Тестовий практикум з природознавства для 5 класу з теми "Планета Земля як середовище життя організмів "

Про матеріал

Тестові завдання, призначені для оперативної перевірки рівня засвоєння знань з предмета «Природознавство» учнями 5 класу.

Зміст завдань дібрано відповідно до нової навчальної програми (Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н. В., Фіцайло С.С. (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 «Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»)

Перегляд файлу

Тема 2.

 Планета Земля  як  середовище життя організмів

(15 годин)

 

Урок № 47  Організм і його властивості. Клітинна будова організмів

1. Укажіть організми

а) дуб;

б) парта;

в) стілець;

г) шафа.

2. Укажіть найменшу систематичну одиницю

а) тип;

б) відділ;

в) вид;

г) родина

3. Укажіть дитинча корови

а) лоша;

б) курча;

в) телятко;

г) кроленятко.

4.  Як називається властивість організмів давати потомство, яке має ознаки батьків?

а) поділ;

б) розділ;

в) розмноження;

г)  подрібнення

5. Який  ряд, який утворений лише назвами організмів ?

а) півень, скеля, очерет;

б) конвалія, оса, карась;

в) коник, Сонце, лелека;

г) зозуля, бінокль, глина

6. Укажіть ряд,  в якому перелічені властивості організмів

а) звук, блиск, живлення;

б) пластичність, ковкість, золото;

в) ріст, розвиток, подразливість;

г) об’єм, пісок, муха.

7. Зміни в будові організму та його частин – це

а) ріст;

б) розвиток;

в) подразливість;

г) живлення.

8.  Укажіть приклад розвитку організмів

а) збільшення маси;

б) прорізання зубів;

в) мруження очей;

г) скручування  тварин у клубочок.

9. Як  називається процес  надходження в організм і засвоєння ним поживних речовин

а) ріст;

б) розвиток;

в) подразливість;

г) живлення.

10.  Хто такі мікроорганізми?

а) організми, тіло яких не має клітин;

б) організми, тіло яких складається  з однієї клітини;

в) організми, тіло яких складається з двох клітин;

г) організми, тіло яких складається з  трьох  клітин

11. Укажіть багатоклітинний організм

а) амеба;

б) евглена зелена;

в) хламідомонада;

г) людина

12.  Яка властивість організмів забезпечує неперервність життя на Землі?

а)  ріст і розвиток;

б) розмноження;

в) живлення;

г) подразливість

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 48 Різноманітність організмів: Рослини,  Тварини, Гриби, Бактерії

Варіант 1

1.  Скільки вчені виділяють  груп організмів?

а) 3;

г)  1;

б) 2;

в) 4.

2. Як  класифікують організми по відношенню кількості клітин в організмах?

а) одноклітинні і багатоклітинні;

б) одноклітинні і двох клітинні;

в) одноклітинні і трьох клітинні;

г) одноклітинні і чотирьох клітинні.

3. На які групи поділяються  організми  за тривалістю життя?

а) однорічні і багаторічні;

б) однорічні і дворічні;

в) багаторічні і дворічні;

г) однорічні, дворічні і багаторічні

4. Вкажіть групи організмів за різноманітністю стебел

а) дерева, кущі;

б) трав’янисті рослини;

в) дерева і трав’янисті рослини;

г) дерева, кущі, трав’янисті рослини.

5. Укажіть теплокровну тварину

а) заєць;

б) росичка;

в) соняшник;

г) амеба.

6. Укажіть холоднокровну тварину

а) корова;

б) верблюд;

в) ящірка;

г) ромашка.

7. Яка речовина надає рослинам зеленого кольору?

а) ксантофіл;

б) хлорофіл;

в) гемоглобін;

г) метіонін.

8. Який газ виділяють рослини в  процесі фотосинтезу?

а) водень;

б) вуглекислий газ;

в) кисень;

г) чадний газ.

9.  Відмінною рисою у тварин є:

а) фотосинтез;

б) хемосинтез;

в) активний рух;

г) виділення кисню.

10. Укажіть найменшу складову організму рослини

а) орган;

б) листок;

в) клітина;

г) квітка

11. Що спільного у дятла, косулі,  верблюда, вовка?

а) живляться лише рослинами;

б) активно рухаються;

в) виділяють кисень при фотосинтезі;

г) живляться лише органічними речовинами, які створюють самі

12. Яка речовина необхідна рослинам для дихання?

а) водень;

б) вуглекислий газ;

в) кисень;

г) чадний газ.

 

Варіант 2

1.З якими організмами подібні гриби?

а) з рослинами;

б) з тваринами;

в) з мікроорганізмами;

г) з рослинами і тваринами.

2. Укажіть ознаку царства Гриби

а) не рухаються;

б) здатні до фотосинтезу;

в) живляться готовими органічними речовинами;

г) виділяють кисень.

3. Що утворюють гриби?

а) зграю;

б) косяк;

в) грибницю;

г) стадо.

4. З чого складається у грибів плодове тіло?

а) з нитки і шапинки;

б) з  шапинки і ніжки;

в) з шапинки і ручки;

г) з голови.

5. Як називають грибів, які живуть на інших організмах?

а) гриби – паразити;

б) гриби – гетеротрофи;

в) гриби – сапротрофи;

г) гриби – сапрофіти.

6. Вкажіть організми, на яких паразитують іржасті гриби

а) пшениця, жито, смородина;

б) картопля, корова, медуза;

в) бегонія, сальвінія, хламідомонада;

г) улотрикс, ламінарія, короліна.

7. Які  найчастіше   хвороби людини  можуть викликати  гриби?

а) захворювання нирок;

б) захворювання серці;

в) захворювання шкіри і нігтів;

г) захворювання печінки.

8. «Цвіль хліба» викликають:

а) бактерії;

б) цвілеві гриби;

в) дріжджові гриби;

г) шапникові гриби.

9. Укажіть гриби, які  використовуються при випіканні хліба.

а) бактерії;

б) цвілеві гриби;

в) дріжджові гриби;

г) шапникові гриби.

10. Які гриби використовують у виготовленні антибіотиків і сортів твердого сиру?

а) пластинчасті гриби;

б) цвілеві гриби;

в) дріжджові гриби;

г) шапникові гриби.

11. Укажіть групу грибів, до якої належить гриб – трутовик

а) паразитичні гриби;

б) цвілеві гриби;

в) дріжджові гриби;

г) шапникові гриби.

12. Укажіть організми, які викликають ангіну, туберкульоз?

а) пластинчасті гриби;

б) цвілеві гриби;

в) дріжджові гриби;

г) бактерії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 49 Умови життя на планеті Земля. Середовище життя

 

1. Укажіть отруйні рослини

а) дурман, вороняче око, копитняк;

б) жито, пшениця, звіробій;

в) троянда, бегонія, грицики;

г) картопля, паслін, горох.

2. Яка рослина при контакті зі шкірою людини викликає сильні опіки?

а) картопля;

б) борщовик;

в) чистотіл;

г) липа.

3. У змій отрута до організму потрапляє через…

а) хвіст;

б) тіло;

в) зуби;

г) роги

4. Укажіть отруйну змію, яка поширена по всій Україні

а) гадюка звичайна;

б) анаконда;

в) цецилія;

г) королівська змія.

5. За допомогою чого вводять отруту оси і бджоли?

а) зубів;

б) нігтів;

в) жала;

г) хвоста.

6. Укажіть отруйного гриба

а) білий гриб;

б) підберезник;

в) печериця;

г) бліда поганка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 50 Чинники середовища життя на планеті  Земля. Вплив на організми чинників неживої природи

1. Укажіть чинники неживої природи

а) температура;

б) рознесення тваринами насіння рослин;

в) поїдання птахами комах;

г) виловлювання риби.

2. Укажіть території, які більше заселені живими організмами

а) полюси;

б) район екватора;

в) гори;

г) болота

3. Укажіть чинник природи,  який визначає добові, місячні та сезонні зміни у поведінці більшості тварин

а) температура;

б) вологість;

в) повітря;

г) освітленість

4. Укажіть ті невитривалу  рослину

а) папороть;

б) сосна;

в) береза;

г) волошка.

5. Який чинник неживої природи впливає на швидкість хімічних явищ?

а) температура;

б) вологість;

в) повітря;

г) освітленість

6. Укажіть організми, які можуть існувати при + 100 С

а) ведмеді;

б) коні;

в) ящірки;

г) бактерії.

7. Хто з перелічених організмів може витримувати температуру -50 С?

а) жаби;

б) водорості;

в) пінгвіни;

г) ящірки.

8. Укажіть організми, які активні лише у теплу пору року

а) гадюки;

б) кролі;

в) коні;

г) кури.

9.Які організми забезпечують киснем мешканців нашої планети?

а) гриби;

б) рослиноїдні тварини;

в) хижаки;

г) зелені рослини.

10. Світло – важливий чинник середовища. Яке біологічне явище  відбувається тільки на світлі?

а) рух;

б) дихання;

в) випаровування води;

г) фотосинтез.

11. Укажіть організми, які здатні жити тільки у зволожених місцях

а) жаби;

б) птахи;

в) гадюки;

г) лисиці.

12. Виберіть організми, де вода є середовищем життя

а)  мухомор, яблуня, гриб - трутовик;

б) щука,  тріска, ламінарія;

в)  білий гриб, бджола, павук;

г)  осетер, окунь, груша

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 51 Пристосування організмів до періодичних змін  умов середовища

1. Як називаються зміни  пір року?

а) добові;

б) місячні;

в) сезонні;

г) чотирьохрічні.

2. Укажіть зміни, які пов’язані зі зміною дня і ночі

а) добові;

б) місячні;

в) сезонні;

г) чотирьохрічні.

3. З чим пов’язані періодичні зміни умов середовища  на планеті Земля?

а) рухом  Землі навколо Сонця;

б) рухом Землі навколо власної осі;

в) рухом Землі навколо зір;

г) рухом  Землі навколо Сонця та навколо власної осі.

4.  Коли рослини перебувають у стані спокою?

а) зимою;

б) весною;

в) літом;

г) осінню.

5. Укажіть явище, коли розвиток рослин уповільнюється, у них опадає листя

а) снігопад;

б) листопад;

в) дощопад;

г) льодостав.

6. Виберіть нічного птаха

а) ластівка;

б) горобець;

в) пугач;

г) дятел.

7. Назвіть птаха, у якого дуже гострий  зір і прекрасний слух

а) горобець;

б) синиця;

в) трясогузка;

г) сова.

8. Укажіть організм, який орієнтується  в темряві за допомогою власних звукових сигналів

а) кажани;

б) журавлі;

в) дятли;

г) голуби

9.  Які характеристики притаманні денним метеликам?

а)  невиразне забарвлення;

б) яскраве забарвлення;

в) розвинений нюх;

г) яскраве забарвлення та добре розвинений зір

10. Укажіть осілого птаха

а) сорока;

б) ластівка;

в) лелека;

г) солов’я.

11. Як називається стан, коли тварини не живляться і не рухаються, їхнє дихання уповільнюється? Це пристосування організмів, яке дозволяє пережити несприятливий період. Назвіть його.

а) паразитизм;

б) сплячка;

в) симбіоз;

г) хижацтво.

12. Як називаються птахи, які восени відлітають на зимівлю в тепліші краї, а навесні знову повертаються ?

а) осілі;

б) кочові;

в) перелітні;

г)зимуючі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 52 Різноманітність середовищ життя.  Наземно – повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому

1.  Назвіть середовище,  життя організмів в якому пов’язане із земною поверхнею  та повітрям

а) водне;

б) грунтове;

в) наземно – повітряне;

г) водно – грунтове

2. Чи можливе безперервне перебування організмів у повітрі?

а) так;

б) ні

3.Укажіть середовище, де відчутні добові і сезонні коливання температури

а) водне;

б) грунтове;

в) наземно – повітряне;

г) водно – грунтове

4. Що захищає рослин від спекотних променів Сонця?

а) випаровування води листками;

б) утворення пагонів;

в) утворення квітки;

г) утворення коренів

5. Укажіть особливість наземно – повітряного середовища в південних областях України та в Криму

а) недостатня кількість вологи;

б) надмірна кількість опадів;

в) недостатня освітлюваність;

г) перезволоження

6. Укажіть рослини, які пристосувалися  до існування  в посушливих місцевостях

а) калюжниця болотна;

б) кактус;

в) латаття біле;

г)  рогіз

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 53  Водне середовище життя. Пристосування організмів до

                     життя у ґрунті

1. Укажіть організми, які все життя проводять у воді

а) жаби;

б) змії;

в) риби;

г) дельфіни

2. Назвіть організми водного середовище, які швидше нагадують рослин ніж тварин

а) коралові  поліпи;

б) краби;

в) їжаки;

г) вельвічія

3. Які теплокровні тварини мешкають у водному середовищі?

а) жаби;

б) ящірки;

в) риби;

г) видри

4. За допомогою чого у воді рухаються  тюлені і моржі?

а) плавці;

б) кінцівки з перетинками між пальцями;

в) ласти;

г) весла

5. Які пристосування мають  птахи, бобри, жаби для проживання у водному середовищі?

а) плавці;

б) кінцівки з перетинками між пальцями;

в) ласти;

г) весла

6.  Чим дихають жаби у воді?

а) зябрами;

б) шкірою;

в) легенями;

г) язиком

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 54 Ґрунтове середовище життя. Пристосування  організмів до 

                    життя у ґрунті

1. Укажіть найбільших  в Україні  за розмірами  тварин ґрунтового середовища

а)  сліпак і кріт;

б) їжак і  дощовий черв’як;

в) лось і білка;

г) заєць і змія

2.  Назвіть  організм ґрунтового середовища, якому належить першість у розпушені ґрунту, надходженні повітря і води

а) сліпак;

б) землерийка;

в) дощовий черв’як;

г) бобер

3. Яка  тварина здатна за добу відкласти у ґрунті хід завдовжки 30 м і більше

а) беззубка;

б) кріт;

в) видра;

г) сліпак

4.  Хто з мешканців ґрунту риє землю зубами?

а) беззубка;

б) кріт;

в) видра;

г) сліпак

5. Укажіть організми, у яких відсутній зір

а) сліпак, дощовий черв’як;

б) равлик, бджола;

в) білка, змія;

г) верблюд, слон.

6. Назвіть  важливу для рослин властивість ґрунту. Вона підтримується  завдяки дощовим черв’якам і бактеріям, які розкладають відмерлі рештки організмів

а) розчинність;

б) родючість;

в) проникність;

г) теплоємність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 55 Вплив на організм чинників живої природи Взаємозв’язки 

                    між організмами у природі

1. Як називаються зв’язки між організмами, які пов’язані з живленням (харчуванням ) організмів

а) продуктовими;

б) харчовими;

в) гастрономічними;

г) живильними

2. Укажіть, який ярус лісу утворений деревами?

а) верхній;

б) середній;

в) нижній;

г) найнижчий

3. Сукупність організмів, які живуть на одній території, називають:

а) територією;

б) угрупованням;

в) харчуванням;

г) ярусністю

4. Чи можуть тваринні організми існувати без рослинних?

а) так;

б) ні

5. Укажіть приклад паразитизму

а) бджола – квітка;

б) лев – зебра;

в) гриб- трутовик – дерево;

г) береза - підберезник

6. Назвіть організми, які співіснують, не завдаючи шкоди одному ні користі, ні шкоди

а) заєць – вовк;

б) білка –лось;

в) гусінь – рослина;

г) заєць - капуста

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 56 Співіснування організмів. Угрупування організмів.

                     Екосистеми

1. Укажіть «утворюючі» екосистем

а) гриби;

б) бактерії;

в) тварини;

г) рослини

2. Назвіть групу організмів, які споживають готові органічні речовини, що надходять до них із рослинною і тваринною їжею

а) утворюючі;

б) споживачі;

в) продуценти;

г) руйнівники

3. Укажіть організми, які отримують речовини та енергію для свого існування, розкладаючи відмерлих організмів

а) утворюючі;

б) споживачі;

в) продуценти;

г) руйнівники

4. Яка екосистема є природною?

а) парк;

б) поле;

в) ліс;

г) сад

5. Зазначте штучну екосистему

а) річка;

б) болото;

в) степ;

г) водосховище

6.  Укажіть значення грибів в екосистемі

а) розкладають рештки відмерлих організмів;

б) утворюють органічні речовини;

в) слугують кормом для звірів;

г) виділяють кисень

 7. Завдяки яким особливостям тварини лісу залишаються непоміченими ворогами?

а) мають маскувальне забарвлення;

б) видають голосні звуки;

в) виділяють речовини із неприємним запахом;

г) приймають загрозливу позу

8. Укажіть ряд, утворений  назвами  тільки мешканців озера

а) рак, дельфін, сироїжка;

б) конвалія, кит, водомірка;

в) короп, водомірка, молюск беззубка;

г)  дикий кабан, лепеха, глечики

9. Як змінюється кількість світла з глибиною?

а) не змінюється;

б) зменшується;

в) збільшується

10. Яка ділянка озера найбільш заселена рослинами?

а) прибережна;

б) водний простір;

в) дно;

г) придонна

11. Назвіть культурні рослини

а) лепеха, глечики, рис;

б) картопля, жито, гречка;

в) ряска, мак, кукурудза;

г) осока, грицики, буряк

12. Укажіть дерева саду

а) груша, банани,  лепеха;

б) яблуні, вишні, черешні;

в) смородина, морква, гранати;

г) троянда, соняшник, верба

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 59  Визначення організмів за визначниками

1. Скількома мовами у визначнику  наведені назви організмів?

а) 1;

б) 2;

в) 3;

г) 4

2. Чи розміщують у визначнику рослин  фотографії?

а) так;

б) ні

3. Що потрібно мати при визначенні   певного організму за визначником?

а) мікроскоп;

б) телеском;

в) динамометр;

г) лупу.

4. Чим потрібно скористатися при визначенні кімнатних рослин?

а) визначноком рослин;

б) визначником тварин;

в) визначником грибів;

г) визначником вірусів.

5.  У якій формі виготовляють визначники?

а) у формі листівок;

б) у формі брошур;

в) у формі монографій;

г) у формі книг чи атласів.

6.  У визначнику наведені назви організмів двома мовами:мовою країни, в якій видано атлас, і… Яка друга мова?

а) російська;

б) англійська;

в) латинська;

г) китайська

         Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів 

                       (15 годин)

Урок № 47  Організм і його властивості. Клітинна будова організмів

1а, 2в, 3в, 4в, 5б, 6в, 7б, 8б, 9г, 10б, 11г, 12б

Урок № 48 Різноманітність організмів: Рослини,  Тварини, Гриби, Бактерії

Варіант 1

1в, 2а, 3г, 4г, 5а, 6в, 7б, 8в, 9в, 10в, 11б, 12в

Варіант 2

1г, 2а, 3в, 4б, 5а, 6а, 7в, 8 б, 9в, 10.б, 11а, 12г

Урок № 49 Умови життя на планеті Земля. Середовище життя

1а, 2б, 3в, 4а, 5в, 6г

Урок № 50 Чинники середовища життя на планеті  Земля. Вплив на організми чинників неживої природи

1а, 2б, 3г, 4а, 5а, 6г, 7в, 8а, 9г, 10г, 11а, 12б

Урок № 51 Пристосування організмів до періодичних змін  умов середовища

1в, 2а, 3г, 4а, 5б, 6в, 7г, 8а, 9г, 10а, 11б, 12в

Урок № 52 Різноманітність середовищ життя.  Наземно – повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому

1в, 2б, 3в, 4а, 5а, 6б

Урок № 53  Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті

1в, 2а, 3г, 4в, 5б, 6б

Урок № 54 Ґрунтове середовище життя. Пристосування  організмів до життя у ґрунті

1а, 2в, 3 б, 4г, 5а, 6б

Урок № 55 Вплив на організм чинників живої природи Взаємозв’язки  між організмами у природі

1б, 2а, 3б, 4б, 5в, 6б

Урок № 56 Співіснування організмів. Угрупування організмів. Екосистеми

1г, 2б, 3г, 4в, 5г, 6а, 7а, 8в, 9б, 10а, 11б, 12б

Урок № 59  Визначення організмів за визначниками

1б, 2а, 3г, 4 а, 5г, 6в

 

doc
Додано
28 липня 2018
Переглядів
4178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку