Тестові завдання, призначені для оперативної перевірки рівня засвоєння знань з предмета «Природознавство» учнями 5 класу.
Зміст завдань дібрано відповідно до нової навчальної програми (Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н. В., Фіцайло С.С. (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 «Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»)
Тема 2.
Планета Земля як середовище життя організмів
(15 годин)
Урок № 47 Організм і його властивості. Клітинна будова організмів
1. Укажіть організми
а) дуб;
б) парта;
в) стілець;
г) шафа.
2. Укажіть найменшу систематичну одиницю
а) тип;
б) відділ;
в) вид;
г) родина
3. Укажіть дитинча корови
а) лоша;
б) курча;
в) телятко;
г) кроленятко.
4. Як називається властивість організмів давати потомство, яке має ознаки батьків?
а) поділ;
б) розділ;
в) розмноження;
г) подрібнення
5. Який ряд, який утворений лише назвами організмів ?
а) півень, скеля, очерет;
б) конвалія, оса, карась;
в) коник, Сонце, лелека;
г) зозуля, бінокль, глина
6. Укажіть ряд, в якому перелічені властивості організмів
а) звук, блиск, живлення;
б) пластичність, ковкість, золото;
в) ріст, розвиток, подразливість;
г) об’єм, пісок, муха.
7. Зміни в будові організму та його частин – це
а) ріст;
б) розвиток;
в) подразливість;
г) живлення.
8. Укажіть приклад розвитку організмів
а) збільшення маси;
б) прорізання зубів;
в) мруження очей;
г) скручування тварин у клубочок.
9. Як називається процес надходження в організм і засвоєння ним поживних речовин
а) ріст;
б) розвиток;
в) подразливість;
г) живлення.
10. Хто такі мікроорганізми?
а) організми, тіло яких не має клітин;
б) організми, тіло яких складається з однієї клітини;
в) організми, тіло яких складається з двох клітин;
г) організми, тіло яких складається з трьох клітин
11. Укажіть багатоклітинний організм
а) амеба;
б) евглена зелена;
в) хламідомонада;
г) людина
12. Яка властивість організмів забезпечує неперервність життя на Землі?
а) ріст і розвиток;
б) розмноження;
в) живлення;
г) подразливість
Урок № 48 Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
Варіант 1
1. Скільки вчені виділяють груп організмів?
а) 3;
г) 1;
б) 2;
в) 4.
2. Як класифікують організми по відношенню кількості клітин в організмах?
а) одноклітинні і багатоклітинні;
б) одноклітинні і двох клітинні;
в) одноклітинні і трьох клітинні;
г) одноклітинні і чотирьох клітинні.
3. На які групи поділяються організми за тривалістю життя?
а) однорічні і багаторічні;
б) однорічні і дворічні;
в) багаторічні і дворічні;
г) однорічні, дворічні і багаторічні
4. Вкажіть групи організмів за різноманітністю стебел
а) дерева, кущі;
б) трав’янисті рослини;
в) дерева і трав’янисті рослини;
г) дерева, кущі, трав’янисті рослини.
5. Укажіть теплокровну тварину
а) заєць;
б) росичка;
в) соняшник;
г) амеба.
6. Укажіть холоднокровну тварину
а) корова;
б) верблюд;
в) ящірка;
г) ромашка.
7. Яка речовина надає рослинам зеленого кольору?
а) ксантофіл;
б) хлорофіл;
в) гемоглобін;
г) метіонін.
8. Який газ виділяють рослини в процесі фотосинтезу?
а) водень;
б) вуглекислий газ;
в) кисень;
г) чадний газ.
9. Відмінною рисою у тварин є:
а) фотосинтез;
б) хемосинтез;
в) активний рух;
г) виділення кисню.
10. Укажіть найменшу складову організму рослини
а) орган;
б) листок;
в) клітина;
г) квітка
11. Що спільного у дятла, косулі, верблюда, вовка?
а) живляться лише рослинами;
б) активно рухаються;
в) виділяють кисень при фотосинтезі;
г) живляться лише органічними речовинами, які створюють самі
12. Яка речовина необхідна рослинам для дихання?
а) водень;
б) вуглекислий газ;
в) кисень;
г) чадний газ.
Варіант 2
1.З якими організмами подібні гриби?
а) з рослинами;
б) з тваринами;
в) з мікроорганізмами;
г) з рослинами і тваринами.
2. Укажіть ознаку царства Гриби
а) не рухаються;
б) здатні до фотосинтезу;
в) живляться готовими органічними речовинами;
г) виділяють кисень.
3. Що утворюють гриби?
а) зграю;
б) косяк;
в) грибницю;
г) стадо.
4. З чого складається у грибів плодове тіло?
а) з нитки і шапинки;
б) з шапинки і ніжки;
в) з шапинки і ручки;
г) з голови.
5. Як називають грибів, які живуть на інших організмах?
а) гриби – паразити;
б) гриби – гетеротрофи;
в) гриби – сапротрофи;
г) гриби – сапрофіти.
6. Вкажіть організми, на яких паразитують іржасті гриби
а) пшениця, жито, смородина;
б) картопля, корова, медуза;
в) бегонія, сальвінія, хламідомонада;
г) улотрикс, ламінарія, короліна.
7. Які найчастіше хвороби людини можуть викликати гриби?
а) захворювання нирок;
б) захворювання серці;
в) захворювання шкіри і нігтів;
г) захворювання печінки.
8. «Цвіль хліба» викликають:
а) бактерії;
б) цвілеві гриби;
в) дріжджові гриби;
г) шапникові гриби.
9. Укажіть гриби, які використовуються при випіканні хліба.
а) бактерії;
б) цвілеві гриби;
в) дріжджові гриби;
г) шапникові гриби.
10. Які гриби використовують у виготовленні антибіотиків і сортів твердого сиру?
а) пластинчасті гриби;
б) цвілеві гриби;
в) дріжджові гриби;
г) шапникові гриби.
11. Укажіть групу грибів, до якої належить гриб – трутовик
а) паразитичні гриби;
б) цвілеві гриби;
в) дріжджові гриби;
г) шапникові гриби.
12. Укажіть організми, які викликають ангіну, туберкульоз?
а) пластинчасті гриби;
б) цвілеві гриби;
в) дріжджові гриби;
г) бактерії.
Урок № 49 Умови життя на планеті Земля. Середовище життя
1. Укажіть отруйні рослини
а) дурман, вороняче око, копитняк;
б) жито, пшениця, звіробій;
в) троянда, бегонія, грицики;
г) картопля, паслін, горох.
2. Яка рослина при контакті зі шкірою людини викликає сильні опіки?
а) картопля;
б) борщовик;
в) чистотіл;
г) липа.
3. У змій отрута до організму потрапляє через…
а) хвіст;
б) тіло;
в) зуби;
г) роги
4. Укажіть отруйну змію, яка поширена по всій Україні
а) гадюка звичайна;
б) анаконда;
в) цецилія;
г) королівська змія.
5. За допомогою чого вводять отруту оси і бджоли?
а) зубів;
б) нігтів;
в) жала;
г) хвоста.
6. Укажіть отруйного гриба
а) білий гриб;
б) підберезник;
в) печериця;
г) бліда поганка
Урок № 50 Чинники середовища життя на планеті Земля. Вплив на організми чинників неживої природи
1. Укажіть чинники неживої природи
а) температура;
б) рознесення тваринами насіння рослин;
в) поїдання птахами комах;
г) виловлювання риби.
2. Укажіть території, які більше заселені живими організмами
а) полюси;
б) район екватора;
в) гори;
г) болота
3. Укажіть чинник природи, який визначає добові, місячні та сезонні зміни у поведінці більшості тварин
а) температура;
б) вологість;
в) повітря;
г) освітленість
4. Укажіть ті невитривалу рослину
а) папороть;
б) сосна;
в) береза;
г) волошка.
5. Який чинник неживої природи впливає на швидкість хімічних явищ?
а) температура;
б) вологість;
в) повітря;
г) освітленість
6. Укажіть організми, які можуть існувати при + 100 С
а) ведмеді;
б) коні;
в) ящірки;
г) бактерії.
7. Хто з перелічених організмів може витримувати температуру -50 С?
а) жаби;
б) водорості;
в) пінгвіни;
г) ящірки.
8. Укажіть організми, які активні лише у теплу пору року
а) гадюки;
б) кролі;
в) коні;
г) кури.
9.Які організми забезпечують киснем мешканців нашої планети?
а) гриби;
б) рослиноїдні тварини;
в) хижаки;
г) зелені рослини.
10. Світло – важливий чинник середовища. Яке біологічне явище відбувається тільки на світлі?
а) рух;
б) дихання;
в) випаровування води;
г) фотосинтез.
11. Укажіть організми, які здатні жити тільки у зволожених місцях
а) жаби;
б) птахи;
в) гадюки;
г) лисиці.
12. Виберіть організми, де вода є середовищем життя
а) мухомор, яблуня, гриб - трутовик;
б) щука, тріска, ламінарія;
в) білий гриб, бджола, павук;
г) осетер, окунь, груша
Урок № 51 Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища
1. Як називаються зміни пір року?
а) добові;
б) місячні;
в) сезонні;
г) чотирьохрічні.
2. Укажіть зміни, які пов’язані зі зміною дня і ночі
а) добові;
б) місячні;
в) сезонні;
г) чотирьохрічні.
3. З чим пов’язані періодичні зміни умов середовища на планеті Земля?
а) рухом Землі навколо Сонця;
б) рухом Землі навколо власної осі;
в) рухом Землі навколо зір;
г) рухом Землі навколо Сонця та навколо власної осі.
4. Коли рослини перебувають у стані спокою?
а) зимою;
б) весною;
в) літом;
г) осінню.
5. Укажіть явище, коли розвиток рослин уповільнюється, у них опадає листя
а) снігопад;
б) листопад;
в) дощопад;
г) льодостав.
6. Виберіть нічного птаха
а) ластівка;
б) горобець;
в) пугач;
г) дятел.
7. Назвіть птаха, у якого дуже гострий зір і прекрасний слух
а) горобець;
б) синиця;
в) трясогузка;
г) сова.
8. Укажіть організм, який орієнтується в темряві за допомогою власних звукових сигналів
а) кажани;
б) журавлі;
в) дятли;
г) голуби
9. Які характеристики притаманні денним метеликам?
а) невиразне забарвлення;
б) яскраве забарвлення;
в) розвинений нюх;
г) яскраве забарвлення та добре розвинений зір
10. Укажіть осілого птаха
а) сорока;
б) ластівка;
в) лелека;
г) солов’я.
11. Як називається стан, коли тварини не живляться і не рухаються, їхнє дихання уповільнюється? Це пристосування організмів, яке дозволяє пережити несприятливий період. Назвіть його.
а) паразитизм;
б) сплячка;
в) симбіоз;
г) хижацтво.
12. Як називаються птахи, які восени відлітають на зимівлю в тепліші краї, а навесні знову повертаються ?
а) осілі;
б) кочові;
в) перелітні;
г)зимуючі
Урок № 52 Різноманітність середовищ життя. Наземно – повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому
1. Назвіть середовище, життя організмів в якому пов’язане із земною поверхнею та повітрям
а) водне;
б) грунтове;
в) наземно – повітряне;
г) водно – грунтове
2. Чи можливе безперервне перебування організмів у повітрі?
а) так;
б) ні
3.Укажіть середовище, де відчутні добові і сезонні коливання температури
а) водне;
б) грунтове;
в) наземно – повітряне;
г) водно – грунтове
4. Що захищає рослин від спекотних променів Сонця?
а) випаровування води листками;
б) утворення пагонів;
в) утворення квітки;
г) утворення коренів
5. Укажіть особливість наземно – повітряного середовища в південних областях України та в Криму
а) недостатня кількість вологи;
б) надмірна кількість опадів;
в) недостатня освітлюваність;
г) перезволоження
6. Укажіть рослини, які пристосувалися до існування в посушливих місцевостях
а) калюжниця болотна;
б) кактус;
в) латаття біле;
г) рогіз
Урок № 53 Водне середовище життя. Пристосування організмів до
життя у ґрунті
1. Укажіть організми, які все життя проводять у воді
а) жаби;
б) змії;
в) риби;
г) дельфіни
2. Назвіть організми водного середовище, які швидше нагадують рослин ніж тварин
а) коралові поліпи;
б) краби;
в) їжаки;
г) вельвічія
3. Які теплокровні тварини мешкають у водному середовищі?
а) жаби;
б) ящірки;
в) риби;
г) видри
4. За допомогою чого у воді рухаються тюлені і моржі?
а) плавці;
б) кінцівки з перетинками між пальцями;
в) ласти;
г) весла
5. Які пристосування мають птахи, бобри, жаби для проживання у водному середовищі?
а) плавці;
б) кінцівки з перетинками між пальцями;
в) ласти;
г) весла
6. Чим дихають жаби у воді?
а) зябрами;
б) шкірою;
в) легенями;
г) язиком
Урок № 54 Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до
життя у ґрунті
1. Укажіть найбільших в Україні за розмірами тварин ґрунтового середовища
а) сліпак і кріт;
б) їжак і дощовий черв’як;
в) лось і білка;
г) заєць і змія
2. Назвіть організм ґрунтового середовища, якому належить першість у розпушені ґрунту, надходженні повітря і води
а) сліпак;
б) землерийка;
в) дощовий черв’як;
г) бобер
3. Яка тварина здатна за добу відкласти у ґрунті хід завдовжки 30 м і більше
а) беззубка;
б) кріт;
в) видра;
г) сліпак
4. Хто з мешканців ґрунту риє землю зубами?
а) беззубка;
б) кріт;
в) видра;
г) сліпак
5. Укажіть організми, у яких відсутній зір
а) сліпак, дощовий черв’як;
б) равлик, бджола;
в) білка, змія;
г) верблюд, слон.
6. Назвіть важливу для рослин властивість ґрунту. Вона підтримується завдяки дощовим черв’якам і бактеріям, які розкладають відмерлі рештки організмів
а) розчинність;
б) родючість;
в) проникність;
г) теплоємність
Урок № 55 Вплив на організм чинників живої природи Взаємозв’язки
між організмами у природі
1. Як називаються зв’язки між організмами, які пов’язані з живленням (харчуванням ) організмів
а) продуктовими;
б) харчовими;
в) гастрономічними;
г) живильними
2. Укажіть, який ярус лісу утворений деревами?
а) верхній;
б) середній;
в) нижній;
г) найнижчий
3. Сукупність організмів, які живуть на одній території, називають:
а) територією;
б) угрупованням;
в) харчуванням;
г) ярусністю
4. Чи можуть тваринні організми існувати без рослинних?
а) так;
б) ні
5. Укажіть приклад паразитизму
а) бджола – квітка;
б) лев – зебра;
в) гриб- трутовик – дерево;
г) береза - підберезник
6. Назвіть організми, які співіснують, не завдаючи шкоди одному ні користі, ні шкоди
а) заєць – вовк;
б) білка –лось;
в) гусінь – рослина;
г) заєць - капуста
Урок № 56 Співіснування організмів. Угрупування організмів.
Екосистеми
1. Укажіть «утворюючі» екосистем
а) гриби;
б) бактерії;
в) тварини;
г) рослини
2. Назвіть групу організмів, які споживають готові органічні речовини, що надходять до них із рослинною і тваринною їжею
а) утворюючі;
б) споживачі;
в) продуценти;
г) руйнівники
3. Укажіть організми, які отримують речовини та енергію для свого існування, розкладаючи відмерлих організмів
а) утворюючі;
б) споживачі;
в) продуценти;
г) руйнівники
4. Яка екосистема є природною?
а) парк;
б) поле;
в) ліс;
г) сад
5. Зазначте штучну екосистему
а) річка;
б) болото;
в) степ;
г) водосховище
6. Укажіть значення грибів в екосистемі
а) розкладають рештки відмерлих організмів;
б) утворюють органічні речовини;
в) слугують кормом для звірів;
г) виділяють кисень
7. Завдяки яким особливостям тварини лісу залишаються непоміченими ворогами?
а) мають маскувальне забарвлення;
б) видають голосні звуки;
в) виділяють речовини із неприємним запахом;
г) приймають загрозливу позу
8. Укажіть ряд, утворений назвами тільки мешканців озера
а) рак, дельфін, сироїжка;
б) конвалія, кит, водомірка;
в) короп, водомірка, молюск беззубка;
г) дикий кабан, лепеха, глечики
9. Як змінюється кількість світла з глибиною?
а) не змінюється;
б) зменшується;
в) збільшується
10. Яка ділянка озера найбільш заселена рослинами?
а) прибережна;
б) водний простір;
в) дно;
г) придонна
11. Назвіть культурні рослини
а) лепеха, глечики, рис;
б) картопля, жито, гречка;
в) ряска, мак, кукурудза;
г) осока, грицики, буряк
12. Укажіть дерева саду
а) груша, банани, лепеха;
б) яблуні, вишні, черешні;
в) смородина, морква, гранати;
г) троянда, соняшник, верба
Урок № 59 Визначення організмів за визначниками
1. Скількома мовами у визначнику наведені назви організмів?
а) 1;
б) 2;
в) 3;
г) 4
2. Чи розміщують у визначнику рослин фотографії?
а) так;
б) ні
3. Що потрібно мати при визначенні певного організму за визначником?
а) мікроскоп;
б) телеском;
в) динамометр;
г) лупу.
4. Чим потрібно скористатися при визначенні кімнатних рослин?
а) визначноком рослин;
б) визначником тварин;
в) визначником грибів;
г) визначником вірусів.
5. У якій формі виготовляють визначники?
а) у формі листівок;
б) у формі брошур;
в) у формі монографій;
г) у формі книг чи атласів.
6. У визначнику наведені назви організмів двома мовами:мовою країни, в якій видано атлас, і… Яка друга мова?
а) російська;
б) англійська;
в) латинська;
г) китайська
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів
(15 годин)
Урок № 47 Організм і його властивості. Клітинна будова організмів
1а, 2в, 3в, 4в, 5б, 6в, 7б, 8б, 9г, 10б, 11г, 12б
Урок № 48 Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
Варіант 1
1в, 2а, 3г, 4г, 5а, 6в, 7б, 8в, 9в, 10в, 11б, 12в
Варіант 2
1г, 2а, 3в, 4б, 5а, 6а, 7в, 8 б, 9в, 10.б, 11а, 12г
Урок № 49 Умови життя на планеті Земля. Середовище життя
1а, 2б, 3в, 4а, 5в, 6г
Урок № 50 Чинники середовища життя на планеті Земля. Вплив на організми чинників неживої природи
1а, 2б, 3г, 4а, 5а, 6г, 7в, 8а, 9г, 10г, 11а, 12б
Урок № 51 Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища
1в, 2а, 3г, 4а, 5б, 6в, 7г, 8а, 9г, 10а, 11б, 12в
Урок № 52 Різноманітність середовищ життя. Наземно – повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому
1в, 2б, 3в, 4а, 5а, 6б
Урок № 53 Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті
1в, 2а, 3г, 4в, 5б, 6б
Урок № 54 Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті
1а, 2в, 3 б, 4г, 5а, 6б
Урок № 55 Вплив на організм чинників живої природи Взаємозв’язки між організмами у природі
1б, 2а, 3б, 4б, 5в, 6б
Урок № 56 Співіснування організмів. Угрупування організмів. Екосистеми
1г, 2б, 3г, 4в, 5г, 6а, 7а, 8в, 9б, 10а, 11б, 12б
Урок № 59 Визначення організмів за визначниками
1б, 2а, 3г, 4 а, 5г, 6в