Урок "Наростання економічної кризи"

Про матеріал
Тема. Наростання економічної кризи Мета: пояснити взаємозалежність суспільно-політичного та економічного життя в добу застою; визначити суть спроб реформувати командну економіку в другій половині 1960-х років; проаналізувати економічний розвиток УРСР у другій половині 1950-х – 1960 рр.; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  пояснювати взаємозалежність суспільно-політичного та економічного життя в добу застою;  визначати суть спроб реформувати командну економіку в другій половині 1960-х років;  аналізувати економічний розвиток УРСР у другій половині 1950-х – 1960 рр.;  використовувати карту як джерело інформації про соціально-економічне життя УРСР у цей період.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 11-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Наростання економічної кризи

Мета: пояснити взаємозалежність суспільно-політичного та економічного життя в добу застою; визначити суть спроб реформувати командну економіку в другій половині 1960-х років; проаналізувати економічний розвиток УРСР у другій половині 1950-х – 1960 рр.; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •           називати дати, пов’язані з темою уроку;
  •           застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  •           пояснювати взаємозалежність суспільно-політичного та економічного життя в добу застою;
  •           визначати суть спроб реформувати командну економіку в другій половині 1960-х років;
  •           аналізувати економічний розвиток УРСР у другій половині 1950-х – 1960 рр.;
  •           використовувати карту як джерело інформації про соціально-економічне життя УРСР у цей період.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта, картосхеми, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Бліц-вікторина.
  1. Яку подію дисиденти обрали для повідомлення про арешти? (прем’єру «Тіні забутих предків»)
  2. Хто виголосив промову з повідомленнями про арешти? (Іван Дзюба)
  3. Хто першим піднявся у залі? (Василь Стус)
  4. Який вислів став «першим за тридцять років публічним протестом проти політичних арештів»? («Усі, хто проти арештів, встаньте»)
  5. Коли заарештували Василя Стуса? (у січні 1972 р.)
  6. У чому звинувачували В. Стуса? (у «антирадянській агітації та пропаганді»)
  7. Яка доля спіткала твори В. Стуса, написані під час перебування в концтаборі? (вилучення та знищення)
  8. Коли В. Стус повернувся на Україну? (у серпні 1979 р.)
  9. На скільки років засудили В. Стуса у 1989 р.? (на 10 років)
  10.                      Автором скількох збірок є Василь Стус? (чотирьох)
  11.                      Ким, на думку В. Стуса, має бути поет? (людиною)
  12.                      Хто виступив ініціатором створення Української Гельсінської групи? (Микола Руденко)
  13.                      Скільки членів налічувала Гельсінська група? (10)
  14.                      Коли було заарештовано Миколу Руденка? (5 лютого 1977 р.)
  15.                      Кого заарештували разом з ним? (Олексу Тихого)
  16.                      Коли само розпустилася Московська Гельсінська група? (1982 р.)
  17.                      У якому році Микола Руденко повернувся до України? (1990 р.)
  18.                      Де збиралися учасники національного руху? (Біля пам’ятників Шевченка у Києві та Каневі)
  19.                      Хто очолив Гельсінську групу після арешту Миколи Руденка? (Бредник і Мешко)
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Передбачення за ілюстраціями».
  • Перегляньте ілюстрації.
  • Узагальніть їх одним словом.
  • Зробіть припущення, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці.

Картинки по запросу життєвий рівень населення в період застою Картинки по запросу чорнобильська ас   Картинки по запросу дефіцит в радянському союзі

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника та заповніть таблицю.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\3. Україна в період системної кризи радянського ладу\3. Наростання економічної кризи\Рисунок3.png E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\3. Україна в період системної кризи радянського ладу\3. Наростання економічної кризи\Рисунок4.png

  • Визначте основні причини краху реформи.

Орієнтовна відповідь:

  • На початку реформи темпи розвитку промисловості були високими. Однак на початку 1970-х рр. з’явилися симптоми краху реформи.
  • Реформа не торкалася основ адміністративно-командної системи.
  • Партійно-державний апарат не міг та не хотів відмовлятися від звичних методів управління економікою: посилювалося директивне планування і силове управління.
  • Збільшився бюрократичний апарат.
  • Посилилися безгосподарність та безвідповідальність.
  • Заявили про себе корупція, організована злочинність, «тіньова економіка».
  • Погіршилася економічна ситуація.
  • У 1970 – 1980-х рр. народне господарство вступило в смугу кризи.  
  1. Аналіз карикатур (с. 147 підручника).
  • Роздивіться карикатури із сатиричного журналу «Перець».
  • Назвіть кризові явища економічного життя, які вони висміюють.
  • Як ці явища позначилися на добробуті населення?
  • Чи залежало покращення становища економіки від звичайних робітників?
  1. Вибіркове читання (с. 147 – 149 підручника).
  • Зачитайте речення, що містять відповіді на запитання.
  • Яка роль сільського господарства УРСР у загальносоюзному житті?
  • Чи вдалося виконати плани семирічки 1959 – 1965 рр.?
  • Чому капіталовкладення  сільське господарство не приносило результатів?
  • Що передбачала Продовольча програма СРСР 1982 р.?
  • Чому Продовольча програма СРСР не дала позитивного результату?
  1. Робота з історичною картою.
  • Проаналізуйте карту «Господарство радянської України в 1960-1980-ті рр.».

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\3. Україна в період системної кризи радянського ладу\3. Наростання економічної кризи\image128.jpg

  • Позмагайтеся в парах, хто почерпне з неї якомога більше інформації.
  • Складіть запитання до карти.
  • Запропонуйте їх іншій парі та вислухайте відповіді.
  • У яких областях значно переважала кількість міського населення? (Київська, Запорізька, Кримська, Полтавська, Донецька, Луганська)
  • У якій з них було найбільше міщан? (Київській)
  • У яких містах будувалися атомні електростанції? (Южноукраїнськ, Енергодар, Кузнецовськ, Нетішин)
  • Який регіон був найбільшим промисловим центром? (Східна Україна, Донецька та Луганська області, Харківська область)
  • Скільки газопроводів пролягали через Україну? (3)
  • Скільки міст видобували кам’яне вугілля? (4)
  • Яке водосховище було введено в експлуатацію раніше? (Каховське)
  1. Кероване читання (с. 150 – 151 підручника).
  • Сформулюйте короткі тези, що характеризують зміни в національній та соціальній структурі населення.
  • Визначте, від чого залежали ці зміни.
  • Чим біли зумовлені міжреспубліканські міграції?
  • У якому регіоні частка росіян залишалася більш низькою?
  • Як пов’язана якість сільського господарства та збільшення міського населення?
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 152 – 153 підручника та виконайте завдання.

1-ша група – випишіть іменники, які найбільше характеризують життєвий рівень населення.

2-га група – випишіть прикметники.

3-тя група – складіть 5-6 запитань до тексту.

  • Які професії з’явилися в період дефіциту? Я
  • Яка категорія товарів була у найбільшому дефіциті?
  • У якому стані перебувала медицина республіки?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Аналіз карикатур.
  • Розгляньте карикатури.

Картинки по запросу карикатури з журналу перець 1960-ті E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\3. Україна в період системної кризи радянського ладу\3. Наростання економічної кризи\ea5e3eccf7.jpg Картинки по запросу карикатури з журналу перець 1960-ті Похожее изображение Картинки по запросу карикатури з журналу перець на дифіцит Картинки по запросу дефіцит карикатури Похожее изображение

  • Яким явищам буденного життя радянських людей вони присвячені?
  • Як ви гадаєте, кого саме викривають карикатуристи?
  • Як кризовий стан економіки позначився  на суспільній моралі?
  • Прокоментуйте, яку проблему житлового будівництва висвітлював художник?
  1. Вправа «Хмаринка слів».
  • Розгляньте «хмаринку».
  • Підкресліть поняття та терміни, які доцільно використовувати під час розповіді про період «застою».
  • Складіть з ними речення.

C:\Users\Таня\Downloads\Klassichieskoie oblako #11.jpg

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три слова».
  • Охарактеризуйте урок трьома словами-прикметниками.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати §29 – 30 підручника.
  2. Запитайте у бабусь та дідусів, що найбільше їм запам’яталося з періоду застою та запишіть найяскравіші спогади.

 

 

docx
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
9956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку