Тестові завдання, призначені для оперативної перевірки рівня засвоєння знань з предмета «Природознавство» учнями 5 класу.
Зміст завдань дібрано відповідно до нової навчальної програми (Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н. В., Фіцайло С.С. (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р.№ 664 «Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»)
Урок № 6 Тіла навколо нас. Характеристика тіл
1.Зазначте природні тіла
а) Сонце, Місяць, річка;
б) лампа, гумка, телевізор;
в) море, зорі, комп’ютер;
г) акваріум, мікрофон, бінокль.
2. Назвіть штучні тіла
а) Зорі, телевізор, ліс;
б) лампа, басейн, тераріум;
в) море, океан, басейн;
г) роса, копійка, палатка.
3. Вкажіть тіла правильної форми
а) книжка;
б) куряче яйце,
в) амеба;
г)медуза.
4. Назвіть тіла, які мають великі розміри:
а) павук, банан, яблуко, лісовий горіх;
б) колосок пшениці, яблуко, заєць, польова миш;
в) горобець, мак, булавка, ґудзик;
г) гори, океан, море, річка.
5. Як можна виміряти об’єм тіла неправильної форми?
а) перемножити значення його довжини, ширини і висоти;
б) додати значення його довжини, ширини і висоти;
в) треба занурити його у воду, його об’єм буде дорівнювати об’єму витісненої тілом води;
г) виміряти в’ю його поверхню і додати.
6. Як можна визначити об’єм тіла прямокутної форми?
а) перемножити значення його довжини, ширини і висоти;
б) додати значення його довжини, ширини і висоти;
в) треба занурити його у воду, його об’єм буде дорівнювати об’єму витісненої тілом води;
г) виміряти його поверхню і додати.
7. Назвіть тверді тіла:
а) повітря;
б) роса;
в) бензин;
г) копійка.
8. Погодьтеся з твердженням або заперечте його:
За допомогою розмірів, маси, форми та об’єму можна не лише описати тіло, а й порівняти його з іншими
а) так;
б) ні.
9. Зазначте рукотворне тіло
а) гора;
б) ліс;
в) комп’ютер;
г) дерево.
10. Вилучіть «зайвого» ланцюжка:
а) сокіл, орел, бджола;
б) літак, ведмідь, оса;
в) м’яч, ракетка, собака;
г) парта, кіт, кит.
11. До характеристик тіл належать
а) форма, розмір, маса, об’єм;
б) розчинність, форма, маса;
в) в’язкість, розчинність, об’єм;
г) розмір, прозорість, маса.
12. Всі тіла поділяються на
а) природні і не природні;
б) темні і світлі;
в) природні і рукотворні;
г) живі і мертві.
Урок №8 Речовини. Фізичні властивості речовин
1. До фізичних властивостей належить:
а) колір, блиск,запах;
б) розчинність у воді;
в) взаємодія з водою;
г) взаємодія з киснем.
2. Вкажіть спільні властивості цукру і солі
а) рідкі, синього кольору, не розчинні у воді;
б) тверді, білого кольору, добре розчинні у воді;
в) кристалічні, чорного кольору, не розчинні у воді;
г) аморфні, червоного кольору, добре розчинні у воді.
3. Чому через шар води в акваріумі легко розгледіти камінці, рослини, рибок?
а) це тому, що вода прозора;
б) це тому, що вони важчі за воду;
в) це тому, що вони не розчиняються у воді;
г) це тому,що вода холодна.
4. Від чого залежить агрегатний стан води?
а) розчинності;
б) прозорості;
в) температури;
г)тиску.
5. У газуватому стані речовина:
а) зберігає форму і об’єм;
б) не зберігає форму, а зберігає об’єм;
в) зберігає форму, але легко змінює об’єм;
г) не зберігає ні форми, ні об’єму.
6. У рідкому стані речовина:
а) зберігає форму і об’єм;
б) не зберігає форму, а зберігає об’єм;
в) зберігає форму, але легко змінює об’єм;
г) не зберігає ні форми, ні об’єму.
7. Вкажіть властивість рідких речовин, коли рідина може вільно перетікати з однієї посудини в іншу або розливатися
а) прозорість;
б) блиск,
в) текучість;
г) розчинність.
8. Тверді тіла мають форму і об’єм і …
а) можуть змінювати їх під впливом зовнішньої дії ;
б) не змінюють їх під впливом зовнішньої дії ;
9. Ознаки, за якими розрізняють речовини або встановлюють між ними подібність називають
а) кількістю речовини;
б) властивостями речовини;
в) розчинністю речовини;
г) твердістю речовини.
10. Зазначте властивість речовини, яка зумовлена відбиттям світлових променів від поверхні речовини
а) смак;
б) запах;
в) блиск;
г) колір.
11. Вкажіть стани речовин у природі
а) твердий,рідкий;
б) газоподібний,твердий;
в) твердий, рідкий,газоподібний;
г) рідкий, газоподібний.
12. Більшість речовин перебувають у твердому агрегатному стані, тому й тіла виготовлені з них, -
а) рідкі;
б) тверді;
в) газоподібні
г) аморфні;
Урок № 9 Атоми. Хімічні елементи
1. Згадку про існування атомів висловлювали стародавні мислителі понад … років тому
а) 500;
б)1000;
в)1500;
г) 2000.
2. У якому столітті вчені довели існування атомів?
а) 16 ст;
б) 17ст;
в) 18 ст;
г) 19 ст.
3. Скільки видів атомів сьогодні відомо науці?
а) 56;
б) 89;
в) 92;
г) 118.
4.Частинки, що входять до складу молекул - це
а) атоми;
б) молекули;
в) хімічні елементи;
г) протони.
5. Атоми одного виду – це
а) електрони;
б) молекули;
в) хімічні елементи;
г) протони.
6. Позначення на письмі хімічного елемента - це
а) атом;
б) молекул;
в) хімічний елемент;
г) хімічний символ
7. Вкажіть хімічний символ Карбону
а) Н;
б) С;
в) N;
г) О.
8. Вкажіть хімічний символ Гідрогену
а) Н;
б) С;
в) N;
г) О.
9. Чи можна побачити атоми під мікроскопом?
а) так;
б) ні.
10. В склад води входять:
а) два атоми Гідрогену і один атом Оксигену,
б) один атом Гідрогену і один атом Окигену;
в) два атоми Гідрогену і два атоми Оксигену;
г) один атом Гідрогену і один атом Оксигену.
11. Вкажіть молекулу метану
а) СО;
б) Н2О;
в) СН4;
г) Н2.
12. Скільки атомів входить до складу молекули кисню?
а) 1;
б) 2;
в) 3;
г) 4
Урок № 10 Молекули. Рух речовин. Дифузія
1. Вкажіть найменшу частинку речовини, що визначає її властивості
а) атом;
б) молекула;
в) речовина;
г) сполука.
2. Наведіть приклади речовини, що складаються з молекул
а) вода, кисень, олія, азот;
б) гідроген, аурум, оцтова кислота;
в) оксиген, озон, соляна кислота;
г) вуглекислий газ, нітроген, цукор.
3. Зазначте стан у якому молекули перебувають у речовинах
а) не рухаються, не діють одна на одну;
б) перебувають у русі, притягуються і відштовхуються;
в) знаходяться у стані спокою, не притягуються і не відштовхуються;
г) рухаються,але не притягаються.
4. Вкажіть вірне твердження:
а) у твердих речовинах рух молекул незначний;
б) у твердих речовинах рух молекул досить швидкий;
в) у твердих речовинах рух молекул швидкий, переважає притягання однієї молекули до іншої;
г) у твердих речовинах рух молекул швидкий, переважає відштовхування однієї молекули до іншої;
5. Рух молекул у твердих речовин пояснюється:
а) великими відстанями між молекулами і сильним їх притяганням одна до одної;
б) великими відстанями між молекулами і слабким їх притяганням одна до одної;
в) дуже малими відстанями між молекулами і сильним їх притяганням одна до одної;
г) дуже малими відстанями між молекулами і слабким їх притяганням одна до одної.
6. Які відстані між молекулами у рідких речовин порівняно з твердими речовинами?
а) в десятки разів більші за відстані у твердих речовинах;
б) в сотні разів більші за відстані у твердих речовинах;
в) в тисячі разів більші за відстані у твердих речовинах;
г) в десятки разів менші за відстані у твердих речовинах.
7. Якщо в речовинах відстані між молекулами в десятки разів більші за відстані у твердих речовинах, то …
а) це дозволяє молекулам вільно переміщуватися одна відносно одної;
б) це дозволяє молекулам важко переміщуватися одна відносно одної;
в) це дозволяє молекулам не переміщуватися одна відносно одної;
г) це дозволяє молекулам зовсім не рухатися.
8. Вкажіть речовини, які легко переливати з однієї посудини в іншу
а) вода;
б) золото;
в) ртуть;
г) пісок.
9. Які відстані між молекулами у газуватих речовин порівняно з рідкими речовинами?
а) у газуватих речовинах молекули розташовані на відстанях, що в десятки разів більші,ніж у рідинах.
б) у газуватих речовинах молекули розташовані на відстанях, що в тисячі разів менші ,ніж у рідинах.
в) у газуватих речовинах молекули розташовані на відстанях, що в сотні разів більші, ніж у рідинах.
г) у газуватих речовинах молекули розташовані на відстанях, що в тисячі разів більші, ніж у рідинах.
10. Яке притягання у газуватих речовинах?
а) дуже слабке;
б) слабке;
в) сильне;
г) дуже сильне.
11. Вкажіть явище, при якому молекули реально існують і рухаються
а) розчинність;
б) дифузія;
в) осмос;
г)тиск
12. Взаємне поширення частинок однієї речовини між частинками іншої - це
а) осмос;
б) тиск;
в) дифузія;
г) фільтрування
Урок № 11 Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини
1. На які групи поділяються речовини?
а) прості і складні;
б) прості і непрості;
в) умовно прості і складні;
г) прості і умовно складні.
2. Виберіть просту речовину
а) кисень;
б) вода;
в) цукор;
г) вуглекислий газ.
3. Назвіть просту речовину, яка є основною речовиною у складі Сонця
а) гелій;
б) водень;
в) неон;
г) аргон.
4. Оксиген і Карбон - це:
а) молекула;
б) суміш;
в) складні речовини;
г) хімічні елементи.
5. Вода належить до:
а) простих речовин;
б) складних речовин;
в) речовин, що зберігають форму,
г) сумішей.
6. Укажіть зайву для молока і повітря характеристику
а) зберігають форму;
б) мають однаковий колір;
в) мають різний колір;
г) текучі.
7. Виберіть складну, легкозаймисту речовину
а) водень;
б) метан;
в) гелій;
г) аргон
8. Укажіть органічну речовину
а) сахароза;
б) водень;
в) кухонна сіль;
г) сода
№ 12 Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей
1. Чисті речовини характеризуються змінними фізичними властивостями
а) так;
б) ні.
2. Вкажіть речовини, які переважають у природі, техніці, побуті
а) чисті речовини;
б) суміші.
3. Укажіть природну суміш
а) йогурт;
б) самородне золото;
в) нафта;
г) хлор.
4. Укажіть суміші, які створює і використовує людина
а) пральні порошки;
б) гірські породи;
в) граніт;
г) мідний купорос
5. Виберіть зайве слово
а) нафта;
б) граніт;
в) морська вода;
г) кетчуп
6. Укажіть природну суміш, в склад якої входять компоненти, які видно неозброєним оком
а) граніт;
б) молоко;
в) нафта;
г) морська вода
Урок № 13 Способи розділення сумішей. Розділення сумішей фільтруванням
1. Вкажіть спосіб розділення суміші крохмалю і води
а) відстоювання;
б) фільтрування;
в) проціджування;
г) випаровування
2. Нещільні пористі матеріали, через які просочується рідина, але не проникають частинки твердого компонента суміші – це
а) фільтри;
б) кераміка;
в) фаянс;
г) гель.
3. Вкажіть спосіб розділення сумішей, компоненти якої розшаровуються, тому їх легко розділити. Це
а) відстоювання;
б) фільтрування;
в) проціжування;
г) випаровування
4. Вкажіть спосіб розділення суміші шляхом пропускання її через фільтри, що здатні затримувати частинки одного з її компонентів
а) відстоювання;
б) проціджування;
в) фільтрування;
г) випаровування
5. Вкажіть спосіб розділення суміші залізних ошурків і води
а) відстоювання;
б) фільтрування;
в) віджимання;
г) випаровування
6. Яку суміш можна розділити відстоюванням?
а) бензину і води;
б) кухонної солі і води;
в) цукру і води;
г) залізних ошурків і води.
7. Вкажіть спосіб розділення суміші , що відбувається при нагріванні рідкого компонента суміші
а) відстоювання;
б) фільтрування;
в) проціжування;
г) випаровування
8. Яку суміш можна розділити випаровуванням?
а) піску і залізних ошурків;
б) води і питної соди;
в) води і піску;
г) води і олії.
9. Яку суміш можна розділити фільтруванням?
а) води і цукру;
б) води і олії;
в) води і кухонної солі;
г) води і залізних ошурків
10.Яке обладнання використовується для повного розділення суміші води і олії?
а) звичайна лійка;
б) ділильна лійка;
в) фільтр;
г) скляна паличка
11. За допомогою чого можна розділити мідні ошурки і воду?
а) температури;
б) фільтра;
в) скляної палички;
г) подрібнення.
12. Як називають окремі компоненти у складі суміші?
а) компоненти;
б) проценти;
в) одиниці;
г) складові частини.
Урок № 14 Явища природи
1. Зміни, що відбуваються з тілами природи – це
а) явища ;
б) відстоювання;
в) фільтрування;
г) декантація.
2. На які групи вчені поділяють явища природи?
а) біологічні, математичні;
б) фізичні, хімічні;
в) біологічні, хімічні;
г) біологічні, фізичні, хімічні.
3. Вкажіть явища, що відбуваються з тілами живої природи
а) біологічні;
б) фізичні;
в) хімічні;
г) математичні.
4. Вкажіть явище, ознакою якого є зміна форми, місця розташування тіла та їх агрегатних станів
а) біологічні;
б) фізичні;
в) хімічні;
г) математичні
5. Вкажіть явища, під час яких з одних речовин утворюються інші
а) біологічні;
б) фізичні;
в) хімічні;
г) математичні.
6. Вкажіть біологічне явище:
а) політ птаха;
б) добування кам’яного вугілля;
в) іржавіння металу;
г) скисання молока.
7. Зазначте фізичне явище:
а) листопад;
б) проростання насіння;
в) танення снігу;
г) виділення кисню.
8. Вкажіть хімічне явище:
а) виділення вуглекислого газу;
б) цвітіння яблуні;
в) утворення плодів шипшини;
г) сплячка ведмедя.
9. Про яке явище йдеться у прислів’ї? Вода камінь точить
а) математичне;
б) біологічне;
в) фізичне;
г) хімічне.
10. Чим фізичні явища відрізняються від хімічних?
а) у фізичних явищ не відбувається утворення нових речовин;
б) у фізичних явищ відбувається утворення нових речовин;
в) фізичні явища відбуваються лише в живих об’єктах;
г) фізичні явища супроводжуються виділенням теплоти, газу, води.
11. Про яке явище йдеться у приказці? Жолудь малий буває, а з нього великий дуб виростає.
а) математичне;
б) біологічне;
в) фізичне;
г) хімічне.
12. Вкажіть біологічне явище:
а) випаровування води;
б) гасіння полум’я;
в) виділення сірководню;
г) пуголовок перетворився на жабку.
Урок № 15 Фізичні явища, їх різноманітність
1. Вкажіть групу фізичних явищ, під час яких відбувається рух тіл.
а) теплові;
б) механічні;
в) світлові;
г)звукові.
2. Вкажіть групу фізичних явищ, які пов’язані з поширенням світла
а) світлові;
б) звукові;
в) механічні;
г) теплові
3. Вкажіть механічні явища
а) танення льоду;
б) випаровування води,
в) свічка;
г) потік води в річці.
4. До якої температури потрібно нагріти воду, щоб вона перетворилась на пару?
а) 0 С;
б) 25 С;
в) 100 С;
г) 125 С.
5. Про що свідчить утворення тіні?
а) збільшення тиску;
б) зменшення вологості повітря;
в) світло поширюється прямолінійно;
г) буде дощ.
6. Як обчислити швидкість руху тіла?
а) шлях поділити на час;
б) шлях помножити на час;
в) масу поділити на об’єм;
г) масу помножити на густину.
7. Що відбувається з чашкою, коли в неї налити гарячий чай?
а) вона охолоджується;
б) вона нагрівається;
в) нічого не відбувається;
г) вміст в чашці замерзає
8. Вкажіть природні джерела світла
а) лампа;
б) Сонце;
в) комп’ютер;
г) телевізор.
9. Як називаються явища притягування тіл до магніту?
а) теплові;
б) світлові;
в) магнітні;
г) електричні
10. Вкажіть звукові явища.
а) гримить грім;
б) світить Сонце;
в) горить свічка;
г) протягування заліза до магніту.
11. Яким органом чуття ви можете сприйняти світлові явища?
а) слухом;
б) зором;
в) смаком;
г) дотиком.
12. Чи погодитесь ви з твердженням. Теплове явище залежить від того, з якої речовини виготовлене тіло.
а) так;
б) ні.
Урок № 16 Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття
1. Вкажіть явища, внаслідок яких одні речовини перетворюються на інші
а) фізичні;
б) хімічні;
в) біологічні;
г) математичні.
2. Вкажіть ознаки хімічного явища
а) зміна температури, зміна агрегатного стану;
б) виділення газу, утворення осаду, зміна кольору;
в) розведення, нагрівання;
г) розчинення, світіння.
3. Назвіть природне хімічне явище, під час якого органічні речовини, переважно білки перетворюються на інші органічні, а також неорганічні речовини
а) гниття;
б) випаровування;
в) відстоювання;
г) фільтрування.
4. Чим опале листя перегниваючи збагачує грунт ?
а) киснем;
б) вуглекислим газом;
в) поживними речовинами;
г) гелієм
5.Що у рослинах утворюється із вуглекислого газу і води?
а) водень;
б) кисень і органічні речовини;
в) гелій;
г)азот.
6.Назвіть спосіб, що перешкоджає гниттю
а) відстоювання;
б) проціджування;
в) фільтрування;
г) консервування.
Урок № 17 Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі
1. Назвіть хімічне явище, ознакою якого є виділення світла та тепла
а) гниття;
б) горіння;
в) бродіння;
г) світіння
2. Вкажіть умову горіння
а) вільний доступ вуглекислого газу;
б) вільний доступ кисню;
в) вільний доступ азоту;
г) вільний доступ озону.
3. Якими явищами супроводжується горіння?
а) звуковими, магнітними;
б) світловими, механічними;
в) світловими, тепловими;
г) магнітними, тепловими.
4. Вкажіть спільну ознаку фізичних і хімічних явищ
а) молекули постійно рухаються;
б) виділяється тепло;
в) поглинається тепло;
г) відбуваються з вибухами.
5. Укажіть хімічне явище
а) ріст рослин;
б) маяк на березі моря;
в) світанок;
г) утворення в зелених рослинах органічних речовин із неорганічних.
6. Як загасити свічку?
а) припинити доступ повітря і створити температуру, нижчу за температуру займання;
б) припинити доступ повітря і створити температуру, вижчу за температуру займання;
в) забезпечити протяг;
г) винести на вулицю.
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС
(14 годин)
Урок № 6 Тіла навколо нас. Характеристика тіл
1а, 2б, 3 а, 4г, 5 в, 6а, 7г, 8а, 9в, 10а, 11а, 12в
Урок №8 Речовини. Фізичні властивості речовин
1а, 2б, 3 а, 4в, 5г, 6 в, 7 в, 8а, 9б, 10 в; 11в, 12б.
Урок № 9 Атоми. Хімічні елементи
1г, 2в, 3г,4а, 5в,6б, 7б, 8а, 9а, 10а, 11в, 12б
Урок № 10 Молекули. Рух речовин. Дифузія
1б, 2а, 3б, 4 а,5в, 6а,7а, 8а, 9г, 10а,11б,12 в
Урок № 11 Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини
1а, 2а, 3б,4г, 5а, 6б, 7б, 8а
Урок № 12 Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей
1б, 2а, 3в, 4а, 5г, 6а
Урок № 13 Способи розділення сумішей. Розділення сумішей фільтруванням
1а, 2а, 3а, 4б, 5б, 6а, 7г,8б, 9г,10б. 11б, 12а
Урок № 14 Явища природи
1а, 2г, 3а, 4б, 5в, 6а, 7в, 8а, 9в, 10а 11б, 12г
Урок № 15 Фізичні явища, їх різноманітність
1б. 2а, 3г, 4в, 5в, 6а, 7б, 8б, 9в, 10а, 11б, 12а
Урок № 16 Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття
1б, 2б, 3а,4в, 5б,6г
Урок № 17 Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі
1б, 2б, 3в, 4а, 5г, 6а