Мета. Розширювати в учнів уявлення про поведінку між людьми, про вихованість і чемність, людську доброту та милосердя; розвивати вміння свідомо дотримувати встановлених норм поведінки, навички культурного звертання до людей, мовлення учнів; коригувати вади мислення та уяви; виховувати бажання бути милосердною, доброю людиною.
Обладнання: скринька із дзеркальцем на дні, завдання для груп, фонограми музики і пісень, відеозапис правил.
Хід заняття.
Сьогодні проведемо тренінгові заняття. Нагадаю, що тренінг – це одна із форм групової роботи. Вона передбачає певні правила, які ми складаємо самі. Давайте пригадаємо їх:
Насамперед презентація. Кожен називає своє ім’я і дає собі коротку характеристику (Діти презентують себе).
Вихователь. А я сьогодні ваш тренер, бо цього вимагає форма нашої роботи. Отож, розпочинаємо її із знайомої нам «золотої» скриньки. Кожен має заглянути у неї і до певного часу не говорити, кого там побачив. Домовились?
(Звучить музика. Діти по черзі заглядають у скриньку, на дні якої – дзеркальце).
Кого ви там побачили?(Себе) Так, кожен побачив себе – людину, особистість, і саме такої людини, як ви, немає на Землі й не може бути. Але тільки ти появляєшся на світ, то вже знаходишся між людьми, живеш,ростеш, дорослішаєш в оточенні інших людей.
А от уявіть собі, що ви потрапили на безлюдний острів, де немає жодної людини, немає з ким сперечатися, щось ділити, до когось дослухатися. Чи потрібні будуть при цьому якісь правила, закони, заборони? Звичайно ні.
Вправа « Продовжте речення:»
Ми наближаємось до думки про те, що людині, яка живе серед інших людей, потрібно встановити такі стосунки, які дають їй можливість жити добре з цими людьми.
Вправа «Займи позицію».
Якщо ви згодні з тим, що я зараз скажу, вставайте, якщо ні – сидіть. Отже:
10 Постійно користуватися словами ввічливості.
11.Ображати менших, старших.
12. Уміти цінувати і поважати чужу працю.
Почувши фразу «Ти не один», ви,мабуть, уявляєте біля себе насамперед ваших рідних і близьких людей, а також друга.
Які якості чи риси характеру повинен мати ваш друг чи подруга.
Вправа «А який ти?».
На дошці три будиночки (в малюнках). У першому живуть діти, які не вміють дружити, часто ображаються одне на одного, говорять неправду, не поважають старших, не люблять працювати.
У другому будиночку мешкають такі діти, які вміють дружити, але не завжди хочуть.
А в третьому - діти, які завжди дружелюбні, добрі, працьовиті, поважають старших, допомагають меншим.
В кожного з вас паперові фігурки, що означають вас самих. Покажіть у якому будиночку мешкаєте ви. (Діти прикріплюють фігурки в один із трьох будиночків).
Фізкультхвилинка. А зараз трохи відпочинемо ( виконуються вправи в музичному супроводі).
Вправа «Світлофор». Мета: об’єднати дітей у групи для подальшої роботи.
1-ша група – зелений колір світлофора.
Завдання – розшифрувати слова
тЖият (життя), аурьлтуК (культура), вияонхнаВ (Виховання).
2-га група - жовтий колір світлофора.
Завдання – скласти прислів’я.
1.Дерево міцне корінням, а людина…
2. Не той друг, хто медом маже, а той, хто…
3. Дружба родиться в біді, а гартується…
4. З добрим дружись, а лихого…
5. Хто старих друзів забуває, той нових не…
(друзями, правду каже, в труді, стережись, наживає).
3-я група – червоний колір світлофора.
Завдання – назвати протилежне слово.
Злий-добрий, поганий-хороший, ворог-друг, скупий- щедрий, горе-радість, ледачий-працьовитий, обман-правда, боягузливий-сміливий, незгода-мир.
Які слова вам більше сподобались: ті, що були написані, чи ті, що ви додумали?
Вправа «Позбався поганого»
Погані вчинки,як бур’ян, засмічують наше життя. Згадайте те, що ви колись скоїли погане,недобре, і від цього вам було соромно і ви шкодуєте, що так зробили. Запишіть на аркуші і заклейте його стрічкою з чорного паперу, щоб такого більше ніколи не повторилося.
Вправа «Кроки допомоги».
Діти записують на листках паперу побажання, поради, роблять з них паперові кульки, виходять на клас і підкидають вверх. Потім кожен підбирає для себе кульку і читає побажання.
Рефлексія. На дошці вислів:
«Для людини немає вибору, вона повинна бути Людиною»
В цьому реченні є два однозвучні слова, але чим особливим вони різняться? Чи помітили ви їх? Назвіть і спробуйте пояснити.
(Слово «людина» - це загальна назва живої істоти, а словом «Людина» називають ти, хто володіє найкращими людськими якостями) .
Гра «Спасибі за чудовий день»
Діти по черзі виходять на клас,зі словами «Спасибі за чудовий день» беруться за руки, утворюючи коло.