Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Лабораторна робота №1 Вивчення структурно-функціональної різно

Про матеріал
В поданій розробці є цікаві форми та методи проведення уроку з нової теми, окремо після розробки, наявні додатки до уроку
Перегляд файлу

9 клас

Урок 16

Тема: Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

Лабораторна робота №1 Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин.

Мета: 

  • почати формування знання учнів про особливості організації живих систем на основі клітинної будови прокаріотів та еукаріотів;ознайомити із основними типами організації клітини;
  •  розвивати творчу активність та пізнавальний інтерес; уміння порівнювати та розпізнавати клітини одноклітинних та багатоклітинних організмів на малюнках та з використанням ІКТ;
  • формувати ініціативність та лідерські якості учнів.

 

Операційні цілі (завдання):

називає:

 - типи організації клітин;

наводить приклади:

- про- та еукаріотичних організмів;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

порівнює:

- будову клітини прокаріотів і еукаріотів;

- будову клітин рослин, тварин, грибів;

дотримується правил:

  • виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;
  • виконання рисунків біологічних об’єктів;  

застосовує знання:

- для доказу єдності органічного світу;

робить висновок:

- про загальний план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості;

висловлює судження про:

- роль клітини як елементарної структурної одиниці живих систем

Може:

  • генерувати ідеї;
  • формулювати аргументи;
  • представляти та відстоювати власну точку зору;
  • робити висновки.

Методи і техніки:

  • мозковий штурм;
  • робота в групах;
  • рефлексія;
  • синквейн;
  • гра;
  • лабораторна робота;
  • бесіда;
  • складання карти пам’яті.

 

Обладнання:

  • мультимедійна техніка,
  • магнітна дошка;
  • картки із завданнями для груп;
  • таблиці «Будова прокаріотичної клітини», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини» або презентація;
  • мікропрепарати епідерми цибулі, клітин печінки, мукора, бактерій;
  • мікроскопи;
  • електронні мікрофотографії прокаріотичних та еукаріотичних клітин.

 

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Рефлексія настрою. Прийом «Намалюй настрій»

Додаток 2. Завдання для вправи «Встанови відповідність»

Додаток 3. Макет «карти пам’яті»

Додаток 4. Таблиця «Розміри клітини»

Додаток 5. Таблиця «Форми клітини»

Додаток 6. Довідковий матеріал «Будова прокаріотичної клітини»

Додаток 7. Довідковий матеріал «Будова рослинної клітини»

Додаток 8. Довідковий матеріал «Будова тваринної клітини»

Додаток 9. Довідковий матеріал «Будова клітини грибів»

Додаток 10. Гра «Знайди мене» (або «Склади клітину»)

Додаток 11. Інструктивна картка до  лабораторної роботи «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин»

Додаток 12. Рефлексія змісту навчального матеріалу. Прийом «Незакінчене речення»

Додаток 13. Технологія похвали  «Я-послання»

 

 

Хід уроку

1. Вступна частина

  1.           Привітайте учнів. Здійсніть на початку уроку рефлексію настрою учнів, використавши прийом «намалюй настрій» (додаток 1).
  2.           Запропонуйте учням розпочати урок із «розумової розминки»:продемонструйте малюнки,фотографії чи муляжі рослин, тварин, грибів та бактерій. Скажіть учням розглянути їх і назвати, що їх поєднує та різнить.(спільне - клітинна будова, відмінне – особливості будови клітин)).
  3.           Поставте учням питання: «Як називається наука, що вивчає клітину?» (цитологія).
  4.           Запропонуйте учням пригадати основні етапи вивчення клітинної будови організмів, виконавши вправу «Встанови відповідність». (Додаток 2 Після завершення роботи запропонуйте учням обмінятися роботами та здійснити взаємоперевірку. (правильні відповіді озвучити або продемонструвати на екрані).

 

2. Основна частина.

2.1.    Повідомте тему і задачі уроку.

2.2.    Запропонуйте учням розпочати роботу над складанням «карти

пам’яті», роздайте їм заздалегідь заготовлені шаблони. (додаток 3).

2.3.    Проведіть з учнями вправу «мозковий штурм»: запропонуйте назвати

критерії за якими розрізняються клітини. Зазначені критерії внесіть в

«карту пам’яті».

2.4.    Запропонуйте прослухати повідомлення (переглянути презентацію)

учнів (заздалегідь підготовані) про розміри клітин. (додаток 4).

2.5.    Запропонуйте прослухати повідомлення (переглянути презентацію)

учнів (заздалегідь підготовані) про форми клітин. (додаток 5).

2.6.   Об’єднайте учнів класу у чотири групи і скажіть їм, що кожній групі

необхідно буде протягом 15 хвилин опрацювати літературу,

довідковий матеріал та підготувати повідомлення:  І група: будова

прокаріотичної клітини; ІІ група:будова  рослинної клітини; ІІІ група

– будова тваринної клітини; IV група – будова клітини грибів. (Додаток  6, 7, 8, 9). Запросіть представників груп презентувати результати роботи своїх груп. Обговоріть результати роботи. За результатами роботи учні поступово заповнюють «карту пам’яті».

2.7.  Запропонуйте учням виконати вправу «Знайди мене» (або «Склади

клітину»). (додаток 10).

2.8. Організуйте виконання учнями лабораторної роботи «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин» (додаток 11).

 

3. Підсумкова частина

3.1.  Підведіть підсумки роботи під час уроку - підбийте їх колективно,

залучаючи учасників до оцінки її результативності.

3.2.  Запропонуйте учням висловити їхні думки щодо змісту і форм роботи на

уроці, використовуючи прийом «Незакінчене речення» (додаток 12).

3.3.  Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно їхні якості, за які ви

вдячні (наприклад: за активність, за уміння аналізувати, за креативність

тощо) та використовуючі «Я-послання» (додаток 13).

3.4. Повідомте учням домашнє завдання: опрацювати текст параграфа; за

необхідності доповнити (завершити) «карту пам’яті»; скласти синквейн

на тему «Клітина» .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Рефлексія настрою.

Прийом «Намалюй настрій»

Учитель роздає учням роздруковані аркуші зі спрощеним зображенням людини, у якої не намальовано обличчя. Діти самі його малюють, зображуючи ті емоції, які відчувають зараз. Можуть доповнити зображення деталями (повітряною кулькою, букетом у руці чи важкою сумкою).

 

 

C:\Users\Владимир\Desktop\9258-raskraska-shablon-trafaret-kontur-chelovechka.png

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Вправа «Встанови відповідність»

 

1

Ввів поняття «клітина»

1

Антоні ван Левенгук

2

Сформульовано перші положення клітинної теорії

2

1833 рік

3

Відкриття Р.Броуном  ядра у рослинних клітинах

3

Рудольф Вірхов

4

Натураліст, що відкрив одноклітинні організми, створив понад двісті мікроскопів власної конструкції

4

Карл Бер

5

Автор положення, що клітина не тільки одиниця будови, а й одиниця розвитку живих організмів

5

1590

6

Вперше встановлено, що клітини здатні розмножуватись

6

1885 рік

7

Автор положення «Кожна клітина походить від клітини»

7

1839 рік

8

Винайдення оптичного мікроскопу

8

1665 рік

9

Зроблено перший опис клітини

9

Роберт Гук

10

Відкриття Яном Пуркінє  ядра у клітинах тварин

10

1825 рік

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

«Карта пам’яті»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Таблиця «Розміри клітин»

 

КЛІТИНИ

РОЗМІРИ

КЛІТИНИ

РОЗМІРИ

Мікоплазми

0,2-0,25 мкм

Клітини м’якуша цитрусових

4 см

Більшість бактерій, тромбоцити людини

І-5 мкм

Волоски насіння бавовнику

5 см

Дріжджі, еритроцити людини

8-10 мкм

Одноклітинна водорість ацетабулярія

7 см

Лейкоцити людини

7-20 мкм

Яйцеклітини страуса

До 10 см

Сперматозоони людини

50-70 мкм

Клітини посмугованої м’язової тканини людини

До 12 см

Клітини кавуна, яйцеклітини людини

100-220 мкм

М’язові волокна кравецького м’яза людини

До 35 см

Клітини гладенької м’язової тканини

50-500 мкм

Клітини стебел рамі

До 50 см

Трахеїди хвойних

1 мм

Нервові клітини людини

До 1,2 м

Одноклітинні грегарини

До 16 мм

Нервові клітини жирафа

До 2 м

 

 

Усі клітини за формою поділяються на паренхімні і прозенхімні.

Паренхімні клітини мають однакові розміри у всіх напрямках у просторі: довжина їх на перевищує товщину більше ніж у 3 рази. Розміри їх варіюють від 10 до 500 мкм і більше.

Прозенхімні – клітини видовжені. Довжина їх перевищує товщину більше ніж у 3 рази. Часто ці клітини мають загострену кінці, товсті, переважно здерев’янілі оболонки. З них переважно формуються провідні і механічні тканини рослини. Довжина їх варіює приблизно від 1 до 100 мм.

 

Додаток 5

Таблиця «Форми клітин»

 

ФОРМА КЛІТИН

ПРИКЛАДИ

ФОРМА КЛІТИН

ПРИКЛАДИ

Плоскі клітини

Епітеліальні клітини

Зірчасті клітини

Нервові клітини

Кубічні клітини

Епітеліальні клітини

Амебоподібні клітини

Лейкоцити, амеби

Циліндричні клітини

Епітеліальні клітини

Дископодібні клітини

Еритроцити

Бокалоподібні клітини

Епітеліальні клітини

Батігоподібні клітини

Сперматозоони

Кулясті клітини

Бактерії, яйцеклітини

Багатогранні клітини

Більшість рослинних клітин

Овальні клітини

Дріжджі

Паличкоподібні клітини

Бактерії

Клітини, схожі на кому

Вібріон холери

Спіральні клітини

Бліда спірохета

Розгалужені клітини

Актиноміцет

Веретеноподібні клітини

Клітини деревини, м’язові клітини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Довідковий матеріал «Будова прокаріотичної клітини»

 

I:\Клітина\Клітини прокаріот.png

 

 

      Термін «прокаріоти, або доядерні» об'єднує групу одноклітинних живих організмів, які не мають чітко оформленого ядра та інших внутрішньоклітинних мембранних органел. Тільки у ціанобактерій, здатних здійснювати фотосинтез, є спеціальні сплощені цистерни всередині клітини (хлоропласти). Надцарство Прокаріоти об'єднує царство Бактерій і царство Ціанобактерій. У деяких систематиках бактерії та ціанобактерії віднесені до царства Дроб’янки, в яке включені також археї, мікоплазми, рикетсії, тощо.    У багатоклітинних рослин з'явилися в процесі еволюції пластиди та мітохондрії, які, на думку багатьох вчених, є видозміненими прокаріотичними клітинами. Вважається, що в ході еволюції рослин ціанобактерії (синьо-зелені водорості) стали першими автотрофними рослинами на Землі.

В даний час по типу живлення розрізняють прокаріоти-автотрофи, хемоавтотрофи, органотрофи та паразити. Перетворюючи різні сполуки, прокаріоти отримують необхідну для них енергію з поживними речовинами. Більшість з них здійснює це, окислюючи готові органічні речовини (органотрофи). Деякі прокаріоти, наприклад, безбарвні сіркобактерії, залізобактерії, нітрифікуючі бактерії, отримують енергію внаслідок окислення неорганічних речовин. Це хемоавтотрофи. Інші прокаріоти-автотрофи, подібно до рослин, синтезують органічні сполуки з неорганічних, використовуючи енергію світла так, як зелені сіркобактерії та ціанобактерії.

Розміри клітин прокаріотів становлять кілька мікрометрів, тому побачити їх можна тільки за допомогою мікроскопа. Клітини прокаріотів мають характерну будову. Цитоплазма прокаріотів відмежована від зовнішнього середовища мембраною. Але клітини позбавлені ядерної оболонки, а носієм спадкової інформації є одна молекула ДНК (дезоксирибонуклеїнова кислота), упакована без участі нуклеопротеїнів. Тому робота генів регулюється через метаболічні сполуки. Особливістю прокаріот є те, що ці організми здатні обмінюватися генами безпосередньо між собою або з допомогою вірусів-бактеріофагів. Одна велика кільцева молекула ДНК, що містить геном прокаріотів, розташована приблизно в центральній частині клітини. Прокаріоти не мають мітохондрій, але у них присутні в структурі джгутики для пересування, плазміди, газові вакуолі. Тільки у ціанобактерій в цитоплазмі є особливі структури - хлоропласти, в яких відбувається фотосинтез. Форма клітин прокаріотів різноманітна. Вони можуть мати вигляд прямих або вигнутих паличок, кульок. У більшості випадків у природних умовах клітини прокаріотів зібрані в групи і утворюють колонії, схожі на грона, нитки, тощо. Бактерії можуть бути нерухомі або рухатися за допомогою джгутиків.

При розмноженні прокаріотів відбувається розподіл клітини навпіл, іноді брунькування. Прокаріоти розмножуються з величезною швидкістю. Так, при сприятливих умовах їх клітини діляться кожні 20-30 хвилин. Тому вони здатні швидко збільшувати свою чисельність за короткий проміжок часу. При несприятливих умовах на поверхні бактеріальної клітини утворюється щільна багатошарова оболонка. Усі життєві процеси припиняються в клітці, вона не ділиться. Так формується спора. У вигляді спори прокаріотична клітина може жити тривалий час, вона витримує дію високих чи низьких температур, посуху. При сприятливих умовах оболонка спори руйнується, і процеси життєдіяльності в клітині поновлюються.

Бактерії-прокаріоти поширені всюди. Вони розселяються на поверхні або усередині інших організмів (людей, тварин, рослин), у великій кількості зустрічаються в грунті, прісних і солоних водоймах. Наприклад, всього лише один грам грунту містить мільйон клітин бактерій. Величезна кількість їх міститься в одиниці об'єму води або атмосферного повітря.

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

 

Довідковий матеріал «Будова рослинної клітини»

Картинки по запросу рослинна клітина

 

 

 

 

Усі компоненти живої клітини об’єднані в системі, яку називають протопластом. До складу протопласта входить цитоплазма, у якої розташовані інші органи:

  • пластиди,
  • мітохондрії
  • ендоплазматична сітка,
  • комплекс Гольджі,
  • сферосоми,
  • рибосоми,
  • ядро.

Цитоплазма. Це основний компонент усіх живих клітин. Від клітинної оболонки цитоплазма відокремлюється щільним шаром – мембраною, що називається плазмалемою, а від вакуолі відділяється другою мембраною – тонопластом. Ці шари цитоплазми багаті на ліпіди. Вони відіграють важливу роль у процесах обміну. Шар цитоплазми між тонопластом і плазмонемою називається плазмою. У метаплазмі знаходяться всі органоїди клітини, які відмежовані від цитоплазми мембранами, що складаються із білків ліпідів.

Ендоплазматична сітка (ЕПС) – складна система мембран, що пронизують цитоплазму.

На мембранах знаходяться рибосоми ЕПС з рибосомами називаються гранулярною, без рибосом – агранулярною. Функцією ЕПС з рибосомами є синтез і транспортування білків, по синтезувань по її поверхні. Ці білки потрапляють в ЕПС і просуваючись по ній можуть змінюватись. Головною функцією агранулярної сітки є синтез ліпідів.

Рибосоми – невеликі гранули, що не мають мембран і складаються з двох нерівних частин: меншої і більшої. Вони містять РНК і білок. Розміщуються поодинці або групами на ЕПС або вільно в цитоплазмі. Основна їх функція – синтез білків.

Комплекс Гольджі був відкритий у 1898 р, італійським вченим К. Гольджі. Він є у всіх еукаріотних клітинах. У рослинних клітинах являє собою купку сплющених мембранних мішечків, що називаються діктіосомами. Від країв діктіолом відчленовуються невеликі пухирці, які транспортують у цитоплазму полісахариди, синтезовані діктіосомами. Апарат Гольджі бере участь у формуванні вакуолей, утв. слизу і ферментів у залозах листків комахоїдних рослин, сприяє виведенню синтезованих клітиною речовин, уторує слизу в клітинах кореневого чохлика.

Мітохондрії – органели всіх еукаріотних клітин. Вони вириті подвійною мембраною, не з’єднаною з ЕПС. Основна функція забезпечення енергетичних потреб клітини. У мітохондріях проходять синтез АТФ і АДФ. Мітохондрії утворюються внаслідок поділу.

Мікротрубочки – органели всіх еукаріотних клітин. У вищих рослин входять до складу веретена поділу і регулюють розходження хромосом, а також беруть участь у різних внутріклітинних процесах, переміщенні та впорядкування руху ін.

Пластиди. Являють собою відносно великі утворення клітин – їх довжина досягає 1 мкм. Вони вкриті подвійною мембраною, що відділяє їх матрицю від цитоплазми. Внутрішня мембрана має вирости в порожнину пластид, які утворюються сплющені мішечки – тилакоїди. Групи дископодібних тилакоїдів об’єднуються утворюють грани. Грани характерні лише для хлоропластів. У мембранах тилакоїдів концентруються пігменти.

Залежно від забарвлення розрізняють такі види пластид:

  • лейкопласти (безбарвні),
  • хлоропласти (зелені),
  • хромопласти (жовті, оранжеві, червоні).

У клітині звичайно зустрічаються пластиди одного типу. Особливість пластид полягає в тому, що одні їх види можуть переходити в ін. У водоростей пластиди звичайно більші, в них концентруються всі пігменти, що знаходяться в клітині, вони називаються хроматоформи.

Лейкопласти мають різноманітні форми: звичайні для клітин і органів, що не освітлюються сонцем (корені, кореневища, бульби), але знаходяться і в епідермі. Там вони мають кулясту форму і концентруються біля ядра. За допомогою лейкопластів у рослинах відбуваються синтез і накопичення запасних харчових речовини, у першу чергу крохмалю (амінопласти), рідше білків (протеїнопласти), ще рідше жирних олій, ліпідопласти).

Хлоропласти – пластиди зелених органів рослин. Здебільшого вони мають форму зерен, тому їх називають хлорофіловими зернами. Головними пігментами хлоропластів є хлорофіли, що мають кілька модифікацій (хлорофіли а, в, с, d, е) у вищих рослин головними хлорофілами є а і в. Значення хлорофілу полягає у поглинанні енергії світла і участі у фотохімічних реакціях. У хлоропластах знаходяться також каротиноїди. Вони відіграють роль світлофільтрів, що захищають хлорофіли від яскравого освітлення і від окислення киснем, що виділяється при фотосинтезі.

Хлоропласти мають різноманітні форми і різне забарвлення. Останнє залежить від пігментів каротиноїдів, які бувають жовті, оранжеві або червоні. Вони синтезуються рослинами, бактеріями і грибами. Найбільш поширеними каротиноїдами є каротини і ксантофіли. Каротиноїди частково відіграють роль додаткових фотосинтезуючих пігментів, а також виконують біологічну роль: яскраве забарвлення пелюсток квіток приваблює комах-запильників, а дозрілих плодів – тварин і птахів, які поїдають плоди, розповсюджують їх насіння.

Хромопласти – кінцевий етап у розвитку пластид. У них можуть перетворюватись лейкопласти і хлоропласти.

Хроматофори – пластиди водоростей. Вони мають різну форму: стрічки, закрученої стрічки, пластинки, кухля і ін. У хроматофорах можуть бути Дерлянти, Фнобіліни, які беруть участь у фотосинтезі. Вони поглинають енергію світла і переносять її до хлорофілу.

Види пластид:

а) лейкопласти;

б) хлоропласти;

в) хломопласти;

г) хроматофори.

Ядро. Нарівні з цитоплазмою ядро становить основну складову протопласта всіх еукаріотних клітин. При видаленні ядра в клітині порушуються життєві процеси і вона гине. Звичайно клітина містить одне ядро кулястої, яйцеподібної, рідше ін. форми. Зверху воно вирито подвійною оболонкою, що складається з двох лямбран з порами, через які проходить обмін речовин між ядром і цитоплазмою. Під оболонкою знаходиться нуклеоплазма (ядерний сік), в якій розміщені хроматин, одне або кілька ядерець і різні хімічні речовини.

Ядерце має кулясту форму. У ньому міститься 5% РНК і іде синтез рибосомної РНК, яка через пори в ядерній оболонці надходить у цитоплазму.

Ядро регулює всі життєві процеси клітини, несе в собі генетичну інформацію, що знаходиться в ДНК.

Вакуолі – порожнини в протопласті, заповнені розчином різних речовин, що відокремлені від цитоплазми одинарною мембраною – тонопластом. Вони притаманні еукаріотичним клітинам. Вакуолі утворюють ЕПС. У молодих клітин вакуолі невеликі, але їх багато.

По мірі старіння клітини вони збільшуються, зливаються і зрештою утворюють одну велику вакуолю, що займає 70-90% об’єму і центральне положення в клітині. Цитоплазма, ядро і ін. органоїди клітини відтискуються вакуолею до стінок клітинної оболонки і займають постійне положення. У вакуолях міститься клітинний сік, що являє собою водяний розчин різних органічних і неорганічних речовин з рН –2-5. Лише у невеликої кількості рослин рН лужна (огірки).

Додаток 8

 

Довідковий матеріал «Будова тваринної клітини»

Картинки по запросу тваринна клітина

 

Клітини тварин мають подібну будову і відрізняються від клітин рослин. Розміри більшості тваринних клітин приблизно 10-100 мкм (один мікрометр дорівнює одній мільйонній метра).

На відміну від будови, форма тваринних клітин може бути дуже різноманітною. Розмір і форма тваринних клітин залежить від функцій, які вони виконують. Так м’язові клітини дуже витягнуті і мають веретеноподібну форму. Нервові клітини — зірчасті, з довгими і короткими відростками. Клітини шкіри — пласкі й витягнуті або високі й келихоподібні. Є клітини, що мають джгутики, війки або несправжні ніжки.

Зовні клітина вкрита клітинною мембраною, яка здатна пропускати всередину клітини одні речовини та виводити інші. Як вам уже відомо, рослинна клітина, окрім мембрани, має щільну оболонку з целюлози, натомість мембрана тваринної клітини — еластична й не захищена зовні клітинною оболонкою.

Основний вміст клітини — в’язка зерниста цитоплазма. Вона постійно рухається, що сприяє транспорту речовин по клітині.

У центрі клітини міститься щільне округле ядро. В ньому є хромосоми, основою яких є довгі молекули ДНК, що управляють багатьма клітинними процесами. Перед поділом клітини молекули ДНК подвоюються і рівномірно розподіляються між дочірніми клітинами, що забезпечує передачу їм спадкової інформації.

Окрім ядра, в рідині цитоплазми знаходяться органели, що виконують різноманітні функції, забезпечуючи життєдіяльність клітини.

Так ендоплазматична сітка складається з внутрішньоклітинних мембран, що утворюють чисельні канали. Ці канали зв’язують органели і забезпечують переміщення органічних речовин між ними. На зовнішній поверхні каналів можуть міститись маленькі округлі тільця — рибосоми.

Рибосоми забезпечують синтез білків, які виконують різноманітні важливі функції в клітині.

Енергетичні станції клітини — мітохондрії — це овальні мембранні тільця з чисельними внутрішніми складками. У мітохондріях відбувається дихання — за наявності кисню поживні речовини розкладаються з виділенням енергії, яка накопичується в молекулах АТФ, уже відомих вам з б класу. Це універсальний акумулятор і переносник енергії. Також у процесі дихання утворюється вуглекислий газ і вода.

Тварини живляться готовими органічними речовинами, тому в їх клітинах відсутні хлоропласти, що забезпечують фотосинтез у клітинах рослин.

Комплекс Гольджі складається з диктіосом. Диктіосоми отримують органічні речовини з ендоплазматичної сітки, накопичують і сортують їх, «пакують» у мембранні міхурці. Далі ці міхурці відправляються або на потреби клітини, або за її межі. Диктіосоми властиві клітинам тварин, рослин і грибів.

Лізосоми — це невеличкі округлі тільця, в яких здійснюється внутрішньоклітинне травлення. Лізосоми беруть участь у перетравленні захоплених клітиною речовин та ушкоджених органел.

Клітини розмножуються в результаті поділу. При цьому передусім подвоюються молекули ДНК. Далі відбувається розподіл хромосом на дві однакові групи, так утворюється два нових ядра. Лише після цього ділиться цитоплазма, при цьому органели клітини відносно рівномірно розподіляються між дочірніми клітинами.

Крім основних органел, у цитоплазмі тваринної клітини знаходяться різноманітні включення з білків, жирів та вуглеводів, що мають вигляд краплин і зерен різного розміру і форми. Це переважно накопичують поживні речовини, що використовуються клітиною в процесі її життєдіяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

 

Довідковий матеріал «Будова клітини грибів»

 

Картинки по запросу клітина грибів

 

           Кожна клітина має в своєму складі протопласт, вакуолі та покрита міцною оболонкою, яка виконує захисну функцію. Протопласт включає ядро ​​і цитоплазму, яка, в свою чергу, містить органоїди, занурені у гіалоплазму.

         Клітинна оболонка характеризується тим, що її склад може змінюватися, коли за однією фазою зростання настане інша, або в залежності від типу росту (наприклад, гіфальний, дріжджоподібний, тощо). Властивості оболонки визначаються сукупністю функцій клітини гриба, особливостями контакту її з навколишнім середовищем. Склад клітинної оболонки у різних видів відрізняється. Вона буває хітиново-глюкановою, целюлозно-хітиновою. Її основний структурний елемент - це хітин (азотовмісна речовина). Причому в деяких грибів хітин може становити близько 60% сухої маси оболонки. У деяких грибів, наприклад, у мукоральних, в оболонку входить хітозан. Найчастіше клітинна оболонка представлена ​​декількома шарами, що забезпечує її міцність. На її поверхні виявляються деякі ферменти. Клітинна оболонка визначає форму органів розмноження гриба і вегетативних клітин гіф.

        Протопласт є сферичним утворенням клітини, в якому здійснюються метаболічні процеси. Також його характеризує здатність до регенерації. Протопласт і клітинна оболонка розділені плазмалемой. Це мембрана, побудована з білків і ліпідів. Її основна функція - налагодження режиму надходження розчинів з клітки в навколишній світ і навпаки. Даний кругообіг речовин може бути як активним, так і пасивним. У протопласті добре помітні ядро ​​і цитоплазма.

         Цитоплазма містить різні органели. Це рибосоми, ендоплазматична мережа, мітохондрії, тощо. Особливі надмолекулярні агрегати в цитоплазмі (мікротрубочки, мікрофіламенти) утворюють цитоскелет клітини. На відміну від клітин рослин, у грибів ендоплазматична мережа погано розвинена, а в мітохондріях крісти більш сплощені. Також тільця Гольджі, які відіграють велику роль в утворенні клітинної стінки у рослин, виявляються лише у рідкісних видів грибів. Особливість протопласта клітини грибів - наявність ломасом. Це прозорі тільця губкоподібної форми, функція яких досі невідома.

     Ядро у переважної більшості грибів відносно маленьких розмірів, округле, з подвійною мембраною. Розташоване в центральній частині або у клітинної оболонки. У клітинах гіф може бути одне або декілька ядер. Головна функція ядра - копіювання РНК і транспортування генетичного коду в цитоплазму за допомогою РНК. Характерною особливістю ядер клітин грибів є їх властивість переміщатися з однієї клітини в іншу. Цікавий такий факт: у грибів після поділу ядра перегородка між розділеними клітинами може сформуватися пізніше, що призводить до утворення багатоядерних клітин.

        Вакуолі - невід'ємна частина клітини. Вони відокремлені від протопласта мембраною. У юних клітинах вакуолі невеликих розмірів, в старих зливаються з формуванням однієї великої вакуолі. У даній органелі зберігаються запасні поживні речовини. Також ці речовини можуть вільно розміщуватися в цитоплазмі. Так, глікоген може перебувати у вигляді гранул, масло у вигляді крапель.

Для рідкісних груп грибів характерна наявність джгутиків, завдяки яким здійснюється переміщення гамет і зооспор. Їх будова схожа з будовою джгутиків найпростіших, є істотні відмінності від джгутиків бактерій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 10

Гра «Знайди мене» або «Склади клітину»

Кожна з 4 груп отримує аркуш паперу з контуром клітини та конвертом, в якому на окремих аркушах зазначені органели клітин.

І група – вибирає органели клітини грибів

ІІ група – вибирає органели прокаріотичної клітини

ІІІ група – вибирає органели тваринної клітини

ІV група – вбирає органели рослинної клітини

 

Клітинна стінка

Ядро

Мітохондрії

Пластиди

Травні вакуолі

Скоротливі вакуолі

Лізосоми

Апарат Гольджі

Ендоплазматична сітка

Центріолі

Рибосоми

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

Лабораторна робота

 «Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин»

Мета:  пересвідчитися, що клітини прокаріотів та еукаріотів мають схожий план будови; навчитися розпізнавати еукаріотичні та прокаріотичні клітини з допомогою світлового мікроскопа та на електронних мікрофотографіях; удосконалити навички роботи з мікроскопом.

Обладнання й матеріали: мікропрепарати епідерми цибулі, клітин печінки, мукора, бактерій, мікроскоп, електронні мікрофотографії прокаріотичних та еукаріотичних клітин.

Хід роботи

1. Підготувати місце роботи. Ознайомитися з інструкцією.

2. Виконати  лабораторну  роботу  за  iнструктивною  карткою.

3.Спочатку за малого, а потім за великого збільшення мікроскопа розгляньте клітини епідерми цибулі та зробіть малюнок однієї клітини. На малюнку позначте клітинну стінку, ядро, цитоплазму, вакуолю. Знайдіть ці компоненти на електронній мікрофотографії.

4. Спочатку за малого, а потім за великого збільшення мікроскопа розгляньте клітини печінки та зробіть малюнок однієї клітини. На малюнку позначте ядро й цитоплазму. Знайдіть ці компоненти на електронній мікрофотографії. 5. Спочатку за малого, а потім за великого збільшення мікроскопа розгляньте клітини міцелію мукора та зробіть малюнок однієї клітини. На малюнку позначте клітинну стінку, ядро й цитоплазму. Знайдіть ці компоненти на електронній мікрофотографії.

6. За малого збільшення знайдіть на мікропрепараті скупчення клітин бактерій і розгляньте його за великого збільшення. Розгляньте клітини бактерій на електронній мікрофотографії. Зробіть малюнки клітин бактерій різної форми.

  За відсутності постійних мікропрепаратів виготовити тимчасові:

а)  виготовити препарат шкірки із зовнішньої плівки м'ясистої  луски 

   цибулі;

б)  виготовити препарат епітелію ротової порожнини у краплині слини, 

    для цього провести стерилізованою скляною паличкою по внутрішній

    поверхні щоки, перенести мазок  на предметне скло;

в)  зібрати цвіль білого кольору зі шматка хліба або овочів – грибницю

    мукора; розмістити її на предметному склі й накрити накривним 

   скельцем.

 

г)  стерилізованою скляною паличкою зішкребти з поверхні зубів наліт

   навколо ясен, який містить бактерії, перенести його на предметне

  скло і накрити накривним скельцем;

5. На підставі розглянутих мікропрепаратів та електронних мікрофотографій зробіть висновки щодо особливостей будови еукаріотичних та прокаріотичних клітин, риси їх схожості й відмінності. Заповніть таблицю.

Порівняльна характеристика про- та еукаріотів

Ознаки для порівняння

Прокаріоти

Еукаріоти

Тварини

Рослини

Гриби

Цитоплазматична мембрана

 

 

 

 

Клітинна стінка

 

 

 

 

Ядерна оболонка

 

 

 

 

Мітохондрії

 

 

 

 

Апарат Гольджі

 

 

 

 

Ендоплазматична сітка

 

 

 

 

Лізосоми

 

 

 

 

Рибосоми

 

 

 

 

Хромосоми

 

 

 

 

Пластиди

 

 

 

 

 

6.   Зробити висновки:

а)   головні структурні відмінності в будові клітин прокаріотів і еукаріотів;

б)   взаємозв'язок   між будовою і функціями окремих клітин;

в)  подібність будови клітин різних організмів та спорідненість різних царств

     живої природи, єдність органічного світу.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
3515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку