені у безтурботні дні назавжди, навіки полюбились ніжні і замріяні пісні (В. Симоненко).

3 Тоді дядько Марко ухопив мене на руки, й ми побігли попід тинами за валкою (Г. Тютюнник).

4 Чи біля тебе душу відморожу, чи біля тебе полум’ям згорю (Л. Костенко).

Смислові відношення

А Зіставлення

 

Б Взаємовиключення

 

В Послідовність

 

Г Одночасність

 

Д Протиставлення


 

 

 

 

 

 


15. Установіть відповідність


Речення

1 Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю (Л. Українка).

2 Молоді, чорняві скрипачі позакидали назад голови, так що на їх ледве держалися шапки (І. Нечуй-Левицький).

3 День був душний, незважаючи на те що краплі учорашнього дощу іскрились на траві (М. Вовчок).

4 Здалось, примарилось мені, що ти печальною ходою десь пройшла у білому вбранні (В. Сосюра).

Види підрядних частин

А Допустове

 

Б Умови

 

В З’ясувальне

 

Г Мети

 

Д Наслідкове


3. Установіть відповідність


Речення

1 У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.

2 Розповідають легенди,що колись у давнину тут, де тепер розкинулось її рідне село Крукове, була поліська рівнина, на якій гуляли вітри (В. Качан).

3 Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива ніжна наречена…(Д. Павличко)

4 Я син народу, що вгору йде, хоч був запертий в льох (І. Франко).

Підрядність

А Однорідна

 

Б Змішаного типу з послідовною та однорідною підрядністю

 

В Послідовна

 

Г Змішаного типу з послідовною та паралельною підрядністю

Д Неоднорідна (паралельна)

 

 


16. Установіть відповідність


Речення

А Коли задзвонить сон-трава в діброві і обізвуться в небі лебеді, земля святкову одягне обнову й веснянки закружляють по воді.

Б Наслідки вашої праці оцінять інші, дбайте лише про те, щоб серце ваше було чисте й справедливе.

В Як хочеться, щоб усі на світі люди не забували: ти усе ж людина.

Г Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас зацвітають квіти

Схеми

1. […], (щоб…): […]

 

2. (Коли…), […].

 

3.[…],і […],[…].

 

4.(Коли…) і (…), […] й […].

 

5. […], […], (щоб…).


 


17. Установіть відповідність


Речення

1 Подвір’я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там.

2 Поганий на вроду, та гарний на вдачу (Народна творчість).

3 То крякне крук, то коник заірже (Л. Костенко).

4 Або печі пиріжки, або не прийдуть дружки (Народна творчість).

 

Смислові відношення в ССР

А Зіставлення

Б Чергування

В Протиставлення

Г Одночасність

Д Взаємовиключення


 

 


Варіант ІІ 

1. Складносурядним є речення

А Дерева мене чекають, і падає листя на стежку, і падають зорі в долоні, і падає сон у траву (І. Драч).

Б Дощ поступово затихав, навколо світлішало, хмари поступово звилися вгору, стали прозорішими(Ю. Збанацький).

В Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині (В. Симоненко).

Г Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть (Народна творчість).

2. Пунктуаційна помилка допущена в складнопідрядному реченні

А Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям (В. Гжицький).

Б Коли ж роса вечірняя спадає на траву, мені б упасти каменем на стежку лісову…(І. Муратов)

В Як у травні дощ надворі – то восени хліб у коморі (Народна творчість).

Г Дарма що стояло тихе, сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах уздовж шляху(Ю. Смолич).

3. Безсполучниковим складним реченням є

А Пливе над світом осінь, як медуза, і мокре листя падає на брук (Л. Костенко).

Б Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить (Р. Братунь).

В Не кидай іскри в солому: і сама згорить, і село спалить (Народна творчість).

Г Хоч земля вся укрита снігами, моє серце в цвіту (в. Сосюра).

4. Тире на місці пропуску не ставиться в реченн

А Будеш сіяти з сумом…вродить печаль. (Народна творчість)

Б Минулась буря…і сонце засяяло (М. Рильський).

В Дмухнув вітерець…і ожив стародавній той город (Д. Чайка).

Г Багато міг би розказати вітер…але у вітру голос пересох (Л. Костенко).

5. Кома ставиться на місці пропуску в реченнях

А Хіба не чуєте, про що вітри шепочуть…і як з зітханням зливається їх сміх…(О. Олесь).

Б Я ладен стати грудкою земною, аби шуміла поруч десь ріка…і небо голубіло наді мною (Д. Луценко).

В Заходьте в світ, де в’ються ластівки…снують брунатні бджоли (М. Рильський).

Г Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало…і залишалася тільки музика (В. Собко).

6. До підрядних з’ясувальних належать речення

А Я вважаю, що на сьогодні матеріалом кінематографії повинен бути день сьогоднішній і день завтрашній (О. Довженко).

Б За кедрами пнулися велетенські осики та інші листаті гіганти, що творили другий ярус (І. Багряний).

В Там, де справжній талант, справді немає старості (З часопису).

Г Чи й справді необхідно, щоб жінка була мужня? (Л. Костенко).

7. Підрядними обставинними є речення

А Не можна не згадати, що свідомий інтересдо історії ідей і знання цієї історії збагачувало визначних мислителів минулого…(За А. Єремєєвою).

Б Сиджу і слухаю, як народжується вітер (Г.Тютюнник).

В Коли в людини є народ, тоді вона уже людина (Л. Костенко).

Г Люблю народ, якого силу ніхто не зломить у віках ( п. Воронько)

8. Кому між частинами ССР слід поставити в реченні

А Тільки невсипуще море бухає десь здалеку та зорі тремтять в нічній прохолоді (М. Коцюбинський).

Б Десь пливуть дощі по шибках і бредуть сніги в полях (Є. Сарапулова).

В Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.

Г Згори гора дивилась у черлінь і хилитався човен до човниці.

9. Неозначено-особовим є таке речення:

А Нема на що подивитись (Т. Шевченко).

Б Люблю тебе, високе наше небо (І. Нехода).

В Добру думку думають без зайвого шуму (Народна творчість).

Г Бережіть честь змолоду (Народна творчість).

10. Тире не ставиться в такому неповному реченні

А Гарний соловей голосом, а нива…колосом (Народна творчість).

Б Рання пташка росу п’є. а пізня…слізки ллє (Народна творчість).

В Люди орють землю, літа…душу (Народна творчість).

Г Небо дасть дощу, а земля…зерна (Народна творчість).

11. У якому реченні відокремлені означення не відокремлюються:

А Сильна і вправна вона працювала завзято і самовіддано.

Б Акації стояли в цвіту заквітчані безліччю білих китиць.

В Сні на побитій заячими лапами стежці потемнів.

Г Жадібний і пильний тихо перегортав він аркуш за аркушем.

12. До підрядних означальних не належить речення

А Під протоколом Переяславської ради, яким затверджено Юрія Хмельницького гетьманом, стоїть і підпис козака Дорошенка.

Б Прийде час, коли наука випередить фантазію (Жуль Верн).

В Коли б сталась перемога, то це було б лише від бога (О. Олесь).

Г Над темним безмежжям лісів, які з усього боку затуляли небокрай, сходив весняний ранок (Ю. Крашевський).


13. Прочитайте текст. Виконайте завдання 1-4

1. Над плитою із червоного граніту злетіли в небо стели, біля яких кружляє журавлина зграя – десять сталевих птахів.2. Ще один величезний журавель лежить внизу на камінній плиті.3 Смертельно поранений птах назавжди відстав від своїх товаришів і з тугою дивиться їм услід. 4 І ніколи вже не злетіти йому.5. Як не піднятися й тим хто впав на полях боїв у війни.

1. Пунктуаційна помилка допущена в реченні:

А 1

Б 2

В 3

Г 4

2 Неповним є речення

А 1

Б 2

В 3

Г 4

3. Однорідними членами ускладнене речення

А 1

Б 2

В 3

Г 4

4. Складним є речення:

А 1

Б 2

В 3

Г 4

14. Установіть відповідність


Речення

А. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми (П. Грабовський).

Б. Як пошила та наділа, кажуть люди, що до діла (Народна творчість).

В. Перше слово, з якого хочеться почати, коли пишеш про Львов, - це любов (Р. Лубківський).

Г. Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова уже були чиїмись (Л. Костенко).

Підрядність

1. Однорідна

2. Неоднорідна(паралельна)

3. Послідовна

4. Змішаного типу з однорідною та послідовною підрядністю

5. Змішаного типу з послідовною та паралельною підрядністю

 

 

 


15. Установіть відповідність 


Речення

1 Ми – українці, нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що вічно будемо на цій землі (Я. Гоян).

2 Якщо ти не любиш свого народу й нехтуєш його мовою, то хто ж тобі повірить, що ти любиш і поважаєш сусідні народи? (М. Шумило).

3 З двох людей, що посварилися, винен той, хто розумніш (В. Гюго).

4 На твоєму людському шляху каміння, яке ти повинен прибирати, щоб тим, хто за тобою, було легше (В. Сухомлинський).

Схеми

А […,(що…),…], (хто…).

Б […], (яке…), (щоб…(хто…)…).

В (Якщо…), […], (хто…).

Г (Якщо…), [то…],(що…).

Д […], (яка…), а […], (що…)

 

 


16. Установіть відповідність


Речення

1 А хто ж були ті вояки одважні, що їх зібрав під прапор свій Спартак? (Л. Українка).

2 А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло злото-зеленим (М. Коцюбинський).

3 Отак буває на початку травня, що сонце гріє, та не дуже (П. Тичина).

4 Мабуть тому, що село коло річки близько, таке все свіже, зелене та ярке (М. Вовчок).

Види підрядних частин

А Причини

Б Означальне

В З’ясувальне

Г Місця

Д Способу дії

 

 

 

 


17. Установіть відповідність


Речення

1 Зелена трава горить-палає зеленим огнем… на її довгих листочках грає й сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса (П. Мирний).

2 Упаде промінь на траву… спалахне трава смарагдом і перлами…(М. Горький).

3 Усміх пославши в останнім промінні, згинуло радісне літо… дощик осінній сіється, наче крізь сито (Г. Чупринка).

4 Глянув у далечінь…на горах було видно Київ, лисніли позолочені бані та хрести на монастирях та церквах (І. Нечуй-Левицький).

На місці пропуску має стояти такий розділовий знак

А Двокрапка

 

Б Розділовий знак не потрібен

 

В Кома

 

Г Крапка з комою

 

Д Тире

 

 


18. Установіть відповідність


Речення

1 Розкажу тобі думку таємну, легкий здогад мене обпік: я залишуся в серці твоєму на сьогодні, на завтра, навік (Л. Костенко).

2 Слово, що йде від серця, завжди проникає в серце (Нізамі).

3 Я слухав рідну пісню, рідну мову, а вона лилася, наче струмочок (Ю. Мушкетик).

4 Одразу за дітьми дорослі несли великий, дбайливо заквітчаний рушниками й гірляндами барвінку портрет Шевченка (Б. А-Давидович).

Вид

А Складнопідрядне

 

Б Складносурядне

 

В Просте

 

Г Безсполучникове

 

Д З різними видами зв’язку

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Тестові завдання з морфології

 

Варіант №1

 

1.До жіночого роду належать усі іменники рядка

  1. А  вуаль, Чилі, акварель, Міссісіпі
  2. Б  зала, синиця, сажень, комісія
  3. В  степ, АЕС, дріб, пастораль
  4. Г  бязь, , Токіо, юнь,Сибір
  5. Д  сутінь, путь, біль, галузь

2.До чоловічого роду належать усі іменники рядка

А  насип, кофе, бюро, сирота

Б  какаду, нежить, мачо, суддя

В  кір, поні, Крит, біль

Д  рагс, шатро, собака, колібрі

3.До спільного роду належать усі іменники рядка

А  староста, видовище, гуляка, нікчема

Б  стиляга, лікар, дитя, Коваленко

В  листоноша, сірома, нероба, шульга

Д  базіка, учитель, недотепа, юрист

4 Закінчення -е в кличному відмінку мають усі іменники рядка

  1. А  юнак, Київ, рука, поезія
  2. Б  межа, світ, слухач, Анастасія
  3. В  чумак, красуня, кравець, ніч
  4. Г  жнець, вітер, брат, радість

Д  Оля, душа, лицар, Миколай

5. Правильно утворено всі імена по батькові в рядку

А  Юрійович, Савівна, Сергієвич

Б  Анатоліївна, Євгенович, Кузьмич

В  Ігоревич, Матвійович, Микитовна

Г  Іванівна, Іллінічна, Геннадійович

Д  Андрійовна, Яківович, Романівна

6. Правильними є всі відмінкові форми числівників у рядку

  1. А  ста восьмидесяти семи, шістьомастами п'ятдесяти двома
  2. Б  восьмисот шістдесяти семи, чотирмастами дев’яноста одним
  3. В  трьомастами сорока шістьма, вісімсот сімдесятьом дев’ятьом
  4. Г  сімдесятьма двома, дві тисячі другий, дев'яноста шостого
  5. Д  тисяча двісті двадцяти п’ятьох, семисот п’ятдесят п’ятого

7. Правильно утворено форму наказового способу дієслова в усіх словах рядка

  1. А  читаймо, пишемо, нехай розповідають
  2. Б  розповідай, пишімо, нехай читають
  3. В  пиши, читай, розповідаємо
  4. Г  пишуть, розповідаймо, читайте
  5. Д  нехай пишуть, читаємо,розповідайте
  6. 8. Частку вжито в рядку
  1. А  хоч би бровою моргнув
  2. Б  або пан або пропав
  3. В  задержати слово на язиці
  4. Г  хто в луг, а хто в плуг

9. Закінчення –а-,-я- мають всі іменники в рядку

А  Петро, стан, документ, сад

Б  майдан, берег, дощ, успіх

В. Дунай. джерело, мікроскоп, січень

Д  автомобіль, футбол, вальс, четвер

10. В якому рядку всі прикметники відносні

А  бадьорий, залізний, дешевий, червоний

Б  хімічний, сестрин, срібний, учорашній

В  глиняний, батьківський, зимовий, прибережний

Г  старий, солоний, вовчий, учнівський

Д  черствий, залізний, автоматичний, орлиний

11. Правильно утворені ступені порівняння прикметників у рядку

А  нижчий, більш молодший, найглибший, найбільш солодший

Б  більш смачний, товщий, гарніший, коротший

В  найбільш гарячий, гірший,найширший

Г  найпоганіший, дальший, більш високий, новіший

12. До другої дієвідміни належать дієслова

А гудіти

Б свистати

В хотіти

Г гуркотіти

13. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

(1)Та хоч (2)би які поради давала доля (3)своєму господареві, у більшості випадків людина (4)має досягти успіху самостійно.

А сполучник

Б прислівник

В займенник

Г частка

Д прийменник

14. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Город до того переповнявсь рослинами, (1)що (2)десь (3)серед літа вони вже не вміщалися в (4)ньому.

А частка

Б прислівник

В займенник

Г сполучник

Д прийменник

15. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

 (1)Тікаючи од дідового реву, (2)одного (3)разу стрибнув я з-під порічок прямо (4)в тютюн.

А іменник

Б прислівник

В дієприслівник

Г прийменник

Д числівник

16. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

 В нашій сім'ї майже всі були грішні: достатки невеликі, серця гарячі, роботи і всякого неустройства тьма, а тут ще й фамільна приверженість до гострого слова, тому хоч й думали інколи про рай, все-таки більше сподівалися на пекло внизу картини.

А іменник

Б прислівник

В займенник

Г прикметник

Д частка

17. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

(1)Якось однієї ночі в нашій хаті, (2)що, (3)як відомо, вже вросла по вікна в землю, сталось (4)дві події.

А числівник

Б прислівник

В займенник

Г сполучник

Д частка

18. На високих гривах гiр кругом яру зеленiє старий лiс, як зелене море,

вкрите хвилями. 2 Глянеш з високої гори на той лiс, i здається, нiби на гори впала оксамитова зелена тканка, гарно побгалась складками, позападала в вузькi долини тисячами оборок та жмутiв. 3 В гарячий ясний лiтнiй день ліс на горах сяє, а в долинах чорнiє. 4 Над долинами стоїть сизий легкий туман. 5 Тi долини здалека нiби дишуть тобi в лице холодком, лiсовою вогкiстю, манять до себе в тiнь густого старого лiсу.

1. Слово кругом (1 речення) є

А прислівником

Б іменником

В прийменником

Г прикметником

2. Дієслово майбутнього часу в значенні теперішнього вжито в реченні

А 1

Б 2

В 3

Г 4

3. Іменник ліс в називному відмінку вжито в реченнях

А 1,2

Б 2,3

В 1,2

Г 1,3

4. Іменник третьої відміни вжито в реченні

А 1

Б 2

В 3

Г 4

5. Іменник другої відміни, м’якої групи, загальна назва, неістота,

середнього роду Н.В. вжито в реченні

А 1 (море)

Б 2 (тканка)

В 4 (туман)

5 5 (лице)

 

Теми для написання власного висловлювання

 

1. Бути людиною у світі жорстокості – чи легко це?

2. Результат великих справ часто залежить від дрібниць ( Тит Лівій).

3. Дружба подвоює радощі й наполовину скорочує прикрості

    ( Б. Френсіс).

4. Кожній людині властиво помилятися, але нікому, крім дурня, не властиво уперто відстоювати помилку ( Аристотель).

5. Говорити не думаючи – все одно, що стріляти не прицілившись

    ( М. Сервантес).

6. Життя наше – це подорож, а дружня бесіда – це візок, що полегшує мандрівникові дорогу (Г. Сковорода).

7. Життя – одне з найбільших і найвеличніших з усіх мислимих благ

    ( За О. Довженком).

8. Найменше благо в житті – це багатство, найбільше – мудрість ( Г. Лессинг).

9. Краще вмерти біжучи, ніж жити гниючи (Народна мудрість).

10. Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє ( О. Довженко).

11. Сміливі завжди мають щастя ( І. Багряний).

12. Геній поневоленої нації завжди є скаліченим Прометеєм

      (Є. Маланюк).

13. Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети ( Є. Маланюк).

14. Люди не є злі,…не є добрі. Люди тільки щасливі і – нещасливі

      ( Й. Турянський).

15. Шукати друзів у майбутньому – доля самотніх ( Є. Леонов).

16. Щастя – це вміння «…бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах» ( За О. Довженком).

17. Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти ( Народна творчість).

18. Історії ж бо пишуть на столі, ми ж пишем кров’ю на своїй землі…

      ( Л. Костенко).

19. Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими

      ( Л. Костенко).

20 Поразка – це наука. Ніяка перемога так не вчіть ( Л. Костенко).

21. простягаючи руки до зірок. Люди часто забувають про квіти під ногами ( Д. Бентем).

22. Люди – це завжди діти своїх матерів ( М. Горький).

23. Найбільша розкіш на світі – це розкіш людського спілкування

( А. де Сент – Екзюпері).

24. Ми, ті, хто живе нині, відповідальні як за минуле, так і за майбутнє

( За В. Гусєвим).

25. День, прожитий кожним із нас сьогодні, завтра стане історією – історією сучасності (В. Гусєв).

26. Світ такий, яким ти хочеш його бачити (Цицерон).

27. Той, хто сміє змарнувати одну годину часу, не зрозумів цінності життя. (Чарльз Дарвін).

28. Щастя - це властивість характеру. У одних в характері його весь час чекати, в інших безперервно шукати, у третіх - всюди знаходити (Ельчин Сафарлі).

29. Велич людини - найвища форма краси. ( Террі Гудкайнд).

30 Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця ( Г. Сковорода).

 

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
2622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку