Сектор освіти Коростенської районної державної адміністрації
Хотинівська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Коростенського району Житомирської області
Ю.Марчук
Навчальний посібник
НА УРОКАХ ДОМАШНЬОГО ЧИТАННЯ
ІЗ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
УДК Схвалено на засіданні педагогічної ради Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (протокол № 104 від 10.12.2020 р.)
Укладач: Марчук Ю.С., вчитель англійської мови спеціаліст І кваліфікаційної категорії Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
Рецензенти: Білошицька Н.М., заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель-методист Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів,
Марчук Ю.С. Розвиток предметних компетентностей на уроках домашнього читання із англійської мови.
Навчальний посібник складено відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, Концепції національно-патріотичного виховання. Навчальний посібник містить матеріали для позаурочного читання , які можуть використовуватися вчителем як засіб вдосконалення техніки читання учнів та розуміння прочитаного учнями.
Навчальний посібник розрахований на учнів 3-4 класів загальноосвітніх шкіл.
Марчук Ю.С.,2021
2.
Вступ………………………………………………………………4ст.
A spikelet of wheat. The Cock and two mice Part I…………….5ст.
A spikelet of wheat. The Cock and two mice Part ІI……………8ст.
A spikelet of wheat. The Cock and two mice Part ІІI………… 12ст.
A spikelet of wheat. The Cock and two mice Part IV………… 15ст.
A spikelet of wheat. The Cock and two mice Part V……………18ст.
A spikelet of wheat. The Cock and two mice Part VI…………...21ст.
Додаток 1 Vocabulary…………………………………………….24 cт.
Додаток 2 Vocabulary of tasks ………………………………….26 cт.
Список використаних джерел ………………………………… 28 ст.
3.
В сучасному світі інформація оточує людину у всіх сферах її буття. Інформація допомагає передавати досвід людей нагромаджений у найрізноманітніших видах діяльності. Інформацію можна отримати та передати різними способами, читання є одним із цих способів.
Читання іноземною мовою як комунікативне уміння та засіб спілкування є важливим видом мовленнєвої діяльності та найбільш розповсюдженим способом іншомовної комунікації, яким учні мають оволодіти згідно з вимогам чинної програми та Державного стандарту з іноземних мов.
Навчання читання — це одне із важливих завдань шкільного курсу навчання іноземної мови. У процесі читання учні набувають й закріплюють знання з лексики, граматики та мовленнєвих навичок .
Етап початкової школи – один із головних, саме в цей період найкраще прищеплювати любов та інтерес учнів до читання.
Домашнє читання іншомовних текстів в початковій школі допомагає розвивати гнучкість мислення, підвищує рівень емпатії та рівень творчості учнів. Суть домашнього читання полягає в індивідуальній роботі учня, яку вчитель перевіряє наступного уроку. Це сприяє розвитку однієї із ключових компетентностей ХХІ століття- навчання впродовж життя .
Продуктивний розвиток читацьких навичок на початковому етапі допоможе учням у майбутньому знаходити, передавати та відтворювати потрібну інформацію.
4.
Once upon a time, there was the Cock Golosiste Gorlechko. He lived with two mice: Krut’ and Vert’.
The mice just played, danced and sang the songs. And the cock got up early, woke everyone up with his song and got to work.
5.
1) Write the letters and match with the pictures.
1. c…ck |
|
2. m…use |
|
3. m…ce |
|
6.
2) Match the verbs with the pictures.
1.play |
|
2.dance |
|
3.sing |
|
3) Change the verbs into Past Simple (regular verbs) play + ed = dance + ed =
live + ed=
4) Match the Present Simple word combinations with their forms in the Past Simple
1.sing the songs
|
a) got to work |
2.get up early
|
b) sang the songs |
3.wake everyone up
|
c) got up early |
4.get to work
|
d) woke everyone up |
7.
One day the Cock swept the yard and found a spikelet of wheat.
- Krut’, Vert’! Look what I found! – The Cock shouted.
The mice ran up and said… - If it could be threshed.
- And who should thresh? – The Cock is asking.
- Not me! – Krut’ said.
- Not me!- Vert’ said
- I will thresh –the Cock said.
- And he set to work.
The mice kept playing.
8.
1) Match the words with pictures and remember them
1. |
yard |
|
2. |
spikelet of wheat |
|
2) Match the parts of the sentences
1. I play with my friends… |
a)…a spikelet of wheat. |
2.In the yard I can see… |
b)…in the yard. |
9.
3) Match the Past Simple verbs with pictures and their Present Simple verbs.
swept |
|
say |
found |
|
run up |
ran up |
|
thresh |
said |
|
find |
threshed |
|
sweep |
10.
4) Divide the verbs into two groups:
regular and irregular
swept, played, sang, found, lived,
got up, woke up, danced, jumped, kept, threshed
regular verbs |
|
irregular verbs |
played,…
|
swept,…
|
|
5) Choose the right points
1. One day the Cock …
a) …cooked a breakfast.
b) … found a spikelet of wheat. 2. The mice ran up and said …
a) …it could be threshed.
b) …it could be thrown away.
3. The Cock asked …
a) …who should threw away a spikelet of wheat?
b) …who should thresh a spikelet of wheat?
4. Krut’ and Vert’ said…
a) Yes
b) No
5. The Cock set to…
a) work.
b) cook.
6. The mice kept …
a) sleeping.
b) playing.
11.
The cock threshed the spikelet of wheat and again called the mice.
- Hey, Krut’, Vert’, come to see how much grain I threshed! The mice ran up.
-The grain should be taken to the mill and to grind into flour.- The mice said.
- And who should take it? – The Cock asked.
- Not me! – Krut’ said
-Not me! – Vert’ said
12.
- Ok, I will take it – the Cock said. He took the bag on his shoulder and went to the mill.
-
The mice kept playing and jumping.
1) Match the parts of the expressions
2) |
come… |
a)…on his shoulder |
3) |
grind… |
b)… to the mill |
4) |
took… |
c)…into flour |
5) |
went… |
d)… playing and jumping |
6) |
kept… |
e)…to see |
13.
2) Match the words with the pictures
grain |
|
flour |
|
mill |
|
bag |
|
3) Continue the sentences 1. The Cock threshed the spikelet of wheat and….
2.”Hey, Krut’,Vert’! Come to see….”
3. The grain should be taken to the mill and….
4. The Cock took the bag on his shoulder and ….
5. The mice kept ….
14.
The Cock came back home and again he called the mice.
- Hey, Krut’,hey, Vert’! I brought the flour.
The mice ran up. They were happy.
- Oh, dear Cock! Now it is time to make the dough and bake the pies. - Who should make and bake? – The Cock is asking.
The mice again .
- Not me! - Krut’ is squeaking . -Not me! – Vert’ is squeaking .
The Cock thought well and said.
- Maybe, I should.
1) Decode the words with the alphabet and match with the pictures
15.
1)
|
|
||||||||||
2)
|
|
||||||||||
3)
|
|
||||||||||
4)
|
|
16.
2) Match the parts of the expressions
came back … |
…the dough |
brought … |
…the pies |
to make … |
…home |
to bake … |
…the flour |
3) Read again and say, “What is True? What is False?”
|
True |
False |
1.The Mice came back home |
|
|
2.The Cock brought the flour. |
|
|
3.The Mice were sad. |
|
|
4.The Cock asked who should make dough and bake pies? |
|
|
5.Krut’and Vert’ said “Not they” |
|
|
17.
The Cock made dough, brought woods and made the fire in the oven. Then the Cock put the pies in the oven.
The mice kept playing, dancing and singing.
The pies were baked. The Cock took out the pies from the oven and put them on the table.
18.
1) Match the words with the pictures
1.dough |
|
2.woods |
|
3.fire |
|
4.oven |
|
5.pies |
|
6.table |
|
19.
2) Change the pictures to the words from the task 1.
20.
The mice are here as here. And the Cock didn’t have to shout them.
- Oh, I am hungry!- Krut’ is saying. -And I am too! – Vert’ is saying.
And they sat down at the table.
The Cock is saying.
- Wait, wait, wait! Firstly, you should tell me.
Who found the spikelet of wheat?
- You found!- The mice are telling quietly.
- Who made dough? Who made the fire in the oven? Who baked pies?
- You did it! – The mice are telling more quietly. - And what did you do? – The Cock is asking.
What should the mice to say? Nothing.
They began to get out of the table, but the Cock did not stop them.
“Who will treat the lazybones with pies?”
21.
1) Choose the right picture
I am hungry. |
|
I am thirsty. |
|
I am happy. |
|
I am sad. |
|
22.
2) Answer the questions.
1. Were the mice here as here?
2. Did the Cock call the mice?
3. Are Krut’ and Vert’ hungry?
4. Did they sit down at the table?
5. Who found the spikelet of wheat?
6. Who made the dough, made the fire in the oven and baked pies?
7. What did the mice do?
3) Remember the values of the story.
1. You should be hardworking, helpful and friendly.
2. You should help others.
3. You should not be lazy.
23.
Додаток1
adj adjective - прикметник adv adverb - прислівник conj conjuction -сполучник mod v modal verb –модальне дієслово n noun - іменник num numeral -числівник phr v phrasal verb –фразове дієслово prep preposition - прийменник pron pronoun -займенник v verb -дієслово
A H
again əˈgɛn advзнову happy ˈhæpi adj щасливий and ænd conj і,та he hiː pron він ask ɑːsk vзапитувати his hɪz pron його
hungry ˈhʌŋgri adj голодний B I
bag bæg n мішок into ˈɪntuː prep в,у bring brɪŋ v приносити in in prep в,у
C L
cock kɒk n півник live lɪv v жити
come back kʌm bæk phr v повертатися look lʊk v дивитися
D M
dance dɑːns v танцювати mill mɪl n млин dough dəʊ n тісто mouse maʊs n миша mice maɪs n миші 24.
E O
early ˈɜːli adv рано on ɒn prep на one wʌn num один F oven ˈʌvn n піч find faɪnd v шукати P fire ˈfaɪə n вогонь pie paɪ n пиріг flour ˈflaʊə n борошно play pleɪ v грати put in pʊt ɪn phr v ставити вG R
get up gɛt ʌp phr v прокидатися run up rʌn ʌp phr v підбігати grain greɪn n зерно grind graɪnd v молоти
S W
sad sæd adj сумний what wɒt conj що,який see siː v бачити wheat wiːt n пшениця sing sɪŋ v співати with wɪð prep з, із
should ʃʊd mod v повинен
shoulder ˈʃəʊldə n плече Y song sɒŋ n пісня yard jɑːd n двір, подвір’я spikelet spikelet n колосок sweep swiːp v підмітати T
table ˈteɪbl n стіл take out teɪk aʊt phr v витягувати thirsty ˈθɜːsti adj спраглий thresh θrɛʃ v молотити two tuː num два
25.
Додаток 2
A
Answer the questions. – Дай відповідь на питання.
C
Change the verbs into Past Simple (regular verbs). –Зміни дієслова у форму минулого часу (правильні дієслова)
Choose the right points. –. Вибери правильний варіант.
Continue the sentences. – Продовжи речення.
Change the pictures to the words from the task 1 –Заміни малюнки на слова за завданням 1.
Choose the right picture. –Вибери правильний малюнок.
D
Divide the verbs into two groups: regular and irregular . –Поділи дієслова на дві групи: правильні та неправильні.
Decode the words with the alphabet and match with the pictures. – Розшифруй слова за алфавітом та з’єднай із малюнками.
M
Match the words with the pictures. – З’єднай слова із малюнками.
Match the parts of the expressions.- З’єднай частини словосполучень.
Match the verbs with the pictures. – З’єднай дієслова із малюнками.
Match the Present Simple word combinations with their forms in the Past
Simple. З’єднай словосполучення теперішнього часу із словосполученнями минулого часу.
Match the words with pictures and remember them. – З’єднай слова із
малюнками та запам’ятай їх.
26.
R
Remember the values of the story. -Запам’ятай цінності оповідання.
Read again and say, “What is True? What is False?”- Прочитай знову та скажи, «що є правда? що є обман?» W
Write the letters and match with the pictures.- Впиши літери та з’єднай із малюнками.
27.
1. https://xn--80aaukc.xn--j1amh/pivnik_ta_dvoe_mishenjat.html Українська народна казка «Колосок»
2. https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendaci-dlya-uchiteliv-angliyskomovi-chitannya-yak-odin-iz-vidiv-komunikativno--piznavalno-diyalnostiuchniv-70402.h
3. https://nyschool.org.ua/uk/blog/izuchenie-anglijskogo-s-pomoshhyu-knig/
4. https://mizky.com/article/150/benefits-reading
5. https://www.teachingenglish.org.uk/?_ga=2.154228351.679236162.1607261
6. https://www.teachingenglish.org.uk/?_ga=2.154228351.679236162.1607261
7. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник. Вид. 2-е, випр. і перероб. / Кол. авторів під керівництвом С.Ю.Ніколаєвої. – К.Ленвіт, 2002.
28.
Для нотаток
29.