Тестові завдання
з української мови й літератури
для контрольних робіт у 9 - 11 класах
та підготовки до ЗНО
з синтаксису та морфології,
теми для написання власного висловлювання
Література 11 клас
Варіант 1 (одна правильна відповідь)
1. Кому з братів Половців («Подвійне коло» Ю. Яновського) належить висловлювання
- Рiд наш рибальський, на морi бувальський, рiд у державу вростає, в закон та обмеження, а ми анархiю несемо на плечах, нащо нам рiд, коли не треба держави, не треба родини, а вiльне спiвжиття?
А Панасу
Б Остапу
В Івану
Г Андрію
2.Кому з літературних героїв належить самохарактеристика:
Красива я була, правда?
Схожа на свою матір.
Смілива я була, правда?
Схожа на свого батька.
Співуча я була, правда?
Схожа на свій народ
А Олесі Запорожець («Україна в огні»)
Б Забаві («Диво»)
В Марусі Чурай («Маруся Чурай»)
Г Ларисі («За мить щастя»)
3. Хто з письменників дає читачам такі корисні поради
«…ви берете з собою рушницю…набої і всілякий інший мисливський реманент, без якого не можна правильно націлятись, щоб бити без промаху, а саме: рюкзак, буханку, консерви, огірки, помідори, десяток укруту яєць, стопку…»
А О. Вишня
Б О. Турянський
В О. Довженко
Г Г. Косинка
4. Харківський експериментальний театр «Березіль» діяв під керівництвом
А М. Куліша
Б Л. Курбаса
В І. Кочерги
Г Юри Гната
5.Кому з поетів належать рядки поезії
« Верни до мене , пам’яте моя,
Нехай на серці ляже ваготою
Моя земля з рохманною журбою.
Хай сходить співом горло солов’я
В гаю нічному. Пам’яте , верни
Із чебреців, із липня жаротою.
Хай яблука останнього достою
В мої, червонобокі , виснуть сни.»
А В. Симоненку
Б М. Вінграновському
В Б. Олійнику
Г В. Стусу
6. У якому місті відбувається дія в комедії М. Куліша «Мина Мазайло»
А Києві
Б Харкові
В Полтаві
Г Львові
7. Укажіть назву твору , з якого взято цитатний образ.
«Вона не була звичайною дівчиною. Вона була красива і чепурна. Олесею пишалася вся округа. Бувало, після роботи, вечорами, вона, як птиця, ну так же багато співала коло хати на все село, так голосно і так прекрасно, як, мабуть, і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами. А вишивки Олесі висіли на стінах під склом в європейських музеях: в Лондоні, в музеї Альберт-Вікторія, в Парижі, в Мюнхені і Нью-Йорку, хоч вона про це й не знала. Учила її мати всьому. Була Олеся тонкою, обдарованою натурою, тактовною, доброю, роботящою і бездоганно вихованою хорошим чесним родом. Легковажні хлопці трохи соромились Олесі, вважаючи її за горду і неприступну...»
А «Тигролови» І. Багряного
Б «Місто» В. Підмогильного
В «Україна в огні» О. Довженка
Г «Диво» П. Загребельного
8. Кому з героїв кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» належать слова
— Цю землю можна їсти! На! Їж! Я хочу дивитися на тебе, сину мій, як на символ свого буття отут!
А Еріху Коху
Б Людвигу фон Краузу
В Ернсту фон Краузу
Г Максиму Заброді
9. Укажіть автора цих рядочків
«Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі. Кам’яні пальці. Він завмер від сласного споглядання цієї величі нової стихії і раптом широким рухом зронив униз зачудований поцілунок.»
А І.Багряний «Тигролови»
Б О. Довженкові «Зачарована Десна»
В П. Загребельний «Диво»
Г В. Підмогильний «Місто»
10. У поезії І. Драча «Балада про соняшник» використано такий художній засіб
А Асонанс
Б Метаморфозу
В Оксиморон
Г Антитезу
11.Дійовими особами в новелі О. Гончара «За мить щастя» не є
А. Василь Кравчина
Б. Сашко Діденко
В. Лорі
Г. Шаруда
12. Усі цитати з твору «Тигролови», крім
А «І пре туди, куди й чоловік не насмілиться. Звели їй до відьми в зуби полізти — і полізе. Їй би треба хлопцем родитись …І в ній кров бурхає так, як і в кожної тварини тут, як у пантери, чи в рисі, чи в тигра».
Б «Бравий герой і грізний суддя та володар душ людців і плюгавий злодюжка, порушник закону нетрів».
В «Всі знали подробиці про того «диявола», про того юнака, на двадцять п’ять літ каторги приреченого, що переступив «трибунал» і вистрибнув у смерть зі скаженого поїзда».
Г «Був він добрий кремезний юнак. Одежа вся в пилу і поті. На рукаві й спині пропалена сорочка на пожарах. Здорові темні руки, патьоки на шиї і скронях і зморшки на чолі також не по літах.»
13. Установіть відповідність між назвою твору й цитатами
1 « Зачарована Десна»
2 « Тигролови»
3 « Маруся Чурай»
4 « Подвійне коло»
А « Тому роду нема переводу, в котрому браття милують згоду»
Б «Сміливі завжди мають щастя»
В « Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє»
Г « Нерівня душ – це гірше, ніж майна»
Д « Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети»
14. Установіть відповідність між жанром товру та автором
1 Роман у новелах
2 Поема в прозі
3 Пригодницький роман
4 Роман у віршах
А І. Багряний
Б Л. Костенко
В П. Загребельний
Г Ю. Яновський
Д Й. Турянський
15.Установіть відповідність між стильовою течією та автором
1 П. Тичина
2 М. Зеров
3 М. Семенко
4 Г. Косинка
А Футуризм
Б Кларнетизм
В Неокласицизм
Г Неоромантизм.
Д Вітаїзм
16. Установіть відповідність між твором і жанром
1 « Я (Романтика)»
2 «Марія»
3 « Свіччине весілля»
4 «Мина Мазайло»
А Драматична поема
Б Роман
В Комедія
Г Новела
Д Оповідання
17. Установіть відповідність між рядками з поезії та автором
1 Євген Маланюк
2 Микола Вінграновський
3 Василь Симоненко
4 Павло Тичина
А. «Білі акації будуть цвісти
В місячні ночі жагучі,
Промінь морями заллє золотий
Річку, і верби, і кручі…»
Б «Сеньйорито акаціє, добрий вечір.
Я забув, що забув був вас,
Але осінь зійшла вам на плечі.
Осінь, ви і осінній час…»
В «Виростеш ти ,сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги…»
Г «Стану я, гляну я-
Скрізь поточки як дзвіночки, жайворон як золотий…»
Д «Стилет чи стилос-не збагну,
Хитаються двояко терези…»
Українська література
ІІ варіант
1.З якого твору епіграф
Найперше мусимо з допомогою мікроскопа дослідити всі відхилення від предмета. (П. Пікассо)
А Місто» В. Підмогильного
Б «Диво» П. Загребельного
В « Я (Романтика)» М. Хвильового
Г «За мить щастя» О. Гончара»
2. Хто з поетів написав про себе
«Я все – п’яний дитвак із сонцем у кишені».
«Я – закоханий в житті поганин»
А М. Рильський
Б Є. Плужник
В І. Драч
Г Б. Антонич
3. Образами - символами в цій поезії є росяниста доріжка, солов’їні гаї, материнська усмішка
А «Лебеді материнства» В. Симоненко
Б « Сива ластівка» Б. Олійник
В « Два кольори» Д. Павличко
Г «Пісня про рушник» А. Малишко
4. Кому з героїв роману Л. Костенко «Маруся Чурай» належить висловлювання:
Ця дівчина не просто так, Маруся,
Це - голос наш. Це - пісня. Це - душа.
Коли в похід виходила батава,-
Її піснями плакала Полтава.
А Івану Іскрі
Б Мартину Пушкарю
В Богдану Хмельницькому
Г Семенові Горбаню
5. Кому адресовані рядки поезії Є. Маланюка
«…від кларнета твого пофарбована дудка осталась.
…в окривавлений Жовтень – ясна обернулась Весна.»
А М. Рильському
Б П. Тичині
В М. Семенку
Г А. Малишку
6. Героєм повісті О. Довженка не є тварина
А Кінь Мурай
Б Півень Рудько
В «Фамільна ворона»
Г Собака Пірат
7. В уривку поезії П. Тичини «Арфами, арфами…» автор не використав такий троп
«Арфами, арфами –
Золотими, голосними обізвалися гаї
Самодзвонними.»
А Порівняння
Б Метафору
В Асонанс
Г Епітет
8. До київських поетів – неокласиків не належав
А М. Зеров
Б М. Рильський
В Є. Плужник
Г Ю. Клен (Освальд Бургардт)
9. До жанру новели не належить твір
А «В Житах» Г. Косинки
Б « Я(Романтика)» М. Хвильового
В «Зачарована десна» О.Довженка
Г «Три зозулі з поклоном» Г. Тютюнника
10. Не є композиційною особливістю новели «Три зозулі з поклоном»
А Наявність трьох частин
Б Розповідь від першої особи
В Відсутність діалогів
Г Повторюваний образ «татової сосни»
11. Представником емігрантської літератури не є
А Г. Тютюнник
Б І. Багряний
В Є. Маланюк
Г У. Самчук
12. Піснею не є така поезія
А « Пісня про Рушник» А. Малишка
Б « Річний пісок слідок ноги твоєї…» Є. Плужника
В « Лебеді материнства» В. Симоненка
Г « Два Кольори» Д. Павличка
13. Установіть відповідність між прізвищем письменника та його псевдонімом
1. Фітільов
2. Стрілець
3. Губенко
4. Лозов’ягін
А О. Вишня
Б Багряний
В Гончар
Г Хвильовий
Д Косинка
14. Установіть відповідність між назвою твору та його персонажем.
1 «Місто»
2 « Три зозулі з поклоном»
3 « Мина Мазайло»
4 « За мить щастя»
А Уля
Б Зоська
В Лорі
Г Марфа
Д Христя
15. Установіть відповідність між героями твору та його назвою
1 Сивоок
2 Василь Кравчина
3 Данило Чабан
4 Корній Дізіка
А « Дитинство»
Б « В житах»
В « Диво»
Г « Україна в огні»
Д « Собор»
16. Установіть відповідність між назвою твору та місцем, де відбуваються події
1 Київ ( ХХ ст.)
2 Степ під Компаніївкою
3 Зелений Клин
4 Полтава
А «Подвійне коло»
Б «Маруся Чурай»
В «Тигролови»
Г « Місто»
Д « Диво»
17. Установіть відповідність між рядками з поезії та автором.
1 Борис Олійник
2 Богдан-Ігор Антонич
3 В. Сосюра
4 Дмитро Павличко
А «Мені війнула в очі сивина, Та я нічого не везу додому,
Лиш горсточок старого полотна І вишите моє ім.’я на ньому…»
Б «Мамо, вечір догоря, Вигляда тебе роса,
Тільки ж ти, немов зоря, Даленієш в небеса…»
В «Моя душа й по темнім трунку
Не хоче слухатись порад.
І знову радісно і струнко
Біжить під вітер і під град.»
Г «Я, сонцеві життя продавши
за сто червінців божевілля,
захоплений поганин завжди
поет весняного похмілля»
Д «Для нас вона в світі єдина, одна
В просторів солодкому чарі.
Вона у зірках. І у вербах вона,
І в кожному серця ударі.»
18. Установіть відповідність між рядками з поезії та автором
1 Євген Маланюк
2 Микола Вінграновський
3 В. Симоненко
4 П. Тичина
А «Білі акації будуть цвісти
В місячні ночі жагучі,
Промінь морями заллє золотий
Річку, і верби, і кручі…»
Б «Сеньйорито акаціє, добрий вечір.
Я забув, що забув був вас,
Але осінь зійшла вам на плечі.
Осінь, ви і осінній час…»
В «Виростеш ти ,сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги…»
Г «Стану я, гляну я-
Скрізь поточки як дзвіночки, жайворон як золотий…»
Д «Стилет чи стилос-не збагну,
Хитаються двояко терези…»
Українська мова
Варіант І
1. Пунктуаційна помилка допущена в складносурядному реченні
А Сосни зашелестіли, і стало тихо-тихо…(М. Зарудний).
Б І знов земля кипить у боротьбі, і знову я належу не собі (Л. Костенко).
В Хай сміється всім блакить, і звитязький спів дзвенить! (Б. Грінченко).
Г Праворуч, за молодим парком, стоїть на диво вцілілий старий почорнілий вітряк, а за ним – степова дорога на хутори (За І. Цюпою).
2. Складнопідрядним є речення
А Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я зможу і з людьми (Л. Костенко).
Б Хитаються патлашки уздовж всії стежини, і стомлений лелека спускається на хлів (Л. Костенко).
В І на перед не треба ворожити, і за минулим плакати не слід (Л. Костенко).
Г Я лиш інструмент, в якому плачуть струни мого народу (Л. костенко).
3. З-під похилого куща розлогої шелюги випурхнула блакитна пташка, плавно торкнулася водяного дзеркала…і вже в її довгому дзьобі тріпочеться срібляста верховодка (М. Яценко).
Між частинами складного речення на місці пропуску слід поставити
А Кому
Б Крапку з комою
В Тире
Г Двокрапку
4.І [ ], й [ ], і [ ], і [ ]. Поданій схемі відповідає речення
А І серцю дано не бідніти, і думам не дано всихать (М. Стельмах)
Б І сонце, й день, і вишня в цвіті, і творчості крилата мить (П. Тичина).
ВЯ іду до гаю, і в блакить безкраю серце моє лине й птицею співає… (В. Сосюра).
Г І гадючаться землею тріщини-розколинки, і жовкне трава, а полин стає каламутно-сірий (З. Тулуб).
5. Означено-особовим є таке речення:
А Десь в бою б’ють за звичаєм пустельним (Л. Костенко).
Б Степ і ніч (Л. Костенко).
В Купила в лаврі кілька свічечок (Л. Костенко).
Г Треба було дочекатися світу (М. Коцюбинський).
6. Між частинами СПР не ставиться кома (розділові знаки пропущено)
А Ті що народжуються раз на століття умерти можуть кожен день (Л. Костенко).
Б Тепер чекай коли насниться літо і спогади у серці оживуть (І. Турчин).
В Де рідний край там і під ялиною рай (Народна творчість).
Г Чим вище сонце стоїть тим далі його видно (Народна творчість).
7. Складнопідрядним реченням з послідовною підрядністю є
А Так, як Данте любив Беатріче, як Петрарка Лауру любив, так люблю я тебе, моя пташко, хоч тобі я і серце розбив (О. Олесь).
Б Мені здається, що живу не я, а інший хтось живе за мене в світі в моїй подобі (В. Стус).
В Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).
Г Мені стояло в пам’яті роками, як ми тоді не відали про те, чого старий тремтячими руками ловив секунди крильце золоте (Л. Костенко).
8. Безособовим є таке речення:
А Бери мене в блаженні сни (Л. Костенко).
Б Добрій пораді ціни немає (Народна творчість).
В За добро віддячують добром, а не злом (Народна творчість).
Г Спочатку задумайте, а потім робіть (Народна творчість).
9. Між частинами складного безсполучникового речення ставиться тире
А Бери до серця і затям душа творця не переквітне (М. Сингаївський0.
Б Було колись в одній країні сумний поет в сумній хатині рядами думи шикував (Л. Українка).
В Вигляне з-за хмари промінь заграє річка всіма барвами.
Г А в лісі видзвонюють птиці сьогодні сонце розбудило їх рано (Д. Малицький).
10. У реченні:
Учитель розкриває перед учнем таємниці буття учить розпізнавати добро та зло, щирість і підступність, багатство душі й духовну обмеженість.
на місці пропуску слід поставити
А Кому
Б Тире
В Двокрапку
Г Крапку з комою
12. Не відокремлюються обставини в реченні:
А Не піймавши не кажи, що злодій (Народна творчість).
Б Додому плачучи прийшла, і спати плачучи лягла, і не вечеряла (Тарас Шевченко).
В Поснідавши генеральний писар виїхав у табір до хана (Риб.).
Г Тепер сержант по-тигриному вигинав свою широку засмальцьовану спину пригадуючи, скільки мурашок бігало тоді по ній (Гонч.).
4. Схемі – А: «П.» - відповідає речення
А О. М. Горький якось сказав: «Уславимо жінку-матір, чия любов не знає меж.» (А. Шевченко).
Б «Добрий вечір вам», - заспівав позаду дівочий голос (М. Стельмах).
В «Дякую за моральну підтримку», - похмуро всміхнувся син (О. Гончар).
Г « Ні. Народ без минулого, без пам’яті, без історії – не народ,» - запевняє досвід людства.
13.
1. Про походження Марусі Богуславки говорить її ім’я. 2. Жила колись у місті Богуславі, в сім’ї священика, українська дівчина. 3. Налетіли хмарою татари і захопили її в полон. 4. Подолала вона тяжкий шлях від рідного міста до Криму пережила весь жах невільницького торгу і була продана у Туреччину. 5. Можна припустити, що паша довірив їй ключі від тюрми-темниці, в якій 30 років мучилися 700 українських невільників.
1. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
А 1
Б 2
В 3
Г 5
2. Уточнююча обставина вжита в реченні:
А 1
Б 2
В 3
Г 4
3. Складений іменний присудок ужито в реченні:
А 1
Б 2
В 3
Г 4
4. Складним є речення:
А 1
Б 2
В 3
Г 5
14. Установіть відповідність
Речення
1 Я йду, і одуд стежкою іде, моїх полів маленький чичероне (Л. Костенко).
2 Біла стежка в далечі губилась, а мені у безтурботні дні назавжди, навіки полюбились ніжні і замріяні пісні (В. Симоненко).
3 Тоді дядько Марко ухопив мене на руки, й ми побігли попід тинами за валкою (Г. Тютюнник).
4 Чи біля тебе душу відморожу, чи біля тебе полум’ям згорю (Л. Костенко).
Смислові відношення
А Зіставлення
Б Взаємовиключення
В Послідовність
Г Одночасність
Д Протиставлення
15. Установіть відповідність
Речення
1 Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю (Л. Українка).
2 Молоді, чорняві скрипачі позакидали назад голови, так що на їх ледве держалися шапки (І. Нечуй-Левицький).
3 День був душний, незважаючи на те що краплі учорашнього дощу іскрились на траві (М. Вовчок).
4 Здалось, примарилось мені, що ти печальною ходою десь пройшла у білому вбранні (В. Сосюра).
Види підрядних частин
А Допустове
Б Умови
В З’ясувальне
Г Мети
Д Наслідкове
3. Установіть відповідність
Речення
1 У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.
2 Розповідають легенди,що колись у давнину тут, де тепер розкинулось її рідне село Крукове, була поліська рівнина, на якій гуляли вітри (В. Качан).
3 Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива ніжна наречена…(Д. Павличко)
4 Я син народу, що вгору йде, хоч був запертий в льох (І. Франко).
Підрядність
А Однорідна
Б Змішаного типу з послідовною та однорідною підрядністю
В Послідовна
Г Змішаного типу з послідовною та паралельною підрядністю
Д Неоднорідна (паралельна)
16. Установіть відповідність
Речення
А Коли задзвонить сон-трава в діброві і обізвуться в небі лебеді, земля святкову одягне обнову й веснянки закружляють по воді.
Б Наслідки вашої праці оцінять інші, дбайте лише про те, щоб серце ваше було чисте й справедливе.
В Як хочеться, щоб усі на світі люди не забували: ти усе ж людина.
Г Сонечко встає, і в росі трава, біля школи в нас зацвітають квіти
Схеми
1. […], (щоб…): […]
2. (Коли…), […].
3.[…],і […],[…].
4.(Коли…) і (…), […] й […].
5. […], […], (щоб…).
17. Установіть відповідність
Речення
1 Подвір’я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там.
2 Поганий на вроду, та гарний на вдачу (Народна творчість).
3 То крякне крук, то коник заірже (Л. Костенко).
4 Або печі пиріжки, або не прийдуть дружки (Народна творчість).
Смислові відношення в ССР
А Зіставлення
Б Чергування
В Протиставлення
Г Одночасність
Д Взаємовиключення
Варіант ІІ
1. Складносурядним є речення
А Дерева мене чекають, і падає листя на стежку, і падають зорі в долоні, і падає сон у траву (І. Драч).
Б Дощ поступово затихав, навколо світлішало, хмари поступово звилися вгору, стали прозорішими(Ю. Збанацький).
В Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині (В. Симоненко).
Г Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть (Народна творчість).
2. Пунктуаційна помилка допущена в складнопідрядному реченні
А Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям (В. Гжицький).
Б Коли ж роса вечірняя спадає на траву, мені б упасти каменем на стежку лісову…(І. Муратов)
В Як у травні дощ надворі – то восени хліб у коморі (Народна творчість).
Г Дарма що стояло тихе, сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах уздовж шляху(Ю. Смолич).
3. Безсполучниковим складним реченням є
А Пливе над світом осінь, як медуза, і мокре листя падає на брук (Л. Костенко).
Б Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить (Р. Братунь).
В Не кидай іскри в солому: і сама згорить, і село спалить (Народна творчість).
Г Хоч земля вся укрита снігами, моє серце в цвіту (в. Сосюра).
4. Тире на місці пропуску не ставиться в реченн
А Будеш сіяти з сумом…вродить печаль. (Народна творчість)
Б Минулась буря…і сонце засяяло (М. Рильський).
В Дмухнув вітерець…і ожив стародавній той город (Д. Чайка).
Г Багато міг би розказати вітер…але у вітру голос пересох (Л. Костенко).
5. Кома ставиться на місці пропуску в реченнях
А Хіба не чуєте, про що вітри шепочуть…і як з зітханням зливається їх сміх…(О. Олесь).
Б Я ладен стати грудкою земною, аби шуміла поруч десь ріка…і небо голубіло наді мною (Д. Луценко).
В Заходьте в світ, де в’ються ластівки…снують брунатні бджоли (М. Рильський).
Г Коли він торкався смичком до струн скрипки, все на світі зникало…і залишалася тільки музика (В. Собко).
6. До підрядних з’ясувальних належать речення
А Я вважаю, що на сьогодні матеріалом кінематографії повинен бути день сьогоднішній і день завтрашній (О. Довженко).
Б За кедрами пнулися велетенські осики та інші листаті гіганти, що творили другий ярус (І. Багряний).
В Там, де справжній талант, справді немає старості (З часопису).
Г Чи й справді необхідно, щоб жінка була мужня? (Л. Костенко).
7. Підрядними обставинними є речення
А Не можна не згадати, що свідомий інтересдо історії ідей і знання цієї історії збагачувало визначних мислителів минулого…(За А. Єремєєвою).
Б Сиджу і слухаю, як народжується вітер (Г.Тютюнник).
В Коли в людини є народ, тоді вона уже людина (Л. Костенко).
Г Люблю народ, якого силу ніхто не зломить у віках ( п. Воронько)
8. Кому між частинами ССР слід поставити в реченні
А Тільки невсипуще море бухає десь здалеку та зорі тремтять в нічній прохолоді (М. Коцюбинський).
Б Десь пливуть дощі по шибках і бредуть сніги в полях (Є. Сарапулова).
В Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.
Г Згори гора дивилась у черлінь і хилитався човен до човниці.
9. Неозначено-особовим є таке речення:
А Нема на що подивитись (Т. Шевченко).
Б Люблю тебе, високе наше небо (І. Нехода).
В Добру думку думають без зайвого шуму (Народна творчість).
Г Бережіть честь змолоду (Народна творчість).
10. Тире не ставиться в такому неповному реченні
А Гарний соловей голосом, а нива…колосом (Народна творчість).
Б Рання пташка росу п’є. а пізня…слізки ллє (Народна творчість).
В Люди орють землю, літа…душу (Народна творчість).
Г Небо дасть дощу, а земля…зерна (Народна творчість).
11. У якому реченні відокремлені означення не відокремлюються:
А Сильна і вправна вона працювала завзято і самовіддано.
Б Акації стояли в цвіту заквітчані безліччю білих китиць.
В Сні на побитій заячими лапами стежці потемнів.
Г Жадібний і пильний тихо перегортав він аркуш за аркушем.
12. До підрядних означальних не належить речення
А Під протоколом Переяславської ради, яким затверджено Юрія Хмельницького гетьманом, стоїть і підпис козака Дорошенка.
Б Прийде час, коли наука випередить фантазію (Жуль Верн).
В Коли б сталась перемога, то це було б лише від бога (О. Олесь).
Г Над темним безмежжям лісів, які з усього боку затуляли небокрай, сходив весняний ранок (Ю. Крашевський).
13. Прочитайте текст. Виконайте завдання 1-4
1. Над плитою із червоного граніту злетіли в небо стели, біля яких кружляє журавлина зграя – десять сталевих птахів.2. Ще один величезний журавель лежить внизу на камінній плиті.3 Смертельно поранений птах назавжди відстав від своїх товаришів і з тугою дивиться їм услід. 4 І ніколи вже не злетіти йому.5. Як не піднятися й тим хто впав на полях боїв у війни.
1. Пунктуаційна помилка допущена в реченні:
А 1
Б 2
В 3
Г 4
2 Неповним є речення
А 1
Б 2
В 3
Г 4
3. Однорідними членами ускладнене речення
А 1
Б 2
В 3
Г 4
4. Складним є речення:
А 1
Б 2
В 3
Г 4
14. Установіть відповідність
Речення
А. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми (П. Грабовський).
Б. Як пошила та наділа, кажуть люди, що до діла (Народна творчість).
В. Перше слово, з якого хочеться почати, коли пишеш про Львов, - це любов (Р. Лубківський).
Г. Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова уже були чиїмись (Л. Костенко).
Підрядність
1. Однорідна
2. Неоднорідна(паралельна)
3. Послідовна
4. Змішаного типу з однорідною та послідовною підрядністю
5. Змішаного типу з послідовною та паралельною підрядністю
15. Установіть відповідність
Речення
1 Ми – українці, нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що вічно будемо на цій землі (Я. Гоян).
2 Якщо ти не любиш свого народу й нехтуєш його мовою, то хто ж тобі повірить, що ти любиш і поважаєш сусідні народи? (М. Шумило).
3 З двох людей, що посварилися, винен той, хто розумніш (В. Гюго).
4 На твоєму людському шляху каміння, яке ти повинен прибирати, щоб тим, хто за тобою, було легше (В. Сухомлинський).
Схеми
А […,(що…),…], (хто…).
Б […], (яке…), (щоб…(хто…)…).
В (Якщо…), […], (хто…).
Г (Якщо…), [то…],(що…).
Д […], (яка…), а […], (що…)
16. Установіть відповідність
Речення
1 А хто ж були ті вояки одважні, що їх зібрав під прапор свій Спартак? (Л. Українка).
2 А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло злото-зеленим (М. Коцюбинський).
3 Отак буває на початку травня, що сонце гріє, та не дуже (П. Тичина).
4 Мабуть тому, що село коло річки близько, таке все свіже, зелене та ярке (М. Вовчок).
Види підрядних частин
А Причини
Б Означальне
В З’ясувальне
Г Місця
Д Способу дії
17. Установіть відповідність
Речення
1 Зелена трава горить-палає зеленим огнем… на її довгих листочках грає й сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса (П. Мирний).
2 Упаде промінь на траву… спалахне трава смарагдом і перлами…(М. Горький).
3 Усміх пославши в останнім промінні, згинуло радісне літо… дощик осінній сіється, наче крізь сито (Г. Чупринка).
4 Глянув у далечінь…на горах було видно Київ, лисніли позолочені бані та хрести на монастирях та церквах (І. Нечуй-Левицький).
На місці пропуску має стояти такий розділовий знак
А Двокрапка
Б Розділовий знак не потрібен
В Кома
Г Крапка з комою
Д Тире
18. Установіть відповідність
Речення
1 Розкажу тобі думку таємну, легкий здогад мене обпік: я залишуся в серці твоєму на сьогодні, на завтра, навік (Л. Костенко).
2 Слово, що йде від серця, завжди проникає в серце (Нізамі).
3 Я слухав рідну пісню, рідну мову, а вона лилася, наче струмочок (Ю. Мушкетик).
4 Одразу за дітьми дорослі несли великий, дбайливо заквітчаний рушниками й гірляндами барвінку портрет Шевченка (Б. А-Давидович).
Вид
А Складнопідрядне
Б Складносурядне
В Просте
Г Безсполучникове
Д З різними видами зв’язку
Тестові завдання з морфології
Варіант №1
1.До жіночого роду належать усі іменники рядка
2.До чоловічого роду належать усі іменники рядка
А насип, кофе, бюро, сирота
Б какаду, нежить, мачо, суддя
В кір, поні, Крит, біль
Д рагс, шатро, собака, колібрі
3.До спільного роду належать усі іменники рядка
А староста, видовище, гуляка, нікчема
Б стиляга, лікар, дитя, Коваленко
В листоноша, сірома, нероба, шульга
Д базіка, учитель, недотепа, юрист
4 Закінчення -е в кличному відмінку мають усі іменники рядка
Д Оля, душа, лицар, Миколай
5. Правильно утворено всі імена по батькові в рядку
А Юрійович, Савівна, Сергієвич
Б Анатоліївна, Євгенович, Кузьмич
В Ігоревич, Матвійович, Микитовна
Г Іванівна, Іллінічна, Геннадійович
Д Андрійовна, Яківович, Романівна
6. Правильними є всі відмінкові форми числівників у рядку
7. Правильно утворено форму наказового способу дієслова в усіх словах рядка
9. Закінчення –а-,-я- мають всі іменники в рядку
А Петро, стан, документ, сад
Б майдан, берег, дощ, успіх
В. Дунай. джерело, мікроскоп, січень
Д автомобіль, футбол, вальс, четвер
10. В якому рядку всі прикметники відносні
А бадьорий, залізний, дешевий, червоний
Б хімічний, сестрин, срібний, учорашній
В глиняний, батьківський, зимовий, прибережний
Г старий, солоний, вовчий, учнівський
Д черствий, залізний, автоматичний, орлиний
11. Правильно утворені ступені порівняння прикметників у рядку
А нижчий, більш молодший, найглибший, найбільш солодший
Б більш смачний, товщий, гарніший, коротший
В найбільш гарячий, гірший,найширший
Г найпоганіший, дальший, більш високий, новіший
12. До другої дієвідміни належать дієслова
А гудіти
Б свистати
В хотіти
Г гуркотіти
13. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
(1)Та хоч (2)би які поради давала доля (3)своєму господареві, у більшості випадків людина (4)має досягти успіху самостійно.
А сполучник
Б прислівник
В займенник
Г частка
Д прийменник
14. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Город до того переповнявсь рослинами, (1)що (2)десь (3)серед літа вони вже не вміщалися в (4)ньому.
А частка
Б прислівник
В займенник
Г сполучник
Д прийменник
15. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
(1)Тікаючи од дідового реву, (2)одного (3)разу стрибнув я з-під порічок прямо (4)в тютюн.
А іменник
Б прислівник
В дієприслівник
Г прийменник
Д числівник
16. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
В нашій сім'ї майже всі були грішні: достатки невеликі, серця гарячі, роботи і всякого неустройства тьма, а тут ще й фамільна приверженість до гострого слова, тому хоч й думали інколи про рай, все-таки більше сподівалися на пекло внизу картини.
А іменник
Б прислівник
В займенник
Г прикметник
Д частка
17. З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
(1)Якось однієї ночі в нашій хаті, (2)що, (3)як відомо, вже вросла по вікна в землю, сталось (4)дві події.
А числівник
Б прислівник
В займенник
Г сполучник
Д частка
18. На високих гривах гiр кругом яру зеленiє старий лiс, як зелене море,
вкрите хвилями. 2 Глянеш з високої гори на той лiс, i здається, нiби на гори впала оксамитова зелена тканка, гарно побгалась складками, позападала в вузькi долини тисячами оборок та жмутiв. 3 В гарячий ясний лiтнiй день ліс на горах сяє, а в долинах чорнiє. 4 Над долинами стоїть сизий легкий туман. 5 Тi долини здалека нiби дишуть тобi в лице холодком, лiсовою вогкiстю, манять до себе в тiнь густого старого лiсу.
1. Слово кругом (1 речення) є
А прислівником
Б іменником
В прийменником
Г прикметником
2. Дієслово майбутнього часу в значенні теперішнього вжито в реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
3. Іменник ліс в називному відмінку вжито в реченнях
А 1,2
Б 2,3
В 1,2
Г 1,3
4. Іменник третьої відміни вжито в реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
5. Іменник другої відміни, м’якої групи, загальна назва, неістота,
середнього роду Н.В. вжито в реченні
А 1 (море)
Б 2 (тканка)
В 4 (туман)
5 5 (лице)
Теми для написання власного висловлювання
1. Бути людиною у світі жорстокості – чи легко це?
2. Результат великих справ часто залежить від дрібниць ( Тит Лівій).
3. Дружба подвоює радощі й наполовину скорочує прикрості
( Б. Френсіс).
4. Кожній людині властиво помилятися, але нікому, крім дурня, не властиво уперто відстоювати помилку ( Аристотель).
5. Говорити не думаючи – все одно, що стріляти не прицілившись
( М. Сервантес).
6. Життя наше – це подорож, а дружня бесіда – це візок, що полегшує мандрівникові дорогу (Г. Сковорода).
7. Життя – одне з найбільших і найвеличніших з усіх мислимих благ
( За О. Довженком).
8. Найменше благо в житті – це багатство, найбільше – мудрість ( Г. Лессинг).
9. Краще вмерти біжучи, ніж жити гниючи (Народна мудрість).
10. Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє ( О. Довженко).
11. Сміливі завжди мають щастя ( І. Багряний).
12. Геній поневоленої нації завжди є скаліченим Прометеєм
(Є. Маланюк).
13. Як в нації вождів нема, тоді вожді її поети ( Є. Маланюк).
14. Люди не є злі,…не є добрі. Люди тільки щасливі і – нещасливі
( Й. Турянський).
15. Шукати друзів у майбутньому – доля самотніх ( Є. Леонов).
16. Щастя – це вміння «…бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах» ( За О. Довженком).
17. Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти ( Народна творчість).
18. Історії ж бо пишуть на столі, ми ж пишем кров’ю на своїй землі…
( Л. Костенко).
19. Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими
( Л. Костенко).
20 Поразка – це наука. Ніяка перемога так не вчіть ( Л. Костенко).
21. простягаючи руки до зірок. Люди часто забувають про квіти під ногами ( Д. Бентем).
22. Люди – це завжди діти своїх матерів ( М. Горький).
23. Найбільша розкіш на світі – це розкіш людського спілкування
( А. де Сент – Екзюпері).
24. Ми, ті, хто живе нині, відповідальні як за минуле, так і за майбутнє
( За В. Гусєвим).
25. День, прожитий кожним із нас сьогодні, завтра стане історією – історією сучасності (В. Гусєв).
26. Світ такий, яким ти хочеш його бачити (Цицерон).
27. Той, хто сміє змарнувати одну годину часу, не зрозумів цінності життя. (Чарльз Дарвін).
28. Щастя - це властивість характеру. У одних в характері його весь час чекати, в інших безперервно шукати, у третіх - всюди знаходити (Ельчин Сафарлі).
29. Велич людини - найвища форма краси. ( Террі Гудкайнд).
30 Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця ( Г. Сковорода).