THE WORLD OF BOOKS. 8 FORM
(УРОК З ВИКОРИСТАННЯМ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ)
Цілі: навчальна: узагальнити мовний матеріал з теми “The World of Books”, удосконалювати мовленнєву, мовну та соціокультурну компетенцію учнів, формувати навички вживання пасивного стану дієслів, вчити висловлювати свої думки, працювати з інтерактивною дошкою, тестами; розвивальна: розвивати пізнавальну активність, вчити аналізувати й удосконалити матеріал, робити висновки; виховна: розширювати кругозір дітей, виховувати повагу до вподобань учнів у читанні, розвивати навички співробітництва.
Обладнанння: інтерактивна дошка, роздавальний матеріал із тестовими завданнями, учнівські презентації, учительська презентація.
Тип уроку: узагальнюючий.
PROCEDURE
GREETING AND INTRODUCTIONARY
T. Good morning, boys and girls! Glad you meet here. I hope you are all ready for our lesson. Please, complete the following sentences with one word, and you will guess the topic of our lesson.
Slide 1
|
• Complete the sentences with one word and guess the theme of our lesson:
|
(Діти доповнюють речення словом “Books” – книги.)
T. Are you fond of reading books? So, the theme of our lesson is “Books in my life” (see slide 2).
Slide 2
|
EXPECTED RESULTS This lesson will help you to: • learn about people’s reading tastes; • improve your skills in listening, speaking, doing tests, using different sources of information; • know more about the world’s famous writers and works written by them’ • improve your knowledge about the Passive Voice.
At the end of the lesson you will fill in these forms in the order to see how active you’ve been at the lesson. |
Slide 3
|
• The more you read the more you know. • A good book is a source of wisdom. |
T. Now, read these proverbs and say how you understand them? Do you agree with them?
P1. I fully agree with them. It seems to me books help us in self-education and in solving problems of life.
P2. Books help to discover new things and to explore new ideas.
P3. I think reading is important because books can teach us how to behave in different situations.
P4. As for me, I can’t imagine my life without books. And I really believe that the more you read, the more you know. From the beginning of our childhood we are surrounded by a lot of books which help us to become smarter and wiser.
Vocabulary
T. To be successful of your work, let’s review the material you we’ve already learnt. So, look at the board and match these word-combinations with their translations.
|
• Choose the correct translation for each word-combination.
|
(Учні виконують завдання, один учень працює біля дошки у опції Power Point «фломастер» ).
Speaking on the subject, using the active vocabulary of the lesson
T. Well done! And what kinds of books do you prefer to read? So let’s work in chain. Try to use the following patterns, answering the question “What books are you fond of? Why?”
Slide 5
|
• Remember the following words and speech patterns and speak about your reading tastes.
|
(Учні розповідають про свої уподобання в читанні, повторивши мовленнєві зразки та слова у схемі, яка зображена на слайді.)
Watching video-episodes
T. As a famous proverb says: “Many man, many minds …” You know, some pupils of your class had a task to interview people of different ages to find out what kinds of books they prefer to read. And here is a result of their work. Listen to the interviews very attentively to be able to answer these questions.
(Демонструється слайд із запитаннями, на які учням треба буде дати відповіді, та відео сюжети, де учні беруть інтерв'ю у людей різного віку – маленьких дітей, підлітків, людей похилого віку.)
Запитання
Slide 6
|
• Try to find answers to these questions while listening to the interviews:
|
(Після перегляду відео сюжетів діти дають відповіді на питання до прослуханого.)
T. And now look at the titles of some books and decide which of them you would recommend our heroes. (Діти підбирають книги відповідно до вподобань героїв відео сюжету.)
Well done! I think our heroes would be glad to read these books.
Grammar. The use of the Passive Voice
T. I think that only a skilful writer can create very exciting books. Well, a bit later, we’ll find out if you know world famous writers well. But first, let’s recall the formation of the Passive Voice as I want you to use it while speaking about well-known books and their authors.
(Демонстрація презентації. Діти повторюють правила утворення пасивного стану, виконують тести, подані на слайді. Правильність виконання завдань перевіряється з використанням інтерактивної дошки.)
• To be + V3(Ved)
Slide 7
|
• Choose the correct variant.
|
T. And now say who the following books were written by. Use the Passive Voice.
Slide 8
|
• Say whom these books were written by:
|
(Діти називають хто написав твори, зображені на екрані, використовуючи пасивний стан дієслів)
• Cartoon “Treasure Island” • Cartoon “The Adventures of Tom Sawyer”
Relaxation
T. Thank you. You have done a great job. And I think you deserve a little rest. So look at the screen and enjoy watching … cartoons!
(На слайдах демонструються сюжети відомих мультфільмів, знятих на основі творів відомих авторів.)
T. Well, did you like the cartoons? Do you know what books they are based on?
(Діти висловлюють свої думки про те, книжки яких авторів лягли в основу цих мультфільмів, перевіряють свої здогадки за допомогою відповідного слайду.)
Speaking
Group work
T. And now unite into 4 groups. Your task is to use some facts given on the cards in making short stories about books and authors and share this information with your friends.
(Учні працюють у групах із картками, на яких подана ключова інформація, доповідач знайомить усіх з результатами роботи своєї групи.)
Watching presentations
T. Thank you! Well done! You know, there is a very good proverb “Choose an author as you choose a friend”. Do you agree with it? Do you have favorite books and writers? So, it’s time to watch a presentation, prepared by your friends. So watch it very attentively and be ready to do our next task.
(Демонстрація учнівської презентації про улюбленого письменника.)
T. Thank you very much! Your project is really very good. It shows that you are keen in reading, and this help you in your life.
And can you tell me where you can get books according to your tastes? So fill in this diagram.
Slide 9
|
• Insert the necessary word from the given below:
|
(Демонструється слайд із схемою, діти його заповнюють).
Keys: 1. receive; 2. draw; 3. borrow; 4. buy; 5. get.
T. Many people can’t imagine their life without books. And in my mind, it’s true that “A room without books is a body without soul”. But have you ever thought of the first books? What were they like? So another group of your form prepared a presentation on the history of the books. Your task is to listen to the information about first writings. But let’s practice some words first: “From the history of books”.
• Clay tablets – глиняні дощечки;
• wax tablets – воскові дощечки;
• codex – стародавній рукопис;
• Papyrus rolls – папірусні рулони.
(Діти дивляться презентацію, виконують завдання на розуміння прослуханого на дошці та в зошитах.)
III. SUMMARY
T. Well, our lesson is coming to the end. You’ve done a great job. So, can you tell me what you have learnt today?
Slide 10
|
Let’s sum up the results of our work: • I know … • I can … • I’ve improved … |
T. And now we are going to see who has been more or less active at our today’s lesson.
(На інтерактивній дошці з'являються результати самооцінки учнів, і діти можуть бачити наскільки активними вони були на уроці. Учитель оцінює діяльність учнів.)
Homework
T. To finish with, I want you to remember: “Wear an old coat and buy a new book”.
Your homework is to write a letter to your favorite writer or poet. Tell him why you like his (her) writings.