Тестові завдання, призначені для оперативної перевірки рівня засвоєння знань з предмета «Природознавство» учнями 5 класу.
Зміст завдань дібрано відповідно до нової навчальної програми (Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н. В., Фіцайло С.С. (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 «Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»)
Урок № 1 Науки, що вивчають природу
Варіант 1
1. Усе, що оточує людину і виникло без її втручання, називається:
а) географією;
б) природою;
в) екологією;
г) біологією.
2. Наука – це
а) інтелектуальна діяльність людини, завдяки якій вона пізнає світ, отримує нові знання;
б) діяльність людини, яка спрямована на виробництво продуктів харчування;
в) діяльність людини, яка спрямована на виробництво продуктів загального вжитку;
г) діяльність людини, яка спрямована на виробництво продуктів гігієни.
3. Науки, що вивчають природу, називають:
а) геологічними науками;
б) математичними науками;
в) суспільними науками;
г) природничими науками.
4. Вкажіть природничі науки
а) історія, біологія, хімія;
б) фізика, хімія, географія;
в) екологія, кібернетика, орфографія;
г) математика, орфоепія, історія.
5. Тіла живої природи вивчає:
а) хімія;
б) географія;
в) біологія;
г) астрономія.
6. Вкажіть науку, яка вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші
а) хімія;
б) географія;
в) біологія;
г) астрономія.
Варіант 2
1. Різні предмети, що є в природі це:
а) тіла природи;
б) матеріали природи;
в) речовини природи;
г) предмети природи.
2. Природознавство – це
а) сукупність знань про природу;
б) сукупність знань про живі істоти;
в) сукупність знань про неживі істоти;
г) сукупність знань про літосферу.
3. Вкажіть науку, яка вивчає і пояснює особливості явищ природи на Землі, окремих материках, у певній країні чи населеному пункті
а) хімія;
б) фізика;
в) географія;
г) біологія.
4. Які науки допомагають зрозуміти як на організми впливають Сонце і Місяць?
а) хімія і фізика;
б) біологія і географія;
в) фізика і астрономія;
г) математика і біологія.
5. Екологія вивчає:
а) тіла живої природи;
б) взаємозв’язки організмів між собою і з навколишнім середовищем;
в) тіла неживої природи:
г) небесні тіла.
6. Як називаються зміни, що відбуваються з природними тілами:
а) тропізми;
б) настії;
в) рухи;
г) явищами.
Варіант 3
1 Вкажіть, як називається всесвітня комп’ютерна мережа
а) Т- 2;
б) Інтернет;
в) інтертелеком;
г) телебачення.
2. Енциклопедії, словники, довідники – це
а) художні видання;
б) популярні видання;
в) довідкові видання;
г) розважальні видання.
3. Скарбницею тіл живої і неживої природи є
а) природничі музеї;
б) медичні музеї;
в) сільськогосподарські музеї;
г) музеї живопису.
4. Зазначте джерело, за допомогою якого можна якнайшвидше знайти інформацію
а) книги;
б) газети;
в) Інтернет;
г) музеї.
5. Про будову, функції, різноманітність рослин і тварин можна дізнатися з підручника:
а) фізика;
б) хімія;
в) географія;
г) біологія.
6. Знання якої науки допомогли скласти географічні карти?
а) фізики;
б) хімії;
в) географії;
г) біології.
Урок №2 Методи вивчення природи
Варіант 1
1.Назвіть метод вивчення природи в основі якого використовують органи чуття
а) експеримент;
б) спостереження;
в) вимірювання;
г) моделювання
2. Вкажіть метод вивчення природи за допомогою якого дослідники визначають найкращі умови для отримання максимального врожаю
а) експеримент;
б) спостереження;
в) вимірювання;
г) моделювання
3. Для вимірювання розміру тіла використовують:
а) кілограм;
б) метр;
в) градус;
г) секунду.
4. Еталон вимірювання об’єму є
а) мілілітр;
б) сантиметр кубічний;
в) дециметр кубічний;
г) метр кубічний
5. Який метод дослідження слід використати, щоб перевірити розчинність олії у воді?
а) експеримент;
б) спостереження;
в) вимірювання;
г) моделювання
6. Вкажіть одиницю вимірювання маси:
а) м,
б) кг,
в) л;
г) км.
Варіант 2
1. Зазначте методи вивчення природи:
а) експеримент, вимірювання, спостереження;
б) експеримент, вимірювання, римування;
в) вимірювання, спостереження, складання віршів;
г) спостереження, експеримент, облицювання.
2. Вкажіть метод вивчення тіл і явищ у спеціально створених умовах:
а) експеримент;
б) спостереження;
в) вимірювання;
г) моделювання
3. Для вимірювання маси використовують:
а) міліграм;
б) грам;
в) кілограм;
г) центнер.
4. Еталон вимірювання температури є:
а) година;
б) тонна;
в) градус;
г)метр.
5. Який метод дослідження слід використати, щоб з’ясувати довжину листків у яблуні?
а) експеримент;
б) спостереження;
в) вимірювання;
г) моделювання
6. Вкажіть одиницю вимірювання часу:
а) грам;
б) метр;
в) тонна;
г) секунда
Урок № 4 Обладнання для вивчення природи
Варіант І
1. Вкажіть ціну поділки лінійки
а) 1мм;
б) 1см;
в) 1дм;
г) 1м
2. Назвіть збільшувальні прилади:
а) лінійка, лупа, мікроскоп;
б) лупа, мікроскоп, бінокль;
в) лійка, лупа, телескоп;
г) лупа, телескоп, циркуль.
3. Для визначення температури використовують:
а) рулетку;
б) мірний стакан;
в) терези;
г) термометр.
4. Який збільшувальний прилад використовують для виявлення зображення небесних тіл?
а) лупа;
б) мікроскоп;
в) бінокль;
г) телескоп.
5. Зазначте лабораторне обладнання
а) лінійка;
б) магніт;
в) пробірки;
г) олівець.
6. Яке лабораторне обладнання використовують для нагрівання речовин?
а) терези;
б) колби;
в) індикаторний папір;
г) мікроскоп.
Варіант 2
1. Який прилад використовують для визначення маси?
а) лінійка;
б) годинник;
в) терези;
г) мірний стакан.
2. Вкажіть вимірювальні прилади:
а) термометр;
б) пробіркотримач;
в) індикаторний папір;
г) мікроскоп.
3. Клітини цибулі можна побачити за допомогою:
а) телескопа;
б) мікроскопа;
в) бінокля;
г) лінійки.
4. Яке лабораторне обладнання використовують для подрібнення речовин?
а) м’ясорубка;
б) порцелянова трубка з товкачиком;
в) терези;
г) пробірки.
5. Для кріплення пробірок призначений:
а) стіл;
б) лабораторний штатив;
в) лабораторний товкачик;
г) кристалізатор.
6. Який лабораторний прилад призначений для зважування хімічних речовин?
а) дистилятор;
б) кристалізатор;
в) терези;
г) центрифуга.
Урок №5 Видатні вчені – натуралісти
1. Назвіть вченого, який вперше встановив, що рослини виділяють кисень
а) Парацельс;
б) Джозеф Прістлі;
в) М.В. Ломоносов
г) Аристотель
2. Кого називають натуралістами?
а) людей, які досліджують природу;
б) людей, які займаються дослідженням фізичних явищ;
в) людей, які займаються дослідженням хімічних явищ;
г) людей, які займаються дослідженням космосу.
3. «Газ життя» це –
а) водень;
б) кисень;
в) озон;
г) азот.
4. Вкажіть науки, які сформувались завдяки науковій діяльності вчених – натуралістів
а) фізика, біологія, хімія, географія;
б) музичне мистецтво, математика, медицина;
в) палеонтологія, педіатрія, психологія, орфографія;
г) кібернетика, англійська мова, акушерство, математика.
5. Назвіть вченого, який відстоював думку про те, що жива і нежива природа має однаковий склад
а) Джозеф Прістлі;
б) М.В. Ломоносов;
в) М.П. Драгоманов;
г) Парацельс.
6. Вкажіть вченого, який деякий час навчався в Україні у Києво – Могилянській академії
а) Джозеф Прістлі;
б) М.В. Ломоносов;
в) М.П. Драгоманов;
г) Парацельс.
7. Назвіть вченого, який увійшов в історію природничих наук як дослідник походження видів живих організмів на Землі
а) В.І. Вернадський;
б) М.В. Ломоносов;
в) Чарльз Дарвін;
г) Д.І. Менделєєв.
8. Назвіть вченого, який створив вчення про біосферу
а) В.І. Вернадський;
б) М.В. Ломоносов;
в) Чарльз Дарвін;
г) Д.І. Менделєєв.
9. М.В. Ломоносов відкрив:
а) закони термодинаміки;
б) періодичний закон;
в) закон збереження маси речовини;
г) закон тяжіння.
10. Вкажіть автора книги «Походження видів шляхом природного добору»
а) В.І. Вернадський;
б) М.В. Ломоносов;
в) Чарльз Дарвін;
г) Д.І. Менделєєв.
11. Назвіть організатора і першого президента Академії наук України
а) В.І. Вернадський;
б) М.В. Ломоносов;
в) Чарльз Дарвін;
г) Д.І. Менделєєв.
12. Вкажіть автора книги «Біосфера» (1926р)
а) В.І. Вернадський;
б) М.В. Ломоносов;
в) Чарльз Дарвін;
г) Д.І. Менделєєв.
Відповіді до тестових завдань
ВСТУП (5 годин)
Урок № 1 Науки, що вивчають природу
Варіант 1
1 б, 2 а, 3 г, 4б, 5в, 6а
Варіант 2
1а, 2а, 3 в, 4в,5б, 6г
Варіант 3
1б, 2в, 3а, 4в, 5г, 6в.
Урок №2 Методи вивчення природи
Варіант І
1б, 2а, 3б, 4г, 5а, 6 б
Варіант 2
1а, 2а, 3в, 4в, 5в, 6г
Урок № 4 Обладнання для вивчення природи
Варіант І
1а, 2б, 3г, 4 г, 5в, 6б
Варіант 2
1в, 2а, 3б, 4б, 5 б, 6 в.
Урок №5 Видатні вчені – натуралісти
1б, 2а, 3б, 4а, 5г, 6б, 7в, 8а, 9в, 10в, 11а, 12а