Реформування освітньої системи, нова парадигма організації шкільної освіти, впровадження Концепції "Нова українська школа ", особливість системи освіти в європейському контексті
ТЕЗИ
СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД
Останнім часом відбувається багато різних форумів, дискусійних заходів, на яких українські інтелектуали гаряче обговорюють необхідність кардинальних змін в освіті. На цю тему друкується багато статей, проголошуються палкі промови. Усі погоджуються з тим, що цільовий вектор сучасної школи – “це формування сучасної людини з інноваційним типом мислення, інноваційною культурою та здатністю до інноваційної діяльності” (цитата з виступу В.Кременя на відкритті сьомого Міжнародного форуму “Інноватика в сучасній освіті”). Усі розуміють – якщо школа не зможе вирушити уперед, то на нас очікує повна стагнація в усіх сферах суспільного розвитку (по суті – це шлях у нікуди).
Ми стоїмо на порозі інформаційної цивілізації, де наукові знання та інформація загалом подвоюються і потроюються фактично щороку. Це означає, що людина і суспільство щорічно мають справу з новими знаннями і виробничими технологіями, інструментами і матеріалами, новими вимогами до якості виробничої діяльності . Школа, яку ми тепер маємо, це школа середини минулого століття, нині ж ситуація у світі кардинально змінилася. Лідирують країни, які обрали інноваційний шлях розвитку, заснований на сучасних економічних знаннях. Революція в освіті відбувається у двох напрямах: використання потенційних можливостей людського розуму й інформатизація освітнього процесу. Так сільська школа в естонському селі Аясме, на перший погляд, нічим не відрізняється від більшості українських: сіра штукатурка, яка місцями відпадає, фарбована дерев'яна підлога, прості класи без пластикових вікон. От тільки у кожному з них – проектори, інтерактивні дошки та планшети для школярів, на стінах видніються роздруковані QR-коди. Просканувавши їх, учні заходять на сайт із завданнями на урок, чи навпаки – показують виконану роботу. Особливістю системи освіти в Фінляндії є те, що діти ходять босоніж по класу, голосно сміються, звертаються до вчителя "ти" та не знають про оцінки одне одного. Головний принцип їхньої освіти - навчання має бути задоволенням, грою, а вчитель має бути якомога ближчим до дітей. На уроці працюють парами або у групах, адже навчатися має бути у безперервній дискусії.
В Естонії у навчальних закладах комп'ютеризація – повсюди. У 2014 році цифрові навички школярів введені навіть до переліку компетенцій, яке їхнє Міністерство освіти і науки вимагає від школярів. За даними ще на 2012 рік, у рейтингах міжнародного оцінювання школярів PISA Естонія займає найвищі місця з-поміж європейських країн, перегнавши Фінляндію по математиці й опинившись на шостій сходинці серед країн світу за знаннями школярів з природничих наук. Більше того, маленькі сільські школи, як в Аясме, у рейтингу PISA показують такі ж високі результати, як і школи в найбільших містах Естонії – Тарту та Таллінні.
Яким чином їм це вдалось? Після розвалу Радянського Союзу в країні не було ані потрібних підручників, ані грошей на освіту, ані розуміння того, як вчити дітей. Тоді уряд прийняв радикальне рішення: дати навчальним закладам більше свободи і максимально децентралізувати управління школами – всі повноваження по керуванню середньо-освітніми закладами переходили місцевим громадам. Тому успіх фінської освіти розглядався в рамках реалізації міжнародного проекту «Кращі світові освітні практики», що проводився згідно з Конвенцією «Нової української школи».
Провідні цілі та завдання реформування освітньої системи України, пріоритетні напрями й основні способи радикальних перетворень в управлінні системою освіти визначені нормативно-правовою базою, що підтверджує об'єктивну необхідність цілеспрямованої зміни системи управління освітою, зокрема загальною середньою. На разі особливо актуальною є потреба в інноваційному управлінні навчальним закладом.
Тому вкрай необхідно виробити універсальний алгоритм адаптації до даної ситуації. Таким алгоритмом повинно стати модернізоване управління. Складність, багатоаспектність і взаємозалежність управлінських проблем у період розбудови школи потребують нових ідей і підходів, що розвивають перспективи пошуку оптимальних інновацій управлінської діяльності.
Необхідна нова парадигма організації шкільної освіти. І її контури уже розроблені вітчизняними фахівцями. Українській освіті немає потреби усе розпочинати з нуля, достатньо взяти уже цілком сформовану теорію, експериментально напрацьований та багаторазово апробований технологічний інструментарій і запровадити це у практику шкільної життєдіяльності.
Настав час змінити школу «із середини». Фактично, сьогодні наявне усе необхідне для того, щоб нова система освіти запрацювала шляхом:
Новий зміст освіти, заснований на інтеграції та формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації у суспільстві; педагогіка, що ґрунтується на партнерстві; орієнтація на потреби учня в освітньому процесі – ключові питання Нової української школи, яка має трансформувати освітню систему в освіту, яка змінить світ вчителів, батьків, учнів. Позбавитись від сучасних критеріїв освіти – це обсяг знань та бали, від купи паперових звітів та позакласних заходів, насичених навчальних програм та примусового навчання.
Критеріями освіти ХХІ століття є людина, яка самостійно мислить, діє критично, аналізує логічно, досліджує креативно, вміє приймати рішення, робити вибір. Навчально-виховний процес має перетворитися на пізнавально-творчий, вчитель стати наставником, тьютором ( куратором) самоосвіти учня. Традиційні уроки трансформуватися у творчі пізнавальні майстерні, лабораторії, квести, а домашні завдання - в механізм пізнання. Школа має активніше залучати сім’ю учнів до побудови освітньої траєкторії дитини, адже сімейний контекст може швидше розкривати таланти, нахили та бажання вихованців.
«Нова школа повинна зробити людину успішною», - зазначає Лілія Гриневич. Та дорогу здолає тільки той, хто йде. Доречно завжди пам’ятати про те, що школа формує майбутнє суспільство. Тож побажаю нам усім, небайдужим до долі освіти, успіхів і натхнення на інноваційному шляху розбудови педагогіки нового тисячоліття!
Література
1