Тестові завдання, призначені для оперативної перевірки рівня засвоєння знань з предмета «Природознавство» учнями 5 класу.
Зміст завдань дібрано відповідно до нової навчальної програми (Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н. В., Фіцайло С.С. (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 «Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»)
г) Ніл Армстронг.
Тема 1.
Земля як планета
(16 годин)
Урок № 31 Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі
1. Хто з дослідників висунув гіпотезу про те, що Земля – це уламок Сонця?
а) Іммануїл Кант;
б) Жорж Бюффон;
в) Джеймс Джинс;
г) Отто Шмідт.
2. Назвіть вченого, який вважав, що наша планета, як частина Сонця, поступово охолоджується
а) Іммануїл Кант;
б) Жорж Бюффон;
в) Джеймс Джинс;
г) Отто Шмідт.
3. Хто з вчених припустив, що Сонце й планети утворилися з розрідженої холодної газової хмари?
а) Іммануїл Кант;
б) Жорж Бюффон;
в) Джеймс Джинс;
г) Отто Шмідт.
4. Один вчений вважав, що якась зоря, проходячи поблизу Сонця, вирвала з нього велетенську газову хмару. З маси, яка відокремилася внаслідок такої катастрофи могли утворитися планети. Хто цей вчений?
а) Іммануїл Кант;
б) Жорж Бюффон;
в) Джеймс Джинс;
г) Отто Шмідт.
5. Кому належать слова: «Земля та інші планети виникли з газово – пилової хмари міжзоряних речовин, захоплених Сонцем»?
а) Іммануїл Кант;
б) Жорж Бюффон;
в) Джеймс Джинс;
г) Отто Шмідт.
6. На чиї ідей щодо виникнення Землі спираються вчені у наш час?
а) Іммануїл Кант;
б) Жорж Бюффон;
в) Джеймс Джинс;
г) Отто Шмідт
7. На думку сучасних вчених Земля утворилася близько …. млрд. років тому
а) 2;
б) 3;
в) 4;
г)5.
8. Вкажіть оболонки Землі
а) атмосфера;
б) літосфера, біосфера;
в) гідросфера;
г) усі відповіді правильні
Урок № 32 Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі
Варіант 1
1. Яку форму мала Земля за уявленнями народів Стародавньої Індії?
а) кулі;
б) диска;
в) куба;
г) площини
2. Якої форми була Земля у народів Америки та Японії?
а) кулі;
б) диска;
в) куба;
г) площини
3. Яка форма Землі за сучасними уявленнями?
а) кулі;
б) диска;
в) куба;
г) площини
4. Зменшена модель Землі – це
а) план;
б) карта;
в) глобус;
г) усі відповіді правильні.
5. Як називається лінія, довкола якої обертається Земля?
а) паралель;
б) меридіан;
в) земна вісь;
г) екватор.
6. Як називається точка, де земна вісь входить і виходить із глобуса?
а) сфера;
б) тінь;
в) полюс;
г) промінь
Варіант 2
1. Укажіть назву уявної лінії, яка ділить земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну
а) полюс;
б) меридіан;
в) екватор;
г) земна вісь
2. Укажіть лінії паралельні екватору
а) меридіани;
б) бісектриси;
в) паралелі;
г) радіус.
3 Назвіть найкоротші лінії, які проведено від одного полюса до іншого
а) меридіани;
б) бісектриси;
в) паралелі;
г) радіус.
4. Укажіть довжину екватора
а) 400000 км;
б) 40000 км;
в) 800000 км;
г) 80000 км;
5. Яка приблизна відстань від центра Землі до її поверхні?
а) 6370 км;
б) 12000 км;
в) 18000 км;
г) 20000 км
6. Слово екватор перекладається з латинської як
а) рівно дільник;
б) рівно множник;
в) подільник;
г) гарячий.
Варіант 3
1. Який радіус ядра?
а) 3500 км;
б) 40000 км;
в) 5000 км;
г) 2900 км
2. Як називають вчені центральну частину земної кулі?
а) мантія;
б) магма;
в) ядро;
г) кратер
3. Укажіть товщину мантії
а) 3500 км;
б) 40000 км;
в) 5000 км;
г) 2900 км
4. Укажіть товщину земної кори
а) 3500 км;
б) 2900км;
в) 10-70 км;
г) 5 км.
5. Яка температура у ядрі?
а) 1000 С;
б) 3000 С;
в) 5000 С;
г) 10000 С
6. Назвіть оболонку, що покриває ядро Землі
а) мантія;
б) земна кора;
в) літосфера;
г) атмосфера
Урок № 33 Рухи Землі. Пори року
1. Скільки основних рухи здійснює планета Земля?
а) 2;
б) 3;
в) 4;
г) 5
2. Укажіть прилад для демонстрації обертання Землі навколо своєї осі й Сонця
а) телескоп;
б) телурій;
в) квадрант;
г) астролябія
3. Повний оберт навколо осі Земля здійснює за
а) 12 год;
б) 24 год;
в) 366 діб;
г) 365 діб.
4. Рух Землі навколо її осі нерівномірний і припиняється на одну добу
а) так;
б) ні
5. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за
а) 12 год;
б) 24 год;
в) 366 діб;
г) 720 діб.
6. Як називаються дні, коли одна з півкуль, обернувшись до Сонця, освітлюється найбільше , а інша - найменше, і навпаки?
а) дні рівнодення;
б) дні сонцестояння;
в) дні земле стояння;
г) дні місяцестояння.
7. Двічі на рік обидві півкулі бувають освітлені однаково. Як називаються ці дні?
а) дні рівнодення;
б) дні сонцестояння;
в) дні земле стояння;
г) дні місяцестояння.
8. Яка кількість на рік буває сонцестоянь?
а) 2;
б) 3;
в) 4;
г) 5
9. Вкажіть дату, коли день найдовший в році?
а) 21 березня;
б) 22 грудня;
в) 23 вересня;
г) 22 червня.
10. Коли припадає день весняного рівнодення?
а) 21 березня;
б) 22 грудня;
в) 23 вересня;
г) 22 червня.
11. Що саме спричиняє зміну пір року під час руху Землі навколо Сонця?
а) сила тяжіння;
б) нахил осі;
в) положення Місяця;
г) положення зір.
12. Як саме обертається Земля?
а) за годинниковою стрілкою;
б) проти годинникової стрілки;
в) зверху вниз;
г) знизу вверх.
Урок № 34 Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення
Варіант 1
1. Коли найвище у північній півкулі піднімається Сонце?
а) 21 березня;
б) 22 грудня;
в) 23 вересня;
г) 22 червня.
2. Яка пора року настає коли нижче Сонце над горизонтом, зменшується кут падіння променів, менше нагрівається поверхня?
а) весна;
б) літо;
в) осінь;
г) зима.
3. Де найбільший кут падіння променів?
а) на північному полюсі;
б) на південному полюсі;
в) на екваторі;
г) жодна відповідь не правильна
4. Де не відбувається змін пір року?
а) на північному полюсі;
б) на південному полюсі;
в) на екваторі;
г) жодна відповідь не правильна
5. Як називається явище, коли Сонце по кілька місяців не з’являється з-за горизонту, і день не настає?
а) полярний день;
б) полярна ніч;
в) полярний вечір;
г) полярний ранок
6. Вкажіть явище, коли Сонце місяцями не заходить за горизонт і світить цілодобово
а) полярний день;
б) полярна ніч;
в) полярний вечір;
г) полярний ранок
Варіант 2
1. Укажіть природний супутник нашої планети
а) Сонце;
б) Місяць;
в) Полярна зоря;
г) комета
2. Якого розміру Місяць?
а) такий як Сонце;
б) менший за Сонце;
в) більший за Сонце;
г) більший у два рази за Сонце.
3. Яке світло випромінює Місяць?
а) не випромінює;
б) червоне;
в) біле;
г) блакитне.
4. Яка форма Місяця?
а) куля;
б) квадрат;
в) циліндр;
г) конус
5. Скільки часу на Місяці триває доба?
а) 24 год (1 добу);
б) 48 год ( 2 доби);
в) 168 год ( 7 діб);
г) 710 год ( 30 діб)
6. Що нагадує поверхня Місяця?
а) розжарену кулю;
б) озеро;
в) кам’янисту пустелю;
г) замерзлу кулю
Варіант 3
1. Чи ступала нога людини на Місяць?
а)так;
б) ні.
2. Як називаються видимі із Землі форми Місяця?
а) кратери;
б) гейзери;
в) фази;
г) еліпси
3. Назвіть явище, коли освітлена Земля кидає у простір , у яку на кілька хвилин потрапляє Місяць
а) сонячне затемнення;
б) місячне затемнення;
в) зоряне затемнення;
г) земне затемнення
4. Назвіть явище, коли на кілька хвилин частково чи повністю сонячний диск стає невидимим із певних територій на Землі
а) сонячне затемнення;
б) місячне затемнення;
в) зоряне затемнення;
г) земне затемнення
5.Як називається явище підняття рівня води, яке пов’язане з Місяцем?
а) повінь;
б) затоплення;
в) приплив;
г) відплив.
6. Чому на Місяцеві не можна висадитись без скафандра?
а) дуже холодно;
б) дуже жарко;
в) багато рослин і небезпечних тварин;
г) немає повітря
Урок № 35 Способи зображення Землі. Масштаб
Варіант 1
1. Як називають зображення місцевості об’єктів, зроблене зверху?
а) глобус;
б) карта;
в) фотознімок;
г) аерофотознімок
2. Вкажіть зображення, яке дає уявлення про місцевість, але не висвітлює форми і розміри загалом
а) глобус;
б) карта;
в) фотознімок;
г) аерофотознімок
3. Креслення на папері, яке зображує невелику ділянку земної поверхні у зменшеному вигляді
а) план місцевості;
б) карта;
в) фотознімок;
г) аерофотознімок
4. Скільки материків є на Землі?
а) 4;
б) 5;
в) 6;
г) 7
5. Вкажіть найбільший материк
а) Африка;
б) Антарктида;
в) Північна Америка;
г) Євразія.
6. Який материк найспекотніший ?
а) Африка;
б) Антарктида;
в) Північна Америка;
г) Євразія.
Варіант 2
1. Скільки на Землі частин світу?
а) 4;
б) 5;
в) 6;
г) 7
2. Яка кількість на Землі океанів?
а) 4;
б) 5;
в) 6;
г) 7
3 Інформація на карті «записана» мовою різних за формою, розміром і кольором позначень – символів. Як їх називають?
а) розміткою;
б) умовними знаками;
в) абеткою;
г) штрих – кодом.
4. Що означають на карті голубі лінії?
а) дерева;
б) гори;
в) річки;
г) поля.
5. Яким кольором на карті зображають гори?
а) фіолетовим;
б) червоним;
в) зеленим;
г) коричневим.
6. Яким кольором на карті зображають низовини?
а) фіолетовим;
б) червоним;
в) зеленим;
г) коричневим.
Варіант 3
1. Зменшення відстаней на місцевості під час зображення їх на глобусі, карті або плані - це
а) шлях;
б) масштаб;
в) похибка;
г) відстань.
2. Якою буде відстань 70 м у масштабі в 1 сантиметрі 10 метрів?
а) 7см;
б) 70см;
в) 700см;
г) 7000см.
3. Що означає запис масштабу 1:10000000 ?
а) в 1см 1 км;
б) в 1 см 10 км;
в) в 1 см 100 км;
г) в 1 см 1000км.
4. Укажіть якою буде відстань 55 м на плані в масштабі в 1см 10 м
а) 550м;
б) 550см;
в) 55см;
г) 5, 5см
5. У якому випадку зменшення об’єктів на карті буде найбільшим?
а) 1:50000;
б) 1: 10000;
в) 1: 100000;
г) 1: 1000000.
6. Чим на глобусі зручно виміряти відстань?
а) гнучкою лінійкою;
б) дерев’яним метром;
в) сажнем;
г) динамометром
Урок № 38 Грунт, його значення. Утворення ґрунту
1. Вкажіть верхній пухкий шар, який вкриває земну поверхню
а) грунт;
б) гумус;
в) гірські породи;
г) пісок.
2. Родючість – це особливість
а) грунту;
б) гумусу;
в) гірської породи;
г) піску.
3. Що є основою для формування грунту?
а) нафта;
б) пластик;
в) гірські породи;
г) вітер.
4. Яка функція у грунті черв’яків, мурашок, жуків?
а) відлякують тварин;
б) розпушують грунт;
в) ущільнюють грунт;
г) перешкоджають проникненню води
5. Укажіть тотожне поняття перегною
а) гній;
б) гумус;
в) екскременти;
г) гуано.
6. Який за розмірами шар грунту?
а) 3см – 8м;
б) 3м -8м;
в) 13 см – 10м;
г) 20 см – 5м.
7. Укажіть неорганічну речовин грунту
а) глина;
б) метан;
в) пропан;
г) бутан.
8. Зазначте, чим грунт відрізняється від гірських порід
а) кольором;
б) твердістю;
в) родючістю;
г) пластичністю.
9.Скільки потрібно чекати років, щоб утворився грунт завтовшки 1-2см?
а) 5років;
б) 50 років;
в) 500 років;
в) 5000 років
10. Учні 5 класу провели дослід. Вони у стакан з водою вкинули грудочку грунту. В результаті цього вони спостерігали піднімання бульбашок до поверхні . Що витіснила вода?
а) мікроорганізми;
б) бактерії;
в) повітря;
г) віруси
11. Чи є у грунті вода?
а) так;
б) ні.
12. Вкажіть найродючіший шар грунту
а) глинозем;
б) чорнозем;
в) піщаний;
г) сірий лісовий
Урок № 40 Повітря – суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря
Варіант 1
1. Як називають повітряну оболонку Землі?
а) біосфера;
б) атмосфера;
в) літосфера;
г) гідросфера
2. Що утримує повітря в космічному просторі?
а) сила тертя;
б) сила пружності;
в) відштовхувальна сила;
г) земне тяжіння.
3. Якого газу у повітрі найбільше?
а) водень;
б) кисень;
в) азот;
г) гелій
4. Який газ називають «утеплювачем»?
а) кисень;
б) вуглекислий газ;
в) водень;
г) метан
5. Який газ потрібний для дихання?
а) кисень;
б) вуглекислий газ;
в) водень;
г) метан
6. З якого газу і води утворюється кисень і органічні речовини?
а) кисень;
б) вуглекислий газ;
в) водень;
г) метан
Варіант 2
1. Горизонтальний рух повітря - це
а) вітер;
б) туман;
в) дощ;
г) сніг.
2. З підняттям у гори температура повітря
а) понижується;
б) підвищується;
в) не змінюється;
г) завжди 25 С.
3. Що відбувається з повітрям під час його нагрівання?
а) звужується;
б) розширюється;
в) залишається без змін;
г) ущільнюється
4. Вкажіть який відсоток в повітрі кисню?
а) 78%;
б) 21%;
в) 12%;
г) 0,7%.
5. Куди піднімається тепле повітря?
а) вниз;
б) вгору;
в) вбік;
г) залишається на місці
6. Холодне повітря більш щільне і важке, тому воно опускається. Як називають цей рух повітря?
а) броунівський;
б) низхідний;
в) висхідний;
г) поступальний
Урок № 41 Вода на Землі. Властивості води
1. Яким кольором на карті зображені водні простори?
а) чорним;
б) коричневим;
в) жовтим;
г) голубим.
2. Скільки днів без води може протриматися людина?
а) 5 тижнів;
б) 5 днів;
в) 5 годин;
г) 5 хвилин.
3. У яких станах існує вода?
а) твердому;
б) рідкому;
в) газоподібному;
г) усі відповіді правильні
4. Як називається перехід води з рідкого стану в газуватий?
а) випаровування;
б) дифузія;
в) замерзання;
г) конденсація.
5. При якій температурі кипить вода?
а) 25 С;
б) 50 С;
в) 100 С;
г) 150 С.
6. Вкажіть процес під час якого вода переходить із газуватого стану урідкий
а) випаровування;
б) дифузія;
в) замерзання;
г) конденсація.
Урок № 42 Три стани води. Кругообіг води
1. Назвіть процес наслідком якого є утворення роси
а) випаровування;
б) дифузія;
в) замерзання;
г) конденсація.
2. Укажіть властивість, яка не характерна для води
а) без запаху;
б) без смаку;
в) рідка вода не має форми;
г) біла
3. Що відбувається з водою під час нагрівання?
а) стискається;
б) розширюється;
в) замерзає;
г) нічого не відбувається.
4. Охолоджуючись, вода…
а) стискається;
б) розширюється;
в) замерзає;
г) нічого не відбувається.
5. Яку вода під льодом має температуру?
а) 0 С;
б) +2 С;
в) +4 С;
г) + 5 С.
6. Вкажіть приклад розчинної у воді речовини
а) крохмаль;
б) олія;
в) пісок;
г) кухонна сіль
7. Що виникає унаслідок розчинення і вимивання під землею гірських порід?
а) шахти;
б) печери;
в) метро;
г) автомобільні тунелі
8. Якої речовини найбільше розчинено у морській воді?
а) піску;
б) глини;
в) солі;
г) цукру
9. Кухонна сіль якого смаку надає воді?
а) солодкого;
б) кислого;
в) гіркого;
г) солоного.
10. Укажіть ідентичний природний замінник води
а) молоко;
б) виноградний сік;
в) березовий сік;
г) немає.
11. Морська вода – це
а) розчин;
б) гель;
в) золь;
г) піна.
12. Для яких організмів вода – єдине середовище життя?
а) птахи;
б) змії;
в) риби;
г) ссавці
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ
Тема 1. Земля як планета (16 годин)
Урок № 31 Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі
1б, 2б, 3а, 4в, 5г, 6а 7г, 8г
Урок № 32 Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі
Варіант 1
1б, 2 в, 3 а, 4г, 5в, 6в,
Варіант 2
1в, 2в, 3а, 4б, 5а, 6а
Варіант 3
1а, 2в, 3г, 4 в, 5в, 6а
Урок № 33 Рухи Землі. Пори року
1а, 2б, 3 б, 4б, 5в,6б, 7а, 8а, 9г, 10а, 11б, 12б
Урок № 34 Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення
Варіант 1
1г, 2г, 3в, 4в, 5б, 6а
Варіант 2
1б, 2б, 3а, 4а, 5г, 6в
Варіант 3
1а, 2в, 3б, 4а, 5в, 6г
Урок № 35 Способи зображення Землі. Масштаб
Варіант 1
1г, 2в, 3а, 4в, 5г, 6а
Варіант 2
1в,2а, 3б, 4в, 5г, 6в
Варіант 3
1б, 2а, 3в, 4г, 5г, 6а
Урок № 38 Грунт
1а, 2 а, 3в, 4б, 5б, 6а, 7а, 8в, 9в, 10в, 11а, 12б
Урок № 40 Повітря – суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря
Варіант 1
1г, 2г, 3в, 3б, 4б, 5а, 6б
Варіант 2
1а, 2а, 3б, 4в,5б, 6б
Урок № 41 Вода на Землі. Властивості води
1г, 2б, 3г, 4а, 5в, 6г
Урок № 42 Три стани води. Кругообіг води
1г, 2г,3б, 4а, 5в, 6г, 7б, 8в, 9г, 10г, 11а, 12в