7 клас Українська література
Тема. «Ти знаєш, що ти – людина?» Осмислення духовної величі людини через життя й поезію В. Симоненка
Мета: розглянути особливості культурно-політичного життя початку 60-х рр.. ХХ ст., непересічну особистість В. Симоненка; розкрити ідейний зміст поезій «Ти знаєш, що ти – людина?», «Я»; розвивати логічне та образне мислення, навички виразного читання поетичного твору, уміння виявити особисте ставлення до прочитаного; виховувати усвідомлення неповторності своєї особистості.
Обладнання: виставка книжок «Витязь української поезії», портрет Василя Симоненка, ілюстрації до вірша «Ти знаєш, що ти – людина?»; презентації учнів, грамзапис пісні «Виростеш ти, сину».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Лине пісня на слові поезії В. Симоненка «Лебеді материнства»
Слово вчителя: Яскраві, проникливі слова знайшов поет В. Симоненко, щоб передати всю силу своєї любові до Батьківщини, до рідної української землі. У простих, щирих словах – стільки любові, тепла до рідної матері, до України :
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна лише Батьківщину.
Василь Симоненко став символом правди художнього слова і всеохоплюючої любові до України. Виспівані щирим серцем, його поезії живуть, їх читають і люблять мільйони людей. Василь Симоненко іде до нас, несе свою поезію, пісню, мову материнську.
На минулому уроці ми почали розглядати творчість самобутнього поета Василя Симоненка. Сьогодні продовжимо знайомство з його поезією.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
Прекрасним і водночас трагічним було життя Василя Симоненка. Прекрасним, бо створив високу поезію, яка, як і поезія Великого Кобзаря, допомагає нам усвідомити себе українцями, веде дорогою правди, добра, людяності. Трагічним було життя поета, бо надто рано воно згасло у двобої з тоталітарною системою, яка відчула загрозу з боку молодого «витязя української поезії», як назвав його О. Гончар.
Для того, щоб зрозуміти поезію, потрібно відчути дух епохи, в яку жив поет. Адже поезія – це віхи життя митця, його болі й тривоги, світ думок і почувань його сучасників.
Презентації учнів
Про особливості культурно-політичного життя першої половини 60-х рр.. ХХст.
Здобутки української культури.
Запитання до класу:
- Що ж це був за час (початок 60-х рр.. ХХ ст.)? Який він – щасливий чи трагічний?
Слово вчителя
В. Симоненка на одному з літературних вечорів попросили розповісти про себе. «Я – українець. Оце і вся моя біографія». Сучасники йменували його витязем і лицарем – більш почесного звання не може здобути Поет і Людина.
Вірш «Ти знаєш, що ти – людина?» є духовним заповітом поета сучасникам і нащадкам. І наше завдання сьогодні – осягнути ідейно-художній зміст поезії – простий і водночас глибокий, дати відповідь на запитання, звернене до кожного з нас: «Ти знаєш, що ти – людина?».
1) Виразне читання поезії автором В. Симоненком
2) Виразне читання поезії ученицею
3) Метод «Мікрофон»
- Ваші перші враження (коротко)
4) Бесіда:
- До кого і з якою метою автор звертається у творі?
- Як, на вашу думку, поет поєднує у творі теперішнє та майбутнє?
- Ця поезія – лірична мініатюра з глибоким змістом і не менш глибоким підтекстом. Продовжте рядки поета : «Сьогодні усе для тебе – озера, гаї, степи»… (батько, мати, рідний край, школа, учителі, мрії, сподівання, праця, натхнення). «І жити спішити треба, кохати спішити треба»… (учитися, працювати, мріяти, зрозуміти цей світ і себе в ньому, щоб самореалізуватися, щоб відбутися як людина).
- «Жити спішити треба»… Що, на вашу думку, означають ці слова? Чим наповнені вони для самого автора?
- Який зміст включає поет у поняття «жити»?
5) Виразне читання поезії В. Симоненка «Я…»
- Із яким твором поета перегукується цей вірш?
- Які рядки ви б назвали «крилатими», афористичними, близькими до основної думки твору?
- Виділіть фразеологізми, вжиті в поезії, визначте їхню роль у творі.
Слово вчителя
Афористичний висновок вірша «Я» можна сприймати як позицію самого поета, його розуміння призначення кожної людини на землі.
Складання сенкана
Складіть сенкан до слова «людина»
Метод «Асоціативне гроно»
Запропонуйте власні асоціації до слова «життя»
Робота в парах
Підберіть епітети до слова «людина»
Творча робота
Напишіть есе «У чому полягає сенс життя людини на землі?»
V. Підсумки уроку
Метод «Незакінчене речення»
- Вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?» спонукав до роздумів…
- Поезія В. Симоненка допомогла мені зрозуміти, що…
Заключне слово вчителя
Сьогодні ви почули прекрасні вірші В. Симоненка. Якщо слухали з відкритим серцем, я впевнена, що ви зрозуміли ті істини, які не тільки вчать, а й змінюють усе життя.
І я хочу, щоб ваше життя було великим, прекрасним і гідним звання ЛЮДИНИ.
VI. Домашнє завдання
Вивчити вірш напам’ять, уміти аналізувати його.